We willen naar mars, maar waarom niet meer naar de maan?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Dit wordt eigenlijk een korte startpost, so forgive me.

Het hoofd van NASA heeft inmiddels een tijdje geleden verteld dat ze al druk bezig waren met de voorbereidingen om een mens op Mars te zetten. Daarbij zei hij, hij zag er toch wel uit als 50+, dat het nog binnen zijn leven zal gebeuren dat er een mens op de Mars zal staan. Dat zal dus dan over ongeveer 20 jaar zijn, maar een van mijn vragen cq discussiepunten hierover is: wat schieten we hiermee op? Kijk, ik ben zelf hardstikke geinteresseerd in ruimteverkenning maar op dit moment vind ik Mars absoluut een verkeerd doel.

De laatste keer dat er iemand op de maan stond ligt al een behoorlijk tijdje achter onze ruggen en ik krijg zelfs de indruk dat NASA doet alsof de maan niet eens meer bestaat. Het komt meer zo over om ff er naar toe te gaan, vlag in de grond steken en wat steentjes mee te nemen.......
Erg leuk en interessant maar waarom gaan we naar Mars als we nauwelijks zijn opgeschoten in het algemeen over ruimtevaart en dan nog geen stap verder gekomen zijn op de maan.
Een jaar of twee? geleden werd bekend dat er water of ijskappen op de maan werder gevonden. Dan denk je meteen van waauw, bouw er een fabriek en je hebt een platform voor naar Mars voor slechts een 100ste van de kosten die je hebt op aarde (brandstof dan vooral). Maar nee, de nasa doet dat niet, of ik ben er niet van op de hoogte :S)

In plaats van om de maan bewoonbaar te maken en als springplank te gebruiken voor andere planeten laten we de maan gewoon links liggen en alleen nog maar 'verkennen' met de diverse satelietjes ter waarde van miljarden $'s.

Het moet toch goed mogelijk zijn om ten eerste een systeem te ontwikkelen waarmee je veel goedkoper een object of 'cargo' in de ruimte kan krijgen zodat er in principe dan wekelijks goederen in de ruimte -> maan gestuurd kunnen worden? Het mag toch wel intussen mogelijk zijn om een ruimtepak te maken die veel beter is om te werken? Het is intussen toch wel mogelijk om met al dat geld wat ze hebben de maan bewoonbaar te maken?

Hoe denken jullie hierover?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01 13:42
1. Mars heeft een atmosfeer die misschien om te vormen is in een voor mensen leefbare omgeving.
2. De zwaartekracht van Mars komt dichter bij die van de aarde. Dat is een stuk handiger.

Het lijkt me dus handiger om naar Mars te gaan. Maar waarom dan niet naar de maan voor vooronderzoek? Dat begrijp ik eigenlijk ook niet zo goed. Het zou best mogelijk moeten zijn om een basis op te zetten op de maan. Hiervandaan kan dan inderdaad weer veel gemakkelijker Mars worden bereikt.

Nasa zal er wel een goede reden voor hebben, maar welke? Dat zou ik niet weten...

3. Dat systeem om makkelijker de ruimte (de maan?) te bereiken zijn ze al mee bezig. Een soort nieuwe vorm van aandrijving. Ik zal even een link zoeken.

4. Een ruimtepak blijft natuurlijk moeilijk. Die dingen zitten ingewikkelder in elkaar dan dat ze lijken ;). Maar als er eenmaal een basis is heb je die natuurlijk ook niet nodig.

5. "Al dat geld" dat ze hebben kunnen ze naar mijn inzicht veel beter gebruiken voor de aarde zelf. Bijvoorbeeld om de armoede te bestrijden of om (betere) remedies te ontwikkelen voor onder andere kanker en aids.

Verwijderd

Op de maan zijn we al geweest. De maanreizen indertijd waren vooral van politiek belang ("space-race"). De wetenschap heeft er natuurlijk van geprofiteerd, maar er valt daar voorlopig niet veel nieuws te leren.
Mars is wetenschappelijk gezien interessanter, en ik denk dat ook nu de politiek zwaar meeweegt; nog een man op de maan is nu eenmaal minder spectaculair dan de eerste man op mars.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
1. Volgens mij klopt dit niet echt, de druk is er veel te hoog of te laag zodat ons bloed direct zou koken als we geen pak aan zouden hebben en de atmosfeer zelf bestaat uit kooldioxide en andere giftige stoffen meen ik.

2. dat klopt, in vergelijking met de maan dan :) Maar dan zou het moeilijker zijn om iets te bouwen of te lanceren vanaf mars dan vanaf de maan.

3. Wist ik niet, maar ik bedoelde eigenlijk iets anders. Dat voorbeeld met die lift, dat idee hadden ze afgelopen jaar naar buiten gebracht.

