Toon posts:

[win98&win95] modem via netwerk bedienen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op me werk hebben we een pc staan (win98) die via een isdn modem verbinding kan maken met het internet. Deze computer maakt deel uit van een coax-netwerk waarin meerdere win95 clients staan. We zouden graag op deze pc's ook kunnen internetten.

Natuurlijk is het makkelijker om via het netwerk internet te delen maar het probleem is dat we steeds op win 98 pc moeten inbellen om te internetten. Dus moeten we eerst naar de 98 pc lopen om daar internet aan te zetten en wanneer we klaar zijn weer uit te zetten.
dus is eigenlijk me vraag:

• Is het mogelijk om op de win95 clients de modem van de win98 client te bedienen? zoja hoe is dat mogelijk?

• Ander klein vraagje, kun je goed internetten op een 200 mhz bak?

------
extra info
netwerk coax
1 client met win98 + modem voor internet
de rest clients met win95
win 98 pc is 800 mhz
andere clients 200 mhz
------

Verwijderd

ics gaat niet werken met w95, maar ik dacht dat je ook gewoon met de hand kan instellen dat je modem automatisch gaat inbellen als er een request is van een client. ligt er miss aan of die 98 bak dhcp heeft.

en ja, met 200 mhz kun je prima internetten, maar flash animaties, pdf's bekijken, etc gaat erg moeizaam
edit: op afstand disconnecten lijkt me niet mogelijk onder 95, maar als iemand daar een tootje voor weet?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 18:44:
ics gaat niet werken met w95, maar ik dacht dat je ook gewoon met de hand kan instellen dat je modem automatisch gaat inbellen als er een request is van een client. ligt er miss aan of die 98 bak dhcp heeft.

en ja, met 200 mhz kun je prima internetten, maar flash animaties, pdf's bekijken, etc gaat erg moeizaam
edit: op afstand disconnecten lijkt me niet mogelijk onder 95, maar als iemand daar een tootje voor weet?
disconnecten is natuurlijk wel belangrijk, anders lopen de kosten een beetje erg snel op als iemand vergeet te disconnecten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 18:49:
[...]

disconnecten is natuurlijk wel belangrijk, anders lopen de kosten een beetje erg snel op als iemand vergeet te disconnecten.
tja, je kunt op die 89 bak altijd 'automatisch verbinding verbreken' oid gebruiken. gaat dat per ongeluk een keer dan is dat nog geen ramp, want inbellen met isdn is secondenwerk

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 18:49:
[...]

Een pakketje als bijvoorbeeld winroute of wingate kan prima internet delen, EN inbellen wanneer nodig (dailin on demand).

Probleem is alleen dat dat imho behoorlijk brak werkt... NAT is gewoon geen optie, je moet zowat wel een proxy activeren. Als je NAT enabled werkt alles prima, internet enz, maar zal ie voor ongeveer alles gaan inbellen -> = hoge kosten. MSN is al genoeg om in te bellen.. "internet is nodig, dus inbellen". Elk proggie met een online check veroorzaakt zo dus al een inbelactie.

Dmv een proxy kun je t wel forceren, gewoon proxy alleen in IE zetten: Alleen bellen als er ook echt gesurft wordt.

Wat win95 betreft: Kan prima internetten.
Wel raadzaam: Dailup networking update 1.3 (Winsock2) en IE 5.5 erop.... (6 kan niet onder 95)

Persoonlijk zou ik (indien mogelijk) gewoon een ADSL verbinding nemen, desnoods lite.... Dat maandbedrag is echt verwaarloosbaar, vooral als je anders overdag een beetje loopt in te bellen...

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 26 februari 2003 @ 19:03:
[...]

Een pakketje als bijvoorbeeld winroute of wingate kan prima internet delen, EN inbellen wanneer nodig (dailin on demand).

Probleem is alleen dat dat imho behoorlijk brak werkt... NAT is gewoon geen optie, je moet zowat wel een proxy activeren. Als je NAT enabled werkt alles prima, internet enz, maar zal ie voor ongeveer alles gaan inbellen -> = hoge kosten. MSN is al genoeg om in te bellen.. "internet is nodig, dus inbellen". Elk proggie met een online check veroorzaakt zo dus al een inbelactie.

Dmv een proxy kun je t wel forceren, gewoon proxy alleen in IE zetten: Alleen bellen als er ook echt gesurft wordt.

Wat win95 betreft: Kan prima internetten.
Wel raadzaam: Dailup networking update 1.3 (Winsock2) en IE 5.5 erop.... (6 kan niet onder 95)

Persoonlijk zou ik (indien mogelijk) gewoon een ADSL verbinding nemen, desnoods lite.... Dat maandbedrag is echt verwaarloosbaar, vooral als je anders overdag een beetje loopt in te bellen...
adsl kan niet is simpel weg te duur internet wordt misschien gem 15 minuten per dag gebruikt, (ook zitten we met een isdn central weet niet of adsl direct op een isdn verbinding kan?)

Werk zelf thuis met xp, daarin kun je vanaf andere pc's de kabelmodem instellen van de server. Dus in xp zou ik dus met een isdn modem met een client de modem kunnen bedienen. Maar zo simpel als het met xp kan werkt het niet met win 95/98 zeker.. jammer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 19:14:
[...]

adsl kan niet is simpel weg te duur internet wordt misschien gem 15 minuten per dag gebruikt, (ook zitten we met een isdn central weet niet of adsl direct op een isdn verbinding kan?)
splitter zit altijd voor je nt1 :)

15 min en starttarief per dag ->[ 15x2ct + 5ct ] x 30 = > €10,=
isdn is €17 duurder dan pstn, dus je zit net op het break even point. (aansluitkosten vallen tegenwoordig met die akties best mee)

Verwijderd

Topicstarter
splitter zit voor me nt1, er komt een kabel binnen die gaat op een splitter waarvan er nu 1 naar de modem gaat en de andere naar de telefooncentrale. Internet via deze telefooncentrale is erg brak weten we uit ervaring.

We hebben sinds kort een isdn modem dus om nou weer een adsl te nemen is een beetje te veel van het goede denk.

Belangrijk is vooral dat het heel simpel werkt, omdat de gene die er mee werken bijna niets van pc's af weten. En ik er alleen op de zaterdag ochtend ben en in vakanties.

Verwijderd

Topicstarter
heeft er iemand nog meer bruikbare tips/ programma's ?
Pagina: 1