Toon posts:

Linux en de Terratec Aureon 7.1 Space

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik vraag me af of deze geluidskaart gaat werken onder Linux.
Voor de zekerheid heb ik gebeld naar Terratec maar de persoon
die ik aan de lijn kreeg, wist mij alleen te vertellen dat ze officieel
geen support bieden.
Ik heb wel de chipset kunnen achterhalen voor de kaart (via envy24ht).
Weet iemand of dit kaartje gaat werken onder Linux of dat ik toch
uit zal moeten wijken naar een andere kaart?
Een van de redenen dat ik deze kaart wil is dat deze optical in/out
aan de achterkant heeft zitten ipv. de Soundblaster die alleen maar
deze optie biedt via een apart frontpaneel.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Verwijderd

toch even een schopje....

Ik ben namelijk ook opzoek naar een driver voor deze kaart.

Misschien is het mogelijk om de driver van de envy24 chip te gebruiken :? Dit is de voorloper van de envy24ht chip die gebruikt wordt in de Aureon serie.

Ik ga even wat experimenteren...

[EDIT]
Damm met de envy24 driver werkt het iig niet, jammer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 12:30 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Op de ALSA website begrijp ik dat de envy24 module alleen werkt voor MidiMan kaarten. Erg jammer, want ik had eigenlijk ook een Aureon kaart op 't oog voor m'n workstation. :P. Ik heb zelf ook al vaker gezocht en nooit iets gevonden - blijkbaar is er nog geen module voor. ;(.

Verder kan ik ook weinig vinden - doet me denken dat deze kaart niet gaat werken. ;(.

Verwijderd

Er zit al wel support voor de envy24ht in de 2.5.x developer kernels. Ik geloof vanaf 2.5.68.

Dit werkt trouwens nog niet echt lekker, ik krijg de module niet gecompileerd. :'(

Het is dus nog even wachten.

offtopic:
Voor de rest echt een top kaart hoor. Ik heb de Aureon 5.1 Sky aangesloten via TOSlink op mijn stereo, geweldig geluid.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 05:15

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 27 April 2003 @ 11:43:
Er zit al wel support voor de envy24ht in de 2.5.x developer kernels. Ik geloof vanaf 2.5.68.

Dit werkt trouwens nog niet echt lekker, ik krijg de module niet gecompileerd. :'(

Het is dus nog even wachten.

offtopic:
Voor de rest echt een top kaart hoor. Ik heb de Aureon 5.1 Sky aangesloten via TOSlink op mijn stereo, geweldig geluid.
Ff in de gaten houden dus, ik heb ook een Space. :) En hij klinkt inderdaad echt goed. _/-\o_

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
Di's meer iets voor NOS, het heeft namelijk weinig met AV te maken.

Verwijderd

dvdmeer, vanwege je topicstart zou ik dit topic eigenlijk moeten sluiten... Maar omdat beelzebubu, Gelmir en TGEN zulke zeikerds zijn, zal ik het topic openlaten :+ ;)

Verwijderd

Dan kan ik even vertellen dat je niet per se 2.5.x hoeft te draaien om die module te hebben. Je kan ze apart downloaden van http://www.alsa-project.org/. :). Die compileren ook tegen een 2.4.x versie. :).

En laat ff weten of 't werkt, ik wil namelijk misschien ook een Aureon kaart kopen en heb nooit kunnen vinden of ze 't doen of niet. :+.

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een Terratec Aureon 5.1 fun in mijn pc en die werkt perfect via alsa. Ik gebruik er de snd-cmipci module voor. Weet niet of op de Aureon 7.1 dezelfde chip zit.
Oh ja kaartje werkt ook direkt met 4 boxen (heb 5.1 niet kunnen testen, ik heb helaas geen 5.1 boxen setje).

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Haldo schreef op 27 April 2003 @ 20:07:
Ik heb een Terratec Aureon 5.1 fun in mijn pc en die werkt perfect via alsa. Ik gebruik er de snd-cmipci module voor. Weet niet of op de Aureon 7.1 dezelfde chip zit.
Oh ja kaartje werkt ook direkt met 4 boxen (heb 5.1 niet kunnen testen, ik heb helaas geen 5.1 boxen setje).
En het is belangrijk dat op die kaart ook optical out en optical in zit. Dus tenzij je echt 7.1 wil hebben, kan je het ook prima met een aureon fun proberen!

iRacing Profiel

Verwijderd

Dat zou heel goed kunnen. Op de Fun zit namelijk een c-media chip (CMI 8738).

Op de Sky (5.1) en Space (7.1) zit de envy24ht. Deze wordt helaas nog niet (goed) ondersteund.

Verwijderd

Thanks for the info!

/me gaat de toch maar zijn toekomstige Audigy door een toekomstige Aureon vervangen. :Y).

• voodooless
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik moet toch even deze oude koe uit de sloot halen, omdat ik net deze (Aureon 7.1 Space) kaart heb gelocht. Kernel driver/module gebakken en linux ziet de kaart perfect. Probleem alleen: ik krijg er geen fatsoendelijk geluid uit, en de alsamixer is al helemaal vaag! Ik heb de kaart hoofdzakelijk gekocht voor de 96 Khz support en de envy24HT chip staat mijn wel aan.

