Brommende toon door de pc...

Pagina: 1
Acties:

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:29

Investig8or

What goes up, could come down

Topicstarter
Ik heb een beetje een raar probleem.....
Mijn PC maakt een brommend geluid.Niet een constant brommend geluid , maar een soort golfgeluid , als dat tenminste begrijpelijk is.
Het geluid komt volgens mij niet uit de speakers , als ik die uitzet gaat het geluid namelijk gewoon door.

Het valt me eigenlijk pas op sinds ik een nieuwe harde schijf heb geplaatst , namelijk een maxtor diamond max 9 , 80gb , 7200 rpm.

Als ik de 3,5 " houder vastpak lijkt het iets minder te worden.
Maar hoe zorg ik dan dat het geluid verdwijnt?De schroeven zitten allemaal goed vast.

Ik begin er zo langzamerhand koppijn van te krijgen :(

Idiocracy: it is real!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
erm toch eens punt voor punt kijken waar het geluid vandaan komt.. misschien dat je harddisk rek staat te resoneren, of dat er een van je ventilators uit balans is of gaar aan het worden is

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Je zou kunnen proberen om de harddisk(en) tussen rubber te hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 01:29 ]

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Weet je heel erg zeker dat het geen aanlopende fan is?

Alhoewel als het pas kwam met die harddisk, hangt die er dan wel helemaal goed in?

Verwijderd

hankt er niet toevallig een draadje in een fan?
En het geluid in een PC is meestal wel te localiceren... zo'n probleem is dit niet.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Ik heb er net even het een en ander aan gedaan.
De hd's nieuwe posities gegeven , meteen alles gecontroleerd.
Het geluid is nu wel minder , maar niet weg.Ik ben er wel achter dat de nieuwe maxtor schijf de veroorzaker is , want bij booten spint ie eerst up (rare zin :? ) en daarna komt de bromtoon.
Is er iets aan te doen?
Iemand zei iets over rubber :?

Verwijderd

waarschijnlijk veroorzaken allebei je schijven een trilling. Als deze trillingen tegen elkaar in werken of elkaar meewerken krijg je de "golvende" toon waar jij het over hebt. Er is denk ik weinig aan te doen, tenzij het geluidsniveau van de schijf buiten proporties is dan kan je hem misschien omruilen bij de zaak waar je m vandaan hebt.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Ik heb ook wel eens een brommende toon gehad. Deze kwam uit de CPU Fan + heatsink. Even Fan van heatsink gehaald en tussen de openingen van de heatsink zat veel stof. Schoon gemaakt en weg was het geluid.

Maar bij jou is meer een golvend geluid dus het komt en gaat...

Dan zou ik eerder denken dat er iets mee trilt als er een bepaalt device wordt gebruikt zoals je cd-rom of zo. Had daar vroeger met creative cd-roms altijd last van.

Maar je moet gewoon eens met open case, pc aan gaan luisteren. Test ook effe een cd-rom'etje ;)

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Ik ben eens gaan luisteren "in" de pc , het komt duidelijk van de hd's af.
Als ik de onderste hd met vrij veel kracht naar boven duw is het bijna weg.
Het lijkt dus haast wel of dat 3,5 " rek niet resonantie bestendig is.
Ga nu eerst de onderste hd verplaatsen , misschien dat dat werkt.
Maar kunnen er rubbers tussen?

Het probleem wat ik met verplaatsen heb : de hd's kunnen niet vlak onder elkaar , want de temperatuur is nu al vrij hoog , dus ik moet er ruimte (en een fan) tussen hebben.
Zal ze eens zo ver mogelijk uit elkaar zetten. ;)

Bedankt zover voor de reacties....

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Investig8or schreef op 27 February 2003 @ 12:25:

Maar kunnen er rubbers tussen?
Mmm, denk rubbers die niet smelten ;) Misschien dat er ook ringetjes van rubber zijn voor op de schroefjes die in de HDD's gaan en andere plaatsen. Dat zou best eens kunnen helpen.
Bedankt zover voor de reacties....
Daar zijn we toch voor :9

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Das ook waar ;)

Ik heb onderhand de hd's zover mogelijk uit elkaar en rara : geluid is een heel stuk minder.Dus waarschijnlijk stonden ze net in fase te trillen.
die rubberen ringetjes zijn misschien idd genoeg om het helemaal weg te krijgen , dat ga ik ook eens uitproberen.

Nu alleen nog de hoge hd temperaturen oplossen.....Ach heb ik wat te doen he :P

Pagina: 1