Toon posts:

Server systeem bouwen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server nodig die op windows 2000 server gaat draaien.

De situatie gaat als volgt worden:

Voor de server komt een router die internet binnenhaalt, de server (w2k) zal d.m.v dhcp de clients hun ip gegevens geven.
Verder dient de server voor het volgende:

Centrale dataopslag op de server, backupsysteem voor de data, softwarepakket die werkt volgens een server/client situatie. Verder lijkt het me slim om met een disk mirroring te gaan werken voor extra bescherming van de data.

Het gaat om 6 werkstations (later misschien een paar meer).
De werkstations zelf bouwen is geen probleem.

De server moet stabiel zijn en lang aan kunnen staan.

De vraag is nu of ik voor een situatie als deze de server zelf kan bouwen? zoja, welke hardware raden jullie me aan? (speciale server hardware?)

Of kan ik beter een bestaande server nemen van bijv. siemens? zoja, welke en om welke reden?

En welke software is aan te raden als het gaat om backup en virusbeveiliging?

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
dell heeft hele goede betaalbare servers. mischien een ID?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het voor een bedrijf is -> professioneel.
Als het voor thuis is/eigen bedrijf/oid voldoet zelfbouw meestal. Let erop dat je goede spullen koopt, en dan bijv. vooral SCSI-hdd's vanwege de betrouwbaarheid.

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor een bedrijfssituatie, en het moet betrouwbaar zijn.

Verwijderd

Waarom zou je zelf geen server samenstellen? Je kunt al voor minder dan 1000 eurootjes al een leuk bakkie in elkaar zetten, en met de huidige technologie van tegenwoordig, hoef je niet echt bang te zijn voor instabiliteit; als je maar zorgvuldig je hardware uitkiest. Kijk vooral ook ff op de hcl list van mikeysoft, hier staat alle software op die ondersteund word door w2k.... En wat het lange aanstaan betreft, schaf een goede voeding aan, bijv antec of zo....

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 17:25:
Het is voor een bedrijfssituatie, en het moet betrouwbaar zijn.
in dat geval zou ik voor een merk server met onderhoudscontract gaan zoals:

Compaq
Dell
IBM
enz....

Verwijderd

Topicstarter
Kan je dan merken noemen voor bijv. mobo, geheugen, cpu. vooral mobo eigenlijk, kan er een bordje van aopen asus msi of iets dergelijks indoen met ata raid onboard maar dit lijkt mij niet echt de bedoeling?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Ik kan je dell aanraden, uit ervaring. Dell's service is uitstekend, de machines zijn degelijk, slim ingedeeld en erg mooi. Ze zijn niet duur en werken super. Dell voor alles! ;) Kijk eventueel eens op lebox.nl als je ze goedkoper wilt. Deze dell-servers zijn ooit gerepareerd maar niet terug gezonden naar de eigenaar, en zo bij lebox terecht gekomen.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 17:32:
Kan je dan merken noemen voor bijv. mobo, geheugen, cpu. vooral mobo eigenlijk, kan er een bordje van aopen asus msi of iets dergelijks indoen met ata raid onboard maar dit lijkt mij niet echt de bedoeling?
Ik weet niet wat jouw taak in het bedrijf is, maar zomaar een servertje voor je bedrijf bouwen omdat de mensen daar vinden dat je er wat vanaf weet is niet echt een goed plan. Als je niet weet waar je mee bezig bent en iets gaat stuk, kijken ze jou hier op aan en dat wil je niet.

Daar komt ook nog eens bij dat je niet echt kunt zeggen wat nu goed en stabiel is, behalve als je voor bewezen (oudere) producten gaat, het gebeurt vaak genoeg dat een MoBo serie begint te lekken aan de condensators na pas 1,5 jaar.

Als ik jouw was zou ik gewoon netjes een pre-build apparaat kopen met een service contract. Dit is helaas niet de goedkopste optie maar geeft wel de meeste zekerheid.

Verwijderd

Hmmm.....gaat het er echt om of een server er mooi uitziet?? dacht me niet, gaat toch om zn functionaliteit?? Maar goed, jep heeft wel gelijk.... Dell's service is inderdaad goed, en het vervangen van onderdelen gaat zeer gemakkelijk, tis in feite net lego, klikkerdeklik!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 17:16:
Ik heb een server nodig die op windows 2000 server gaat draaien.
Of kan ik beter een bestaande server nemen van bijv. siemens? zoja, welke en om welke reden?
www.lebox.nl
voor 399 ex btw heb je dual P3 866, 512 RIMM, 2x 18 GB SCSI 10K HD, 2x 160u SCSI adapter, SCSI 20GB tapestreamer, en nog verder hele goed DELL afwerking en volledig schoongemaakt (ziet uit als nieuw). Deze pc's zijn tweede hands, maar zijn nog altijd perfect en zer snel.
OJA, inlcusief backup software en NT4 en Geforce 2 GTS DDR of Quadro 2 64MB
Oja, kijk of je david te pakken krijgt en zeg dat je via mij daar bent gekomen, want ze maken je configuratie naar jou wensen. En hoe goed jij klant bent. Want toen ik privee belde kreeg ik veel minder voor zelfde bedrag, toen ik vanuit bedrijf belde kreeg ik bovenstaande conifguratie en heb ik meteen 10 besteld!

