Toon posts:

MB temperatuur te hoog, kast open?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens SiSoft Sandra is de temperatuur van m'n moederbord 54C, en dat vind ze te hoog. Nu heb ik wel het idee dat het systeem een beetje onstabiel is.

De CPU is 48C, en er is niets overgeklokt. Als ik nu de kast niet afsluit, dus gewoon één van de sluitplaten eraflaat, dan is de temp van zowel de CPU als het MB zo'n 10 graden lager!

Nu is mijn vraag dus: is zo'n temperatuur echt bezwaarlijk, en zo ja, is er dan iets op tegen om gewoon de kast op een flinke kier te laten staan? Moeten er dan echt casefans in?

Het is trouwens een Athlon XP 1700+ op een Abit KD7 MB, met een Geforce3 TI200 GPU.

Bedankt,

Bart

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Normaal is de temp van je moederbord niet hoger als die van de Cpu.
Als het bord inderdaad zo warm is kan ik me indenken dat het onstabiel word.
Peroonlijk zou ik niet de kast open zetten, maar een case fan erin zetten met een stoffiltertje. Je zou dan bijna meteen de temp moeten zien zakken.

Eerlijk gezegd twijfelijk ik wel een beetje aan die 54 graden... maar het zou kunnen natuurlijk

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

helemaal geen verdere fans in je kast?

dus alleen je voeding zuigt lucht af?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
En jij vertrouwd Sandra :? Tip: ga niet blindelings op haar af wat dat soort zaken betreft ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Grote kans dat een van die temperatuur sensoren niet echt secuur is.
Vooral de processor sensor kan er erg ver naast zitten.

Als je kast het ondersteunt dan zou je eingenlijk twee 80mm fans achter in moeten hebben die de warme lucht uit de kast naar buiten blazen. Helemaal mooi wordt het als je dan voorin de kast (onderaan) 1 of 2 80mm fans lucht de kast in laat zuigen.

Succes!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 22:26:
Grote kans dat een van die temperatuur sensoren niet echt secuur is.
Vooral de processor sensor kan er erg ver naast zitten.

Als je kast het ondersteunt dan zou je eingenlijk twee 80mm fans achter in moeten hebben die de warme lucht uit de kast naar buiten blazen. Helemaal mooi wordt het als je dan voorin de kast (onderaan) 1 of 2 80mm fans lucht de kast in laat zuigen.

Succes!
Absoluut waar... alleen... heb je ook gelijk een stofzuiger erbij in je kamer 8)7

Gewoon eerst 1x intake erin. Dan kijken wat er gebeurd.. en dan evenuteel een outlet erbij zetten.

Voor normale systemen moet dat meer dan genoeg zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 22:14:
Nu heb ik wel het idee dat het systeem een beetje onstabiel is.
Waarop is dat "idee" gebaseerd :?
Definieer de exacte bron van het probleem eens nader.

Neem anders de troubleshooter eens rustig door:
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Verder sluit ik me helemaal bij Abbadon aan. Flikker Sandra weg en neem fatsoenlijke software, bijvoorbeeld Motherboard Monitor.

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 27-02-2003 06:59 ]

Verwijderd

Bazaba:
check eerst de temperaturen vlgs Sandra eens met de temperaturen vlgs je Bios. Goeie kans dat je dan ziet dat je temperaturen omgewisseld zijn in Sandra. Dus is je CPU-temp gewoon hoger dan die van je kast/bord.

Casefan-in en een casefan-uit plus een goeie CPUkoeler doen wonderen

Verwijderd

plus als je die dan op de toeren kan instellen je helemaal niet zon stofzuiger heb.
Gewoon goede fans kopen en de toeren iets laten zakken :)
beter 2 op lage toeren dan 1 voluit :D

Verwijderd

Topicstarter
BalusC: met "idee" bedoel ik dat een een spelletje er soms ineens uitknalt, maar dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat dit aan de temperatuur ligt.

Ook in Motherboard Monitor en in BIOS is de MBtemp hoger dan de CPU temp. Dit schijnt dus vreemd te zijn? Ik heb geen idee hoe het komt.

