Toon posts:

Download limiet instelbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het leek zo leuk: ADSL met een download limiet van 'wel' 3GB.. Ruim voldoende leek mij op het eerste gezicht, maar met 4 gebruikers hier in huis gaat het toch wel rap!
Heb nu al twee brieven gehad van m'n provider dat ik moet oppassen, omdat ik dus al aantal keren over die limiet ben heen gegaan.

Ik ben dus opzoek naar een programma'tje wat bijhoudt hoeveel er gedownload is en automatisch de verbinding afkapt als er een bepaalde hoeveelheid data is bereikt. Liefst, als het even kan, ook per maand instelbaar (dus na een bepaalde datum de internetverbinding weer inschakelt).

Een soort KPN Kostenbeheersing, alleen dan voor data! Wie weet iets?

Verwijderd

Je zegt 4 gebruikers in 1 huis, bedoel je dan een netwerk van 4 pc's of 1 pc waar 4 mensen gebruik van maken ?

Mocht het het eerst zijn, dan zal je toch met een server moeten gaan werken waar je de data mee meet, anders kan het nooit echt representatief zijn (als je tenminste geen router heb met een data tel funtie).

Mocht het het 2e zijn, dan kan je gewoon het programma "dumeter" gebruiken, dit geeft netjes weer hoeveel data je verbruikt per dag per maand, kan een export maken naar een excel document etc.
Het enigste wat dit niet kan is de verbinding afsluiten, maar dat moet je gewoon zelf in de hand houden.

Wat ik wel moet zeggen is dat voor 4 mensen (al dan niet 4 pc's of 1 pc) 3gb wel heel weinig is al is het voor surfen alleen, dan heb ik er nog niet eens bij gerekent dat je ook wel een wat wil downloaden.
Ik weet niet welke provider je heb, maar ik zou toch eens informeren naar een abbo met een groter datalimiet als je goed gebruik wil maken van je verbinding.

Als je alleen maar surft met 4 gebruikers, iedere dag ben je wel minstens 400mb per dag kwijt.

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 08:57
Eerlijk gezegd zou ik kijken of het financieel toch haalbaar is om een duurder abonnement te nemen. Wat heb je nu er nu aan als je data op de helft van de maand verbruikt is? Of als je wordt afgekapt als je net ergens mee bezig bent?

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Met 4 gebruikers is 3 gigabyte wel heel erg mager. Als iemand even per ongeluk Kazaa een nacht laat aanstaan zit je weer een paar honderd mb lager...... De meest realistische oplossing is het abonnment op te waarderen naar eentje zonder limier. (alleen de lite abo's hebben limieten volgens mij)

Welke ISP is het trouwens?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:05

lordsnow

I know nothing

3GB per maand??? Nee toch? Of per dag? Wijzelf (ook 4 man) trekken ongeveer 200 - 800MB per dag, met de nodige uitschieters als er een keer ISO's of DivX's opgehaald worden. Maar max rond de 1.2GB per dag. Iedereen houd er dus wel rekening mee, en we proberen de download dus onder de 1GB/dag te houden alhoewel @home niet echt een download limiet heeft.

Op elke PC zou je idd DU-Meter kunnen instaleren.

Of anders zou je op de server (als de 4 PC's het net op gaan via een server) een packet-shaper kunnen instaleren.

[ Voor 44% gewijzigd door lordsnow op 27-02-2003 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opstelling is als volgt:

PC1 PC2 PC3 PC4
| | | |
-----------------------------------------
|
Router (Draytek Vigor 2600)
|
ADSL

Probleem is dat er hier 2 kleine jongentjes zijn (broertjes), die het leuk vinden om de meest idiote troep binnen te trekken. Mijn pa en ik gebruiken misschien 400-500 MB per maand, het idee is dus om op de PC's van m'n broertjes een programma te gooien wat de download meet en de verbinding eruit gooit als ze over een gestelde limiet komen. Denk dat ze dat 1 keer uitproberen en daarna toch wat voorzichtiger gaan doen :D

DUmeter is dus geen optie..

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

Verwijderd

Topicstarter
Okeej :) D8 dat het meer met Internet te maken had! SORRY!!

Verwijderd

Damn, mijn website haalt al 4GB/ maand, en ik zet zelf om de 6 á 7 GB, terwijl ik niet eens zo van de DIVX ben...

