Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windtunnel voor voedingfan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een kennis van mij staat de computer in een kast die aan de achter-, boven-, en zijkanten compleet gesloten is. Aan alle kanten is er nog ongeveer 10 cm ruimte over.
Aan de voorkant is het kastje gedeeltelijk te openen, maar het moet in principe dichtblijven. Daarboven zit een soort ventilatie-rooster in een gat, van ongeveer 30 bij 10 cm.

Nu zijn na een aantal uren gewoon werken de volgende temperaturen gemeten:
AMD XP 1800+
64 graden processor
51 graden system

Naar mijn mening is dit veel te hoog. Er zit één voeding-fan achterin de computer die steeds warmere lucht uitblaast, maar die lucht blijft in de kast hangen, die vervolgens de buitenkant van de computer weer heter maakt enz enz.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is met een soort buis/windtunnel een verbinding te maken tussen de voedingfan achterop de pc met het rooster voorin het kastje, zodat de lucht er meteen uit kan. Weet iemand of dit gaat?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/PICT02202.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 13:04 ]

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Bedoel je zoiets? Ik geloof best dat het helpt, alleen lijkt t me irritant als je je kast moet verplaatsen e.d. Het is het proberen waard natuurlijk...

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 27 February 2003 @ 11:02:
Bedoel je zoiets? Ik geloof best dat het helpt, alleen lijkt t me irritant als je je kast moet verplaatsen e.d. Het is het proberen waard natuurlijk...
Ja, zoiets is prima. De kast wordt trouwens zelden verplaatst, dus dat is geen probleem. Alleen bovenstaand bedrijf verkoopt alleen in de VS en Canada. Is er hier ook zoiets op de markt? Of moet ik zelf gaan knutselen en wat raden jullie dan aan?

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 09:17
bij de gamma heb je gewoon van de buizen, kost geen tuk. met een klein beetje handigheid pruts je die er wel aan. (de dingen gebruik je normaal voor je droogtrommel)

maar verwacht geen hele grote verbeteringen, de airflow is dus gewoon slecht. je kunt beter een gat zagen in de case en daar een fan inhangen die naar buiten blaast. (bij voorkeur recht boven de processor)

wat wellicht nog beter werkt als je niet wilt zagen is aan het einde van de buis ook een fan te zetten zodat er een echt flow komt in de buis zelf. dat zou wel uit kunnen maken. Als je dat niet doet vermoed ik dat de warme lucht vooral in de buis blijft hangen en ben je eigenlijk nog verder van huis (de ruimte waar de warme lucht heen kan is nog kleiner namelijk dan)

[ Voor 73% gewijzigd door BuG2FiX op 27-02-2003 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 27 februari 2003 @ 11:27:
je kunt beter een gat zagen in de case en daar een fan inhangen die naar buiten blaast. (bij voorkeur recht boven de processor)

wat wellicht nog beter werkt als je niet wilt zagen is aan het einde van de buis ook een fan te zetten zodat er een echt flow komt in de buis zelf.
Een extra fan in de case zal waarschijnlijk niet helpen, want dan blijft de lucht alsnog hangen in het kastje waarin de computer staat. Een extra fan aan het eind van de buis is wel een goed idee, maar hoe doe je dat dan? Die moet zeker op een bepaalde snelheid draaien en ook op een of andere manier van stroom voorzien worden.

• BuG2FiX
je kunt toch een draad door diezelfde buis leggen vanaf je voeding? gewoon even een molex plug verlengen. hoe harder ie draait hoe beter, als ie langzamer draait dan de voedingsfan wordt de buis relatief warmer (buffer) dus das geen goed idee. ik wil wel een foto zien als je dit klaar hebt, klinkt eigenlijk best cool.

je zou em dus ook uit je raam kunnen hangen bijv... hmmm ik krijg allemaal ideeen... je zou dat ding ook kunnen laten zuigen natuurlijk en dan je kast zo koelen met buitenlucht, wreed! dan meteen een buisje naar je proc. fan en die ook extra koelen met koele lucht.. alleen opletten met regen enzo.. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BuG2FiX op 27-02-2003 11:39 ]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
Toch vormd het voor de proc. geen enkel probleem om bij deze temperatuur te werken.

