hmmz
..:: Specs ::..
Mijn P2 350, 128 Mb met v7100 haalt 3100. Beetje aan de lage kant dus. Zelfs voor een celly.Op donderdag 16 november 2000 22:18 schreef DJ^ het volgende:
zal wel door je celly komen
EN met nieuwe drivers dat ik weer volledig scherm heb, en niet dat ik aan linker en rechterkant een stuk weg heb.
Wat moet ik aan m'n instellingen wijzigen
Koop trouwens meteen effe een andere proc. Dit haalt dit videokaart echt zwaar omlaag !
Verwijderd
Is die Asus Kaart er als laatste bij gekomen ? en draaide het daarvoor wel goed?
Ben je van een PCI vga naar een AGP gegaan ?
Probeer anders eens 5.33a van Asus of die nieuwste Beta5 release, 6.31 van Asus.
Je zou ook ff kunnen kijken naar de memory.
Zoek eens op het internet naar MEMTESTER.
Die gaat dan je geheugen testen, en kan je dat gedeelte uitsluiten.
Ja die ASUS kaart is er als laatste bij gekomen ja, en hiervoor had ik inderdaad een PCI kaart (voodoo1 !!)Op donderdag 16 november 2000 23:54 schreef NoGo het volgende:
Wat is de geschiedernis van de pc ?
Is die Asus Kaart er als laatste bij gekomen ? en draaide het daarvoor wel goed?
Ben je van een PCI vga naar een AGP gegaan ?
Maar wat heeft dat met mijn probleem te maken???
(M'n oude AGP kaart en m'n Voodoo 1 zijn beide de deur uit.)(Keb alles wel goed gede-installeerd)
Verwijderd
i.p.v. PCI....
Ik had namelijk het zelfde probleem.
En op hoeveel stond jou AGP Texture ?
Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.
Trek het hele systeem eens kaal, zodat je alleen de meest noodzakelijke dingen erin hebt zitten. Dit zijn dus het moederbord + proc en RAM, de videokaart, de floppy en de harddisk.
Van de CD-Rom speler trek je het voedingskabeltje eruit, modem en geluidskaart trek je eruit.
Dan stop je het geheugen in een andere bank.
Vervolgens laad je in de BIOS de Setup Defaults, en stel de processor en de videokaart weer in op normale snelheid.
Dan in Windows alle TSR's disabelen (virusscanners, BlackIce, ICQ enzo), en dan eens proberen met de standaard 5.30 drivers.
Wat doet-ie dan?
mARCO
sigloos
Verwijderd
Er staat dan zoiets van "AGP Texture = 64 mb
Hier staat meestal als default de hleft van het geheugen er je in je systeem aanwezig is!
Dat is meestal een goedde setting, maar soms wil hij er op gaan hangen...
zet hem dan gewoon eens terug naar 32 mb..
of 16 mb..
Texture? Bedoel je niet Apture? Die zit in je bios.Op vrijdag 17 november 2000 15:01 schreef Macabre het volgende:
Waar kan ik zien wat mijn AGP Texture is???
Dit kreeg ik als e-mail van de fabrikant van mijn kaartje, misschien zit er wat bij (BIOS update?) wat je nog niet hebt geprobeerd, kijk ook eens op www.geforcefaq.com
There can be a number of reasons why the graphics card fails to operate as it should. Here is a list of the most common problems.
Check on your motherboard manufacturers site (or check out http://www.ping.be/bios) for these updates for your motherboard. These updates will include some or all of the following:
AGP updates; PCI Bridge; PCI IRQ Steering; IDE Bus Mastering and BIOS updates. You should obtain all relevant updates for your PC. If you are using a VIA chipset or ALI chipset visit
www.via.com.tw or www.ali.com.tw and consult their Win98 Troubleshooting FAQ. Additionally if you are using Windows 95 check out http://www.amd.com/products/cpg/k623d/win95_update_k6.html
for an updated software patch from AMD. The installation disk for the Riva TnT contains GART (Graphics Address Remap Table) Vxd for Intel chipset (LX440) only. For motherboard with other chipset type,
please check the availability of similar Vxd from your motherboard/chipset manufacturer. If you are running 95 please also install the latest USB supplement onto your PC as this contains some fixes for AGP.
