Een tijdje geleden was hier een topic over een Wiskunde Olympiade (Wiskunde Olympiade!!! ). Na overleg met Captain Proton open ik nu een nieuw topic.
Nu hebben we hetzelfde probleem gekregen bij Wiskunde, maar dan als Praktische Opdracht, en daardoor ben ik intensief bezig met dit probleem. Mede door dat topic ben ik het probleem gaan begrijpen, maar ik zit nog met een paar vragen. Laat ik eerst eens opschrijven wat ik heb.
Het probleem
Een jeep heeft een tank van 100 L en rijdt door de woestijn. Onderweg mag hij uit zijn tank benzine halen en die als depot in de woestijn neerzetten. Hij moet wel genoeg benzine overhouden om terug te rijden. Helemaal aan het begin is een onuitputtelijke bron benzine.
Borganism plaatste volgens mij de beste oplossing voor 1600 km.
Programma
Dit programma kan vast een stuk fraaier, maar zo werkt hij in ieder geval voor afstanden van 1600 km en meer.
Maar nu zit ik nog met een paar probleempjes om alles te bewijzen.
Q - ( 1000 / D ) --> E
voor de laatste 1000km heb 100 liter nodig dus op Q moet er 100 liter aanwezig zijn om die 100 liter daar te krijgen moet een keer extra heen en weer rijden vanuit een punt waar 200 liter is.
Dat punt ligt op Q - ((10*100)/3) = U km
Is dit een bewijs waardig? Volgens mij niet, want ik kan niet echt aantonen dat je een extra keer heen en weer moet rijden vanuit een punt waar 200 liter is. En wat ik nog veel vager vindt is dat je 1000 moet delen door het aantal keer heen of weer rijden om de plaats van het volgende depot te berekenen.
Ik hoop dat iemand mij nog wijzer kan maken in dit probleem, het antwoord enzo heb ik wel al, maar een goed bewijs ontbreekt nog.
Waarom 1/3 van een tank , 1/5 , 1/7 enzovoorts, en vooral waarom deel je 1000 door 3,5,7,9,11 enzovoorts. 1000 is wat je op 1 tank kunt rijden, maar waarom deel je dat door het aantal keer dat je heen of weer rijdt?
Nu hebben we hetzelfde probleem gekregen bij Wiskunde, maar dan als Praktische Opdracht, en daardoor ben ik intensief bezig met dit probleem. Mede door dat topic ben ik het probleem gaan begrijpen, maar ik zit nog met een paar vragen. Laat ik eerst eens opschrijven wat ik heb.
Het probleem
Een jeep heeft een tank van 100 L en rijdt door de woestijn. Onderweg mag hij uit zijn tank benzine halen en die als depot in de woestijn neerzetten. Hij moet wel genoeg benzine overhouden om terug te rijden. Helemaal aan het begin is een onuitputtelijke bron benzine.
Borganism plaatste volgens mij de beste oplossing voor 1600 km.
Naar aanleiding van zijn post heb ik het volgende programma geschreven voor de Ti-83:Verwijderd schreef op 23 november 2001 @ 11:47:
Ik kom op 346 2/3 en dit volgens mij het goede antwoord
poging tot uitleg: voor de laatste 1000km heb 100 liter nodig dus op 600 km moet er 100 liter aanwezig zijn om die 100 liter daar te krijgen moet een keer extra heen en weer rijden vanuit een punt waar 200 liter is. Dat punt ligt op 600 - ((10*100)/3) = 266 2/3 km om op dat punt 200 liter te hebben moet van een ander waar 300 liter is gehaald worden. Dat punt ligt op 266 2/3 -((10*100)/5) = 66 2/3 km. Om de benzine daar vanaf het begin punt te krijgen kost 7* 1/10 * 66 2/3 liter = 46 2/3 + de 300 = 346 2/3 liter.
Programma
Dit programma kan vast een stuk fraaier, maar zo werkt hij in ieder geval voor afstanden van 1600 km en meer.
Maar nu zit ik nog met een paar probleempjes om alles te bewijzen.
Q - ( 1000 / D ) --> E
voor de laatste 1000km heb 100 liter nodig dus op Q moet er 100 liter aanwezig zijn om die 100 liter daar te krijgen moet een keer extra heen en weer rijden vanuit een punt waar 200 liter is.
Dat punt ligt op Q - ((10*100)/3) = U km
Is dit een bewijs waardig? Volgens mij niet, want ik kan niet echt aantonen dat je een extra keer heen en weer moet rijden vanuit een punt waar 200 liter is. En wat ik nog veel vager vindt is dat je 1000 moet delen door het aantal keer heen of weer rijden om de plaats van het volgende depot te berekenen.
dat is inderdaad het probleem. Waarom op 1/3 , 1/5 van een tank enzo.Verwijderd schreef op 23 November 2001 @ 12:47:
[...]
het is vrij simpel je zorgt dat je op het laatste depot die op 1 tank afstand van het eind 1 tank vol hebt.
Op het een na laatste die op 1/3 tank van de laatste ligt zorg je dat je daar 2 tanks vol hebt.
Op de twee na laatste die op 1/5 tank ligt van de ene laatste zorg dat je 3 tanks vol hebt enz.
Ik heb geen bewijs maar ben er 99% zeker van.
(Dit is mijn grote probleem met wiskunde, ik weet het antwoordt wel maar niet waarom)
Ik hoop dat iemand mij nog wijzer kan maken in dit probleem, het antwoord enzo heb ik wel al, maar een goed bewijs ontbreekt nog.
Waarom 1/3 van een tank , 1/5 , 1/7 enzovoorts, en vooral waarom deel je 1000 door 3,5,7,9,11 enzovoorts. 1000 is wat je op 1 tank kunt rijden, maar waarom deel je dat door het aantal keer dat je heen of weer rijdt?