Toon posts:

[Asus P4PE] P4 2.4B verandert eigen instellingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht op de fora hier, maar niets beschreef mijn probleem echt goed.

Ik heb dus een Asus P4PE moederbord met daarop een Pentium 4 2.4 GHz met 533 MHz FSB. Nou komt het meestal 's ochtends voor, als mijn computer een nacht heeft uitgestaan, dat als ik hem opstart, mijn monitor een "no signal" melding geeft, en ik ook geen piep hoor dat de POST succesvol is afgerond.

Vervolgens zet ik mijn computer uit, en dan weer aan, dan krijg ik weer beeld, en dan gaat de computer de BIOS in naar de CPU instellingen. Daar staat dan dat mijn computer bij de laatste boot-up ging hangen (duh!) door een CPU overclock.

Als ik dan niks verander, en exit door de "changes" te "discarden", dan start ie weer zonder beeld op, maar als ik niks verander en exit door de "changes" te bewaren en dus te saven, dan krijg ik de volgende keer netjes beeld, rond ie de POST goed af, en krijg ik te horen dat mijn computer nu boot van het operating system.

Ik doe echter helemaal niet aan CPU overclocking, en ik vraag me dus af waarom dit gebeurt. Ik heb de omschrijving van een cold boot bij een P4PE gelezen maar ik vond dit er niet echt onder vallen.

Wel loopt mijn CPU op 2430 MHz, en mijn geheugen op 337 MHz, kan dit misschien komen doordat de geheugen settings op optimal staan nu? Ik had ze daarop gezet omdat het misschien daaraan kon liggen. Maar voor de optimal setting had ik het dus ook al, toen liep mijn CPU op 2405 MHz :S

(Binnenkort komt er ook een nieuwe voeding (Zalman 300W, die levert tenminste ECHT 300W), maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het daaraan ligt.)

Specs:
Asus P4PE (BIOS Versie 1002)
Intel P4 2.4 GHz (533 MHz FSB)
512 MB DDR333 (PC2700) SDRAM (1x)
Gainward GeForce4 Ti4200 64 MB DDR-SDRAM
Maxtor DiamondMax Plus D740X, 80 MB, 7200 RPM, 2 MB Cache

Zie mijn signature voor meer specs...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

3 mogleijke oorzaken:
1) BIOS battery is leeg
2) BIOS battery zit niet goed vastgeklemd
3) BIOS reset jumper staat verkeerd

Verwijderd

Kijk of de BIOS battery wel goed in zit.

Offtopic: Ik was té laat, u was me voor BalusC ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 09:29 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zeg ik.. :P ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat zal ik zo eens gaan proberen, ook ff opzoeken in het boekje waar de BIOS reset jumper zit, dan kan ik daar ook meteen even naar kijken...

Jullie horen nog van me :)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:06

Tachyon

pop the glock

Zo te zien heb je last van het beruchte Asus P4PE Cold Boot Problem. :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet echt, zoals ik in mijn post al zei past het niet echt bij de beschrijving van de cold boot problemen van de P4PE, daarom heb ik hier ook een nieuw topic voor geopend :)

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Oh sorry, dat zinnetje had ik net gemist... ;)
Het lijkt anders wel veel op het cold-boot problem. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff me kast opengehaald dus, en ik heb de batterij even goed aangeduwd enzo, en de CMOS clear jumper etc. stonden ook goed.

Maar ik heb nu alsnog de melding van de CPU overclock gedoe. Ik zou nu kunnen concluderen dat mijn CMOS batterij leeg moet zijn, maar andere veranderingen die ik in de BIOS maak worden wel goed onthouden. :S

Nu heb ik even de CPU speed maar op Manual gezet, en dan 18*133, wat ook de instellingen zijn bij Manual, maar ik heb geen idee of dat eventueel kan helpen.

Iemand nog ideeen ?

Verwijderd

Zijn er uberhaupt mensen waarbij de P4PE met een 2.4GHz 533MHz wel goed werkt??

