Toon posts:

Problemen met netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer al enige tijd een netwerk aan de gang te krijgen tussen mijn PC (win2k pro) en mijn laptop (win98). Maar het wil echt niet lukken, ik maak gebruik van een hub. Alles is aangesloten maar ik kan maar geen verbinding krijgen en elkaar ook niet pingen (ik gebruik MS-DOS Prompt om te pingen)! Ik gebruik UTP kabels (duh) dus daar ligt het niet aan. De guide van tweakers heeft mij ook niet veel geholpen, dus komt u maar met tips.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nou wat extra informatie van jouw kan zou wel handig wezen... Gebruik je bv utp-cross of utp-straight? Wat zijn de instellingen van je netwerk kaarten?

edit: heb je al geprobeerd om ze direct aan elkaar te koppelen zonder hub?

[ Voor 21% gewijzigd door jevn op 27-02-2003 12:22 ]

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
tip1: meer info :)

Ip adressen?
Protocollen?
Heb je link lampjes op de HUB?
Output van ipconfig/winipcfg?

Verwijderd

Tip 1: Probeer met meer gegevens te komen zoals IP-nummers configuratie etc.

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:01
Als je nou ook wat informatie over je netwerk instellingen geeft, zelfde subnetmask (255.255.255.0) IP's: PC1: 192.168.0.1 PC2: 192.168.0.2

Verder even kijken of de link lampjes op je hub branden en kijken of je geen crossed kabels hebt gebruikt.... Je kan natuurlijk ook nog andere/nieuwe drivers voor je NIC's proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik UTP straight

de link lampjes op de hub branden groen, dus er is verbinding.

IP adressen: host (2 netwerkkaarten 1 voor inet, 1 voor netwerk) --> 24.132.144.*** en 192.168.0.1.

slave 1: 192.168.0.2

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 12:28 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

en checken of je netwerkkaart geen hardware-conflict heeft.

eagle

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je moet je eigen ip van inet ff weghalen, dat is niet handig om die hier neer te zetten...

Heb je bestanden gedeeld?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan mekaar nieteens pingen, dus aan bestanden delen kom ik nog niet toe

Verwijderd

sub-adress voor netwerk 255.255.255.0?
'
Dezelfde werkgroepnaam?

Verwijderd

Wat is het resultaat van ping 192.168.0.1 / 192.168.0.2?
ipconfig

Verwijderd

Topicstarter
sub-adres zit wel goed

werkgroep naam weet ik niet zeker, maar dat maakt in het stadium van elkaar proberen te pingen toch niet uit?

Verwijderd

Als je al niet kan pingen zit er iets goed mis.

1. branden de lampjes op je netwerkkaart?
2. zijn de netwerkkaarten goed geïnstalleerd (kijk ff bij device manager)?
3. Wat krijg je als je localhost/127.0.0.1 pingt?
4. Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?
5. Heb je al andere poorten op de hub geprobeerd?
6. Wat geeft ipconfig/ipcfg (dos prompt)?

Graag op alle vragen een antwoord :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 12:33 ]

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 22:58
protocol? tcp/ip? is de makkelijkste. zorg verder dat ze ook in dezelfde workgroup staan. denk ook aan hoofdletters en kleine letters. volgens mij maakt win2k hier wel verschil in en win98 niet.

Verwijderd

Topicstarter
het resultaat van pingen = timed out

Verwijderd

Geen firewall actief?

Verwijderd

Probeer het met een crosscable en zonder hub

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 12:28:
sub-adres zit wel goed

werkgroep naam weet ik niet zeker, maar dat maakt in het stadium van elkaar proberen te pingen toch niet uit?
klopt.

Zorg je er wel voor dat je computer van 168.192.0.1 al is opgestart voordat je je 168.192.0.2 aan doet?

Ik neem aan dat internet op je 2000 pc binnen komt en dat je daar gewoon hebt ingesteld, verbinding delen voor netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
branden lampjes op netwerk kaart:
i-net netwerk kaart --> ja (duh)
netwerk netwerk kaart --> 1 oranje, 1 groen
slave netwerk kaart --> ja

zijn de netwerkkaarten goed geïnstalleerd (kijk ff bij device manager)?
AHA!!! Ethernet controller daar staat zo'n vraagtekentje met een uitroeptekentje derin, hij is dus niet goed geïnstalleerd of er is een hardware conflict.

3. Wat krijg je als je localhost/127.0.0.1 pingt?
Dan timed ie out.

4. Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?
Ja, vlak voor ik deze topic maakte

. Heb je al andere poorten op de hub geprobeerd
Net gedaan, niet gelukt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb trouwens geen firewall

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 12:36:
ik heb trouwens geen firewall
En dat had je ook met edit aan je vorige post kunnen toevoegen :P

Maar dan moet je even kijken of je enkel de drivers even goed moet installeren of dat je een irq conflict hebt of iets dergelijks.