4. jah ok dat klopt, maar wat ik dus bedoelde te zeggen is dat ze ze inmiddels toch niet meer zo lomp hoeven te maken en zo zwaar. Na ruim 30 jaar hebben ze toch iets van vooruitgang geboekt?

5. Tjah dat klopt ook weer. Maar we zullen toch ooit van deze aarde af moeten en beter vroeger dan te laat beginnen he ;)

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 13:57:
....nog een man op de maan is nu eenmaal minder spectaculair dan de eerste man op mars.
Ik dacht meer aan een stad cq 100 man :)

Verwijderd

Het idee is leuk een basis met een groot veld waar ruimteschipjes kunnen landen...
Om het materiaal voor zo'n basis (metalen, bouten en moeren) naar de maan te krijgen heb je talloze vluchten naar de maan nodig. Om elke gram de lucht in te krijgen heb je een berg brandstof nodig! Het kost dus ongelovelijk veel brandstof en dus ook geld. Daarnaast zet je er niet zomaar even een keet neer waar de 'bouwvakker' even op adem (!) kunnen komen zodat ze makkelijk weer verder kunnen bouwen aan de basis.

Kortom het is gewoon een kwestie van een heleboel geld en brandstof!

[edit]
En tijd natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 14:07 ]

Verwijderd

-Mous- schreef op 26 February 2003 @ 13:52:

3. Dat systeem om makkelijker de ruimte (de maan?) te bereiken zijn ze al mee bezig. Een soort nieuwe vorm van aandrijving. Ik zal even een link zoeken.
Om brandstof te besparen waren ze bezig met een soort "zeilboot". Een ruimte schip met een immens zeil, dat door zonne wind aangedreven wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 14:09 . Reden: typ0tje ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 14:08:
[...]

Om brandstof te besparen waren ze bezig met een soort "zeilboot". Een ruimte schip met een immens zeil, dat door zonne wind aangedreven wordt.
Daar heb je vanaf de aarde veel aan...

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Maar wat ik nu persoonlijk echt 'mega' slecht vind aan de nasa is dat ze teveel aan hun huidige technologie blijven hangen zeg maar. Er zal intussen vast wel een methode zijn om voor de helft van het geld een space shuttle in een baan om de aarde te krijgen. Ik vraag me af waarom zoiets niet topprioriteit heeft en ik begrijp al helemaal niet dat Nederland, de kranten dan, helemaal ruimte apatisch is.

Ik denk dat als nasa nou een 'wedstrijd' uitschrijft onder universiteiten en hogescholen dat er vast wel een stuk of 5 ideeen tussenzitten die het waard zijn om te testen. Er lopen genoeg knappe koppen rond op de hogescholen.

Heeft iemand overigens de laatste tijd nog wat gehoord over die lift die ze wilden bouwen?

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
Er zijn een paar problemen in de ruimtevaart, die vrij nauw samenhangen en de kosten hoog houden:
De hoeveelheid nuttige lading per kilo startgewicht blijft erg laag; de space shuttle zit al aardig dicht bij het theoretisch maximum rendement van chemische brandstoffen.
Nucleaire aandrijving is nog steeds onbespreekbaar/politiek incorrect.
De ontwikkeling van nieuwe lanceersystemen is misschien in prijs gehalveerd, maar het niet ontwikkelen van een nieuw lanceersysteem en doorgaan met de Space Shuttle is gratis. Dit komt vooral omdat er al veel moeite in de betrouwbaarheid van de Space Shuttle is gestoken. Een Space Shuttle v2, met lichtere composiet materialen, snellere computers maar verder hetzelfde design, zelfde brandstof en zelfde 2booster+tank+shuttle verdeling lijkt me waarschijnlijker. Dat is veel goedkoper.

Een echt nieuw design zal pas ontstaan bij een behoorlijk fundamentele doorbraak. "Air-breathing" is zo'n doorbraak; een lanceersysteem die atmosferische zuurstof gebruikt kan een veel hoger nuttig gewicht lanceren. Maar voorlopig is dat - ondanks alle "knappe koppen" van de universiteiten - alleen nog maar papieren technologie.

Een andere vraag is waarom Mars als doel interessant is. De reden is simpel: Mars heeft een fatsoenlijke zwaartekracht, een atmosfeer die met wat CFKs warm genoeg te maken is, en genoeg grondstoffen (maan heeft alleen lichte elementen, vooral Si en O cq zand ). Bovendien heeft Mars normale dagen (27 uur, dacht ik). Kortom, Mars is met de huidige technologie bewoonbaar te krijgen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

We willen naar mars, maar waarom niet meer naar de maan?
Heel eenvoudig, op dit moment kunnen we niet eens een man (of vrouw) op de maan zetten al zouden we willen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 26 February 2003 @ 22:48:
[...]