If problems persist try going to your Display Properties in the Control Panel if possible and in the Blaster Control tab use the option "Reset to default". Try setting the following options in the BIOS of your PC
Please be aware that some of the below options may not be present.
Video Bios Shadow Try disabling this
Video Bios Cacheable Try disabling this
System Bios Cacheable Try disabling this
C8000 – xxxxx Shadow Try disabling these values
Assign IRQ To VGA This MUST be enabled
VGA Palette Snoop This MUST be disabled
Enable ESCD Try enabling this
Power Management Try disabling this
DPMS Disable this
Virus Checking Try disabling this
PnP Aware OS Try disabling this
PCI 2.1 Compliance Enable This
Turbo External Clock Disable this
Cache Read + CPU with pipeline Disable this
AGP Aperture Set to 256MB
Turn down the Graphics - Hardware Acceleration from Full to None, and then reboot. Then turn up the Hardware Acceleration from none to Full and reboot. If you monitor is currently installed with
the correct drivers, try installing as "standard display monitor". Remove any driver files from previous Graphic Cards. Try different resolutions and refresh rates.
In the BlasterControl use the option reset to defaults.
Check for any updates for the drivers at www.asus.com.tw
Try updating the BIOS of the main board.
Be aware that the TnT2 Ultra requires a power supply of 3.3volts a 4-5amps and the GeForce requires 3.3 volts at 6 amps. If the motherboard is not supplying this, this can result in system instability.
Niet alles is van toepassing op de GeForce trouwens.
Nah heren, tot maandag maar weer
Ik ben toch malle pietje niet!
Nadat ik dat had gedaan, vond ie allemaal niuwe hardware, en ik heb m'n BIOS geflashed. Misschien dat het nu werkt.
FF 3DMark proberen en ik post m'n score wel zometeen
Celeron 2 300 Mhz.
64 Mb RAM.
DirectX 8.0
V7100 driver versie 6.47 (werkt nu volgens mij)
Core = 175
Mem = 166
Nu is mijn 3DMARK SCORE: (schrik niet): ...............1067 !!
Ik kan het echt niet begrijpen dat ie niet hoger komt.
Weten jullie misschien nog iets??
ik heb zo'n beetje alles al gedaan.
Kan iemand me vertellen waar het precies staat, of of het nog op een andere manier kan behalve in de BIOS, zo ja,....op welke manier.
Ik zou hier graag een antwoord op willen hebben.
Verwijderd
ofzoiets...
Je kan het vinden in de BIOS van je mainbord,
dus niet op je VGA KAART zoeken!!!!
En Uninstall die Direct 8.0 eens...
ik heb er slechte dingen over gehoord, Qua scoren e.d.
Blijft toch echt nog ff bij 7.0a..
En voor die GeForce driver betreft, probeer het toch echt te doen met 5.33a van Asus of van GeForce versies 6.31 / 6.34 / 6.35 !
Alles hoger, schijnt juist trager te zijn!
succes nog ff!!
Ik heb dus echt alles geprobeerd. Ik word er niet meer uitgeknald met spelletjes, maar mijn 3dmark is niet hoger gekomen dan 1260.
Dus al wel een kleine vooruitgang.
Celly2 300@333
64MB Ram
ASUS V7100 driver 6.47
DirectX 8,0
Agp op 1*
Bios geflashed, en alles wat ik er aan kon doen veranderd.
WEET IEMAND NOG IETS ??????
Welke dingen die je aangepast / veranderd hebt, hebben geleid tot deze verbeteringen? Waren dat BIOS-instellingen, of Windows / driver instellingen? Staat je FSAA niet toevallig aan? Meteen uitzetten!
Noteer eens wat je score is als je de de FSB op 66 Mhz hebt staan, en op 75, en op 83. Wordt het resultaat steeds een stap beter, dan weet je dat de processor de limiterende factor is. Klok daarna de videokaart eens een paar stapjes op, tot 200/200 moet-ie zat kunnen.
mARCO
sigloos
Verwijderd
In de BIOS?? Zo ja,.....waar!!
Ik moet overal nog 8er komen namelijk, ben nog een amateurtje
Geavanceerd
GeForce 2
Aditional Proporties
Direct 3D settings
More Direct 3D
antianalising
(dit zijn de stappen bij de N'Vidia drivers)
Zorg dat die schuif helemaal naar links staat! Standaard stond ie hier op de helft.
