Toon posts:

Probleem met een PIII 850

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met een industriele PC moederbord type ROBO-608 met een PIII 850 erop.

Volgens de fabrikant moet het bordje Celerons en PIII CPU's t/m 850 kunnen hebben, maar als ik een PIII 850 erop zet krijg ik geen beeld.
Met een Celleron 500 wel.

Het jumper lijstje gaat tot max 8,0 x 100 dus hoe kan het dan dat hij wel een 850 CPU kan hebben. Vreemd genoeg zijn er een paar die wel werken, maar die heb ik niet gemonteerd, en die persoon is niet meer aanspreekbaar.

Wie kan mij helpen.

Verwijderd

Wellicht dat een BIOS update effect kan hebben. Is de config voor de CPU enkel met jumpers in te stellen? Zit er geen jumperFree mode op?

Zodat de BIOS dus de instellingen voor MP, FSB en VCore instelt?

Verwijderd

Waarsch. is het probleem dat je een verkeerde PIII er op zet. Je mobo moet een coppermine wel ondersteunen qua voltage. Als ik zo kijk naar de snelheden kan het best eens zijn dat dat bord geen coppermine ondersteund.

De oplossing kan soms een BIOS-update zijn, of anders een powerleap converter. Jammere is wel dat die laatste zo duur zijn dat een nieuw mobo waarsch. interessanter is..

Verwijderd

Topicstarter
Het BIOS is geupgrade naar de laatste versie, maar in het BIOS is nauwelijks iets in te stellen. Het enige waar ik iets mee kan doen is de 4 klein dip switches op het bordje die volgens het tabel niet verder gaan dan 8x FSB

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 10:31:
Waarsch. is het probleem dat je een verkeerde PIII er op zet. Je mobo moet een coppermine wel ondersteunen qua voltage. Als ik zo kijk naar de snelheden kan het best eens zijn dat dat bord geen coppermine ondersteund.

De oplossing kan soms een BIOS-update zijn, of anders een powerleap converter. Jammere is wel dat die laatste zo duur zijn dat een nieuw mobo waarsch. interessanter is..
Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in PIII processoren, Coppermine CPU's zijn dan 1,75 V maar welke andere FC-PGA PIII CPU's zijn er?

en wat zijn daar de spanningen van.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wingman5: kijk eens in de CPU overzicht in Technische PMG FAQ voor specs B)

Dikke kans dat het hier om een PPGA moederbord gaat dat géén FCPGA(2) CPU's pikt. Het snelste CPU wat je kunt gebruiken is een 533MHz PPGA Celeron.

Verwijderd

Topicstarter
En 533 MHZ PPGA Celeron zou moeten werken ja, maar het gekke is dat er al een aantal borden in het land zijn uitgerust met die 850 MHZ CPU's, en die werken. Volgens de fabrikant kan het bord 850 aan, maar ze leggen niet uit hoe en wat?

http://www.altavista.com/...FSbc%2Fpdf%2FROBO-608.pdf

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm, nu zie ik pas dat het om een CPU upgrade bord gaat.. :X

Helaas kan ik je niet veel verder helpen dan zeggen dat je de jumpers eens moet doublechecken.

Verwijderd

Topicstarter
done that

but no go

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 11:10 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Die multiplier maakt op zich niet veel uit.. Een PIII trekt zich niks aan van welke multiplier ingesteld wordt..
Als de FSB maar goed is, dan doet dat ding z'n werk wel.

Ik zie dat het ding de 440BX chipset heeft, en die kan inderdaad coppermines aan, dus dat kan geen probleem zijn.. Als de bios het tenminste ondersteund, en ook de goede voltages afgeeft..
En weet je verder zeker dat er niet verschillende versies van dat bordje in omloop zijn? (waarbij er een verschil is tussen fcpga support een ppga suppord o.i.d.?)