Heel eenvoudig, op dit moment kunnen we niet eens een man (of vrouw) op de maan zetten al zouden we willen.
Euh, op 20 juli 1969 stond er al een manneke op de maan dus de vraag of het kan is niet eens een issue..... nasa heeft aangetoond het te kunnen door het te doen.

• Freee!!

Freee!!

siggy schreef op 27 februari 2003 @ 07:55:
[...]
Euh, op 20 juli 1969 stond er al een manneke op de maan dus de vraag of het kan is niet eens een issue..... nasa heeft aangetoond het te kunnen door het te doen.
Weet ik, wat ik bedoelde is dat we op dit moment de capaciteit missen. Er wordt geschat dat het minimaal vijf jaar (en ettelijke miljarden) zou kosten op dit moment om voldoende voorbereidingen (inclusief bouwen van alles) te treffen om weer iemand op de maan te kunnen zetten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Oooow (lol sorry)

5 Jaar vind ik toch wel lang. Ik heb dat wel meer organisatorische dingen waarbij ik me afvraag hoe dat toch zo lang kan duren. In dit geval kan ik me er wel wat bijvoorstellen om alle middelen bij elkaar te krijgen hoewel natuurlijk de bureaucratie ook niet helpt.

Laatst gelezen of gezien op discovery dat als de nasa een reisje naar Mars plant, dat ze dan toestemming moeten hebben van het congres ofzoiets? Is dit omdat men er mega veel geld in nasa pompt of omdat de Amerikanen denken dat de ruimte al van hun is?

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 19:28
Veel geld in de NASA? Defensie gebruikt veel meer geld, dan dat de NASA doet.
Ik denk dat het te maken heeft met visumplicht, ze moeten dan de vs uit :p.
Maar als ze zouden denken dat de ruimte van hun is, dan hoeft het congres zich er niet mee te bemoeien.

Bezoek eens een willekeurige pagina

• Vimana
  • Laatst online: 13-01 21:16
Vergeet ook niet dat het erg lang duurt om vanaf aarde naar Mars te reizen. Houd daarbij ook rekning dat je met meerdere personen in een erg klein, benauwend scheepje zit.

En dan kom je na die lange tijd rijzen eindelijk aan op Mars, is het toch nog een dode planeet waar je in je eentje staat...

Het psychologische effect telt denk ik op dit moment nog het zwaarst.

[edit]
net opgezocht, het zou +/- 2,5 maand duren om naar Mars te reizen, ik dacht eigenlijk dat het een stukje langer was :?

Maargoed, reken ff uit: 2,5 maand heen, op Mars 2 maanden onderzoek/simpel bouwwerk(?), 2,5 maand terug = 7 maanden

[ Voor 26% gewijzigd door Vimana op 27-02-2003 12:29 ]

• Freee!!

Freee!!

Vimana schreef op 27 February 2003 @ 12:25:
Vergeet ook niet dat het erg lang duurt om vanaf aarde naar Mars te reizen. Houd daarbij ook rekning dat je met meerdere personen in een erg klein, benauwend scheepje zit.

En dan kom je na die lange tijd rijzen eindelijk aan op Mars, is het toch nog een dode planeet waar je in je eentje staat...

Het psychologische effect telt denk ik op dit moment nog het zwaarst.

[edit]
net opgezocht, het zou +/- 2,5 maand duren om naar Mars te reizen, ik dacht eigenlijk dat het een stukje langer was :?

Maargoed, reken ff uit: 2,5 maand heen, op Mars 2 maanden onderzoek/simpel bouwwerk(?), 2,5 maand terug = 7 maanden
Die 2,5 maand kan alleen als de planeten heel gunstig staan t.o.v. elkaar. Als je dat voor de heen- en de terugreis wilt, moet je iets langer (mars-jaartje) op Mars blijven.

• Vimana
  • Laatst online: 13-01 21:16
Mr. Liu schreef op 27 February 2003 @ 12:46:
[...]

Die 2,5 maand kan alleen als de planeten heel gunstig staan t.o.v. elkaar. Als je dat voor de heen- en de terugreis wilt, moet je iets langer (mars-jaartje) op Mars blijven.
Correct!

He-le-maal vergeten dat de afstand wel eens "iets" ( ;) ) kan schelen i.v.m. de stand van de planeten...

Verwijderd

Vimana schreef op 27 februari 2003 @ 13:09:
He-le-maal vergeten dat de afstand wel eens "iets" ( ;) ) kan schelen i.v.m. de stand van de planeten...
Hoeveel is iets?

Die 2,5 maanden lijken me 'redelijk' te doen en zal dan ook niet het grootste probleem zijn bij de NASA. In de ruimte heb je amper zwaartekracht dus dan heb je niet veel brandstof nodig om een grote afstand te overbruggen.