Verwijderd

Good :)

Je moet ten eerste die kaart goed geïnstalleerd krijgen. Dat kan je doen door hem bij device manager te deïnstalleren en opnieuw op te starten. Waarschijnlijk herkent Windows het kaartjhe weer bij het opstarten en wordt deze opnieuw geïnstalleerd. Als dit niet werkt kan je de pc openschroeven en de kaart in een ander PCI slot zetten.
Is het de Windows 98 pc waarvan het netwerkkaartje nietwerkt? In dat geval kan het ook nog een (good old) IRQ conflict zijn, maar probeer eers maar even opnieuw te installeren dat ding.

Verwijderd

Als je een time-out krijgt op localhost dan is de tcp stack (tcp configuratie) niet correct.

Verwijderd

Of de configuratie van de netwerkkaart zelf = niet correct.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 17:14

Deem

Ontcijfer mij!

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 12:39:
Als je een time-out krijgt op localhost dan is de tcp stack (tcp configuratie) niet correct.
Dit komt doordat de driver voor de NIC niet geinstaleerd is.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

Topicstarter
ik ben me win2000 cd kwijt :'( dus ik kan dat ding niet opnieuw installeren, hij zegt dattie de drivers niet kan vinden. En ik heb gister net een oud floppy met netwerk drivers weg gegooid uuuhm... waar kan ik ff die driver downen?

Verwijderd

www.driverguide.com (user: driver pw: all) of de site van de fabrikant ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
hum, ik heb de CD gevonden maar 'windows can't find drivers for Ethernet controller'.

Verwijderd

Je kan ook even kijken welke code en naam er op de kaart, of op de chip van de kaart staat en die even in google kloppen. Vaak vind je de driver dan wel.

Verwijderd

Topicstarter
thnx tzar

Verwijderd

Topicstarter
wat blijkt, de netwerk kaart die niet werkte is die onboard op het moederbord zat :(. Dus niet degene die ik gebruik voor het netwerk, ik ben dus geen stap verder (al heb ik dat ding dat onboard zit wel werkend gekregen). Nog meer tips anyone?

Verwijderd

Wat voor melding staat er bij de eigenschappen van de netwerkkaart\Ethernet.. in de Hardwaremanager? Zoiets als: "Driver is geinstalleerd maar kan hardware niet vinden" of "De driver voor deze hardware is niet geinstalleerd".

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 12:56 . Reden: Oeps...stond re al lang?! 8)7 ]

Verwijderd

mhh ik zou het toch ff anders aanpakken, dit schiet niet op

ping eens je eigen ip adres op beide machines
zelfs zonder kabel moet dit gaan

lukt dit niet dan is er op die pc iets fout.
wat ik meestal dan doe is alle netwerk onderdelen weg gooien (kaart deinstalleeren, tcp/ip protocol weg, client weg)
en dan eens op nieuw starten
en opnieuw installeren

wat vaak voor komt is als je 2 dezelfde kaarten (b.v. realtek heeft daar vaak last van)
op 1 IP adres heb staan het wil nog wel eens problemen geven, misschien ander slot kiezen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad 2 realtek kaarten, zichzelf pingen gaat. No problem.

Ik zal je advies opvolgen en alle kaarten eerst maar is verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
eej ik heb bij de DNS niks ingevuld, moet dat nog dan?

Verwijderd

nee dns heb je niet nodig voor pingen

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Als je een routermodem hebt en beide pc's gaan via je hub op internet. Dan zul je de DNS nummers van je internet providers daar moeten invullen.

Verwijderd

ja das waar maar die heb je nu nog niet nodig, eerst zien dat netwerk werkt

Verwijderd

Topicstarter
na, ik ga nu ff alle drivers op de laptop reïnstalle en als hijk het dan nog niet doet ook die van de host

Verwijderd

Topicstarter
Ik word echt HEEEELEEMAAAAL geeeeeeek. Bleg, het wil egt NIET opschieten gewoon. Ik denk van na, zal i kis ff alle drivers opnieuw installe op de laptop, en wat krijg je nu?: Nu zijkt ie dat het netwerk niet compleet is (bij de netwerkinstellingen op de latop) DUH! Dat heb ik net weggegooid, en als ik dan een nieuw protocol of client wil instellen zet hij automatisch Windows Family networking, echt ik word helemaal gestoord!

Verwijderd

je kunt toch overnieuw opstarten zonder dat het compleet is, moet je gewoon negeren
als je een protocol instelt moet er ook iets bij als een client en Windows Family networking kun je gewoon gebruiken. is geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
I give up.. nu kan die de (externe) netwerkkaart weer niet vinden :(:(:(. Echt laat maar zitten...
Pagina: 1