Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Hoe potmeter solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier al lange tijd het inet af te zoeken en me elektronica boek door te worstelen maarre, ik durf nog steeds niet met 100 % zekerheid te zeggen hoe ik de variabele weerstand moet solderen.

dit is een cut-out van de schakeling: Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reijd050/schakeling1.jpg

dit is een pic van de weerstand die ik heb:Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reijd050/vr1.jpg

Het is een 2k5 weerstand die ik ingesteld heb op 2k. Ik meet dit door me multimeter aan te sluiten op de A ( voorste pin ) en op 1 van de 2 pootjes eronder. Er staat geen C en D op dus ik heb geen idee welke van de 2 het is.

Punt is dus: Welke poot moet ik aan welke delen van de schakeling solderen?

nog 2 kleine vraagjes...is lastigste stuk van schakeling :)

- die op-amp bovenaan, de 3 driehoeken...moet ik pin 2 en 3 aan elkaar solderen en daaraan weer die 1k weerstand? ( ik ben verward doordat ik 1 grote op-amp in me handen heb en geen 3 )

- de 4 condensatoren rechtsonder...is 01u hetzelfde als 0,1 uF? En is die laatste een 0,0033 uF condensator?

alvast bedankt!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21
is een ptometer niet gewoon een weerstand dus maakt het nix uit?
En 1uF != 0, 1uF maar of het 0,1 nF is weet ik niet en de op-amp weet ik niet

Verwijderd

Die 4069 is geen opamp, maar een inverter (logische bouwsteen). een R en C combinatie geeft gewoon een oscillator.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reijd050/vr1.jpg

potmeter is eenvoudig aan te sluiten.

De linker pin sluit je aan op de rechterbovenpin en die gaat naar pin 2/3 van de 4069.

De onderste rechterpin gaat naar pin 1 van de 4069.

Google 4069 CMOS

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 00:08 ]

Verwijderd

- de potmeter.... --> Deze sluit je aan op de pinnetjes waarover je gemeten hebt dat het 2k is...

- de condensater..... --> het is geen 01uF, maar 0,01uF en over die 3300pF => p = 10^-12

- en over de opamp... --> neem aan dat je dat type opamp heb genomen die ook bovenin staaat (nummer CD4069) het lijkt me wel dat je dan 2 en 3 aan elkaar moet solderen, maar je kunt natuurlijk even op een datasheet kijken waar die pinnetjes voor zijn.... misschien ook wel handig....

hoop dat je er iets aan hebt....

Verwijderd

Dat IC herbergt gaan opamps, maar 6 inverterende poorten.

De waarden van de 4 Ctjes zijn 3,3n 30n 10n en 100n

Verwijderd

Topicstarter
Oja, is id geen opamp...mijn fout.

Dus die potmeter wordt op de volgende manier gesoldeert als ik goed heb gelezen? ( zie Crazypro )
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~reijd050/Image2.jpg

en als ik naar me elektronicaboer ga en meld dat ik condensatoren wil hebben van 100n, 10n, 30n, 3,3n dan zal ie denk ik wel weten wat ik bedoel hoop ik.

enige wat me nog ff dwarszit...is .1uF nu hetzelfde als een .1u ? ( condensatoren worden op andere plekken weer met uF aangeduidt ipv u )

Verwijderd

Kan er niks anders van bakken, op kleine Ctjes is vaak geen plaats voor uF en dan staat er u

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Is er dan niemand benieuwd wat het precies gaat worden?
Rukbunker, zou je misschien even een url naar de hele schakeling willen posten?
Voor zover ik aan je uitknipsel kan zien is het een instelbare oscillator, maar waarvoor ga je het gebruiken? Vertel eens wat leuke dingen! :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Topicstarter
Wilde eigenlijk pas zeggen wat et is als die schakeling werkt om 2 redenen.

1. ik wordt voor gek verklaard dus wil ik eerst zelf uitvinden of het mogelijk is.
2. ik ga de schakeling niet gebruiken voor een pc mod ( voor deze ene keer ) :)

Kan iig gebruikt worden om met heel weinig stroom enorme hoeveelheden waterstof en zuurstof uit water te halen dmv elekrische pulsen. ( nieuwe vorm van elektrolyse dus )

Je kan bv je auto zonder waterstoftank perfect op waterstof laten rijden omdat het direct aangemaakt wordt vanuit water.

Alle data en patenten wil ik wel geven maarre wil ik het eerst laten werken en ik moet alles nog op een rijtje gooien. Staat al genoeg theoretische bs op inet. De complete schakeling kan ik vanaf hier nu helaas niet uploaden.

• Hoogheemraad
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 10:55
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 13:12:
........

1. ik wordt voor gek verklaard dus wil ik eerst zelf uitvinden of het mogelijk is.

..........
Degene die in de tv-series / films aan anderen vertelden: "Je gelooft me nooit" , hadden wel bijna altijd gelijk.....
;)
Pagina: 1