ik heb 2 harddisken, een dvd speler en een writer aan me normale ide hangen maar das dus vol, nou heb ik op mijn abit at7 max-2 s-ata zitten. en kheb een schijf van school die ik kwijt moet erin (anders kan ik niks doen voor school he) maar kan ik die schijf gewoon op die s-ata hangen zonder dat ik problemen krijg of moet ik mijn dvd eruit halen ofzo?
Is de s-ata van de raid controller of hoort het toe bij de southbridge
. Indien het van de raid controller is , kan het neit
. En als ie van de southbridge dan kan het wel
.
Je kunt middels een converter je IDE schijf op de SATA controller aansluiten 
Maar deze schijf kun je niet als "uitwisselbare schijf" gebruiken, omdat je eerst een array moet definiëren (is immers een SATA RAID controller) eer je er partities op kunt maken. Alhoewel, dat kan wel per controller verschillen; bij Highpoint controllers hoeft dat niet, maar bij Promise controllers weer wel. De SATA chip op de AT7 is volgens mij voorzien van een Intel controllerchip (onder de naam Marvel) en ik weet niet hoe deze met single schijven omgaat.
Maar deze schijf kun je niet als "uitwisselbare schijf" gebruiken, omdat je eerst een array moet definiëren (is immers een SATA RAID controller) eer je er partities op kunt maken. Alhoewel, dat kan wel per controller verschillen; bij Highpoint controllers hoeft dat niet, maar bij Promise controllers weer wel. De SATA chip op de AT7 is volgens mij voorzien van een Intel controllerchip (onder de naam Marvel) en ik weet niet hoe deze met single schijven omgaat.