[Automatische Installaties]MSI, unattended etc

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 10:45
Al een tijdje ben ik bezig voor m'n stage bedrijf om te zoeken naar de voor- en nadelen (wat het beste is) van verschillende Automatisch/Unattended Installaties. Zoals MSI/MST, Unattended Installation en shapshot programmas.

Ik heb ook al het een en ander geprobeerd met ORK (Office Resource Tool) voor Office 2000, Veritas (snapshot MSI tool) en unattended installation van Windows 2000 Professional. Met de snapshot (Veritas) lukte het niet echt lekker en met MST ook niet goed. Dus een goed werkend programma is wel vereiste.

Met een van deze of misschien een andere zou ik de volgende pakketen willen installeren op pc's met verschillende hardware (wat het extra moeilijk maakt) en dan liefst via een netwerk (vanaf een server):
  • Office 2000 met eventuel de Proofing tools er meteen bij geinstalleerd
  • Windows 2000 Professional
  • Lotus Notes
  • Misschien nog andere pakketen maar dat is voor de toekomst
Heb ook al een beetje rond gekeken op internet voor programma zoals Wise, Installshield. Zit er niet slecht uit....

Ik ben zelf voorstander van een MSI pakket want dat pakt makelijk uit en installeerd makelijk.

Maar wat ik graag hoor is wat ervaringen met software voor automatisch installaties en de voor en nadelen. Eventueele prijzen enz... Wat het beste is.

Ps. Moet wel een beetje veel in kunnen stellen zodat de je eigenlijk alleen op het bestand klikt en het installeerd zonder popups/questions, etc.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 08:28

scorpie

Supra Addict

Je kunt een unattended installatie uitvoeren van windows 2000, die automatisch bijvoorbeeld IE6 al installeert. Hoe het precies moet weet ik zelf ook niet, probeer ik ook achter te komen :)

edit: leesvoer:

http://www.microsoft.com/...serv/support/spdeploy.asp

http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-GB;q296723

[ Voor 36% gewijzigd door scorpie op 26-02-2003 15:03 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Graham
Scorperito schreef op 26 February 2003 @ 14:50:
Je kunt een unattended installatie uitvoeren van windows 2000, die automatisch bijvoorbeeld IE6 al installeert. Hoe het precies moet weet ik zelf ook niet, probeer ik ook achter te komen :)

edit: leesvoer:

http://www.microsoft.com/...serv/support/spdeploy.asp

http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-GB;q296723
Ah ik had net honger, zal het eens lezen maar een unattended installation voor Lotus Notes wordt moeilijk denk ik dan B)

• Graham
Een zacht maar liefst doeltreffend trapje :)

Verwijderd

Misschien iets wat jou doel voorbijstreeft, maar het bedrijf ON Technology (zie www.on.com) maakt een software pakket waarmee je niet alleen unattanded setups kan doen, maar waarbij je alle installaties remote kunt uitvoeren op ieder willekeurig moment.
Je hebt dan een server waarop alle setups klaarstaan (en dan maakt het niet uit of het nu een MSI, Installshield of whatever setup is). Deze kun je vervolgens pushen naar iedere PC die in het netwerk hangt (uiteraard moet je er admin voor zijn). Op de server heb je een setup een keer 'opgenomen', deze speelt hij af op iedere client. Overigens kun je dus hier niet alleen mee installeren, maar iedere willekeurige 'opneembare' actie uitvoeren.
Bedrijven die deze software gebruiken zijn erg enthousiast omdat geen enkele help desk medewerker langs hoeft te komen om iets te installeren of met remote desktop of iets dergelijks bij jou in moet loggen om iets te installeren. Op de server sleep je letterlijk bijvoorbeeld de Office install 'opname' naar alle PCs in je domein en klaar is kees: overal wordt het op dat moment geinstalleerd. Ingelogte gebruikers wordt vriendelijk verzocht een kopje koffie te gaan drinken. Pakketje is wel niet goedkoop, zo'n 100$ per PC geloof ik.

Grote voordeel van deze methode is dat je niet afhankelijk bent van hoe de software geschreven is om toch alles unattended te kunnen doen. Niet ieder softwarepakket heeft een MSI of Installshield installer...

Zelf heb ik overigens betere ervaringen met MSI. Ten eerste vanwege de koppeling met SMS (met MSI kan je dan niet alleen unattended remote installeren maar ook automatisch updaten en zelfs repareren), maar ten tweede ook vanwege de "stabiliteit". Installshield wil op sommige PCs nog wel eens lastig doen, bijv. zolang je Outlook open hebt of FinePrint dispatcher dan start installshield niet op. Soms zijn er ook andere duistere oorzaken waardoor de install niet start, of 5 min. duurt voordat hij start.

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 15:55
met Setupup factory kun je een behoorlijke unattended install maken..

in iedergeval, ik heb er met veel configgen iets mee gemaakt, dat zich opstart.. instaleert en ze weer peert.

http://www.indigorose.com/products/setup_factory1.php

• Graham
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 23:42:
Zelf heb ik overigens betere ervaringen met MSI. Ten eerste vanwege de koppeling met SMS (met MSI kan je dan niet alleen unattended remote installeren maar ook automatisch updaten en zelfs repareren), maar ten tweede ook vanwege de "stabiliteit". Installshield wil op sommige PCs nog wel eens lastig doen, bijv. zolang je Outlook open hebt of FinePrint dispatcher dan start installshield niet op. Soms zijn er ook andere duistere oorzaken waardoor de install niet start, of 5 min. duurt voordat hij start.
Hoe heb jij dan zo'n MSI pakket gemaakt of bedoel je alleen het installeren ervan?

Zou graag willen weten wat de beste methode is om een MSI file te maken...

Verwijderd

Ik had het over het installeren ervan. Maar om het te maken kun je 'gewoon' Installshield Professional gebruiken. Latere versies hiervan ondersteunen MSI (vanaf 6 geloof ik). Ook kun je bestaande Installshield projecten converteren naar MSI, maar dat kost toch nog wel wat werk (in mijn geval een week of 3, maar we doen ook wat 'bijzondere dingen' in de install).
Pagina: 1