Een van mars zijn voordelen is naar mij idee ook zijn grootste nadeel. Je moet dus opstijgen vanaf de aarde (1e keer heleboel brandstof) en vervolgens nog een tijdje door ons heelal (amper brandstof). Vervolgens komen je bij mars en moeten je landen (2e keer heleboel brandstof). Je doet daar wat archeologisch/bouwvakkers werk en je stijgt vervolgens weer op van mars (3e keer heleboel brandstof) terug naar aarde (weer een beetje brandstof) en vervolgens val je (met parachut) in de zee.

Samevatting:
2x opstijgen
1x landen
2x door ruimte heen (over grote afstand)

Dit is naar mijn idee al een gigantische hoeveelheid brandstof!!! Zal dit niet de grote oorzaak zijn dat men niet naar mars gaat? (ja alleen met robots die eten niet en hebben geen zuurstof nodig :))

En mensen naar de maan? Waar is dat goed voor! Eerst moeten we veel massa de lucht in kunnen krijgen.

Benexx

• Freee!!

Freee!!

Voor het landen op Mars is niet zoveel brandstof nodig. Een voldoende grote parachute zou moeten voldoen (Mars heeft een atmosfeer, één van de grote aantrekkingspunten).

Verwijderd

siggy schreef op 26 February 2003 @ 13:59:
[...]

Ik dacht meer aan een stad cq 100 man :)
Zou leuk zijn maar dat is technologisch/financieel nog niet haalbaar. Er is voorlopig geen economische reden om ons op de maan te vestigen. Zoveel valt er niet te halen en het kost een vermogen om het naar aarde te brengen.

Ook het op de maan bouwen ve schip voor de reis naar mars zou niet goedkoper zijn dan datzelfde schip in een baan om de aarde bouwen. Je zal namelijk een deel vd grondtsoffen van aarde moeten meenemen, en voordat je het schip kan gaan bouwen zou je eerst nog een maanstad moeten bouwen (waarvoor je ook veel van aarde mee moet nemen).

• MSalters
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 14:41:
Die 2,5 maanden lijken me 'redelijk' te doen en zal dan ook niet het grootste probleem zijn bij de NASA. In de ruimte heb je amper zwaartekracht dus dan heb je niet veel brandstof nodig om een grote afstand te overbruggen.
Behalve dat je graag zo snel mogelijk gaat, en dus graag in de ruimte nog wilt versnellen cq vertragen. Dat scheelt weer in de hoeveelheid voedsel die je moet meenemen.

Overigens is er een idee om een robot vooruit te sturen die zuurstof oogst. Zuurstof is het grootste deel van het terugreisgewicht; als je dat niet heen moet slepen scheelt dat een boel. Je kunt het gewoon uit de bodem oogsten, gegeven genoeg (kern)energie.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 19:28
Energie kan het probleem niet zijn, daar zijn zonnecollectoren best wel voor te gebruiken.
Zeker als de robot vooruit wordt gestuurd, kan het makkelijk worden gebruikt.
Het probleem lijkt mij het verzamellen van die zuurstof, maar dat moet ook op te lossen zijn.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Verwijderd

Mars is idd handiger w.b zwaartekracht/atmosfeer en uiteraard het feit dat Mars eens een beetje op onze aarde leek.

Maar ik ben toch van mening dat we het eerst maar eens op de Maan moeten gaan uitproberen Juist omdat het een stuk moeilijker is.
Want als we het eenmaal op de Maan gedaan hebben is Mars geen enkel probleem meer.
En trouwens, mocht er iets mis gaan op de maan dan kan je eventueel nog wel terug naar aarde als noodoplossing...op Mars is dat een stuk lastiger. En uiteraard is een basis op de maan een stuk goedkoper.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Wil iemand vertellen waar die 2,5 maanden vandaan komt, ik dacht dat een heenreis naar Mars ongeveer een jaar in beslag nam :?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

De mensen willen in de toekomst op de maan/mars wonen. Maar waarom denkt niemand aan de zeeen/oceanen? Vergeet niet dat 70% van de aardoppervlakte water is, en waarschijnlijk nog veel fossiele brandstoffen en mineralen waar we niet bij kunnen. Is wonen in de diepzee niet even realistisch als uitdagend als de ruimte????

Verwijderd

Dat zal dus dan over ongeveer 20 jaar zijn
Inderdaad staat er een vlucht gepland op 2019 maar dat is meer psychologisch dan realistisch omdat 2019 het jaar is waarin het 50 jaar geleden is dat de eerste mens op de maan kwam. Of dat het er van komt is helemaal niet zeker hoor. Er zijn niet alleen technologische en financiele bezwaren maar ook medische bezwaren. Een lange ruimtereis is ontzettend slecht voor de gezondheid.

