[studie] bachelorthesis over OpenSource Communities

Pagina: 1
Acties:

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ga in de aanstaande 3 maanden mijn bachelorthesis schrijven, in het vak kennis en informatiemanagement. Als thema hebben een studiegenoot en ik (we schrijven deze thesis als duo) gekozen voor

"Open Source software development communities",

We willen uit een niet technisch oogpunt bekijken hoe OpenSource communities in elkaar steken, hoe de communicatie opgebouwd is en hoe beslissingen worden genomen.

Een kort voorbeeld, kde:

Naar mijn weten zijn er bij dit project een aantal duizend mensen met het development bezig, die allemaal goed op de hoogte moeten zijn van richtlijnen, ontwikkelingen in andere vertakkingen en ga zo maar door. Wat voor een soort communicatie is dat, welke gevolgen heeft dat op dingen als motivatie, effectiviteit en efficiency van het werk, synergieeffecten ... .

Uiteraard ook interessant is waar het geld vandaan komt..

Nu wil ik jullie graag vragen of jullie interessante en goede bronnen hebben die dit onderwerp, of een van deze onderwerpen behandelen. Ik ben zelf net aan de zoektocht naar goede info begonnen.

Heel graag wil ik natuurlijk ook jullie zicht op de problematiek horen. Hier hangen naar mijn weten ook een aantal developers rond en de ook gebruiker is in dit geval direct betrokken bij het ontwikkelingsproces, de grensen tussen developer en gebruiker zijn naar mijn inzicht in de OpenSourcewereld vaak vaag.

Het moet natuurlijk allemaal een beetje wetenschappelijk bruikbaar zijn, dus graag niveau tonen, dames en heren. :)

Ik heb mijn topique maar hier geplaatst omdat ik hier de beste respons verwacht.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Achtergrondinfo die je vast al wel hebt gelezen of in ieder geval van hebt gehoord, maar laat ik het toch even noemen:

- Essays van ESR (Eric S. Raymond) over het open source development model
- boeken als 'Open sources - voices from the Open Source revolution'

• sebas
"There seems to be need to state the obvious."

isbn? linkje naar amazon ofzo? :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Er is vanuit juridisch oogpunt recent onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Ik weet niet of de resultaten al zijn gepubliceerd. Ik dacht dat het een onderzoek in het kader van ITeR was, maar ik weet het niet zeker. Ik heb het onderzoek wel, maar het ligt denk ik op mijn bureau op mijn werk... Ik zal de titel over voor je opzoeken.

Verwijderd

The Cathedral and the Bazaar al gelezen?
offtopic:
??? Is http://www.tuxedo.org niet meer online?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
ISBN 1-56592-582-3, bij O'reilly.

Opensource.org.

Helaas is de homepage van ESR bij Tuxedo.org weg, je wordt zo te zien doorgelinkt naar random andere pagina's ofzo, vrij vaag wel :(

/edit: Tja...dat merkt r3b00t dus ook net op |:(

Vervelend wel, want daar stond aardig wat info op!

The cathedral and the bazaar is een 'must-read', als je dat nog niet hebt gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 27-02-2003 17:09 ]

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 13:09

_nethack

We're all MAD here

Daar verbaasde ik me laatst ook over... Het is nu http://www.catb.org/

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

sebas schreef op 27 februari 2003 @ 15:58:
We willen uit een niet technisch oogpunt bekijken hoe OpenSource communities in elkaar steken, hoe de communicatie opgebouwd is en hoe beslissingen worden genomen.

Een kort voorbeeld, kde:

Naar mijn weten zijn er bij dit project een aantal duizend mensen met het development bezig, die allemaal goed op de hoogte moeten zijn van richtlijnen, ontwikkelingen in andere vertakkingen en ga zo maar door. Wat voor een soort communicatie is dat, welke gevolgen heeft dat op dingen als motivatie, effectiviteit en efficiency van het werk, synergieeffecten ... .
Veel modules in gnome hebben een grote mate van autonomie, dat wil zeggen dat ze wel onderdeel van Gnome zijn, maar tegelijkertijd geen verantwoording aan Gnome hoeven af te leggen en eigen ontwikkelingsplannen mogen uitzetten. Zolang ze maar aan de Gnome policy voldoen (LGPL/GPL/blaat licentie, ABI stable en/of version numbered).

Binnen modules worden beslissingen door middel van overleg op IRC, fysiek werkoverleg (RedHat/Ximian intern overleg oid) of mailinglisten bepaald. GStreamer doet dit alles bv. puur op IRC, en af en toe hebben we meetings (Guadec, Fosdem, Gnome MM Summit).

Iedereen in het team heeft vaak specifieke taken. Veel zijn developer, ieder heeft vaak eigen stukjes waar hij mee bezig is (en je shared wel sommige dingen, maar er zijn ook stukken code die niemand anders dan jij zal aanraken - behalve bugfixes). Je hebt ook mensen die eterne communicatie, website doen, of build tree maintainen, etc.
Uiteraard ook interessant is waar het geld vandaan komt..
Welk geld? :P.

