[SuSe] Linux 8.1 Install wil niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
hier alvast de specs van de bak waar het om gaat;
HP Vectra VE
Pentium 1 133 Mhz
32 Mb ram
1 GB HD
32 speed cd-rom speler
netwerkkaartje

Mijn hd is totaal geformateerd nu wildde ik Linux 8.1 dus gaan installerren, hij boot netjes van cd, ik krijg dan dat keuzescherm en koos voor installation. Dan vliegt er een heleboel text voorbij en staat hij even stil bij "moving into tmpfs..." daarna krijg ik een error (ongelofelijk toch) "Kernel Panic". Nu heb ik het meerdere malen opnieuw geprobeer ook met safe-install en zo maar nu kont hij gewoon niet meer verder dan "moving into tmpfs..."
Dit is echt de eerste keer dat ik met linux werk en het begint niet al te goed :(

Iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door MixingMastersM op 27-02-2003 12:39 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Slordig dat het niet netter wordt afgehandeld inderdaad (foei SuSE!), maar je hebt minimaal 64 MB RAM nodig om SuSE te installeren.

Dat staat ook gewoon in de 'requirements', dus...beter lezen.

SuSE 8.1 Hardware Requirements.

Wat je nu eigenlijk probeert is vergelijkbaar met proberen Windows XP installeren op deze machine. Dat gaat ook echt niet werken.

Dus...wat moet je dan?

Op een dergelijk systeem zul je een meer doe-het-zelf distributie moeten draaien. De processor is ook niet erg snel, de harddisk ook niet al te groot. Kan allemaal prima, je kunt bijvoorbeeld Debian of Slackware installeren. Beide zijn echter wel een stuk minder newbie-vriendelijk dan distributies als Red Hat en SuSE. Tja, er is een prijs die je betaalt voor een 'gelikte' interface...

Sowieso kun je op deze computer niet met goed fatsoen een gelikte grafische interface draaien. Als dat wel is wat je er mee wilt doen, dan kun je beter op een 'echte' computer een distributie als Knoppix proberen. Kun je zonder je harddisk te verpesten toch even kennismaken met wat Linux is en kan.

De computer die je hierboven noemt is perfect als huis-server, MP3-speel-apparaat, lekker spelen met PHP of andere webtalen, etc. maar als desktop machine gaat het niks worden.

[ Voor 94% gewijzigd door Wilke op 27-02-2003 12:47 ]

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Wilke schreef op 27 februari 2003 @ 12:40:
Slordig dat het niet netter wordt afgehandeld inderdaad (foei SuSE!), maar je hebt minimaal 64 MB RAM nodig om SuSE te installeren.

Dat staat ook gewoon in de 'requirements', dus...beter lezen.

SuSE 8.1 Hardware Requirements.

Wat je nu eigenlijk probeert is vergelijkbaar met proberen Windows XP installeren op deze machine. Dat gaat ook echt niet werken.

Dus...wat moet je dan?

Op een dergelijk systeem zul je een meer doe-het-zelf distributie moeten draaien. De processor is ook niet erg snel, de harddisk ook niet al te groot. Kan allemaal prima, je kunt bijvoorbeeld Debian of Slackware installeren. Beide zijn echter wel een stuk minder newbie-vriendelijk dan distributies als Red Hat en SuSE. Tja, er is een prijs die je betaalt voor een 'gelikte' interface...
dat is wel zo, maar dat is als ik het met Yast wil installeren, het is toch ook wel zonder te doen zeker?

• Wilke
Wat wil je dan met die computer gaan doen?

Het antwoord is denk ik trouwens 'nee', ik vermoed dat je SuSE helemaal niet kunt installeren met <64 MB RAM. Maar dat terzijde, als het je lukt, wat wil je er dan mee doen?

offtopic:
Quote trouwens a.u.b. niet een heel bericht wat net daarboven staat, dat is nergens voor nodig. Als je specifiek op een stukje tekst in gaat quote dat dan, maar niet 20 regels quoten om er dan 1 regel onder te schrijven, zeker niet als de originele tekst in de post er recht boven staat!

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
goed goed, wat ik er mee wil doen als het lukt? Nix bijzonders iig vooral linux leren.... ennem tja het was wel een beetje dom om niet op de requirements te letten maar goed, ik probeer nog wel ff door :)

• Wilke
Zoals in mijn bovenste post gezegd (na edit): dan kun je volgens mij beter Knoppix proberen op een snellere computer.

Ik sluit dit topic nu, mocht je er verder nog niet uitkomen dan is er altijd een speciaal topic dat voor dit soort vragen bedoeld is:

Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 27-02-2003 13:00 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.