1. Ruimteziekte. In een toestand van microzwaartekracht krijgt de helft van de astronauten verschijnselen van ruimteziekte als desorientatie en braken. Ruimteziekte is niet te voorkomen, maar verdwijnt na een aantal dagen vanzelf.

2. Verstoorde bloedcirculatie. Bevrijd van de invloed van zwaartekracht vloeit 1,5 tot twee liter bloed van het onderlichaam naar de romp, de hals en het hoofd. De astronaut merkt dit als hij in de spiegel kijkt: hij ziet dan een persoon met bird's legs, een puffy face en een stuffy nose. Om deconditionering van het hart- en vaatstelsel tegen te gaan, kan de astronaut een lower body negative pressure-device aantrekken, een soort vacuumbroek waarmee op onderlichaam en benen een onderdruk wordt aangebracht. De circulatie blijft echter allesbehalve normaal. Wat de gevolgen zijn van deze verstoorde bloedcirculatie weet iedere televisiekijker: teruggekeerde Shuttle-astronauten treden hun familie vaak wankelend tegemoet.
Een Marsreiziger zal nog weken na zijn terugkomst last hebben van flinke duizelingen door lage bloeddruk. Russische kosmonauten, die maanden in de ruimte zitten, worden dan ook linea recta afgevoerd naar het ziekenhuis. Boze tongen beweren zelfs dat enkele kosmonauten niet meer uit het ziekenhuis zijn weergekeerd. Althans niet in deze wereld.

3. Spierdegeneratie is een ernstiger probleem. Op lange ruimtevluchten neemt het volume van het hart aanzienlijk af, soms wel met tien procent. Maar het is niet alleen de hartspier die zwakker wordt: vooral de spieren in de benen hebben de neiging in massa af te nemen, omdat zij niet langer het gewicht van het lichaam hoeven te dragen.
Een Marsreiziger, die maanden gewichtloos is, zal dan ook minstens drie uur per dag moeten doorbrengen op een hometrainer of een tredmolen.

4. Botontkalking is een nog zorgwekkender gevolg van langdurig verblijf in de ruimte. Studies verricht tijdens de Apollo- en Skylabvluchten wijzen op een niet te voorkomen, onomkeerbaar verlies van mineralen in de gewichtdragende botten tijdens een ruimtereis van enige duur. Als gevolg van verhoogde calciumuitscheiding kan een ruimtevaarder last krijgen van nierstenen. Een groter gevaar bedreigt de Marsreiziger als hij bij terugkeer op aarde, na enkele maanden gewichtloosheid, door de last van het eigen gewicht zijn broze botten breekt.

5. Maar kosmische straling is het grootste gevaar dat de Marsreiziger bedreigt. Ook al zou moderne voortstuwing de duur van de reis beperken tot enkele maanden, de astronaut blijft langdurig blootstaan aan een stralings-bombardement. Niet beschermd door de Van Allen-gordels krijgt de astronaut te maken met 'gewone' kosmische straling, bestaande uit hoog energetische protonen, alfa-deeltjes en zware kernen. De laatste kunnen de capsule doorboren, ook als deze is voorzien van een dikke mantel. De astronaut ervaart deze deeltjes als hinderlijke lichtflitsen in het oog, soms enkele per minuut. De slapeloosheid die de astronaut plaagt is misschien niet eens het ergste: de beschadigingen van de hersencellen zijn waarschijnlijk erger.
Hersencellen worden niet meer bijgemaakt, kapot is weg. Behalve voor deze 'gewone' kosmische straling moet de astronaut zich hoeden voor toevallige erupties van de zon, die de hoeveelheid zonnestraling (voornamelijk protonen) tijdelijk verduizendvoudigt.
blobber schreef op 27 February 2003 @ 22:50:ik dacht dat een heenreis naar Mars ongeveer een jaar in beslag nam :?
Volgens mijn bronnen duurt een retourvlucht 22 maanden op zijn snelst. Ze zijn bezig met het onderzoeken naar snellere voorstuwingsmotoren zoals de nuclear thermal engine. Maar dan duurt een retourvlucht volgens experts nog steeds 5 tot 10 maanden.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
Bedankt voor je reply Jannis (met bolletje op de a), maar waar je dus vanuit gaat is dus dat de reis ondoor gewichtsloze toestand gemaakt wordt. Nou heb ik wel te veel star trek enzo gekeken maar als je 'gewoon' zon ronddraaiend gedeelte maakt voor de bemanning (zonder raampjes uiteraard) en dat met een bepaalde rpm laat draaien als ze eenmaal in de ruimte zijn, om zo de zwaartekracht te simuleren. Lijkt me sterk dat dit niet mogelijk is met de middelen die er nu zijn. Dankzij deze centrifugale kracht blijfje dus plakken aan de zijkant maar wat ik niet weet of dat je dan ook daadwerkelijk zwaartekracht voelt en niet het gevoel dat je tegen de zijkant van een ruimte zit geplakt terwijl je hersenen in je kopje 'zweven'.
conan the librarian schreef:
De mensen willen in de toekomst op de maan/mars wonen. Maar waarom denkt niemand aan de zeeen/oceanen? Vergeet niet dat 70% van de aardoppervlakte water is, en waarschijnlijk nog veel fossiele brandstoffen en mineralen waar we niet bij kunnen. Is wonen in de diepzee niet even realistisch als uitdagend als de ruimte????
Men is dagelijks bezig om de diepten van de oceanen te onderzoeken en verkennen dus maak je daar maar niet druk om ;) En, we zullen toch ooit eens van deze planeet afgaan omdat de zon zijn leven eindig is en dan de aarde zowiezo naar de mallemoeren gaat. En verder gewoon omdat de mens van nature een ontdekkingsreiziger in zich heeft :)