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Contracten afsluiten en merk-servers kopen voor 6 - 10 werkstations? Neeee.

Zelf maken: als je het kunt.
1: SCSI -> SCSI hd's op MINIMUM 7200. De capaciteit kun je nog altijd uitbreiden. ALTIJD RAID gebruiken.
2: Netwerkkaartjes -> 3Com, Intel maar geen WinBond, Realtek of andere brol zonder chipset. Heb je het geld en moet je echt veel trekken, maak je klaar voor een gigabit te kopen misschien voor latere uitbreiding. Dan heeft elke PC toch een 100MBit zuiver in die opstelling van 6-10 pc's gebruik niet de standaard mobo-netwerkkaart.
3: Voeding: zwaar genoeg (400W) en indien het geld redunant - iets erger dan een warmlopende voeding is je pc die affikt.
4: Processor: 2 of meer indien je zwaar bezig moet zijn, een 2GHz of zo zal in de meeste gevallen zwaar genoeg zijn als je de hierboven beschreven hardware wilt gaan kopen
5: RAM: Minimum 512MB, ongeveer 1 Gb zou genoeg zijn en zien dat je nog een paar slots overhebt om uit te breiden.
6: Mobo: Stabiel (A-Bit of zo) geen goedkope brol, als het gaat een met PCI-X slots kopen, USB niet gebruiken, misschien FireWire voor backup disk.
7: Videokaart: 3D-kaart heb je echt niet nodig (Windows rendert zijn desktop niet zoals MacOSX dat doet)
8: Hotswap: De disks moet je zowiezo kunnen hotswappen, de voeding misschien en de kaartjes/RAM/processors heel misschien (als je echt een 99% Internetserver moet bouwen - maar dan gebruik je geen Windows).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ook handig is om een intel server netwerkkaart te nemen deze zijn zeer makkelijk te teamen "sotware zit er bij" voor een boost in netwerk performance

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

uhm reken jij eens uit hoeveel tijd je down mag zijn als je in je contract 99% uptime mag hebben? juist dik 3 dagen per jaar, dan kan je dus ook wel even die kaarten swappen als het nodig is, daar zou ik dus echt die duizenden euros niet aan utigeven.

verder lijkt a-bit mij niet een goed server merk maar zou ik voor tyan of supermicro gaan, cpu maakt echt geen flikker meer uit tegenwoordig zolang het maar amd of intel is, waarbij ik amd's veel handiger vind bij server processen die weinig mem bandbreedte nodig hebben en waarbij een athlon dus niet onderdoet voor een p4 met super media player performance :P
een goed server bord herken je aan de afwezigheid van alle coole workstation dingen, en het hebben van een goede nic 3com/intel en eventueel on simpele onboard video kaart

openkat.nl al gezien?

• jep
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 17:39:
Hmmm.....gaat het er echt om of een server er mooi uitziet?? dacht me niet, gaat toch om zn functionaliteit?? Maar goed, jep heeft wel gelijk.... Dell's service is inderdaad goed, en het vervangen van onderdelen gaat zeer gemakkelijk, tis in feite net lego, klikkerdeklik!
Soms trek je daar klanten mee ;). Ik vind 't iig leuk! Kijk maar (http://www.gijsdekoning.com/servers/dell-ta_3.jpg) :P.

Op m'n werk is een keer een aansluiting van een fan op het moederbord kapot gegaan, van een server. Binnen 24 uur hadden we een sneller model terug voor nop! En dan was alleen 't stekkertje nog maar kapot, waarvoor we eigenlijk al een workaround hadden _/-\o_

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 17:32:
Tyan Thunder moederbord, A-merk (Kingston, Dane-Elec, Viking etc.) ECC registered geheugen, Chenbro of CI-Design rackmount behuizing, Maxtor of Seagate SCSI harde schijf, Adaptec of LSI Logic U320 SCSI HBA met geïntegreerde RAID 1 mirroring.

Je kunt de goedkopere Serial ATA route bewandelen maar dan moet je wel degelijke schijven gebruiken. Maxtor is momenteel de enige met enterprise ATA schijven (MaXLine serie).

• The Dolf
  • Niet online
DaMorpheus schreef op 26 February 2003 @ 17:51:
[...]

www.lebox.nl
voor 399 ex btw heb je dual P3 866, 512 RIMM, 2x 18 GB SCSI 10K HD, 2x 160u SCSI adapter, SCSI 20GB tapestreamer, en nog verder hele goed DELL afwerking en volledig schoongemaakt (ziet uit als nieuw). Deze pc's zijn tweede hands, maar zijn nog altijd perfect en zer snel.
OJA, inlcusief backup software en NT4 en Geforce 2 GTS DDR of Quadro 2 64MB
Oja, kijk of je david te pakken krijgt en zeg dat je via mij daar bent gekomen, want ze maken je configuratie naar jou wensen. En hoe goed jij klant bent. Want toen ik privee belde kreeg ik veel minder voor zelfde bedrag, toen ik vanuit bedrijf belde kreeg ik bovenstaande conifguratie en heb ik meteen 10 besteld!
Waar staat ie?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

Stewie!

Keen must die!

bellen, anders bij de niet up to date 420 werkstations, zijn zeer zware dingen!

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Pagina: 1