Toon posts:

[dhcp + dns] geen hostnames

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
mensen,

Ik heb een Red Hat 7.3 machine in een netwerk gehangen. In principe is dit gelukt, op een puntje na. Ik kan geen hostnames van andere compu's resolven (dwz ping <hostname> geeft unknown hostname)

We draaien hier een netwerk dat voornamelijk uit nt4-bakken bestaat (dhcp en inetsharing wordt door een w2k machine geregeld). Onderling kunnen die nt4-machines wel pingen op hostname.

Volgens mij is dit geen foute instelling binnen de linux-bak, maar zeker ben ik niet...

any idea's??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 13:39 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Draai je een DNS server voor je lokale LAN? Zo ja, heb je wel jouw Win2k machine aangegeven als DNS server voor de RedHat bak? (ik neem even aan dat het hier om Win2k Server gaat :?)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Bedoel je met hostname een echte hostname of de NetBIOS name?

Verwijderd

Wat staat er in je /etc/resolv.conf ?

Verwijderd

Topicstarter
excuzez, er draaien hier nt4 bakken.

De sysbeheer zegt dat er hier geen locale dns-server draait (nu blijft voor mij de grote vraag hoe die win-machines aan een hostname onderling komen)

resolve.conf:
code:
1
2
nameserver 62.177.144.11
nameserver 62.177.144.2

interne netwerk zit overigens op de 192.168.0. range

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 13:50:
(nu blijft voor mij de grote vraag hoe die win-machines aan een hostname onderling komen)

WINS server dan misschien?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Door die 4 bakken toe te voegen in je /etc/hosts file. Dat is het makkelijkst denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 26 February 2003 @ 13:51:

[...]

WINS server dan misschien?
Nope, volgens sysbeheer niet (al twijfelt ie wel)

Overigens zijn er meer dan 4 bakken hier..

Verwijderd

raar... een PC gaat als ie een hostnaam niet kan vinden via een dns-server een broadcast versturen over het netwerk om de host te vinden....

hangt die bak in een ander subnet ????

Verwijderd

Een linuxserver doet dat niet. Daarom moet je gewoon alle bakken in de hosts-file van die linuxbak toevoegen... (ervanuitgaande dat het dus wel WINS is).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 14:05 ]

Verwijderd

Of fijn aan het knutselen met Samba. Maar dat is meer werk dan het toevoegen van hosts in je hosts file.
Maar dat zijn wel zo'n beetje de opties die je hebt. Dus interne dns server, hosts file, iets leuks doen moet Samba (zie http://www.oreilly.com/ca...chapter/book/ch07_03.html ) .

Verwijderd

Topicstarter
hmmja, hoe kan ik van een hosts-file gebruik maken icm een dhcp-server?

Verwijderd

Ik snap niet wat het uitdelen van IP's te maken heeft met de WINS hostnames.

Je windowsbakken kunnen elkaar op hun NetBIOS name pingen omdat ze zo'n tabel bijhouden wie welke name is. Linux doet dat niet, dus die moet je zo'n tabel opgeven (of idd gaan klooien met samba). Je moet dus in al je linux bakken die tabel toevoegen...

Verwijderd

Toch is dit eigenlijk gewoon een stukje basiskennis van je Operating System. DHCP heeft in zoverre iets met DNS te maken dat je die kunt meegeven bij het uitdelen van een ipnummer. Maar daar houdt het dan ook wel op verder.

Maar voordat deze draad nog verder afdaalt, sluit ik deze. Lees eens wat manuals door zou ik zeggen. In [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] en in de FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02 staan links naar meer info.

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.