Verwijderd

Even een vlug vraagje: Hoe zit het met het risico van deeltjes inslagen tijdens een reis naar de Maan of Mars? Ik hoor daar niemand over terwijl het toch een zeer groot risico is voor de bemanning.

Een stom stukje steen/ijs/verf dat met 50.000 km/u instaat op de romp van een ruimteveer kan catastrofaal zijn, zelf een deeltje van een paar kubieke mm slaat met 50.000 km/u een groot gat in de romp...en dat was maar een deeltje

Hebben ze nu zo onderhand wel een panserlaag ontwikkeld om die deeljes te kunnen stoppen? Het zal niet vaak gebeuren maar als het gebeurt heb je een serieus probleem alla Apollo 13.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 28 februari 2003 @ 15:43:
Even een vlug vraagje: Hoe zit het met het risico van deeltjes inslagen tijdens een reis naar de Maan of Mars? Ik hoor daar niemand over terwijl het toch een zeer groot risico is voor de bemanning.

Een stom stukje steen/ijs/verf dat met 50.000 km/u instaat op de romp van een ruimteveer kan catastrofaal zijn, zelf een deeltje van een paar kubieke mm slaat met 50.000 km/u een groot gat in de romp...en dat was maar een deeltje

Hebben ze nu zo onderhand wel een panserlaag ontwikkeld om die deeljes te kunnen stoppen? Het zal niet vaak gebeuren maar als het gebeurt heb je een serieus probleem alla Apollo 13.
Twee kleine puntjes:
Die deeltjes zijn echt erg zeldzaam (relatief dan gegeven het volume waar we over praten)
Met die snelheden valt de grootte van de gaatjes ook wel mee, vergelijk het maar met een kogel die door een ruit gaat (die goochelaarstruc met brekend glas toont aan dat die kogel relatief langzaam gaat :P )

edit:
Aanvulling: Nog geen van de onbemande sondes die de laatste 30 jaar de ruimte in zijn gestuurd heeft bij mijn weten ooit last gehad van zo'n inslag en een aantal zijn toch door het drukste stukje ruimte (planetoiden gordel tussen Mars en Jupiter) getrokken dat er in de buurt te vinden is.

[ Voor 13% gewijzigd door Freee!! op 28-02-2003 15:54 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

De spaceshuttle is wel bestand tegen inslag van zowel kleine als wat grotere micrometeorieten. Er zou evt een lek kunnen onstaan maar dat kan gestopt worden.
Een ruimtepak is alleen bestand tegen kleine micrometeoriten. Ivm straling hetzelfde; in het ergste geval (zonnestorm) moet een ruimtewandeling onderbroken worden, binnen zitten ze redelijk veilig.
Tegen groter ruimtepuin kan je eigenlijk niets doen, maar het aantal meteorieten dat voorkomt is ongeveer omgekeert evenredig aan de afmetingen.

Verwijderd

siggy schreef op 28 February 2003 @ 08:08:
Bedankt voor je reply Jannis
Graag gedaan! :)
...maar waar je dus vanuit gaat is dus dat de reis ondoor gewichtsloze toestand gemaakt wordt. Nou heb ik wel te veel star trek enzo gekeken maar als je 'gewoon' zon ronddraaiend gedeelte maakt voor de bemanning (zonder raampjes uiteraard) en dat met een bepaalde rpm laat draaien als ze eenmaal in de ruimte zijn, om zo de zwaartekracht te simuleren.
Het idee is bekend bij de NASA. Echter het ontwikkelen van iets dergelijks als kunstmatige zwaartekracht heeft op dit moment (nog) geen hoge prioriteit omdat er nog teveel onderzoeken openstaan over de micro-zwaartekracht. Je kunt beter eerst analyseren en dan het panacae uitvinden.

