Toon posts:

[C++ of VB] naar Windows (netwerk)printer schrijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een utillity (of ik maak het zelf) die een file naar de standaard windows printer kan printen. We hebben hier een applicatie die nu zo print : "type %1 > lpt1".

We gebruiken eigenlijk geen dos printing meer dus heb ik dit vervangen door "write.exe %1".

Het nadeel met het laatste is dat sommige regels naar de volgende page springen. Natuurlijk kun je dit oplossen door gebruikers te instrueren even het font te veranderen in write.exe maar dit is geen nette oplossing.

Toen vond ik op www.dosprint.com het tooltje dosprint.exe. Dit werkt perfect alleen het kost 139 dollar en online bestellen 99 dollar. Aangezien de bovengenoemde applicatie in de komende 6 a 7 maand vervangen word door een webbased versie heb ik geen zin om eerlijk te zijn dit produkt te kopen.

Ik vraag geen oplossing of source code maar als iemand toevallig een URL weet (c++, perl bij voorkeur) waar ik informatie of een stukje source code kan vinden of informatie hoe in windows de standaard windows printer simpel kan worden aangestuurd dan hoor ik dat graag.

Het lijkt mij namelijk niet al te moeilijk te bouwen. Volgens de Visual C documentatie zou het kunnen met een paar regeltje. Een stream openen naar PRN. Helaas werkt dit alleen heb ik ondervonden als je eerst de PRN of LPT koppelt aan een netwerk printer queue en dit is net wat wij niet meer willen.

Wat ik dus wil is een plain ascii file direct naar de standaard queue sturen zonder interventie van de gebruiker nodig.

tips?, urlŽs naar source code/informatie of url naar bestaande tooltje (prijs 10 dollar ofzo) zouden zeer welkom zijn.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Mja, leuk verpakt, maar dit valt toch echt onder een scriptrequest ;)

Ik ben in een goeie bui, dus laat 'm even open en herformuleer de vraag voor je. Dat betekent meteen dat antwoorden in de vorm van een programma of linkje naar een programma getrashed worden, dus be warned :)

Hoe schrijf ik in C++ of Visual basic naar een windows printerpoort, zowel netwerk- als lokale printer, zonder PRN of LPT aan een queue te koppelen? Voor voorbeelden wat er geprobeerd is, zie topicstart

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Professionele website nodig?

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Je kunt met het copy commando in DOS een plain ASCII file direct naar een Windows queue sturen, bijvoorbeeld:
copy /b textfile.txt \\printserver\portnaam

Dan zou je alleen de queue van de standaardprinter moeten achterhalen. Wellicht kan je dit gewoon uit de registry halen.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Verwijderd

Topicstarter
JonkieXL schreef op 27 februari 2003 @ 14:31:
Je kunt met het copy commando in DOS een plain ASCII file direct naar een Windows queue sturen, bijvoorbeeld:
copy /b textfile.txt \\printserver\portnaam

Dan zou je alleen de queue van de standaardprinter moeten achterhalen. Wellicht kan je dit gewoon uit de registry halen.
Hmm goed plan. Daar had ik nog niet over nagedacht. Ik had al wel zitten bedenken om de printer uit de Windows registry te lezen en ik had ook al een "type file > \\server\queuname" uitgeprobeerd naast x-tig van andersoortige probeersels maar dat werkte niet.

Met "copy /b" creeer je een binaire stream. Mogelijk heeft dat meer kans van slagen dan 'type'.
Ik zal het morgen meteen even proberen. Ik laat wel weten of het werkt !

Verwijderd

Topicstarter
Ok het werkt !

Copy /b was toch niet helemaal de oplossing maar "nprint.exe" wel.

Dom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. In ieder geval heb ik nu een c++ programma gemaakt wat simpelweg uit de win.ini het default printer device leest en dan nprint.exe aanroept met "nprint.exe <filename> S=<servername> Q=<default_printer queue name> nb nff".

Bedankt moderator dat het topic open mocht blijven. ZoŽn 100+ mensen zijn dankbaar en bovenal ikzelf dat ik nu eindelijk van de geneuzel af ben dat die applicatie niet wil printen ;)
Pagina: 1