[xhtml] Vertikale richting uitrekken over hele pagina

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Beste tweakers, ik zit met een huge probleem. Tot dusver had ik even moeite met XHTML, maar het werkt nu veel cleaner en beter. Eindelijk zien de pagina's er een beetje het zelfde uit in verschillende browsers, en de code ziet er ook beter uit.

Maar nu ben ik toch op een vervelend probleem gestuit. Ik kan het beste uitleggen an de hand van dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.oikoyama.net/images/dir/public/xhtml_fout.gif
Dit is het plaatje zoals ik het graag had gezien. Niet al te moeilijk dus. Een tabel in het midden die zich vertikaal over de hele pagina uitstrekt. Bovenaan een header met een vaste grootte in px, en daaronder een splitsing (of meerdere) die zich over de rest van de pagina strekt. Wat is nu het probleem? De header kan ik wel een goede waarde opgeven bijv. 100px, maar nu zie je dit niet zo als het moest.
Pas als je in veld1 en veld2 (veel) tekst gaat zetten, komt alles een beetje op een goede plek.
Om een beetje een idee te scheppen heb ik een voorbeeld online gezet.

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit goed kan fixen (ookal staat er weinig tekst in veld1 en veld2) zodat het header veld altijd (no matter what) een standaard grootte heeft die ik heb aangegeven. Thnx.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57
Ooit van <div>'s gehoord?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• bgever
Ja natuurlijk, maar hoe wil jij het dan oplossen? Met 100% en zo wil het bij mij tot dusver niet werken.
Zou je misschien ff snel een voorbeeldje kunnen maken? (a.u.b. ;))

Verwijderd

Verwijderd in "Tabel probleem" :)

edit:
icq me ff, dan heb ik een kant en klaar voorbeeldje voor je online gezet :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 18:00 ]

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

In principe moet je in dit geval niet met tabellen werken. Tabellen zijn er alleen maar om structuren in data aan te geven, niet om te positioneren.

• bgever
Het is al opgelost dankzij FoOL... (thnx ;))

Verwijderd

Ik ben het eens met 2, en wil dat toch ook even gezegd hebben:
Als je een tabel 100% hoog wilt maken, dan ben je dus hoogstwaarschijnlijk niet écht bezig met XHTML, nog niet eens met HTML 4.01 trouwens. Er staat duidelijk in de HTML 4.01 specificaties waarvoor tabellen zijn bedoeld. Dat je code misschien door de W3C validator wordt goedgekeurd is leuk, maar in principe ben je dan gewoon fout bezig. :)

• bgever
Euh, maar wat is dan wel een goede oplossing? Met div's gaan werken? Maar dan kan ik geen cellen en zo meer maken...

[edit]
Grmf, het werkt nog steeds niet. Ik kom er nog steeds niet uit. Ik mag geen tables gebruiken waar ik een hoogte aan geef. Hoe wil ik dan überhaupt die scheiding er in maken? Dat gaat dan toch niet? Een div kun je moeilijk langs elkaar zetten. En die splitsing moet helemaal tot onder reiken, ookal staat er geen content in. Dus dan moet je er wel een hoogte aan geven, of heb ik het nu mis?

[ Voor 65% gewijzigd door bgever op 26-02-2003 19:17 ]

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20

siggy

Wait.... what?

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 18:59:
Er staat duidelijk in de HTML 4.01 specificaties waarvoor tabellen zijn bedoeld. Dat je code misschien door de W3C validator wordt goedgekeurd is leuk, maar in principe ben je dan gewoon fout bezig. :)
Nou ik lees altijd de topics hier aandachtig door maar hier wil ik even het fijne van weten. Is het soms om de een of andere reden verplicht om tabellen te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn??? Dus als ik een tabel gebruik voor de layout ben ik fout bezig????

Vertel me aub dat ik het niet snap want van die redenatie klopt geen }:O :?

[ Voor 1% gewijzigd door siggy op 26-02-2003 19:23 . Reden: woordje erbij ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

Met een tabel geef je op een gestructureerde manier aan wat voor gegevens er in de tabel staan. In deze kolom staat een prijs, in die kolom een aantal, en elk produkt staat op een nieuwe rij, bijvoorbeeld in het geval van een prijslijst. Waarom zou je die lijst een bepaalde hoogte willen geven?

Vaak worden tabellen misbruikt omdat het 'zo makkelijk werkt', maar je komt nog weleens achter dat dat niet zo is. Ik zie het zo vaak dat er bijvoorbeeld een tabel wordt gebruikt om een menu in te zetten. Volgens mij is dat in 99% van de gevallen vreselijk fout. Nu kom ik weer met een vrij simpel voorbeeldje:

Op deze pagina zie je links zo'n menutje wat op andere sites vaak in een tabel zou staan. Als je diezelfde pagina zonder stylesheet bekijkt zie je dat de items ineens naast elkaar staan. Zou je een tabel hebben gebruikt, was dat je nooit gelukt. Wat zou het gebruik van die tabel je eigenlijk hebben opgeleverd?

Tabellen gebruik je eigenlijk alleen als je gegevens in rijen en kolommen wilt weergeven.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Wat denk ik belangrijk is om te beseffen dat de tags die je aangeeft in de opmaaktaal ook min of meer beschrijven wat de inhoud ervan is. In een tabel gebruikt zoals cheatah zegt zijn de tags <tr> en <td> etc. een logische benaming, omdat het om data gaat die met elkaar te maken heeft (produkt1, prijs1, produkt2, prijs2 etc.). Als je dus een tabel gebruikt voor de layout valt die context volledig weg.

Je moet begrijpen dat de HTML die je om je content heenzet in principe alleen dient om de verschillende elementen in je document aan te geven. Stijl en layout worden in principe extern geregeld (stylesheet). HTML is namelijk ook bedacht om door verschillende applicaties geinterpreteerd te kunnen worden, niet alleen door normale browsers (denk bijvoorbeeld aan braille of WAP of whatever). Daar is door de jaren heen nogal mee gefuckt alleen. Nu met XML proberen ze dat idee weer een beetje terug te brengen. Het werd mij ook pas duidelijk toen ik me daar in ging verdiepen.

• bgever
Maar is het dan eigenlijk wel mogelijk om in correcte zin het plaatje bovenaan om te bouwen naar een goede xhtml pagina, en zoja, waar moet ik beginnen, want zo snap ik ook niet meer wat ik moet doen |:(

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

FF ontopic, probeer eens height=100% te doen in de 2e tr

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Geef anders de hoogte op met CSS ? Ik mag aannemen dat XHTML dat ook nog steeds ondersteunt :D

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57
Misschien is het handig dat je je gewoon een beetje meer in XHTML verdiept :)

1st_Ro
Zulke replys gaan nergens over, gaarne te laten in het vervolg

en
Xlerator
Je reply voegt ook weinig nuttigs toe

[ Voor 53% gewijzigd door Willem op 26-02-2003 22:07 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.