Verwijderd

Hoe het komt is niet zo te zien, maar dat er wat mis is wordt wel duidelijk.

Eigenlijk meet het systeem de temp. op het moederbord, van de CPU en de electronica. Die laatste wordt dan meestal 'case' of 'system' temperatuur genoemd.

De temperatuur van de behuizing is normaal iets van 20 tot 30 lager dan de CPU en moet eigenlijk onder de 40 blijven. Anders wordt de electronica in het susteem te warm. Veel erger wordt het dan met de harde schijven, die gaan dan naar boven de 60 graden, wat echt de levensduur flink zal beperken.

Wat doen de temps als de kast open staat ?
En probeer eens een huis-tuin-en-keuken thermometertje van b.v. Blokker. Als je die in de PC behuizing legt, wat geeft die dan aan ?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt beter een goede airflow door je kast hebben dan een openstaande kast.. als je je kast openzet word er namelijk nog steeds niet echt koude lucht aangevoerd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 11:22:
BalusC: met "idee" bedoel ik dat een een spelletje er soms ineens uitknalt, maar dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat dit aan de temperatuur ligt.
Dat kan inderdaad aan van alles liggen. Daar is de troubleshooter dus voor geschreven:
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen, doe er je voordeel mee :)

Verwijderd

Bigs schreef op 27 February 2003 @ 11:40:
Je kunt beter een goede airflow door je kast hebben dan een openstaande kast.. als je je kast openzet word er namelijk nog steeds niet echt koude lucht aangevoerd.
? licht dat eens toe als je wilt ?

Ik heb hier een aarduge airflow door de kast, maar als het boeltje open staat is de temp iets lager. Alleen systemen met een fan op de zijkant van de kast hebben open een hogere temp, omdat dat die fan in standje 'open' niet meer op de sensor blaast....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 11:51:
[...]

? licht dat eens toe als je wilt ?

Ik heb hier een aarduge airflow door de kast, maar als het boeltje open staat is de temp iets lager. Alleen systemen met een fan op de zijkant van de kast hebben open een hogere temp, omdat dat die fan in standje 'open' niet meer op de sensor blaast....
Ja ok als je al een goede airflow hebt dan kan het nog wel wat helpen, maar als je helemaal niks hebt en je moet kiezen tussen een intake fan of gewoon een open kast dan zou ik voor het eerste gaan.

Verwijderd

Ahh nu snap ik um. ;)

Zeker weten, de huidige systemen hebben eigenlijk altijd minstens een voeding met dubbele fan en/of een intake fan in de kast nodig. En liefst een outtake fan ook.

De kast open laten is wat je eigenlijk niet wilt. Lawaaierig en link en het wordt wat stoffig zo.
:Y) Maar goed voor wat testwerk.

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
ik had ook een hete moederboard, 50 graden

case fan aan de voorkant blazen
case fan aan de achterkant zuigen

resultaat 35 graden nu :D

...

Verwijderd

AwesomE schreef op 27 februari 2003 @ 16:39:
ik had ook een hete moederboard, 50 graden

case fan aan de voorkant blazen
case fan aan de achterkant zuigen

resultaat 35 graden nu :D
Je schijnt beter de achter casefan te kunnen laten blazen en de voorkant laten zuigen omdat warme lucht stijgt :) (Al zal het denk ik niet enorm veel uitmaken)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:55

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Alleen al een outtake 8er in mijn Aopen HQ48pro is genoeg voor 5 graden minder op mobo / 10 graden CPU....tis een 2.21 P4....

Offtopic: AAAAAAAAAAAAH waarom moeten mensen nou dezelfde
avatar gebruiken als ik }:O (en ja ik zit al langer op GoT....dus haal het geeneens in je hoofd om iets dergelijks te zeggen... >:) )

[ Voor 20% gewijzigd door Michael Knight op 28-02-2003 10:20 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Is de heatsink van de northbridge wel goed bevestigd? Duw er eens stevig op en als je er ervaring mee hebt kan je hem eens herbevestigen.
Pagina: 1