Toon posts:

Temp koelblok ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb een vraagje.

Ik heb hier een pc die spontaan reboot. De ene keer na 5 min. de andere keer na uren en ooit dagen niet en ooit 5 x per dag. Het is een XP2000+ met WinXP
We hebben alles al gedaan. Ander moederbord, andere proc, ander geheugen, andere videokaart, andere harde schijf en WinXP helemaal opnieuw erop, niets lijkt te helpen. :?

Maar als ik nu aan het koelblok voel is het zo heet dat ik hem een sec. of 5 maar kan vasthouden. Dit lijkt mij een goed teken want dat betekent toch dat de proc zijn warmte goed afgeeft aan het koelblok.

Nu is mijn vraag.....kan het eraan liggen dat die fan te zacht koelt en dat 'ie daarom heet wordt en gaat rebooten. Of is het zo dat een proc die te heet wordt alleen maar het systeem vast doet laten lopen? Het is btw een Coolermaster Silent en hij draait naar mijn mening goed....

Ik kan geen CPU temps meten trouwens....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wáár zijn de specificaties..?

Maargoed, te hoge temperaturen kunnen inderdaad ook de nekslag zijn. Maar er kunnen zoveel meer oorzaken zijn. Lees eens de eerste posting van Dit graag lezen eer je een topic opent door en neem de troubleshooter door :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is een MSI Moederbord met een KT333 chipset
AMD XP2000+ met Coolermaster Silent
768 MB DDR
Geforce 4 Ti 4200 128 MB
2x 30 GB Hard disk
DVD
CD-R

Maar mijn concrete vraag is eigenlijk....als een proc langzaam warm loopt, kan de pc dan gaan rebooten of loopt hij normaliter dan vast?

Hij wordt dus wel 100% gestressed door DPC

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding..?

Rebooten of vastslaan.. Meestal is het vastslaan of zwart scherm geven, maar het kan ook net zo goed een rebootje veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is echt rebooten

Het is btw een ATX voeding van 300W Ruim voldoende dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een systeem staan met dezelfde proc en koeler er en die wordt lang nie zo warm en is ook 100% gestressed! Daarom vind ik het zo vaag....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de troubleshooter al doorgenomen? Zo ja, post eens je bevindingen hier :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik doorgenomen.....maar ik kan nie zomaar ff weer een andere proc of voeding erin doen want die heb ik simpelweg niet meer bij de hand.....

Verwijderd

Ik raad je aan Motherboard Monitor te installeren http://mbm.livewiredev.com
Hiermee kan je de voedingspanning monitoren ±5% is de tolerantie. Als je voor 6 euro een losse temperatuur sensor koopt kan je bij je cpu en/of voeding de temp meten.

Het lijkt mij trouwens erg onwaarschijnlijk dat zo'n recent mobo geen temp.sensors heeft.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er staan daar wel meer dingen in dan enkel het uitwisselen van onderdelen..

Verwijderd

Ik zie dat je zegt dat een 300 W meer dan voldoende is, ligt eraan normaal zou dat voldoende moeten zijn, maar als je voeding niet helemaal goed is dan levert ie geen 300 echte watss en kan ie wel een vastlopen en rebooten, probeer eens een andere voeding en een andere koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat zal ik eens gaan proberen maar dan moet ik eerst een andere voeding ergens zien te regelen....
Pagina: 1