Verwijderd

Simpel: op de maan is niks te halen, zo zijn we achter gekomen :)

Verwijderd

eigelijk zijn er wel plannen om naar de maan te gaan. voor een lanceerplatform voor (bemande) raketten, met expedities naar andere planeten. omdat de zwaartekracht daar veel lager is en er daarom veel makkelijker raketten gelanceerd kunnen worden met veel brandstof besparing.

• MSalters
EdwinG schreef op 27 februari 2003 @ 22:34:
Energie kan het probleem niet zijn, daar zijn zonnecollectoren best wel voor te gebruiken.
Zeker als de robot vooruit wordt gestuurd, kan het makkelijk worden gebruikt.
Het probleem lijkt mij het verzamellen van die zuurstof, maar dat moet ook op te lossen zijn.
Zonnecellen werken slecht, omdat de afstand van Mars tot de zon te groot is. Om preciezer te zijn, de afstand is 50% groter, dus de hoevelheid ontvangen energie is ongeveer 45% van wat we hier op aarde ontvangen; dat is al weinig. Geen atmosfeer scheelt dan weer.

Zuurstof verzamelt wel weer makkelijk, omdat de temperatuur op Mars natuurlijk ook een stuk lager is.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52

DinX

Motormuis

Ivm met de zuurstof verzamelen op Mars en de energie. Ik heb hiervan iets op TV gezien.
Zo lieten ze daar een prototype zijn van een "machine" die het water op Mars (wat daar toch talrijk aanwezig is dacht ik) kan omzetting in waterstof.
Daarmee heb je toch al brandstof om daar te gebruiken en om terug te geraken.

En kan er bij het omzetten van water naar waterstofgas ook geen zuurstof gemaakt worden :?
Ik ken niet zoveel meer van m'n chemie van wat jaren geleden, maar die O in H2O moet toch ergens naartoe hè :? Die moet dan toch ook te recupereren zijn.
Als je dit dan combineert met zo'n systeem als ze in duikboten gebruiken (die dingen kunnen tegenwoordig toch weken tot maanden onder waterblijven :?) lijkt me een lang verblijf op Mars toch haalbaar.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Thijsch
  • Laatst online: 01-01 18:43
DinX: scheiden kan dmv electrolyse. je zet een stroom op water met een koper plaatje en nog een en aan de ene pool komt O, aan de andere kant H.

• DinX
  • Laatst online: 10:52

DinX

Motormuis

ParaDot schreef op 01 March 2003 @ 00:58:
DinX: scheiden kan dmv electrolyse. je zet een stroom op water met een koper plaatje en nog een en aan de ene pool komt O, aan de andere kant H.
Oja, dom van mij. Dat proefje hebben we vroeger genoeg gedaan :o

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• MSalters
Je kunt water proberen te vinden op Mars, voor electrolyse. Dan krijg je idd. 2H+O, en dat is alle brandstof die je nodig hebt. Wat ook kan is zand/steen/e.d splitsen. Dan krijg je Si+O; het silicium gooi je gewoon weg. Dan moet je wel de waterstof zelf meenemen, maar de fractie waterstof in water is 1/9. Je kunt dus 8/9 van de brandstof thuislaten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 February 2003 @ 22:05:
Simpel: op de maan is niks te halen, zo zijn we achter gekomen :)
Uit welke bronnen heb jij dat vernomen? De maan is namelijk een deel van de Aarde geweest. De bodem is wel degelijk rijk aan delfstoffen. Er ligt op de bodem voor miljarden dollars aan helium! Verder is er aanwezigheid van oa. ijzer, magnesium en titanium aangetoont.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
MSalters schreef op 02 March 2003 @ 14:54:
Je kunt water proberen te vinden op Mars, voor electrolyse. Dan krijg je idd. 2H+O, en dat is alle brandstof die je nodig hebt. Wat ook kan is zand/steen/e.d splitsen. Dan krijg je Si+O; het silicium gooi je gewoon weg. Dan moet je wel de waterstof zelf meenemen, maar de fractie waterstof in water is 1/9. Je kunt dus 8/9 van de brandstof thuislaten.
De atmosfeer van mars bestaat voor het grootste deel uit CO2. Je kan dus ook wat zich snel vermenigvuldigend groen meenemen naar boven :+

Misschien is het ook wel mogelijk om de koolstof die het naast zuurstof oplevert in makkelijke brandstof om te zetten.

• Freee!!

Freee!!