Mijn AMD 1 GHz heeft gedurende 6 uur lang op 109 graden celsius gewerkt (bij wijze van
burn in test zullen we maar zeggen) en werkt nog steeds 24/7.

http://145.53.102.206/cpu109.jpg

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• BuG2FiX
AvOn schreef op 27 February 2003 @ 11:39:
Toch vormd het voor de proc. geen enkel probleem om bij deze temperatuur te werken.

Mijn AMD 1 GHz heeft gedurende 6 uur lang op 109 graden celsius gewerkt (bij wijze van
burn in test zullen we maar zeggen) en werkt nog steeds 24/7.

http://145.53.102.206/cpu109.jpg
hmmm, brakke sensor? lijkt me niet echt healthy 6 uur lang..

• avon
hmmm, brakke sensor? lijkt me niet echt healthy 6 uur lang..
nee cooler uitgezet, had niet gedacht dat hij zo warm zou worden maar
het bewijst toch wel dat een proc. wel tegen temperaturen van 70 graden kan.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
misschien in die andere kast ook nog een fan bouwen die naar buiten blaast

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 27 February 2003 @ 11:44:
[...]

nee cooler uitgezet, had niet gedacht dat hij zo warm zou worden maar
het bewijst toch wel dat een proc. wel tegen temperaturen van 70 graden kan.
Niet alleen de temperatuur van de processor is het probleem, maar ook van de case. Er staat hier in huis een andere 1800+ met een system temp van ongeveer 30-35 graden. Die bij die kennis van mij is ruim 50 graden... wat volgens mij veroorzaakt wordt doordat de warme lucht niet weg kan.

Nog even over die buis, zou die dan net zo dik moeten zijn als de ventilator van de voeding of dunner, zoals die van 'computer exhaust systems' (zie tweede post) maar dan zit je weer te klooien met een trechterding ofzo..

• avon
ligt natuurlijk ook aan de positie van de case sensor , weetje waar die zit?

Misschien kun je het is meten met een normale thermometer.

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 27 February 2003 @ 11:50:
ligt natuurlijk ook aan de positie van de case sensor , weetje waar die zit?

Misschien kun je het is meten met een normale thermometer.
Ik niet waar die sensor zit en ik weet ook niet uit m'n hoofd welk moederbord erin zit. Maar ik heb wel eens gewoon met de hand aan de buitenkant van de kast gevoeld, en dat is echt wel heel heet! Vooral aan de kant waar het moederbord op zit. Dus wat mij betreft klinkt die 51 graden wel redelijk geloofwaardig.

Trouwens, de temperatuur in dat kastje waarin de computer staat is ook errug hoog hoor. Als je het deurtje opendoet komt je een lucht tegemoet alsof je in een sauna zit...

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Ome tom heeft ooit eens een filmpje (10MB) gemaakt waarin te zien was wat er gebeurde als je de koeler van diverse cpu's afhaalt.
Ik denk dat het het best is als je de kast gaat ventileren waar de case instaat Bijvoorbeeld aan de achterkant van de kast een fan maken die de warme lucht uit de kast blaast, ik denk dat dit al een stuk scheelt...

en zo is het voorspeld!

• BuG2FiX
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/floww2.gif

sorry, hier alleen paint op computer (niet mijn pc) maar het is wel duidelijk denk ik. dat groene zou dan die buis zijn, als je het goed doet zou je ter hoogte van de proc. een gat in de buis kunnen maken oid, gaat die warmte meteen mee in de flow. dan door je voeding heen naar buiten. aan het eind van de pijp ook een fan en het feest is compleet. lekkere airflow! dit werkt alleen als de rest van je systeem niet teveel warmte genereert natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 27 February 2003 @ 11:54:
Ik denk dat het het best is als je de kast gaat ventileren waar de case instaat Bijvoorbeeld aan de achterkant van de kast een fan maken die de warme lucht uit de kast blaast, ik denk dat dit al een stuk scheelt...
Dat idee had ik zelf ook al, maar wat ik er nog niet bij verteld heb is dat het hier een of andere zakenman betreft. Hij heeft zo'n heel duur bureau, in een van die kasten onder dat bureau staat die computer. De achterwant van zo'n kast is wel 5 cm dik en bovendien is dat ontzettend duur hout. Kortom, hij wil gewoon geen gat achterin.
Voorin ging trouwens wel, omdat daar gewoon een apart plaatje ingeschroefd kon worden in plaats van een lade.

