windows & linux abnormale cpu load

Pagina: 1
Acties:

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Ik heb sinds kort last van een abnormaal hoge cpu load.
Dit merk ik op verschillende manieren;
het start menu omhoog halen, scrollen op een website, ieder wille keurig programma starten alles gaat langzamer.
In windows merk ik dit vooral in de cpu meter van winbar, maar ook als ik de taskmanager op start.
Alles lijkt normaal, maar als ik bijvoorbeeld een venster versleep gaat de cpu load van dat programma omhoog.
Dit zelfde is zo bij linux, hoewel deze een andere manier van rekenen heeft (het aansturen van de software) - preloaden of weet ik 't wat. Is er ook vertraging, bij het starten van m'n x-server (gnome/kde maakt nie uit) duurt dit vele malen langer dan normaal.
Het gekke is dat zowel windows als linux een schone installatie zijn (met een paar programmas - getright, mozilla, kazaa lite, msn ) in iedergeval geen zware programmas, services of iets van spyware :?
Ik heb met adaware al mijn hd's laten scannen en niets gevonden.
het zelfde heb ik laten doen met norton av 2003, die gaf ook geen gekke dingen aan.
Is er een manier hoe ik mijn cpu kan testen? een soort van scandisk voor een HD, maar dan voor mijn CPU? ik heb net SiSoftware Sandra 2002 Professional een cpu benchmark laten uitvoeren, maar ook dit programma kan mij niets vertellen.
Wat kan ik nog meer testen? en wat kan dit alles veroorzaken?
Al vast bedank

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Heb je UDMA aanstaan?
Kloppen de CPU en memsettings nog wel?
Heb je fragementatie?
Helpt het om een nieuwe windoos erop te zetten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het op zowel Windows als Linux voorkomt, dan klinkt het inderdaad als een in de BIOS uitgeschakeld DMA. Ook kan een slechte IDE configuratie invloed hebben.

Kijk eens in de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) voor tips omtrent langzame IDE configs :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Misschien je videokaart drivers niet geinstalleerd? Als ik dat hier niet doe gaan m'n vensters ook moeilijker, dit is op een GF4mx440. En op een TNT2m64 ben je verplicht je drivers te gebruiken anders is het niet te harden. Alleen drivers vinden voor linux misschien.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 23:51:
Heb je UDMA aanstaan?
Kloppen de CPU en memsettings nog wel?
Heb je fragementatie?
Helpt het om een nieuwe windoos erop te zetten?
Wat is dat UDMA precies?
en Fragmentatie is da zo iets als defragmentatie? (goed idee zal ik zo doen)
windows is net schoon even als mijn linux install, daar zal 't niet aan liggen.
pierre-oord schreef op 27 February 2003 @ 07:53:
Misschien je videokaart drivers niet geinstalleerd? Als ik dat hier niet doe gaan m'n vensters ook moeilijker, dit is op een GF4mx440. En op een TNT2m64 ben je verplicht je drivers te gebruiken anders is het niet te harden. Alleen drivers vinden voor linux misschien.
In bijde presteerd mijn videokaart goed (windows / linux) spellen draaien goed en soepel (ondanks de wazige cpu load).

Waar moet ik op letten met dat UDMA? hoe moet dit staan?
(mobo zie signature)

//edit
in windows staat m'n pc ingesteld op beste prestatie (even als video kaart)

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 27-02-2003 14:56 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
kick

Verwijderd

Hopelijk helpt dit voor U-DMA, of U-ATA : Link 1 en 2 en 3.

U-DMA staat voor Ultra Direct Memory acces en is een standaard waarmee snel gecommuniceerd kan worden met IDE devices, U-ata 133 = UDMA 5 bv.
DMA moet altijd aan, het niet aanzetten heeft drastische gevolgen voor de performance van je harde schijf.

Tip: Check de GoT faq van het betreffend onderwerp, in dit geval dus van Opslagmedia & I/O Controllers. Good luck!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2003 17:44 . Reden: tip toevoegen ]

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 15:23

FCA

Hoe je chekct of het aanstaat valt onder linux makkelijk te kijken. Draai hdparm -d /dev/"schijf" als root, en kijk dan of DMA aanstaat.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Scarecrow schreef op 27 februari 2003 @ 14:50:
[...]

Wat is dat UDMA precies?
Ultra Direct Memory Access, zorgt ervoor dat de IDE controller direct naar het geheugen kan schrijven op hoge snelheid zonder dat de processor zich ermee bemoeit

en Fragmentatie is da zo iets als defragmentatie? (goed idee zal ik zo doen)
windows is net schoon even als mijn linux install, daar zal 't niet aan liggen.
fragmentatie is als veel files in losse stukken op de hdd staan waardoor de hdd veel moet zoeken en dus alles langzamer gaat / meer cpu power kost. Defragmentatie is het oplossen van dit probleem.

[...]

In bijde presteerd mijn videokaart goed (windows / linux) spellen draaien goed en soepel (ondanks de wazige cpu load).

Waar moet ik op letten met dat UDMA? hoe moet dit staan?
(mobo zie signature)
Check ff het boekje van je mobo

//edit
in windows staat m'n pc ingesteld op beste prestatie (even als video kaart)
Pagina: 1