Temp XP2000+ standaard te hoog

Pagina: 1
Acties:

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 19:08

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Was vandaag bezig een computer in elkaar te schroeven. Alles prima gelukt, alleen vielen de extreme temperaturen van de CPU me op... idle wordt de gebruikte Athlon XP 2000+ (Palomino) zo'n 60 graden!
Via een bijbehorend hulpprogrammaatje van het moederboard (MSI 745 Ultra) kan ik de temperatuur tot ongeveer 40 idle krijgen, maar waarom kan dat niet gewoon standaard? Nu moet ik steeds dat programmaatje draaien om de temps in toom te houden...

Specs:
Athlon XP 2000+ (palomino)
MSI 745 Ultra
256MB DDR SDram (Kingston)

edit: gebruikte processorkoeler is de standaard boxed koeler... lijkt me niet nodig om meer te nemen, aangezien ik dit systeem in eerste instantie toch niet ga gebruiken als overclockmachine.

[ Voor 17% gewijzigd door DouweGNL op 27-02-2003 16:14 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Eeehm, leg eens uit hoe jij met een tooltje je temp lager krijgt???

Owja, en niet iedere sensor is even precies, ze willen nog wel eens een aantal graden uitwijken :)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
denk eerder dat je bios meting corrupt is.

tip om te kijken of hij te heet wordt: ga een zware 3d game spelen. een uurtje en pak daarna je heatsink vast. als je je vingers brand is het niet goed :)

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
LeonM schreef op 27 February 2003 @ 16:15:
Eeehm, leg eens uit hoe jij met een tooltje je temp lager krijgt???

Owja, en niet iedere sensor is even precies, ze willen nog wel eens een aantal graden uitwijken :)
Hmm, via PC Alert, kon je ergens op klikken en ineens schoot het metertje (na ja, geleidelijk) omlaag...

Rody >> Ik ga wel ff een processor benchmark draaien, met een ATi Rage 128 Ultra lukt het spelen van een zware 3D game meestal niet zo goed ;)

Verwijderd

DouweGNL schreef op 27 februari 2003 @ 16:20:
[...]
Hmm, via PC Alert, kon je ergens op klikken en ineens schoot het metertje (na ja, geleidelijk) omlaag...
Waar klikte je op (naam / icoontje)? Verlaagde je niet per ongeluk de fsb zodat je proc op minder dan 2ghz loopt...? Of een soort cpucool progsel :?

Als de proc standaard al 60 graden wordt (volgens bios dan) moet de heatsink al behoorlijk warm zijn

Reactie op Hooi: de koeler en proc zitten altijd los van elkaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 16:40 . Reden: reactie op Hooi ]

Verwijderd

DouweGNL schreef op 27 February 2003 @ 16:20:
[...]
Rody >> Ik ga wel ff een processor benchmark draaien, met een ATi Rage 128 Ultra lukt het spelen van een zware 3D game meestal niet zo goed ;)
LOL :)

Wat ik eigenlijk helemaal niet weet, is of die boxed AMD koeler eigenlijk los is van de CPU. Ik bedoel, of je gewoon een CPU en losse koeler krijgt, en je moet de CPU in de socket prikken, en dan de koeler monteren ...?

Of zit de koeler al vast op de CPU ? In het eerste geval kan de koeler nog steeds een beetje scheef zitten, en helpt opnieuw monteren misschien.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 11:29

lordsnow

I know nothing

Ik (nou ja, m'n ouders) hebben ook een AXP 2000+ Palomino. Deze wordt ongeveer 27 - 30C volgens het BIOS (Asus A7N8X), waar dus 20C bij opgeteld moet worden (standaard afwijking van dit bord).. hij is dus ongeveer 47 - 50C bij mij.

Er zit een Falconrock II op de CPU. In de Antec kast zitten nog 2 ventilatoren. Als ik de laatste 2 uit doe, gaat de CPU temp nog een aantal graadjes omhoog.

Dus zo vreemd zijn jou temps mischien niet. En trouwens, hij mag 85C worden maximaal, dus... :)

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
zo`n programma bestuurt je proc. als hij niets doet wordt de stroom verlaagt of uitgezet zelfs, daarbij loopt dus de temp omhoog. pas als hij iets moet doen gaat hij weer werken
tenminste ik heb zoiets welleens gehoord of het echt waar is weet ik niet

• Bladerer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2025
Net na de aanschaf van mijn nieuwe processor en koeler lagen mijn temperaturen tussen de 40 en de 50 graden. inmiddels na een jaar is die temperatuur opgelopen naar 61 graden idle. Ik heb geen idee waar dat door is gekomen, maar het heeft iets te maken met de meting denk ik. voorheen gebruikte ik PC Alert 3 wat standaard bij mijn MSI MobO werdt geleverd. Momenteel gebruik ik versie 4, en de temp is opeens een stuk hoger.

Misschien dat het bij jou ook een software kwestie is.?