• BuG2FiX
verplaats die pc dan gewoon? verlengkabels kopen (en/of draadloos) bespaart je een hoop geklooi. of zeg ik nou iets heel raars?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

schroef gewoon twee 80mm fans tegen dat ventilatierooster aan. eentje intake andere outtake, en dan met karton ofsow wat schotten in die kast maken zodat de koele lucht van de intake nie meteen door de outtake weer wordt weggehaald, maar bijvoorbeeld eerst helemaal om de pckast heen moet stromen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
---------------------
|     >>>>>         |
|    ----------  v  |
| ^  |        |     |
| ^  |        |  v  |
| ^  |  PC    |     |
| ^  |        |     |
| ^  |        |  v  |
| ^  |        |     |
|    ----------     |
|  ^  \     /   v   |
---|II|-------|OO|---

|II| = intake. |OO| = outtake, pijltjes zijn airflow richting, \ en / zijn schotjes.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 27-02-2003 12:08 . Reden: typo's en tekening ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• BuG2FiX
kun je de situatie niet even duidelijk tekenen want nu hebben we wel heel veel ideeen maar ik snap nog steeds niet pzies hoe het zit. je zou ook voor 50 euro een desktopkast kunnen kopen en daar je monitor op zetten, staat ie ook meteen op de goeie hoogte :)

Verwijderd

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 27 February 2003 @ 12:13:
kun je de situatie niet even duidelijk tekenen want nu hebben we wel heel veel ideeen maar ik snap nog steeds niet pzies hoe het zit. je zou ook voor 50 euro een desktopkast kunnen kopen en daar je monitor op zetten, staat ie ook meteen op de goeie hoogte :)
Ik heb 'm gebeld, er komt zometeen een foto aan.

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

BuG2FiX schreef op 27 februari 2003 @ 11:55:
[afbeelding]

sorry, hier alleen paint op computer (niet mijn pc) maar het is wel duidelijk denk ik. dat groene zou dan die buis zijn, als je het goed doet zou je ter hoogte van de proc. een gat in de buis kunnen maken oid, gaat die warmte meteen mee in de flow. dan door je voeding heen naar buiten. aan het eind van de pijp ook een fan en het feest is compleet. lekkere airflow! dit werkt alleen als de rest van je systeem niet teveel warmte genereert natuurlijk.
Ik denk niet dat dit een heel slim plan is, aangezien je dan bijna geen airflow in je kast hebt. Immers: je zuigt lucht aan de voorkant naar binnen, die je door een buis door je kast laat lopen. Met alleen een gat ter hoogte van de processor zou dit volgens mij niet voldoende werken; lucht kiest de weg van de minste weerstand, en ik denk dat je zo weinig lucht over de processor blaast.

Je idee zou ik zo uitwerken:
Maak aan de voorkant onderin een blowhole en maak daarachter een intake-fan, vervolgens achterin of bovenin een out-take fan.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case3.gifAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case4.gif
Zoiets dus (plaatjes uit de faq).