Ik denk er sterk over om zaterdag zo'n set aan te schaffen maar gezien de problematiek (cold boot) ben ik enigszins huiverig...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

rooloo, kijk eens hier voor massa's gebruikerservaringen:
ASUS P4PE Gebruikers ervaringen :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 10:38:

Ik denk er sterk over om zaterdag zo'n set aan te schaffen maar gezien de problematiek (cold boot) ben ik enigszins huiverig...
draait als een zonnetje (zie m'n sig onder PC2 ;))

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien niemand nog suggesties heeft, heb ik nog een vraag, zou een eventuele BIOS/CMOS reset kunnen helpen als de CPU speed op Manual zetten niet helpt?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Denk het niet.. Het lijkt er juist op dat je BIOS voortdurend wordt gereset wanneer je je PC voor een lange tijd uitschakelt. Mijn suggesties hebben dan ook betrekking op het feit dat de BIOS constant onder spanning dient te blijven :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar het rare is dan, andere dingen worden wel onthouden voor zover ik weet, alleen dat CPU gedoe dus niet... Het is geen volledige reset die elke keer plaatsvindt.

Edit: Als er al een reset plaats vindt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 11:13 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 11:08:
Aangezien niemand nog suggesties heeft, heb ik nog een vraag, zou een eventuele BIOS/CMOS reset kunnen helpen als de CPU speed op Manual zetten niet helpt?
Zoals je in het P4PE topic al hebt kunnen lezen (link hier genoemd) zijn er mensen die problemen hebben met booten met sommige monitoren. Probeer eens te starten met je monitor uit, en schakel die later pas eens in... Ook op Asusboards is hier 1 en ander over te lezen...

[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-02-2003 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit hem niet in de monitor, het zit hem in de CPU/BIOS instelling...

Ik krijg geen beeld omdat hij bij de boot gaat hangen door "CPU Overclocking", waar ik dus niet aan doe, zoals je in mijn beginpost kunt lezen...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 11:19 ]

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 11:18:
Het probleem zit hem niet in de monitor, het zit hem in de CPU/BIOS instelling...

Ik krijg geen beeld omdat hij bij de boot gaat hangen door "CPU Overclocking", waar ik dus niet aan doe, zoals je in mijn beginpost kunt lezen...
Dat hadden we reeds begrepen. Het probleem is dat dit kan worden veroorzaakt door de monitor en er gaan zelfs geruchten door bepaalde speakers.

Hierdoor schijnt 1 en ander fout te gaan bij dit board waardoor alle settings dus ook kunnen veranderen.

Asus heeft 'n functie ingebouwd dat als je te ver overklokt (alles hangt) de boel vanzelf terug gezet wordt, dan hoef je niet telkens je kast open te trekken en je reset jumper om te vogelen, echter dit gebeurt nu ook ongewild... door 'n cold boot fout.

En over cold gesproken, Asus schijnt het nog steeds niet gevonden te hebben, er zijn personen die extra veel last hebben bij 'n koude kamertemperatuur. Zou't toch iets met monitoring chipje te maken te hebben? Het is daar in Taiwan warm he :D Het blijft 'n vaag board :D.

[ Voor 20% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-02-2003 11:45 . Reden: typo ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 11:13:
Ja, maar het rare is dan, andere dingen worden wel onthouden voor zover ik weet, alleen dat CPU gedoe dus niet... Het is geen volledige reset die elke keer plaatsvindt.

Edit: Als er al een reset plaats vindt.
Hm, ik herinneer me vaag zo'n probleem, alleen kan ik het helaas niet met de search terugvinden. Ik weet nog wel dat het uiteindelijk aan de CPU lag.. Maar dat lijkt me in dit geval nog steeds sterk.

Kun je het probleem reproduceren door je PC af te sluiten, de stekker uit de voeding te halen, eenmaal op de powerknop drukken, 1 minuutje wachten (zodat de mobo volledig wordt ontladen) en daarna weer opstarten? Zo ja, dan is het ongetwijfeld de BIOS.

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 27-02-2003 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd het probleem te reproduceren maar dat is niet gelukt, toen de stekker van de voeding eruit was heb ik wel nog eerst de 12V ATX connector even goed aangedrukt en bewogen, en ook de videokaart, zoals ik op ASUSBoards van sommigen had gelezen. Als ik weer cold boot heb straks kan ik proberen de mem timings (die nu op standaard staan) iets langzamer te zetten. Ik zal nog even kijken wat de BIOS onthouden heeft...

