Toon posts:

Problemen met drivers onboard geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud mobo'tje met een AMD duron 600.

Deze pc heb ik zelf losse onderdelen in gezet.

Nu zit er op het mobo (een Micro-star K7T pro ver:1 model MS6330) een onboard geluidskaart (een AC97). Toen ik de drivers van de geluidskaart heb gedownload en geïnstalleerd deed mijn geluid het wel maar waren er problemen met de videokaart (een Ati rage pro) Deze wilde niet meer op hogere resoluties of meer dan 256 kleuren draaien.

Dus de pc geformatteerd en het beeld is weer terug. Ik heb toen maar een losse geluidskaart gekocht (creative 4.1) Deze geeft na de installatie meteen problemen, bij het opstarten. Zodra de kaart er in zit start de pc niet meer door, zonder kaart wel. Ik heb de onboard geluidskaart al uitgeschakeld in de bios en drivers zijn niet geïnstalleerd. Wel ziet mijn pc de kaart bij het opstarten op irq 11, dezelfde als de creative kaart. Verder vindt windows 98SE iedere keer bij het opstarten de onboard kaart.

Mijn vragen:

1) hoe krijg ik mijn onboard kaartje aan het werk zonder conflikten met mijn videoplankje.
2) hoe schakel ik het onboard kaartje uit?

Alvast bedankt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zit er geen optie in het BIOS om dat ding uit te schakelen? (of een jumper op 't bord) Neem de manual eens door ;) (download 'm desnoods als 'ie zoek is geraakt). Probeer ook eens een ander PCI slot voor de add-in geluidskaart.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 26 February 2003 @ 22:04:
Zit er geen optie in het BIOS om dat ding uit te schakelen? (of een jumper op 't bord) Neem de manual eens door ;) (download 'm desnoods als 'ie zoek is geraakt). Probeer ook eens een ander PCI slot voor de add-in geluidskaart.
Heb um in de bios uitgeschakeld. De guide heb ik gedwoned maar er staat niets van jumpers voor de geluidskaart in. En een ander PCI slot heb ikk ook al geprobeert.

Verwijderd

Plug en pray bios uitzetten en handmatig interrupts toewijzen werkt ook niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 09:07:
Plug en pray bios uitzetten en handmatig interrupts toewijzen werkt ook niet ?
Heb in de bios de irq op 5 gezet ipv 11 werk ook niet.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

misschien een bug in je bios dat hij hem niet echt "uitzet" oid...

al gekeken voor een biosupdate :?

je kan natuurlijk altijd nog je ac97 eruit slopen 8)7

Hoi

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, windows kan toch prima overweg met 2 geluidskaarten? Of is dat met onboard anders? Lijkt me daarom sterk dat je AC97 met je SB conflicteert, maar goed: 'k ben geen expert hoor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost.

Voor die gene die het willen weten:

Ik heb de onboard geluidskaart op 2 plaatsen in de bios uitgeschakeld, ik had hem maar op 1 plaats uitgeschakeld. Het toewijzen van een irq aan de usb poorten uitgeschakeld. Deze zaten namelijk ook op irq 5.

Daarna deed hij het nog niet en heb ik de geluidskaart in een ander slot geplaatst (het 3de slot waar ik de kaart heb ingeduwd.)

Hierna herkende hij de kaart meteen en kon ik zonder moeite doorstarten.

In ieder geval bedankt voor de hulp.
Pagina: 1