Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LPT] Relais aansturen - nog maar een keer

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:21

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Jaja, ik heb de search gebruikt, en ik heb gezien dat hier al heel veel topics over zijn geweest. En dat is nu net het probleem, want daar staat nogal wat tegenstrijdige informatie in.

Ik wil dus een schakeling bouwen waarmee ik mijn lampen via de paralelle poort kan besturen. De eenvoudigste schakelingen die ik vond zijn deze:

http://www.discolitez.com/images/ssrcircuit.gif
http://www.linuxguru.be/i...content=tutor&item=lights

Als ik solidstate relais gebruik komen beide schema's op hetzelfde neer:
When using a Solid State Relay, you can connect it directly to the parallel port (GND and one of the data pins)
En verder kom ik deze tegen waar niets gezegd wotdt over solidstate maar die verder wel neer komt op het schema van Linuxguru:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34

Als ik verder zoek zie ik mensen die het over optocouplers hebben vanwege de veiligheid, maar als je bij het eerste schema de 'mains' niet met de stuurspanning verbind lijkt me dat ook veilig. Bovendien ben ik nog geen enkel schema tegen gekomen dat optocouplers gebruikt.

En aan het andere uiterste kom ik bij velleman tegen:

http://www.velleman.be/Product.asp?lan=2&id=9383

waar dan weer een dimmer op aangesloten kan worden:

http://www.velleman.be/Product.asp?lan=1&id=9389

Nu is een dimmer natuurlijk helemaal prachtig, maar aan de andere kant lijken deze kits me wat moeilijk en aan de dure kant (ik kon geen prijzen vinden)

Nu vraag ik me dus af wat ik het beste kan doen. Wie heeft hier al ervaring mee, heeft iemand zelf al een van de bovenstaande oplossingen gebruikt?

Alvast bedankt voor alle tips...

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Ik heb ooit zoiets voor een C=64 gebouwd (project uit de Elektuur). Hier werden Triacs aangestuurd door middel van optocouplers, zodat je tenminste een galvanische scheiding tussen je 220V circuits en je paralelle poort hebt. Lijkt me toch de meest voor de hand liggende manier. Die schakeling werkte overigens prima!

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Een relais is een dure oplossing (maar wel makkelijk en veilig) en een triac is een wat simpelere maar gevaarlijkere oplossing (als je iets fout doet)
Solidstate wil gewoon zeggen geen bewegende delen zoals een relais.

Je kan het beste een relais aansturen via een transistor omdat een relais nogal wat stroom trekt en dit je parallelle poort kan beschadigen. Via een transistor voorkom je dit probleem. Ditzelfde geldt voor de triac.

Heb je win95/ 98 dan kan je direct je printerpoort benaderen maar voor win2000/XP heb je een drivertje nodig maar met google kan je die wel vinden.

als je het tweede schema en dat van circuits online combineert dan gaat ie wel lukken.
Om te testen zou ik het in 2 delen bouwen. Eerst zonder 220V en als dat allemaal correct werkt met 220volt.
Let wel op je tengels want 220v kan dodelijk zijn.

Dat ding van conrad is erg groot en duur, maar wel alles compleet en het zal heus wel werken. Maar het is misschien een beetje overkill

btw, je hebt nog 4 bits in en 4 bits uit op de printerpoort zitten die je ook kan gebruiken als datalijnen.

[ Voor 40% gewijzigd door -=bas=- op 27-02-2003 12:49 ]

Senile! Senile Oekaki

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54
Solid state relais hebben het beste van zowel relais als optocouplers als triacs.

ze maken een volledige scheiding tussen printerpoort en je lampen, ze schakelen snel en zonder vervelende tikken, en als je de goede uitzoekt (specs) dan hoef je ook niet moeilijk te doen met transistoren want je kan ze zonder problemen direct aan de printer poort hangen...

Kijk vooral met triacs er goed uit, voor je het weet zet je 220 V op je computer, of op JEZELF

I can see clearly now, the brain is gone...

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:57
wat kost een simpel bouwwerkje om bijv 4 lampen te bedienen eigenlijk aan onderdelen

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Triacs zijn aardig linke dingen idd, ik raad ze ook zeker niet aan. Voordeel van triacs is dat je een PWM sturing kan doen, en dat kan met (mechanische) relais ZEKER niet. PWM sturing is grappig als je lichtjes wil laten faden enzo, heel grappig. De parallele poort is hier n.l. snel genoeg voor.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:21

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Het veiligste, beste en makkelijkste lijkt me dus om gewoon solidstate relais rechtstreeks aan de printerpoort te hangen (Heb ik het zo goed begrepen?)

En hoe werkt zo'n solidstate relais? Als je er stroom op zet gaat hij aan, als er geen stroom op zit gaat hij weer uit, of wisselt het van stroom iedere keer dat je er stroom op zet?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

nee, poort hoog is stroom doorlaten... poort laag is niet doorlaten
heel simpel.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
Ja, leuk die solid-state relais... alleen de prijs :|

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:54
solid-state relais is een relais, en werkt dus ook als een relais.

het heeft als voordeel dat de schakel functie in solid-state logica geimplementeerd is, in tegenstelling tot de veer - contactje - spoeltje - magneetje implementatie van een 'normaal' relais.

voordeel is dat het schakelen vele malen sneller kan, en bovendien geluidsloos
nadeel is de prijs, maar dat moet je er dan maar voor over hebben

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

t is mij nooit gelukt met relais, en optocouplers :s

zoek maar naar een topic van mij
Pagina: 1