• maartena
Volgens mij kun je met Sygate Office Network zoiets regelen. Probleem is alleen dat die software op een server moet draaien die ook het internet verkeer regeld. Op de plek van de router komt dus een PC te staan die 24/7 aanstaat, en waarom een programma draait die per client een bepaalde hoeveelheid data instelt. Je kunt volgens mij zelfs met logins etc werken waarbij er per naam opgeteld wordt...., maar volgens mij is dat weer een ander programma. Als je softwarematige oplossingen zoekt heb je ALTIJD een server nodig (kan 1 van de bestaande PC's zijn) die 24/7 het internet verkeer staat te regelen. De router kan dan op eBay.

Op de client PC's software instellen is geen optie. Ten eerste zou zo'n software pakketje moeilijk onderscheid maken tussen internet TCP/IP verkeer en normaal TCP/IP verkeer. Als je dan al een limiet op zo'n programma kunt zetten dan limiteer je daarmee ook meteen het normale internet verkeer. Even een ISO van pc naar pc kopieren of en paar uurtjes flink gamen tegen elkaar telt dus allemaal. Zelfs printen naar een gedeelde printer wordt er bij opgeteld, dus een applicatie op je broertjes PC's zetten is echt GEEN optie.

Je hebt dus eigenlijk maar 3 opties.

Optie 1: De router vervangen door een 24/7 PC met software geinstalleerd.

Optie 2: Je ADSL abonnement opwaarderen naar eentje die geen limieten heeft (beste keus)

Optie 3: Duidelijke afspraken maken met je broertjes.

En als reactie op Monster: Ik en mijn vrouw halen door gewoon te internetten, mailen, etc al bijna 10 gig per maand.... en dan download ik nog niet eens zo heel veel illegaals per maand. Hooguit 3 of 4 iso's (waarvan ik meestal er maar 1 echt hou omdat de rest zuigt) en heeeeeel mischien een film of wat MP3's. En ik denk dat door mijn 384 kbit/s upload minimaal 2 gig daarvan upload verkeer is.

3 Gbyte voor 4 personen is gewoon veel te weinig.

[ Voor 18% gewijzigd door maartena op 28-02-2003 01:49 ]

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Tja, discussie over wat jullie gebruiken is denk ik niet echt aan de orde! Met alle respect, maar m'n pa en ik downloaden weinig en gebruiken het internet vooral om te mailen en af en toe eens wat op te zoeken. De reden dat we ADSL hebben, is dat we gewoon altijd online willen zijn om mail te kunnen checken (belangrijk i.v.m. bedrijf aan huis). Voor ons is die 3 GB dus ruim voldoende!

Het is zeker niet de bedoeling om een duurder abonnement te nemen, omdat m'n broertjes zo nodig willen internetten! En over dat afspraken maken.. Met ventjes van 13 en 15 lukt dat niet zo goed :)
Met andere woorden, graag weer even to the point!!

Even ter reactie op maartena: opzich is het niet zo'n probleem dat hij printen, kopieren van PC naar PC, etc. meetelt, want dat gebeurd niet! De enige die printen hier zijn m'n pa en ik en wij hebben eigen printers. Ik zou dus gewoon dat Sygate Office Network moeten installeren op die PC's en dan kan ik hem dus internet laten afsluiten als hij een limiet bereikt?

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:49
Installeer op elke pc dm meter en stel download limit in om 4/3gb== .. per maand en daarna geeft ie een waarschuwing!

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder schreef, een waarschuwing heeft geen zin.. Ik wil echt een blokkade! Ventjes van 13 en 15 trekken zich niets aan van een waarschuwing :)

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:49
Dan koop je met zijn drie-en gewoon een iets duurder account dan drink je maar een biertje per persoon per week minder :)

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

welk abbo heb je nu dan ?

4015Wp west (Dordrecht)

• MadMax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:01

MadMax

Dammax

Gewoon de kabels eruit trekken..... de makkelijkste oplossin

[offtopic]
hehe lol, had in de eerste 24 uur dat ik mijn ADSL had 7 GB binnen gehaald!!

Game sys specs - Laptop specs - Server specs

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 06:58

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

In de opstelling zoals je die nu hebt kan wat jij wilt denk ik niet. De router is het enige punt waat de boys langsgaan naar buiten en die kan het niet controleren.

