Problemen met Adaptec ATA Raid 1200A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 16:55
Ik heb geprobeerd een Adaptec ATA Raid 1200A kaart in een server te installeren met 2 x 100Gb Western Digital schijven eraan (2 van hetzelfde type!)
Dus eerst zonder schijven opgestart en de kaart in Windows 2000 geinstalleerd, hierbij kreeg ik eerst een foutmelding maar daarna kon ik hem toch goed installeren.

Daarna allebei de harde schijven eraan gehangen, allebei als master op een kanaal van de kaart. Toen heb ik met de Adaptec boot utility een raid set aangemaakt, raid 1? mirroring, dus toen moest ie alle data van de hoofd schijf naar de andere kopieren, dit duurde ongeveer 3 uur!!

Toen dat eindelijk klaar was heb ik de server gereboot maar toen wilde Windows 2000 niet meer opstarten, bleef hangen in het scherm met dat balkje! Dus toen de server weer uitgezet en de harde schijven losgehaald en toen weer opgestart en toen startte hij wel weer normaal op!!

Zo gauw er harde schijven aan de kaart hangen start hij niet op!! Toen ik daarna de schijven aan de gewone ide controller hing waren de MFT's corrupt!!

Zou die kaart gewoon stuk zijn? Heb het ook al in een andere server geprobeert en dan startte Windows2K wel op maar kreeg ik ook corrupte MFT's!!

Ik snap er in ieder geval niks van!

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

(jarig!)
Dit is normaal... Windows NT family OSsen kun je niet zomaar een bestaande installatie op een andere controller hangen...
Windows weet dat hij geinstalleerd is op "IDE kanaal 0, schijfje nummer 1", en als je je schijf verplaatst zal hij nog altijd van de, hierna niet meer bestaande "IDE kanaal 0, schijfje nummer 1" proberen te laden, en dat gaat dus fout... Er loopt hierover echter een draadje over XP, zal hem effe opzoeken, want hierin staat een oplossing...

[ Voor 59% gewijzigd door Kippenijzer op 26-02-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Tip, sluit ze niet aan als 2 x master, maar gewoon als master - slave op het 1e kanaal!

Heb dit vaker meegemaakt, ook met Promise controlers.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

(jarig!)
Cowboy Henk schreef op 26 February 2003 @ 15:29:
Tip, sluit ze niet aan als 2 x master, maar gewoon als master - slave op het 1e kanaal!

Heb dit vaker meegemaakt, ook met Promise controlers.
Dit heeft nogal wat impact op de prestaties, weet je dat toevallig ook? Het is ontzettend dom om een raidset als master/slave in te stellen, want dan wordt het trager dan single disk oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Kippenijzer schreef op 26 February 2003 @ 15:27:
Dit is normaal... Windows NT family OSsen kun je niet zomaar een bestaande installatie op een andere controller hangen...
Windows weet dat hij geinstalleerd is op "IDE kanaal 0, schijfje nummer 1", en als je je schijf verplaatst zal hij nog altijd van de, hierna niet meer bestaande "IDE kanaal 0, schijfje nummer 1" proberen te laden, en dat gaat dus fout... Er loopt hierover echter een draadje over XP, zal hem effe opzoeken, want hierin staat een oplossing...
Het is geen installatie schijf, het is een data schijf, het os staat op een andere schijf
Tis trouwens een controller met een Highpoint chip erop!

[ Voor 7% gewijzigd door urk_forever op 26-02-2003 15:33 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

(jarig!)
urk_forever schreef op 26 February 2003 @ 15:31:
[...]

Het is geen installatie schijf, het is een data schijf, het os staat op een andere schijf
Tis trouwens een controller met een Highpoint chip erop!
Start eens op met die schijf normaal aangesloten en verbreek dan elke verbinding die bestaat tussen driveletter/paden en die schijf, daarna de mirror er weer aan hangen en de driveletters weer toekennen (da's zo'n functie in administrative tools om driveletters toe te kennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Nog effe wat toevoegen:

Heb later een nieuwe raid set aangemaakt, een lege op een andere server, dus dan was alle data weg en als ik dan partities ging maken ging het goed maar als ik ze probeerde te formateren kreeg ik een foutmelding, daar kwam bij dat alles behoorlijk traag ging!! Ik denk dat die kaart brak is!!

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 09:22

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Kippenijzer schreef op 26 February 2003 @ 15:30:
[...]

Dit heeft nogal wat impact op de prestaties, weet je dat toevallig ook? Het is ontzettend dom om een raidset als master/slave in te stellen, want dan wordt het trager dan single disk oplossingen...
Volgens promise geeft dit geen/niet meetbare verschillen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy Henk
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Kippenijzer schreef op 26 februari 2003 @ 15:30:
[...]

Het is ontzettend dom....... :?
Vraagje: heb je de aansluitschema's bekeken in de handleiding bij je kaartje??

