Toon posts:

Na booten HD uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de eeuwige strijd tegen het geluid heb ik het volgende bedacht: Een computer (met Linux) boot van de harde schijf, laat alles in het geheugen en schakelt de harde schijf uit.

Hoe doe je zoiets? Nadat de kernel geladen is moet je al een ramdisk aangemaakt hebben en een root-file-system erop hebben staan, wil je verder kunnen booten.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is het niet makkelijker om met hdparm je harddisk na enige tijd van inactiviteit uit te schakelen (hdparm -Y /dev/hda) (:?

[ Voor 11% gewijzigd door AlterEgo op 26-02-2003 21:58 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

AlterEgo schreef op 26 februari 2003 @ 21:55:
Is het niet makkelijker om met hdparm je harddisk na enige tijd van inactiviteit uit te schakelen (hdparm -Y /dev/hda) (:?
Ik vindt dit inderdaad een beter idee; maar hoe regel je dat hij automatisch dit uitvoert na een bepaalde tijd en vervolgens weer opspint als dat nodig is?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

kun je dan niet beter van een cd booten en de harde schijf helemaal uit die computer halen? er zijn genoeg work arounds voor, en anders de eeuwige knoppix cd

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
http://freshmeat.net/projects/noflushd/?topic_id=136 misschien kun je hiermee al een heel eind komen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 21:47:
In de eeuwige strijd tegen het geluid heb ik het volgende bedacht: Een computer (met Linux) boot van de harde schijf, laat alles in het geheugen en schakelt de harde schijf uit.

Hoe doe je zoiets? Nadat de kernel geladen is moet je al een ramdisk aangemaakt hebben en een root-file-system erop hebben staan, wil je verder kunnen booten.
Zorgen dat je support hebt voor ramfs, en daar alles mounten i.p.v. je hardeschijf. Niet echt moeilijk om te doen, maar redelijk onzinnig IMO..
Je kunt beter naar noflushd e.d. kijken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 26 February 2003 @ 21:55:
Is het niet makkelijker om met hdparm je harddisk na enige tijd van inactiviteit uit te schakelen...?
Bedenk eens hoeveel sneller een systeem wordt als je totale harde schijf in het geheugen hebt. Verder lijkt het me gewoon leuk om te proberen.
Spider.007 schreef op 26 February 2003 @ 22:02:
Ik vindt dit inderdaad een beter idee; maar hoe regel je dat hij automatisch dit uitvoert na een bepaalde tijd en vervolgens weer opspint als dat nodig is?
Je kan misschien hdparm (of iets dergelijks) instellen als screensaver, of de kernel hacken, opspinnen gebeurt automatisch indien dat nodig is.
kun je dan niet beter van een cd booten en de harde schijf helemaal uit die computer halen? er zijn genoeg work arounds voor, en anders de eeuwige knoppix cd
Een CD is traag, en je kan niets opslaan.
noflushd is a simple daemon that monitors disk activity, spins down disks whose idle time exceeds a certain timeout, and stops writes to them in order to keep them spun down as long as possible.
Ja, zo kan het ook. Maar dat wil ik niet. Heb je mijn eerste berichtje gelezen?
Zorgen dat je support hebt voor ramfs, en daar alles mounten i.p.v. je hardeschijf.
Je moet eerst een ramdisk aanmaken, dingen kopieren, voordat je hem kan mounten. Die dingen kopieren kan in een shell, maar dan ben je al zover geboot dat de root lastig (zoniet onmogelijk) te wijzigen is.

Het gaat hier om het volgende: Ik wil een image kopieren van HD naar RAM en vervolgens de ramdisk mounten.

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje Googlen doet wonderen:

SToP: Booting a Ramdisk
Booting with the initial ramdisk

Sommige mensen hebben het over een RAMdisk object (ramdisk.o) en zelfs over hem in de kernel linken. :?

Dit is echt interessant... Booting Linux from EPROM. Beetje oud, dat wel.

Verwijderd

Sommige mensen hebben het over een RAMdisk object (ramdisk.o) en zelfs over hem in de kernel linken.
't is een kernelmodule :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 11:01 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

tmpfs kan je gewoon mounten, en daar alles overheen plempen. Minder omslachtig dan ramfs. tmpfs resizet ook nog eens on the fly.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, hoewel dit inderdaad wel een mooi idee is, kun je beter een IDE->CFCARD convertor aanschaffen, omdat je dan ook een stille opslag hebt, waar je niet elke boot data heen en weer hoeft te schrijven... Dingen kosten ~40euro schat ik...
Pagina: 1