Een proggie die op de lokale pc wordt geinstalleerd en daar de limiet instelt ken ik niet. En als je dat wel zou kunnen dan kunnen ze het lokale netwerk ook niet meer op als ze over de limiet zijn.

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Mensen, laten we toch proberen de vraag van mbonder2001 te beantwoorden: de alternatieven zoals praten, blokkeren, of een ander abo kent 'ie wel lijkt me :)

Ontopic: misschien kan je hier iets mee: [rml][ Windows 2000] Traffic Shaping[/rml]

./Proxy heeft verder een goed punt, je zou iets op elke client moeten installeren, of de clients langs een server ipv meteen naar de router moeten laten gaan: laat ze bijv. een proxy gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 10:43:
Zoals ik al eerder schreef, een waarschuwing heeft geen zin.. Ik wil echt een blokkade! Ventjes van 13 en 15 trekken zich niets aan van een waarschuwing :)
Totdat ze geen internet meer hebben omdat het is afgesloten.

Trek gewoon een keer de utp kabel eruit, zodat ze geen internet meer hebben, dan schrikken ze wel ff

Ook een oplossing:
ander abbo en die koters mee laten betalen!! Zij maken er ook gebruik van.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• maartena
Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 10:32:
Even ter reactie op maartena: opzich is het niet zo'n probleem dat hij printen, kopieren van PC naar PC, etc. meetelt, want dat gebeurd niet! De enige die printen hier zijn m'n pa en ik en wij hebben eigen printers. Ik zou dus gewoon dat Sygate Office Network moeten installeren op die PC's en dan kan ik hem dus internet laten afsluiten als hij een limiet bereikt?
Nee, je moet je router VERVANGEN door een PC met Sygate Office Network. Office Sygate Network neemt dan de rol over als router en verdeeld het internet. Verder zit ik de features te lezen van Sygate Office Network en daarmee kun je wel de bandbreedte bepalen maar ik zie niet 1,2,3 staan dat je de hoeveelheid kunt instellen, dus mischien is zelfs dat geen optie.

Als het dus al software matig kan (kijk bijvoorbeeld eens naar het topic dat F_J_K al aangaf) dan moet je vrijwel zeker denken aan 1 centrale applicatie die op 1 server draait die het internet verkeer regeld.

Nogmaals: een software pakketje installeren op de clients is geen optie. (al was het alleen maar omdat je broertjes ook wel CTRL-ALT-DEL: End Task kunnen vinden)

Upgraden naar een sneller abbo is de beste optie, Een server neerzetten is de tweede beste optie.

[ Voor 4% gewijzigd door maartena op 28-02-2003 23:16 ]

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

sjonge jonge. Als je twee jongetjes van 13 en 15 al niet de baas kunt dan heb je een veel groter probleem dan een softwareprobleem. Ik zou de software van die jongetjes eens even 'anders instellen'. (8>

Anders zet Bandwidth monitor van Ydille software er eens op, die kan de pc uitzetten als een willekeurige limiet bereikt is of een ander signaal. En je kunt opgeven welke NIC hij in de gaten moet houden.

Hij is wat ouderwets qua looks, maar ik lekker simpel, werkt goed en doet precies wat ie moet doen.

website
Using the bandwidth monitoring, you can easily learn how much traffic you have sent and received, and thus avoid expensive overcharges from ISPs that limit their customers on their monthly bandwidth allowance! By using several types of events, Bandwidth Monitor will notify you when your bandwidth usage has reached a critical level.
En denk je nou echt dat je twee jongetjes met zo'n programmatje in toom kunt houden? :O |:(

Verwijderd

Topicstarter
Naja, het heeft niet met in toom houden te maken! Maar heb geen zin om als een soort politie-agent ze continu in de gaten te moeten houden! Wees eerlijk, toen jij die leeftijd had vond je het toch ook leuk om precies te doen wat nou net niet mocht :)
Ga dat programma van jou ff proberen Jeep! Ziet er veelbelovend uit!!

<edit>
Echt perfect programma'tje!! Nu ff scriptje schrijven dat hij bij het bereiken van de limiet het netwerk blokkeert i.p.v. een waarschuwing of de PC uitschakelen! Dit was dus echt het programma waar ik naar opzoek was!!
</edit>

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 01:52 ]

Pagina: 1