Jånnis schreef op 02 maart 2003 @ 15:58:
[...]
Uit welke bronnen heb jij dat vernomen? De maan is namelijk een deel van de Aarde geweest. De bodem is wel degelijk rijk aan delfstoffen. Er ligt op de bodem voor miljarden dollars aan helium! Verder is er aanwezigheid van oa. ijzer, magnesium en titanium aangetoont.
Controleer je feiten nog eens, het meeste helium is echt wel ontsnapt van de maan (het is een edelgas). De rest van de genoemde delfstoffen geloof ik best, maar daar hebben we hier op aarde voorlopig ook nog genoeg van.
aatos schreef op 02 maart 2003 @ 23:19:
[...]
De atmosfeer van mars bestaat voor het grootste deel uit CO2. Je kan dus ook wat zich snel vermenigvuldigend groen meenemen naar boven :+

Misschien is het ook wel mogelijk om de koolstof die het naast zuurstof oplevert in makkelijke brandstof om te zetten.
Alle makkelijke brandstoffen met koolstof die ik ken, zijn verbindingen met waterstof en daar is nu juist een klein gebrek aan op Mars :P

Verwijderd

Vertrouwde bronnen over aanwezigheid helium-3 op de maan

Artikel op Space.com
Artikel op Nasa.gov

• Freee!!

Freee!!

Jånnis schreef op 03 March 2003 @ 11:07:
Vertrouwde bronnen over aanwezigheid helium-3 op de maan

Artikel op Space.com
Artikel op Nasa.gov
Gelezen (bedankt voor de links), maar ik beschouw het voorlopig nog als speculatief. Helium is een edelgas, reageert dus (in ieder geval bijna, volgens mij zelfs absoluut) nergens mee. Gegeven de zwaartekracht van de maan (niet zo groot) en het feit dat He-3 nog lichter is dan gewoon He (wat op aarde al vrij zeldzaam is), denk ik dat het gewoon weer naar de ruimte zal ontsnappen tenzij het ingekapseld is/wordt, waar ik geen bewijzen voor heb gezien. Als energie-bron is het natuurlijk zeer interessant, maar ik ben bang dat commercieel bruikbare fusie-reactoren nog wel even op zich laten wachten :( .

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ParaDot schreef op 01 March 2003 @ 00:58:
Maar daar is nog wel brandstof voor nodig. Dus dan moet men eerst een systeem ontwikkelen welke H2O omzet in H2 en O2 (gewoon electrolyse dus) en vervolgens een dusdanig rendement heeft dat er bijvoorbeeld om 1L H2O om te zetten er minder nodig is om die machine aan te drijven.

Brak uitgelegd, maar ik denk dat jullie de strekking wel snappen :)

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Nee, je gebruikt gewoon zonnepanelen. Zal wel even duren voordat je genoeg hebt, maar dan kun je ook even rondkijken ;)
Misschien zijn zonnepanelen ter plaatse ook wel te maken....

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Freee!!

Freee!!

stokkie schreef op 04 March 2003 @ 14:26:
[...]

Maar daar is nog wel brandstof voor nodig. Dus dan moet men eerst een systeem ontwikkelen welke H2O omzet in H2 en O2 (gewoon electrolyse dus) en vervolgens een dusdanig rendement heeft dat er bijvoorbeeld om 1L H2O om te zetten er minder nodig is om die machine aan te drijven.

Brak uitgelegd, maar ik denk dat jullie de strekking wel snappen :)
Dat zou dus een perpetuum mobile zijn. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je rijker dan Croesus en Dagobert Duck bij elkaar. Gelukkig zijn er dus nog andere manieren om electriciteit op te wekken, zie:
zeikstraal schreef op 04 March 2003 @ 14:42:
Nee, je gebruikt gewoon zonnepanelen. Zal wel even duren voordat je genoeg hebt, maar dan kun je ook even rondkijken ;)
Misschien zijn zonnepanelen ter plaatse ook wel te maken....
Waar wil je de energie vandaan halen om die zonnepanelen te maken? Dan is het een stuk slimmer om die direct te gebruiken om brandstof te maken.

Een energiebron om brandstof aan te maken zou een kleine kernreactor kunnen zijn, of eventueel een aantal Pu-batterijen. Dat heeft wel als voordeel dat je geen chemisch afval achterlaat :P

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mr. Liu schreef op 04 March 2003 @ 14:48:
[...]

Dat zou dus een perpetuum mobile zijn. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je rijker dan Croesus en Dagobert Duck bij elkaar. Gelukkig zijn er dus nog andere manieren om electriciteit op te wekken, zie:

[...]

Waar wil je de energie vandaan halen om die zonnepanelen te maken? Dan is het een stuk slimmer om die direct te gebruiken om brandstof te maken.

Een energiebron om brandstof aan te maken zou een kleine kernreactor kunnen zijn, of eventueel een aantal Pu-batterijen. Dat heeft wel als voordeel dat je geen chemisch afval achterlaat :P
Als je toch al een kernreactor hebt (kleine dan), dan kun je die beter meteen hooken aan een soort van turbine en deze vervolgens aan een dynamo oid. Is toch water zat op Mars. Maarja, we zullen wel zien met welke geniaal idee de NASA komt :)
Pagina: 1