Misschien als je ASUS drivers hebt dat het dan makkelijker/anders gaat.
(tis dus gewoon in windows)
Suc6
Kijken wat ie nu doet
Of kan dat niet? 1x is wel erg weinig....Scheelt veel in snelheid voor de GF2
Verwijderd
Voor direct3d of voor opengl? Of voor beide? Zet ze in ieder geval bij beide op off, dat scheelt nogal namelijkOke, hij ston op 2x2,........nu op OFF.
Kijken wat ie nu doet
mARCO
sigloos
Als ik op 640x480 zoals ie bij spellen opstart, is mijn linker en rechterkant weer weg.
Ik had er 2 verschillende drivers op staan heb ik eentje verwijderd, en nu heb ik dezelfde problemen weer.
Weer eruitgegooid en vqastzitten altijd.
ik heb alles alweer geprobeerd maar nix helpt.
Marco .......zou je een keertje bij me langs willen komen om te kijken wat er aan de hand is???
Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.
Weet je zeker dat mijn probleem dan opgelost is???Op zondag 19 november 2000 23:57 schreef Wimpy006 het volgende:
Ahum... Lees ik daar 64mb en een nVidea videokaart. Die videokaart eist al 64mb geheugen... Vind je het gek.. koop 128mb ram bij of zo
Ook met mijn linker en rechterkant van het beeldscherm weg???
En er worder uitgeknald bij spelletjes???
En geen andere drivers erop kunnen zetten dan de ASUS drivers 5.30 RC.
Prepare for unforeseen consequences
Verwijderd
Als dat het niet is,,, een half jaar geleden ving ik iets op dat een GF kaart niet op een LX bord werkte en ook niet ging werken... Probeer dat eerst ff na te zoeken,, Ik weet het nl. niet zeker meer,, maar er staat me zoiets bij.
Verwijderd
Wat een gare bullshitOp zondag 19 november 2000 23:57 schreef Wimpy006 het volgende:
Ahum... Lees ik daar 64mb en een nVidea videokaart. Die videokaart eist al 64mb geheugen... Vind je het gek.. koop 128mb ram bij of zo
Ik heb een PIII450 met 64MB ram en een hercules mx retail. Ik heb een score van rond de 3700 3dmarks!!!
-Ik draai det. 6.47 en heb de kaart geclockt op 185/193 zonder verdere koeling. Geen probs verder.
Dus eeehh...:P 128 mb erbij? Daar gaat het dus echt niet beter van worden.
Ruil die kaart om.
Stoute jongen!
mARCO
sigloos
Lijkt op een IRQ probleem. Welke kaart zit er onder je AGP slot? Plaats deze in ieder geval naar beneden. Kijk fftjes in windows's system information welke shared/conflicting irq's je hebt. Zoek de kaart op die hetzelfde irq heeft als je MX. Verhelpt dit niks dan kun je ook gewoon proberen om je PC leeg te halen en alleen je MX erin te planten. Als ie het dan nog niet doet dan heb je gewoon nog steeds een probleem. Je bent toch wel aan een nieuw moederbord/proc toe dus wat let je?
Sempron 3800+ 8k9a7i
Dat zei ik dus afgelopen vrijdag al.....Op vrijdag 17 november 2000 11:47 schreef _mARCO_ het volgende:
Trek het hele systeem eens kaal, zodat je alleen de meest noodzakelijke dingen erin hebt zitten. Dit zijn dus het moederbord + proc en RAM, de videokaart, de floppy en de harddisk.
Van de CD-Rom speler trek je het voedingskabeltje eruit, modem en geluidskaart trek je eruit.
Dan stop je het geheugen in een andere bank.
Vervolgens laad je in de BIOS de Setup Defaults, en stel de processor en de videokaart weer in op normale snelheid.
Dan in Windows alle TSR's disabelen (virusscanners, BlackIce, ICQ enzo), en dan eens proberen met de standaard 5.30 drivers.
Wat doet-ie dan?
mARCO
sigloos
Ik ken ook iemand die een BX mobo'tje had (onbekend merk) en daar werkte een GF DDR ook niet goed op.
Drivers etc. maakt allemaal niet uit.