Ik heb een groot aantal problemen:
- De mixer, daar snak ik de ballen van: een heleboel DAC's (ik vermoed voor front, rear, center..., twee mono ADC's (naar mijn weten voor de line-in), en aantal keer H/W, en dan nog een aantal MultiTrack dingen... Bij sommige dingen ben ik er al achter waar ze voor zijn, maar het meeste doet niets...
- Via SPDIF out krijg ik het line-in signaal van de TV-kaart, maar niet het digitale PCM geluid..
- Via de normale line-out (front) krijg ik alleen PCM geluid, echter op de sampling rate die ik in de mixer instel, dus als ik 96 Khz instell, speelt een mp3 te snel af ;)
- De players als xine, xmms, mplayer doen het alleen met OSS emulatie, direct via ALSA geven ze geen kick.. xine krijg ik niet eens meer opgestart.
- AC3 passthrough schijnt niet te werken.

Over al deze dingen is op het inet, of hier niets te vinden... De alsa site is ook niet erg behulpzaam.Misschien weten jullie er meer van, of zijn er mensen met een envy24(ht) kaart die mijn kunnen helpen...

Er is een tool in alsa, die envy24control heet, echter werkt deze niet voor de ht versie van de chip :(.

Please help! ik vind die niet leuk meer!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een klein schopje! Ik ben zelf ondertussen niet veel verder gekomen, maar heb helaas weinig tijd gehad, ik hoop er morgen wat beter naar te kunnen kijken...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, weinig hulp gekregen helaas. Gelukkig heb ik zelf ondertussen het een en ander uitgevonden :)

Er zijn namelijk, anders als bij de ice1712 twee devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: T71Space [Terratec Aureon 7.1-Space], device 0: ICE1724 [ICE1724]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: T71Space [Terratec Aureon 7.1-Space], device 1: ICE1724 IEC958 [ICE1724 IEC958]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Device 0 doet alles met de anloge uitgangen, device 1 doet het spdif gedeelte. Als ik dus via device 1 afspeel krijg ik dus ook PCM via mijn spdif uitgang. Ik moest nog wet wat extra dingen met .asoundrc doen, maar nu werkt het. Ook AC3 en DTS werken op deze manier perfect :). Wat vreemd blijft is echter dat de line-in nog steeds mono is. Maar ik denk dat dat te weiten is aan (half) defecte kabeltje. Anyway, tot nu toe ben ik ruim tevreden :) ik moet nog wat kleine aanpassingen maken, en dan werkt het helemaal goed :D

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Deepspace, zou je je .asoundrc file misschien eens kunnen posten? Ik zit hier nl. met een 5.1 Sky kaart, doorgelust aan een externe decoder via SP/DIF, maar ik krijg er geen geluid uit. Direct via de ICE1724 of IEC985 device afspelen met XMMS met ALSA-plugin bijvoorbeeld lukt niet, dan loopt 'ie vast.

De conversie-device inbakken zoals aangegeven op de ALSA site voor de ICE1724 module lijkt het vastlopen te verhelpen, maar geeft me nog steeds geen geluid, wat me vrij logisch lijkt, aangezien ik geluid via m'n SP/DIF wil, oftewel de IEC958. Maar gewoon XMMS-output naar IEC958 sturen laat XMMS vastlopen. Moet hier ook een conversie-device tussen?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier is ie dan, voor de sky zou die ook wel werken denk ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
pcm.ice1724 {
        type hw
        card 0
        device 0
}

ctl.ice1724 {
        type hw
        card 0
        device 0
}

pcm.ice1724_digital {
        type hw
        card 0
        device 1
}

ctl.ice1724_digital {
        type hw
        card 0
        device 1
}

pcm_slave.ice1724_S32_LE {
    pcm ice1724
    format S32_LE
}

pcm.ice1724_convert {
    type plug
    slave ice1724_S32_LE
}

pcm_slave.ice1724_S32_LE_digital {
    pcm ice1724_digital
    format S32_LE
}

pcm.ice1724_convert_digital {
    type plug
    slave ice1724_S32_LE_digital
}

Je moet nu de "ice1724_convert_digital" gebruiken voor SPDIF output, en de "ice1724_convert" voor analoog output. In xmms moet je dan als audiodevice ook een van deze twee invullen (dus voor "User defined" kiezen). In xine werkt dit ook. je moet dan als output device weer een van de twee kiezen. Ook voor AC3-passthrough werkt het "ice1724_convert_digital" device. Je moet dan in .xine/config het volgende aanpassen: bij "audio.alsa_a52_device:" moet je iec958 vervangen door ice1724_convert_digital", de rest laat je staan.

Wil je nu in twee (of meer) programmas tegelijk geluid hebben moet je .asoundrc aanpassen voor de dmix-plugin. Daar heb ik me echter nog niet mee bezig gehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 02-12-2003 23:02 ]

Pagina: 1