Toon posts:

Shaping inkomende traffic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dmv van TC met ingress mijn inkomende traffic kunnen limiteren, per ip. Ik heb nu ook gevonden hoe je per poort je traffic limiteren, maar heeft er iemand een idee hoe ik dit kan voor een specifiek ip en een specifieke poort
vb: 192.168.0.1 poort 21 20 kb
192.168.0.2 poort 4662 10 kb

Kan iemand mij misschien ook uitleggen waarom dit werkt voor ppp0 en niet voor eth0, eth0 is toch aangesloten op mijn ADSL-modem?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is echt digitale fileproblematiek: de wegversmalling :)
Eth0 is niet je knelpunt: het smalste punt van de traffic-queue is je modem. Shaping op een 100Mbit ethernetkaart is een beetje zinloos als je modem veel langzamer dan dat is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wel dat het zinloos is mijn ethernet kaart te shapen, maar ik vroeg mij af waarom dit niet werkt voor een ADSL ethernet modem, want voor kabel modems werkt dit wel

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Inkomend verkeer is niet te shapen. Zo werkt een netwerk niet. Jij kunt niet bepalen hoe snel de remote host packets stuurt. (Met een uitzondering, EBCN, maar dan lukt alleen als je controle over het hele pad tussen beide hosts hebt. Zie evt. http://rfc3168.x42.com/ )

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Burne schreef op 26 February 2003 @ 21:27:
Inkomend verkeer is niet te shapen. Zo werkt een netwerk niet. Jij kunt niet bepalen hoe snel de remote host packets stuurt. (Met een uitzondering, EBCN, maar dan lukt alleen als je controle over het hele pad tussen beide hosts hebt. Zie evt. http://rfc3168.x42.com/ )
Je kan toch congestion packets terugsturen? Of ACK replies langzamer terugsturen? Of heb ik verkeerde netwerk ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
@burne, ik heb toch zojuist mijn inkomend verkeer geshaped, eigenlijk het enigste wat het doet is het teveel aan packets droppen zodat er geen lange queque ontstaan
@Sjord, ja da zijn ook een paar mogelijkheden, maar daarmee kun je niet limiteren op een bepaalde snelheid, wel zorgen dat er trager gedownload wordt

Verwijderd

Topicstarter
Heb juist de oplossing gevonden gewoon de poort en het ip adres in de rule zetten
Stom dat ik dit niet eerder heb gevonden

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 20:29:
Ik snap wel dat het zinloos is mijn ethernet kaart te shapen, maar ik vroeg mij af waarom dit niet werkt voor een ADSL ethernet modem, want voor kabel modems werkt dit wel
Aangezien je (volgens mij) een tunnel maakt naar je provider, waardoor het zou kunnen zijn dat je verkeer niet zichtbaar is op je eth0, maar getunneld wordt naar je ppp0

Echter moet hiervoor even een goeroe langskomen denk ik ;)

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

wat je ook kan doen is gebruik make van de mark-optie in iptables, packets die van als dest een bepaalde poort hebben mark je

met de filter-optie in tc kan je de gemarkte packets eruit halen

zo kan je dus ook je incoming bandwidth shapen

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

of gewoon CBQ gebruiken!! wekt bij mij perfect alleen gebruik in het niet voor inkomend, al zou dit wel kunnen
Pagina: 1