Als ik jou was zou ik die kaart gewoon terug doen, je hebt er zo toch niets aan.
Er is waarschijnlijk niks kapot ofzo, alleen je mobo heeft geen goede ondersteuning..
Raar of niet, het is gewoon zo, daar kun je weinig aan doen helaas.
Suc6
Zou het dan echt aan m'n Mobo liggen???
( De A is met L2 cache en daarom veel sneller)
en hoe kom je op 333 mhz? een fsb van 75 geeft 338 mhz. De meeste 300a's deden het trouwens makkelijk op 450 mhz.
Verwijderd
Je schrijft dat je AGP op 1x hebt gezet,Op zaterdag 18 november 2000 17:50 schreef Macabre het volgende:
Weet iemand misschien nog iets???
Ik heb dus echt alles geprobeerd. Ik word er niet meer uitgeknald met spelletjes, maar mijn 3dmark is niet hoger gekomen dan 1260.
Celly2 300@333
64MB Ram
ASUS V7100 driver 6.47
DirectX 8,0
Agp op 1*
Maar een LX moederbord kan toch ook twee keer aan.
Verwijderd
Op zaterdag 18 november 2000 17:50 schreef Macabre het volgende:
Weet iemand misschien nog iets???
Celly2 300@333
Je schrijft dat je AGP op 1x hebt gezet, maar een LX moederbord kan toch ook AGP 2x aan.
64MB Ram
ASUS V7100 driver 6.47
DirectX 8,0
Agp op 1*
Op maandag 20 november 2000 19:48 schreef hjs het volgende:
het is al eerder gezegd maar welke Celeron heb je nu? De celeron 300 of de Celeron 300a?
( De A is met L2 cache en daarom veel sneller)
Ik heb een Celeron 300
en hoe kom je op 333 mhz? een fsb van 75 geeft 338 mhz. De meeste 300a's deden het trouwens makkelijk op 450 mhz.
Ja klopt, hij loop op 338, ik denk dat ie op 377 te heet wordt........toch??
Wat betreft hitte: Als je processor te warm wordt, dan merk je dat vanzelf wel. Hij doet het 5 of 10 minuten ofzo, en dan loopt hij vast. Gewoon een stapje terug zetten, en hij zou het normaal moeten doen.
Komt-ie Windows niet eens in, dan kun je de spanning ietjes opkrikken. Dat kan namelijk helpen de stabiliteit te vergroten. Het voltage-opkrik-foefje kan trouwens ook handig zijn als hij instabiel is in Windows.
Pas wel op met voltage verhogen, doe het in kleine stapjes van 0,05 of 0,1 Volt. Standaard loopt een Celeron 300 op 2,0 Volt, en als ik jou was zou ik niet hoger gaan dan 2,25 - 2,30 Volt.
Als je écht een Celeron 300 hebt, en geen Celeron 300A, dan is de proc wellicht de bottleneck. Het verschil tussen de 300 en de 300a is de cache. De 300a heeft 128 K L2 cache op de chip zitten, en de gewone 300 heeft niks. Je zou het kunnen zien bij het opstarten, na de memory check, als hij zo'n overzicht geeft van de hardware in de PC en gebruikte IRQ's enzo.
Ja, dat CD'tje zit nog steeds in mijn tas, dus die neem ik morgen wel mee. Zet ik er nou ook even WinCPUid op, een progje waarmee je kunt zien wat voorn CPU je precies in je bak hebt zitten......
mARCO
sigloos
Verwijderd
3dMark score is wel heeeeel erg laag, dat moet beter kunnen
Okay misschien zat ik vout wat betreft het geheugen, maar ik vind 64mb gewoon te weinig met een nvidea kaart. En die harrie
We gaan weer verder: Zit het probleem alleen in 3dmark2k of is overal de FPS laag. Al bv Half-Life gespeeld met OpenGL? Probeer de kaart ff bij iemand anders. (misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar das makkelijk voor de analyse)
Kijk in configscherm > systeem > apparaatbeheer naar alle interupts cq irq's of er dezelfde bij zijn (dus conflicten en in bijzonder die hetzelfde hebben als de videokaart).
En vooral geef de moed niet op kloot door.