Edit: BIOS heeft alles goed onthouden, heb DDR frequency en AGP/PCI frequency ook allebei manual gezet nu, op standaard waardes. Mem timings waren al heel losjes 2.5-6-6-7. Ik laat de computer nu een tijdje even uitstaan, 15 min. ofzo, dan maar kijken of alles geholpen heeft :/

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke na 15 min. nog geen cold boot daar waar de eerste keer na 2 min. al wel een cold boot voorkwam, nu maar hopen dat het voorlopig goed blijft, morgenochtend post ik nog wel ff om te zeggen of ik toen weer een cold boot had...

Ik ben er nu tog wel bijna zeker van dat het een cold boot is, en misschien gaat de nieuwe PSU die binnenkort komt helpen, als het na dit alles nog steeds voorkomt...

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 12:08:
Ik heb geprobeerd het probleem te reproduceren maar dat is niet gelukt, toen de stekker van de voeding eruit was heb ik wel nog eerst de 12V ATX connector even goed aangedrukt en bewogen, en ook de videokaart, zoals ik op ASUSBoards van sommigen had gelezen. Als ik weer cold boot heb straks kan ik proberen de mem timings (die nu op standaard staan) iets langzamer te zetten. Ik zal nog even kijken wat de BIOS onthouden heeft...

Edit: BIOS heeft alles goed onthouden, heb DDR frequency en AGP/PCI frequency ook allebei manual gezet nu, op standaard waardes. Mem timings waren al heel losjes 2.5-6-6-7. Ik laat de computer nu een tijdje even uitstaan, 15 min. ofzo, dan maar kijken of alles geholpen heeft :/
Hoop dat het helpt. Het kan altijd nog zijn dat je voeding op de rand is. Heb zelf 'n Antec 350, en dat is volgens mij ook al krap of net genoeg. Maar dat merk ik wel als ik er 'n snellere videokaart inzet :D

Welke rev. is je mobo trouwens 1.02 of 1.03?

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-02-2003 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo is rev. 1.03.

Het kan zijn dat de voeding op de rand zit jah, maja daar is eigenlijk geen manier om achter te komen, ik zie wel hoe het gaat met de nieuwe voeding.

Edit: Tsjah, wat zal ik zeggen, ik heb net mijn kast weer dichtgedaan, en het was meteen weer raak, alleen dit keer kreeg ik wel beeld, en ik kreeg de AWARD BootBlock BIOS. Daar stond dat er een BIOS ROM Checksum error was...

De reden was nog steeds de zogenaamde CPU Overclocking :/

Als de nieuwe voeding niks oplost dan wordt het dus maar mobo inruilen...

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 13:04 ]

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
Zelfde probleem hier. Ook P4PE, 2.4Ghz@533 loopt op 18x167=3006Mhz. Vaak 's ochtends inderdaad dat ie eerst niet aan wil. Ook wel af en toe dat ik alles goed aan moet drukken en dat ie pas na 10x aan wil. D8 al dat het aan me gehuegen ligt maar daar lijkt het dus ook niet op.

Dit probleem heb ik nu ook met me oude comp. Dat is abit kt7a-raid met athlon1400 en 512mb infeneon, die ook 's ochtends nooit direct aan wil, maar als je dan de reset indrukt bij eerste keer opstarten dan start ie dus opnieuw en doet het dan wel. Deze oude computer ga ik verkopen, dus als iemand snel iets weet waar het aan zou kunnen liggen, zou dat mooi zijn.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zitten de PC's allemaal aan een geaard stopcontact?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zelfs op een speciale groep als het goed is...

• Techno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
BalusC schreef op 27 February 2003 @ 13:09:
Zitten de PC's allemaal aan een geaard stopcontact?
Uhh, die athlon1400 van mij op het moment niet. Zou dat het al kunnen zijn dan ?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 12:47:
Mijn mobo is rev. 1.03.

Het kan zijn dat de voeding op de rand zit jah, maja daar is eigenlijk geen manier om achter te komen, ik zie wel hoe het gaat met de nieuwe voeding.

Edit: Tsjah, wat zal ik zeggen, ik heb net mijn kast weer dichtgedaan, en het was meteen weer raak, alleen dit keer kreeg ik wel beeld, en ik kreeg de AWARD BootBlock BIOS. Daar stond dat er een BIOS ROM Checksum error was...