//edit:
Orion84 schreef op 27 februari 2003 @ 12:01:
schroef gewoon twee 80mm fans tegen dat ventilatierooster aan. eentje intake andere outtake, en dan met karton ofsow wat schotten in die kast maken zodat de koele lucht van de intake nie meteen door de outtake weer wordt weggehaald, maar bijvoorbeeld eerst helemaal om de pckast heen moet stromen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
---------------------
|     >>>>>         |
|    ----------  v  |
| ^  |        |     |
| ^  |        |  v  |
| ^  |  PC    |     |
| ^  |        |     |
| ^  |        |  v  |
| ^  |        |     |
|    ----------     |
|  ^  \     /   v   |
---|II|-------|OO|---

|II| = intake. |OO| = outtake, pijltjes zijn airflow richting, \ en / zijn schotjes.
Mja, goed idee, alleen: wat doe je met de ruimte boven je kast? Hier stroomt ook lucht langs. Ik neem aan dat de ruimte boven de kast niet 'opgevuld' is. Hierdoor krijg je dus altijd lucht over de kast, die er dus niet omheen gaat... Hmm... even over nadenken, op zich een goed idee!

[ Voor 29% gewijzigd door Res-q op 27-02-2003 12:41 ]

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand nog suggesties voor de dikte van zo'n buis?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 13:05 ]

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Komt dat klepje wat er voor zit voor het rooster als deze dichtgeklapt is?

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op 27 February 2003 @ 12:42:
Komt dat klepje wat er voor zit voor het rooster als deze dichtgeklapt is?
Nee dat komt precies tot onder dat rooster

Verwijderd

IDEE?!?

Maak 2 buizen die uitkomen bij dat rooster bovenin de kast.
Aan de ene sluit je je intakefan aan, voor voorin je PCkast,
en aan de andere een outtakefan voor achterin je PCkast.

Dan heb je volgens mij een hele goede airflow

[edit]
Ik kan hier geen plaatje maken, maar ik denk dat je er wel uit komt zo

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 12:58 ]

Verwijderd

Zo'n slang zou voor jou wel kunnen werken, omdat je de slang niet laat uitkomen in een muur en dat je daardoor de problemen creeert zoals beschreven in de review van die rachel, maar je kan hem naar voren brengen naar de opening in het bureau. Al denk ik wel dat je dan meer herrie krijgt dan in de huidige situatie.
Maar heb je wel eens gedacht aan waterkoeling en dan misschien de radiator net voor die opening in het bureau hangen ? Heb je alleen een systeem wat buiten je pc om geplaatst wordt, maar dat zie je toch niet met gesloten deur. Wel zo stil en ook zo koel. En het is een zakenman, dus die kan het wel betalen

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Res-q schreef op 27 February 2003 @ 12:30:
[...]

Mja, goed idee, alleen: wat doe je met de ruimte boven je kast? Hier stroomt ook lucht langs. Ik neem aan dat de ruimte boven de kast niet 'opgevuld' is. Hierdoor krijg je dus altijd lucht over de kast, die er dus niet omheen gaat... Hmm... even over nadenken, op zich een goed idee!
als je die kartonnen schotten boven-in helemaal over de kast hee laat doorlopen werkt et wel, dus daar zul je idd wat mee moeten klooien. nu ik de foto's heb gezien is het idd minder makkelijk dan ik dacht omdat de kast zoveel hoger is. dan de pc-case.

nog een mogelijkheid is een schuin schot direct achter de fans dat de lucht omlaag leidt, zodat de lucht echt langs de zijkant van de kast loopt, dan langs de achterkant en dan langs de andere zijkant.

iig het wordt wel een beetje kloten met schotjes, maar je hoeft zo niets te verzagen oid aan de kast en et kost je alleen wat fans (evt. bedrading) en wat stukken karton.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 27-02-2003 13:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

onderdelen los in dat bureau modden en dan 2 12cm fans achter dat rooster naar buiten laten blazen :9

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Wat te denken van het volgende:

Aan één kant van het rooster een slang maken en deze naar de intake-fan onderin van je case maken;
Aan de andere kant van het rooster een slang maken en deze naar de out-take fan achterin (voeding?) leiden.

Volgens mij heb je dan best een redelijke airflow in je kast, en heb je met de temperatuur in het bureau niets van doen.