(ik ga denk ik eens testen hoe 3dmark 2k loopt met 64mb.. volgens mij is dat niet vooruit te branden. En als je een celeron 300 hebt zonder L2 cache, dan heb je je probleem al gevonden, die dingen zijn niet vooruit de branden. Een p200mmx is nog sneller.
Wat ik wil zeggen is... doe jij ff hier neerplanten wat voor settings je hebt gebruitk en alles.
Ik lees nu 5x dat je kameraad ook oc heeft en geen probs,Op donderdag 16 november 2000 22:47 schreef Macabre het volgende:
Ik heb Windows gisteren opnieuw geinstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen, en de processor ook niet, want een kameraad heeft dezlefde en hij word ook nooit uit een spel gegooid, en ik altijd
zet zijn celeron er eff in, als hij zo een vriend van je is, en test dan eff week lang.
DAN pas kan je zeggen dat het niet de proc is, volgens mij is het namelijk wel de oc'ed proc.
Wie zegt dat overclocken jouw sterke kant is
http://mrfloris.com
Verwijderd
Ik denk dat je het beste ff een link kan maken met je 3dmark score. Enne een Hercules kan zonder koeling kan echt wel wat hoger...moet minstens 195/205 aankunnen, tenzij je de OEM versie hebt, of je mobo temp veel te hoog!
Xystus' score (Kon het zelf niet vinden zeker?
http://www.madonion.com/compare.shtml?929371
Hij heeft geen 3700, maar zit er wel dichtbij...toch wel netjes voor een PIII-450 met 64Mb.
Mijn score: 4928
http://www.madonion.com/compare.shtml?933482
Verwijderd
ja koop een nieuw MB en Pro.
die halen je prestatie naar beneden..
Dur0n650@893Mhz 5053 3D Marks........
Verwijderd
http://www.HardwareXpo.net
En volgens mij komt dit allemaal doordat ik in de BIOS Power Management heb ge-disabled.
Ik heb in ieder geval geen problemen meer.
En die MoBo en Proc. komt over 2 weken.
Vraagje: Wat moet ik nemen, zodat ik de prestaties van m'n V7100 optimaal kan benutten??
NIET ZO DUUR GRAAG.
Duron of Athlon ??
Duron 750
Abit kt7
128 Mb ram
15 mb hd seagate (zuigt)
Matrox millenium g400 32mb
En ik haal maar 2200 3dmarks (dit is wel weinig)
En mn cpumarks zijn ook niet erg hoog ik haal maar 159 cpumarks
Hebben meer mensen hier problemen mee?
Duron + KT7 + 64MB
Hoe kun je zien of je geheugen PC66 of PC100 is? Op de geheugenchips staat vaak een code. Meestal staat er iets als 'abcd1234efg -8', of zoiets. Dat laatste cijfer, daar gaat het om. Is dat 12 of 10, dan heb je waarschijnlijk PC66 geheugen, is dat 8 of minder, dan heb je PC100 geheugen.
Qua advies sluit ik mij helemaal aan bij de bovenstaande spreker. Gewoon Pricewatch kijken :-)
mARCO
sigloos
mARCO
sigloos
Abit KT7 + 600Mhz. Duron + 64 Mb RAM pc100
1) je 3dmark score is bij welke resolutie? Standaard is 800x600 bij 16 bit
2) je hebt agp op 1x staan dat geldt voor FSB (moederbord freq van 66 mhz)is dat ook zo?
2) Kan je je video kaart op een andere computer testen (vriendje?)
3) nvidia instellingen (ik vind de nvidia ref drivers beter dan de Asus of Creative of Hercules drivers)staan op standaard?
4) Heb je het engelse verhaal begrepen dat MUST in dit gevql verplicht betekent?
Check onder deze computer (Rmuisknop eigenschappen apparaatbeheer of je beeldschermadapter onder eigenschappen, bronnen een IRQ heeft
5) Voordat je 3dmark doet check onder Ctrl+alt+del of je een minimum aan programma's hebt draaien,
Dan zien we wel weer verder
K.
Verwijderd
Hoe kom je hierbij?Standaard is 800x600 bij 16 bit
Volgens mij is de standaard bench van 3dmark2000 toch echt 1024x768x16 T16 Z16 en triplebuffer! (ben nog wat vergeten volgens mij.....)
Je kunt veel veranderen aan je systeem, maar ik denk dat je weinig resultaat zult krijgen.