Door partijen die ontwikkelaars in dienst hebben, meestal, en dan zowel voor community werk als ook voor werk wat specifiek voor dat bedrijf geschikt is (het is geen liefdadigheid).

edit:
Ohja, SourceForge doet ook af en toe zulke enquetes, kijk daar eens rond!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 18:40 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

En waarom ga je niet een paar mensen interviewen ?
Het makkelijkst zijn waarschijnlijk de Nederlanders. Uit m'n hoofd:
  • Bram Molenaar (VIM)
  • Guido van Rossum (Python)
  • Wietse Venema (Postfix/Satan)
  • Olivier Sessink (Bluefish)
Er zijn er nog veel meer, maar ik moet nu eten ;)

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Nog een aantal:
• Rik van Riel (kernel/VM)
• Leon van Stuyvenberg (marvel g200/g400/RRG driver)
• Pauline Middelink (zoran 36120 driver)
• Jorn Baayen (Galeon/Rhythmbox)
• Rick van Rein (kernel/badram)

En omdat ze me altijd zo lief lastigvallen :P :
• Thijs Assies (HotTopic)
• Jasper van Waardenburg (Aapje)
• Dennis Smit (Rhythmbox/XMMS visualizations)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
• Ronald Bultje (Gstreamer/Full-time nietsnut)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

sebas schreef op 27 February 2003 @ 15:58:
Wellicht is de Linux kernel ook interessant om te noemen/behandelen, ivm het BitKeeper gebeuren; gebruik van non-free software om free software te ontwikkelen, met oa. verhitte discussies als gevolg :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 18:39:
Veel modules in gnome hebben een grote mate van autonomie, dat wil zeggen dat ze wel onderdeel van Gnome zijn, maar tegelijkertijd geen verantwoording aan Gnome hoeven af te leggen en eigen ontwikkelingsplannen mogen uitzetten. Zolang ze maar aan de Gnome policy voldoen (LGPL/GPL/blaat licentie, ABI stable en/of version numbered).
Hier is een duidelijk verschil te zien met KDE. Daar is het namelijk zo dat er geen software is die als onderdeel van een KDE-release wordt aangeboden terwijl het geen onderdeel is van de centrale CVS. Dat betekent dus dat Konqueror 3.1 altijd bij KDE 3.1 hoort, net als KMail 3.1 of KNode 3.1. De enige uitzondering hierop is aRts, dat ondertussen bij versie 1.2 is aanbeland maar wel onderdeel is van KDE-releases. Het zou me overigens niets verbazen als dit verschil in aanpak de oorzaak is van de modulariteit van Gnome tegenover de integratie van KDE :).

Heel belangrijk is in ieder geval dat er *veel* stromingen binnen de noemer 'Open Source' vallen. Denk alleen al aan de ruzies tussen aanhangers van 'Free Software' en 'Open Source'. Je hebt mensen die het meer dan genoeg vinden als ze de broncode eens door kunnen kijken. Anderen zijn veel strikter in de vrijheden die ze eisen en ik heb zelfs wel eens een mailinglist gezien van mensen die geloven dat door de opkomst van Free Software hun Marxistische wereldideaal een stap dichterbij is gekomen. Om de beweegredenen van de 'hardliners' te doorgronden zou je eens de biografie van Richard Stallman moeten lezen. Sommige mensen vinden het een verschrikkelijk figuur en anderen vereren hem bijna, maar iedereen zal het erover eens zijn dat hij heel belangrijk is geweest bij de ontwikkeling van Free Software.

Je kunt ook eens zoeken naar een Maastrichts onderzoek van een paar maanden geleden (zie ook hier) of naar een van de andere onderzoeken. Er wordt het laatste jaar vrij veel geschreven over die communities, dus er is vast wel wat te vinden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sebas
Heel mooi. Ik zal denk ik maar eens uitgebreid naar de boekenwinkel gaan, veel interessant leeswerk. Ik lees op dit moment "The internet galaxy" (Manual Castells), Daar staan ook een aantal interessante dingen in, met betrekking tot normen en waarden (mwoah, afgezaagd begrip :O) binnen de communities. Waardoor mensen respect verdienen, hoe vertrouwen opgebouwd wordt enzovoorts.

Zijn er trouwens van een van bovengenoemde boeken gratis e-book versies beschikbaar, zoals bijvoorbeeld van "Grokking the Gimp"?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

http://www.faifzilla.org/ => de biografie van Stallman, verkrijgbaar onder de FDL.
Het boek van Torvalds is niet online verkrijgbaar, bij mijn weten. Je kunt zoeken naar 'Just for fun - the story of an accidental revolution' of iets van gelijke strekking :).
http://www.openresources.com/documents/cathedral-bazaar/ => The Cathedral and the Bazaar (Raymond heeft nog een stel andere geschriften die ook het lezen waard kunnen zijn, maar dit is zijn bekendste).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sebas
Ik heb "free as in freedom" gedownload en gecompileerd, strax maar eens aan beginnen. Opensource roels :)

Zometeen maar eens kijken welke relevante boeken ze bij de *) hier allemaal hebben.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Als je nog aan het zoeken bent: dat stuk waar ik het hierboven over heb heet 'Protecting the Virtual Commons' en is geschreven door De Joode, De Bruijn en Van Eeten. Als je op de titel googelt, kun je er zo een PDF van downloaden.
Pagina: 1