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin met een buis maken vanaf de voeding naar het rooster. Blijkt dit niet goed te werken, dat zal ik aan de kant van het rooster een extra fan plaatsen. Blijkt dit dan nog niet te werken, dan misschien een extra slang naar de intake maar die zal aan de voorkant waarschijnlijk in de weg zitten... intake aan de achterkant onderin misschien?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 10:51:
Ik begin met een buis maken vanaf de voeding naar het rooster. Blijkt dit niet goed te werken, dat zal ik aan de kant van het rooster een extra fan plaatsen. Blijkt dit dan nog niet te werken, dan misschien een extra slang naar de intake maar die zal aan de voorkant waarschijnlijk in de weg zitten... intake aan de achterkant onderin misschien?
achter onder is lastig ivm pcikaarten etc. (hoger dan de kaarten is nie bepaald ideaal.) maar misschien in het zijnpanneel, en dan wat meet naar voren (aan de kant waar die speaker niet staat).

Verwijderd

ik heb een vraagje zit er ook (genoeg) ruimte tussen de voeding en de bovenkant van de kast?
Wat ik heb gedaan is daar tussen een fan gezet, voor intake.
Die blaast de bovenkant van de kast zo de voeding in, en dan aan de achterkant er uit. En dan die intake aansluiten op het roster.
Word er comstand frisse lucht in je voeding geblazen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 11:32 ]

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Ik zou dan een fan rechtsonderin het linkerzijpanneel maken, hierdoor heb je de luchtstroom van vooraan-onder tot achteraan-boven. Als je 2 blowholes aan de bovenkant maakt heb je bijna geen airflow door de onderkant van je kast.

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Zoiets heb ik ook eens geprobeerd, alleen het geluid wordt hier mee versterkt, want de buis/slang gaat werken als een klankkast. En een voeding fan is ook niet zo sterk dat het de lucht met gemak door de buis drukt, dus is het handig een sterke fan ergens in of aan het eind van de buis te plaatsen.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

sorry als ik iets meschien niet helemaal goed gelezen heb hoor. Maar is het niet gewoon veel makkelijker om OF een gat met een ventilator aan de achterkant te maken. Of gewoon een ventilator voor dat rooster hangen die koude verse lucht naar binnen blaast. Daarmee pers je automatisch de warme lucht naar buiten toe.

Verwijderd

Of een simpele alternatief...

bouw 2x 120mm casefans in de kast zelf.

zodat de warme lucht in et houten kastje wordt weggezogen. alleen ff 2 vierkante gaten zagen in de achterwand van de kast

had ik ook moeten doen voor mn versterker die in mn kast staat

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:55

Creesch

bla bla!

huhmz een soortgelijk id heb ik ooit ook eens gehad, maar dan met een in en outake fan die buiten uitzouden moeten komen, is er alleen nooit van gekomen omdat je dan tegen praktische problemen zoals vocht en hete zomers aanloopt ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:43
Je zegt zelf dat als je het kastje opent, er een SAUNAlucht uitkomt. Dus moet je de lucht in het houten kastje ventileren.
Met die 2 fan's in het ventielatieroostertje dus. En zo'n schotjes zijn niet echt nodig, je fans verplaatsen zo al genoeg lucht.
En als dat niet voldoende is, kun je nog altijd extra fans in je case modden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Valkyre
  • Laatst online: 09:05

Valkyre

Kitesurf FTW!

als het alleen om de temperatuur gaat is het nog niet zo erg, die cpu kan wel tot 90 graden

64C is heel normaal voor een XP1800+

(maar het lijkt mij dan zon soort buis wel zou helpen, maar de temp kan NU GEEN kwaad)

iRacing Profiel

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Of een waterkoeling, en dan de radiator met koeler buiten het meubel (aan de achterkant hangen) ben je helemaal af van de warmte in je kast.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

klein tipje...
Airflow heeft een bloedhekel aan bochten en buizen. Ik heb proefondervindelijk mogen vaststellen dat er echt heel weinig voor nodig is om de airflow dramatisch te verminderen.
Sloop de achterkant achter de pc weg dat is veruit het beste. of maak in elk geval het bovenste stuk open.
Luchtbuizen kunnen wel, maar dan moet je ook aan het uiteinde daarvan een stevige fan plaatsen. Anders blijft er niets van je airflow over.
Pagina: 1