In PC Allert 4 zit overigens ook een optie die heet Cooler XP.
die zou dus extra en overbodige processen moet uitschakelen?
als ik dat cooler XP start schiet de temperatuur echter alleen maar omhoog

[ Voor 18% gewijzigd door Bladerer op 27-02-2003 16:51 ]

MSI K7T 266 PRO | AMD T-bird 1400Mhz 42 idle 49 stressed | 2 * 256 MB PC2100 DDR Major Major | 120 GB IBM Deskstar + 40 GB IBM Deskstar | TNT 2 M64 Gainward PCI | Pioneer DVD-106S | LiteOn LDW 401S @ 411S DVD +/- R(W) | Enlight 300 Watt| IIyama 19"

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Weet je zeker dat voltage voor je proc klopt (zie pc health status)??? Kan me zo voorstellen dat je bijv. een 1,5 V proc hebt die met 1,75 volt wordt aangestuurd door je mobo.. Dan worden ze een beetje erg warm... ;)

Humor moet je serieus nemen

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rody schreef op 27 February 2003 @ 16:18:
denk eerder dat je bios meting corrupt is.

tip om te kijken of hij te heet wordt: ga een zware 3d game spelen. een uurtje en pak daarna je heatsink vast. als je je vingers brand is het niet goed :)
Je moet je volgens mij pas zorgen gaan maken als de heatsink na een uurtje gamen lauw aanvoelt, dan zit ie er niet goed op en heb je kans dat je je processor oververhit :)

Verder zijn die boxed coolers ook niet echt ideaal, maar ze zouden hem koel genoeg moeten kunnen houden (, in ieder geval onder de 50 graden Idle en zonder tooltjes als CPUidle of dat programma van MSI). Heb je nog enige airflow in de kast?
Bladerer schreef op 27 februari 2003 @ 16:48:
Net na de aanschaf van mijn nieuwe processor en koeler lagen mijn temperaturen tussen de 40 en de 50 graden. inmiddels na een jaar is die temperatuur opgelopen naar 61 graden idle. Ik heb geen idee waar dat door is gekomen [...]
Kast nog vaak opengeweest en de koeler wel eens schoongemaakt..? Kan zijn dat er een lading stof tussen de heatsink zit, daar wil de temp ook nog wel eens flink van stijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Joeroenho op 27-02-2003 16:52 ]

Amateurcoureur en fervent banktukker

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
pfff... 60 Graden?? dat zal wel een afwijking in 't bios zijn !! ik heb zelf een XP2000+ (non-oc'ed) die constant 100% draait (door de }:O ) en die wordt 50 graden max (op 20% van m'n cooling power) ik heb nl 4x 80mm 1x 90mm casefans en een herrieschoppende :( CoolerMaster HHC-001 Heatpipe cooler die normaal @7000RPM draait

I'm not weird, I'm a limited edition

• TigZ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

Ik vindt het opzich niet zo vreemd. Mijn Axp2000+ draait 24/7 100% en die wordt ook 65 graden.

En het maakt geen graad verschil uit of ik nu een standaard koelertje met 4500 rpm of een Thermaltake Dragon op 7000 rpm gebruik.

• Bladerer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2025
Een Vcore van 1.76 is dat dan te hoog voor een T-bird 1400?
want die van mij is ook meer dan 60 graden.

MSI K7T 266 PRO | AMD T-bird 1400Mhz 42 idle 49 stressed | 2 * 256 MB PC2100 DDR Major Major | 120 GB IBM Deskstar + 40 GB IBM Deskstar | TNT 2 M64 Gainward PCI | Pioneer DVD-106S | LiteOn LDW 401S @ 411S DVD +/- R(W) | Enlight 300 Watt| IIyama 19"

Verwijderd

60 graden is helemaal niet raar voor een Palomino 2000+ hoor...

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 16:55:
60 graden is helemaal niet raar voor een Palomino 2000+ hoor...
Stressed niet, maar idle ook?
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 16:35:
Waar klikte je op (naam / icoontje)? Verlaagde je niet per ongeluk de fsb zodat je proc op minder dan 2ghz loopt...? Of een soort cpucool progsel :?
Cooler XP inderdaad... Procsessor temperatuur rent daarmee naar beneden, tot een graad of 35. Als ik vervolgens reboot en in het bios kijk, staat het aantal graden daar ook op 35, maar dan weer langzaam warmer wordend. FSB verlaag je er imo niet meer, blijft op 133 staan (1,67 Ghz kloksnelheid proc).
tommie-boy schreef op 27 februari 2003 @ 16:49:
Weet je zeker dat voltage voor je proc klopt (zie pc health status)??? Kan me zo voorstellen dat je bijv. een 1,5 V proc hebt die met 1,75 volt wordt aangestuurd door je mobo.. Dan worden ze een beetje erg warm... ;)
V-Core staat op 1,7... lijkt me goed voor een XP?
Pagina: 1