Bij een aantal Adaptec en promise raid-controllers, staat in de handleiding:
1 hdd: prim.mas.
2 hdd: prim.mas + prim.sla
3 hdd: prim.mas + prim.sla + sec.mas
4 hdd: prim.mas + prim.sla + sec.mas + sec.sla

(dit staat is sommige oem versies niet duidelijk vermeld!)

...... trager dan single disk oplossingen. :?
O ja??
En daarnaast meende ik dat je de mirror functie wilde gebruiken en niet de striping, dus dat effect op de snelheid is niet echt relevant hier.

Nogal wat impact op de prestaties, weet je dat toevallig ook? :?
Ja gaat naar een mirror situatie, niet een striping hoor. Het gaat hier toch om de veiligheid van je data, of zie ik dat hier verkeerd.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Cowboy Henk schreef op 26 February 2003 @ 15:42:
[...]

Het is ontzettend dom....... :?
Vraagje: heb je de aansluitschema's bekeken in de handleiding bij je kaartje??

Bij een aantal Adaptec en promise raid-controllers, staat in de handleiding:
1 hdd: prim.mas.
2 hdd: prim.mas + prim.sla
3 hdd: prim.mas + prim.sla + sec.mas
4 hdd: prim.mas + prim.sla + sec.mas + sec.sla

(dit staat is sommige oem versies niet duidelijk vermeld!)

...... trager dan single disk oplossingen. :?
O ja??
En daarnaast meende ik dat je de mirror functie wilde gebruiken en niet de striping, dus dat effect op de snelheid is niet echt relevant hier.

Nogal wat impact op de prestaties, weet je dat toevallig ook? :?
Ja gaat naar een mirror situatie, niet een striping hoor. Het gaat hier toch om de veiligheid van je data, of zie ik dat hier verkeerd.
In de handleiding van Adaptec staat dat als je 2 harde schijven hebt dat je ze dan allebei als master moet aansluiten, ik heb dat niet anders geprobeerd!!

Het gaat hier om mirroring ja, dus veiligheid van de data! En geen striping!

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

(jarig!)
Klopt hoor, ik heb zelf het grotere broertje van de kaart, de 2400A, welke gelukkig geheel hardware is, en ook nog raid5 aankan... Wat ik nog wel weet van het aanmaken van mijn eigen raidset (3x80GB in raid5) is dat dat 8uur duurde... Pas daarna lukte het om windows te installeren, ik vrees dan dat dit ook het euvel bij jou zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
ik moet toch gewoon dat toe kunnen voegen aan een bestaande Windows Installatie?? Ik bedoel, als ik Windows 2000 heb draaien op 1 20 gb schijf moet ik daar toch gewoon die 100gb raid set aan toe moeten kunnen voegen zonder windows opnieuw te installeren, en als ik die 100 gb schijf gewoon aan de ide controller hang er alles werkt wel normaal dan is het toch duidelijk een probleem van die raid kaart! :?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

(jarig!)
Jaja, maar ga eens naar die config util, en laat de controller de raidset bouwen, en wacht tot hij op 100% is (ja, dat duurt erg lang, ik vrees in jou geval wel langer dan 10uur (8uur voor 80, dus 10uur voor 100). En boot dan nog eens... 10 tegen 1 werkt het dan gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Nou dat heb ik dus al 2 keer gedaan. Als hij alle data moet overgooien duurt het een tijd, maar als ik hem alle data laat weg gooien is ie zo klaar.
Maar als ik dan in Windows partities ga maken en die ga formatteren dan krijg ik allemaal foutmeldingen, zowel in ComputerBeheer als in PowerQuest VolumeManager!! En krijg ik ze met geen mogelijkheid geformatteerd!!

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

(jarig!)
Jah... Ik zeg dus, laat hem eerst de hele set bouwen... Data kopieren staan daar los van... Adaptec's controllers hebben helaas de vervelende eigenschap dat de set eerst gebouwd moet worden, en blijkbaar menen ze daarvoor de hele device bit voor bit te zero-en ofzo... Gewoon aangeven dat hij een raidset moet bouwen en dan wachten tot de status van de raidset niet meer op building maar op optimal staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
JOEPIE DE POEPIE ;)

Dit probleem is ook eindelijk opgelost. Er moest een nieuwe bios versie op en nieuwe drivers gebruikt worden en dan werkt het wel goed!

Hier ff een linkje naar de site van adaptec:

http://ask.adaptec.com/cg...mFueX4mcF9wYWdlPTE*&p_li=

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Laatst online: 06-06 23:57

Chop2000

Vroem

heheh dit wou ik net posten, heb ook dit probleem gehad met dat adaptec kaartje, ik vind het wel erg dat ze gewoon een niet werkend product afleveren.

niks

Pagina: 1