Verwijderd

(Vraagje aan Twynn en BalusC)
Is er verschil in de manier waarop fcpga/Coppermines met de chipset/geheugen omgaan tov ppga CPU's ?

• Twynn
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 12:05:
Is er verschil in de manier waarop fcpga/Coppermines met de chipset/geheugen omgaan tov ppga CPU's ?

Voor zover ik weet eigenlijk niet..

't enige verschil is dat de spanning anders wordt (word aangegeven door een pinnen-combinatie, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al ;)), en de fysieke pinlayout is wat anders.. (maar dus ook geschikt te maken).
Maar volgens mij praten ze allemaal hetzelfde protocol..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Je hebt trouwens 2 versies van de PIII 850 FC-PGA
Zie : http://processorfinder.in...ysBusSpd=ALL&PkgType=4539

Stepping cB0 1,65V
Stepping cC0 1,7V

Misschien zit daar nog een vershilleke in?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Twynn schreef op 27 februari 2003 @ 12:21:
(wordt aangegeven door een pinnen-combinatie, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al ;)), en de fysieke pinlayout is wat anders.. (maar dus ook geschikt te maken).
Maar volgens mij praten ze allemaal hetzelfde protocol..
:) Van Intel CPU's na de P1 weet ik bedroevend weinig..
(Waren mij te duur)

Wat ik wel weet, is dat in die tijd de onboard cache afhandeling aan het veranderen was.
On-chip CPU-cache, Prefetch, burst mode, ECC, Write-through /Write-back , .... al die settings waren dingen waaraan hard werd gewerkt.

Resultaat was dat de Bios daar vaak rekening mee moest houden, en de electronica op het bord ook. Klopte dat niet, was het no-go met het systeem.

Ik kan alleen maar een voorbeeldje van AMD aanhalen. Tot en met de K6 kon je de onboard en onchip cache uitzetten en het systeem nog booten.

Vanaf de K6-3+ (K6-2 eigenlijk ook) en de K7 kun je dat wel vergeten. Het is nu zelfs geen optie in de Bios meer. Ik vermoed dat het voor de P4 systemen ook geldt nu.

Iets soortgelijks speelt vermoed ik ook met de P3. PPGA dus tegen fcpga.
Kun je dus voor elke P3 een geschkte slocket vinden, om die op een P2 slot-1 moederbord werkend te maken..? Ik denk zo van niet.

Voor de topic-starter dus->
Die P3-850 kan best wel eens te 'nieuw' zijn kwa interne structuur voor dat bord.

Verwijderd

Ik zie dat het ding de 440BX chipset heeft, en die kan inderdaad coppermines aan, dus dat kan geen probleem zijn..
Niet helemaal.. niet alle BX borden (zeg maar de meeste) kunnen de voltages leveren. Je BX bord moet dus wel expliciet geschikt zijn voor een coppermine, ongeacht dat de BX chipset zelf wel werkt met coppermines..

• Twynn
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 13:58:
Kun je dus voor elke P3 een geschkte slocket vinden, om die op een P2 slot-1 moederbord werkend te maken..? Ik denk zo van niet.

Voor zover het bord er geschikt voor is wel..
Een oude PPGA converter is geschikt te maken voor FCPGA (spoortjes bij het socket aanpassen).
En elke coppermine cpu kan dan werken.. (natuurlijk afgezien van het feit dat er ook 133MHz FSB coppermines zijn, dat sommige borden niet tegen bepaalde voltage-settings kunnen enzo).

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 16:26:
Niet helemaal.. niet alle BX borden (zeg maar de meeste) kunnen de voltages leveren. Je BX bord moet dus wel expliciet geschikt zijn voor een coppermine, ongeacht dat de BX chipset zelf wel werkt met coppermines..

Klopt, ik bedoelde ook dat de chipset het probleem niet is.. Het bordje kan zeker wel het probleem zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door Twynn op 27-02-2003 16:45 ]

Pagina: 1