De reden was nog steeds de zogenaamde CPU Overclocking :/

Als de nieuwe voeding niks oplost dan wordt het dus maar mobo inruilen...
NEW BIOS OP DE Duitse Asus SITE!! 1003 beta 8, geen id wat er is vernieuwd, maar alles draait hier nog :D
ftp://ftp.asuscom.de/pub/.../i845pe/P4PE/1003__08.zip

[ Voor 8% gewijzigd door _XipHiaS_ op 27-02-2003 16:13 ]

Verwijderd

Voordat ik de nieuwe BIOS wil flashen zou ik willen weten wat gewijzigd is. Ik dacht laat ik eens op de Asus site kijken, niets over te vinden... Dan maar een email naar motherboard@asustek.nl; krijg ik een automatisch mailtje van de postmaster in Taiwan dat motherboard2@asustek.nl niet gekend is. Wie plaatst die "2" voor de ape(n)staart. Ik heb gemerkt dat info@asustek.nl ook niet werkt.

Wie weet er meer over de 1003__08 BIOS?????

• SPOXER
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 13:01
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 10:38:

ik heb precies hetzelfde mobo en proc, en bij mij werkt alles goed tot dat ik ga o-cen, maar dat komt doordat ik mijn jumpers niet heb verzet op mijn mobo.

• _XipHiaS_
  • Niet online
SPOXER schreef op 27 februari 2003 @ 16:55:
[...]

ik heb precies hetzelfde mobo en proc, en bij mij werkt alles goed tot dat ik ga o-cen, maar dat komt doordat ik mijn jumpers niet heb verzet op mijn mobo.
Jumpers? Hehe :D, erg veel fout kan je daar niet mee doen, er zitten er niet zo heel erg veel op :D.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49

Len

Leeg

Ik heb nu exact hetzelfde probleem.

Het vrouwtje van mijn mobo zegt ook "CPU overclock failure" :(

En mijn PC is goed geaard.

Free Tibet

• _XipHiaS_
  • Niet online
Len schreef op 26 May 2003 @ 15:37:
Ik heb nu exact hetzelfde probleem.

Het vrouwtje van mijn mobo zegt ook "CPU overclock failure" :(

En mijn PC is goed geaard.
Laatste BIOS er al in?

• Len

Len

Leeg

Het is nu zo erg dat ik helemaal niet meer voorbij het bios kom :o

Wat een troep is ASUS toch zeg. Terug naar MSI dan maar :(

Free Tibet

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Len schreef op 26 mei 2003 @ 17:43:

oei, ik heb net een order geplaatst voor dit bordje met een P4 1,7Ghz ;)
Zal wel meevallen als die overclock protectie uitzet en de nieuwste bios erop zet. Afkloppen :9

/dev/null

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
stealth, kan je nog P4 1,7GHz kopen dan of heb je alleen een order voor de P4PE geplaatst en had je die 1,7GHz al zelf?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Len schreef op 26 May 2003 @ 17:43:

Alle kaarten op video na eruit gehad? Andere videokaart? Geheugen timings wat minder strak setten. CMOS resetten. Of had je dat al eens geprobeerd?

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

NewbieNeo schreef op 26 May 2003 @ 19:30:
stealth, kan je nog P4 1,7GHz kopen dan of heb je alleen een order voor de P4PE geplaatst en had je die 1,7GHz al zelf?
Beide heb ik besteld bij Gistron, binnen een paar dagen zal ik hem wel hebben. Ik heb in het Asus Cold-Boot topic gelezen dat je hem gratis kan omwisselen voor een nieuw exemplaar. Dus ik ben daar niet bang voor, bovendien krijg ik vast de nieuwste versie omdat Gistron door haar voorraad heen is. Als ik mijn mobo+proc heb zal ik hem daargelijk op testen.

bestelde config:
- Intel P4 1,7 Ghz (boxed)
- Asus P4PE (met Gigabit Lan+sound)
- 256 MB DDR geheugen, pc2700 van Dane Elec

/dev/null

• NewbieNeo
lol, en mag ik weten hoeveel je daarvoor hebt betaald? :D

• Len

Len

Leeg

_XipHiaS_ schreef op 26 mei 2003 @ 19:33:
[...]