Aan het mobo kun je nu eenmaal weinig veranderen..
Hij staat op 75mhz.[b]
2) je hebt agp op 1x staan dat geldt voor FSB (moederbord freq van 66 mhz)is dat ook zo?
Verwijderd
Spellen lopen gewoon fucked up slecht.
Over 2 weken nieuwe mobo en proc + Mb'tjes.
Ik denk: AMD DURON 600 + ABIT KT7 + 64 Mb erbij
zou het daar aan liggen? kan toch bijna niet, ik vind het ook vreem dat ik maar 1xx cpumarks krijg, ik had met mn P2 350 al 93 cpumarks. Maar mn proc haalt met de koe toch wel 2,7 m/keys, heel vaag probleem
mARCO
sigloos
Ik heb geinstalleerd en nog geen problemen verder gehad.........alleen m'n 3dmark score blijft laag : 1370 punten............tsja..laat ik maar niet beginnen over CPU Marks.......: 82....
Maarja in ieder geval tot nu toe geen problemen meer.
Dus je hebt gewoon een oude en trage CPU (niet te verglijken met de C400 van die maat van je) dus die moet je vervangen!!
En nu klaar met het gezeur, nieuwe MOBO + CPU kopen en dan pas weer verder testen en tot die tijd je spellen op 640*480 spelen omdat je CPU gewoon niet meer aankan (ook al stop je er een GF2Ultra in)
Verwijderd
System spex:
Asus p2b mobo
300a@450
CDr + cdrom
SBlive
ATX kaztje (duh)
Nu vraag ik me dus af.. is het de hitte? denk ik niet. Is t me CPU? Nee toch? Dan zou ie toch op zn minst wel beter dan TNT 1 moeten zijn neem ik aan.
Quake 3 loopt wel aardig verder.. rest niet.
So you're not alone
Verwijderd
Oh ik hou toch zo van detonator..
Goed geen gamez dan maar
mARCO
sigloos
Verwijderd
- C 333 mhz is erg langzaam, kijk op de hcc dagen voor wat beters.
-64 MB is ook niet veel
-directx 8.0 en 6,47 is veel trager dan directx 7 en 6.18 (als dat stabiel draait)
Er is nu niet meer iets totaal verkeerd aan het systeem, toch ?
Verwijderd
Alleen in vergelijking met een KT7 mainbord moet je wel ff vijlen
Want er zitten een paar HELE grote
En...ik heb het allemaal een paar dagen niet meer kunnen volgen, maar het blijft moeilijk om nou de "schuldige"
Maar je hebt zo-enzo al meer dan een verdubbeling in punten gekregen, en ik denk persoonlijk dat wanneer je een nieuw bordje en proc hebt, je een stuk beter zal gaan scoren...
Btw, als ik jou was zou ik i.p.v. een 600 een 700 mhz gaan kopen... (vooral op de HCC)
Deze kan je namelijk Super over klokken!
ik heb een TB 900@900, V7700 de luxe en KT7 -RAID en dat is goed voor 6322 3Dmark$
Geef de moed nog niet op!
Ik heb zelf ooit zo'n Spire Orb op een KT7 gezet. Daarom weet ik dat je met een beetje lef, stalen zenuwen en gekruiste vingers die elcootjes een beetje kunt verbuigen. Dan past-ie wel (die Spire Orb dan), zonder vijlen en Dremel-acties enzo.
mARCO
sigloos
Verwijderd
want als ik niet gevijlt zou hebben, ik de Condosator ECHT een heel stuk had moeten verbuigen...
ps: zorg er wel goed voor dat al je slijpsel uit de koeler is!!...
Maar dat spreekt voor zich
Verwijderd
scheelde bij mij een paar honderd punten
http://www.viatech.com/drivers/index.htm
KT7's zullen wel exemplarisch verschillen , en koelers waarschijnlijk ook. Dan is het wel verklaarbaar dat het bij de een wat meer moeite kost als bij de ander.
En trouwens, het was toch een systeempja wat ik op het werk moest schroeven. Áls die elco's wat te ver gebogen zouden zijn zodat hij niet meer deed, dan had ik hem wel naar de leverancier kunnen sturen als Dead On Arrival....
Zullen we nou deze thread maar kappen dan?
sigloos