Alle kaarten op video na eruit gehad? Andere videokaart? Geheugen timings wat minder strak setten. CMOS resetten. Of had je dat al eens geprobeerd?
Ik kom niet meer in bios! Geen beep, geen lampies op mijn keyboard, geen beeld. Alleen mijn fans draaien.

(bios al gereset enz.. niz helpt....)

[ Voor 7% gewijzigd door Len op 26-05-2003 20:40 ]

Free Tibet

• NewbieNeo
had ik ook met mijn P4S8X-X Len...
kan zijn dat je mobo dan dood is. zou trug gaan naar de winkel en als je garantie hebt, krijg je als 't goed is een andere mobo.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

NewbieNeo schreef op 26 May 2003 @ 20:14:
lol, en mag ik weten hoeveel je daarvoor hebt betaald? :D
- Intel P4 1,7 Ghz (boxed) € 140
- Asus P4PE (met Gigabit Lan+sound) € 97
- 256 MB DDR geheugen, pc2700 van Dane Elec € 35

Vanwaar die vraag? Werk je bij de belasting ofzo? :P

/dev/null

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

I_Stealth_I schreef op 26 mei 2003 @ 22:24:
[...]

Van de site van Gistron:
Intel Pentium 4 BOX
1,7GHz
Cache 512Kb
Socket 478
Inclusief Cooler
FSB : 533MHz
Ik wist helemaal niet dat er zoiets bestond als een 1.7GHz P4 met 512KB cache :?
Een 1.7GHz is toch een Williamette :? 8)7

In het overzicht is die 512 KB cache trouwens weggelaten en staat er gewoon:
P4 1,7GHz Socket 478 BOX
Ik neem aan dat je toch geen Williamette gaat bestellen....

• NewbieNeo
I_Stealth_I schreef op 26 May 2003 @ 22:24:
[...]

- Asus P4PE (met Gigabit Lan+sound) € 97
- 256 MB DDR geheugen, pc2700 van Dane Elec € 35

Vanwaar die vraag? Werk je bij de belasting ofzo? :P
offtopic:
hehe, nee joh, heb hier nl. nog een Asus P4S8X over, en wil er misschien een goedkoop budget systeem van maken... :P
dus was geinteresseerd hoeveel die proc kostte..
maar aangezien de celerons tog nog een stukkie goedkoper zijn (1.8GHz a 77euro), zou dat een waarschijnlijkere keuze zijn. moet alleen nog checken of celerons een beetje over te klokken zijn.. :D

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Tachyon schreef op 26 mei 2003 @ 22:58:
[...]

Van de site van Gistron:

[...]

Ik wist helemaal niet dat er zoiets bestond als een 1.7GHz P4 met 512KB cache :?
Een 1.7GHz is toch een Williamette :? 8)7

In het overzicht is die 512 KB cache trouwens weggelaten en staat er gewoon:

[...]

Ik neem aan dat je toch geen Williamette gaat bestellen....
Geachte heer,

De cache is zoals die in de specs beschreven staat. Die hebben wij letterlijk van de
fabrikant overgenomen.
Over de core kan ik u niets vertellen wegens verschillende leveringen.

Mvg,
Gistron

/dev/null

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Heb dit modo nu ook binnen gekregen en geen last van het 'cold boot' probleem.

/dev/null

Verwijderd

mijn vorige Asus mobo CU4VX had af en toe exact hetzelfde probleem. Op F10 drukken en hij startte keurig op. Ik kon het prima simuleren door tijdens de bootfase de PC express uit te drukken. Het zou dus inderdaad iets met de voeding te maken kunnen hebben (destijds meen ik 250W). Het was zo'n relatief klein probleem en het bord draaide verder bere stabiel dat ik het zo gelaten heb.
Ik heb nu ook een Asus PE4PE met Lan &Firewire, etc... met een P4 2.4GHz boxed: zeer stabiel geen enkel probleem, nu met een 300 W voeding in in Aopen kast.

• _XipHiaS_
  • Niet online
I_Stealth_I schreef op 04 June 2003 @ 19:02:
Heb dit modo nu ook binnen gekregen en geen last van het 'cold boot' probleem.
Dat gaat je ook niet lukken met dit weer. Tenzij je hem in de ijskast plaatst. Je kunt dit van de winter pas weer ervaren als de temperaturen in de PC ruimte rond de 17 a 18c liggen.
Pagina: 1