Toon posts:

[Win95 of 98SE]Beide installaties mislukken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben voor een kennis hun pc opnieuw aan het installeren nadat zij bij het opstarten een vastloper kregen.

Nu wil het zo zijn, dat wanneer ik hetzij win95 of win98se op deze pç wil installeren, dat er iets fout gaat :'(

Het gaat om een:

Fujitsu XP Pro (kast)
Processor: PIImmx
32Mb intern geheugen
3 Gig harde schijf

Ik weet het is niet veel, maar ik zal het ermee moeten doen |:(

Wanneer ik dus begin met het opstarten van de pc (dit doe ik trouwens met een bootdiskette die ik gedownload heb van www.bootdisk.com, en vervolgens een partitie aanmaak (zo groot mogelijk), gaat alles goed.

Tot ik het welbekende commando SETUP geef.

Wanneer ik dit doe krijg ik de melding dat zowel bij win95 als bij win98se een minimale schijfruimte van 7Gig 8)7 nodig is :?

Weet een van jullie misschien waar dit aan kan liggen? Ikzelf heb namelijk geen idee meer waar ik het zoeken moet. :'( :'(

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
probeer setup /id
dan controleert hij niet op minimale schijfruimte

Verwijderd

Waarmee maak je die partitie aan? Fdisk? Formatteer je die partitie dan ook?

Verwijderd

Topicstarter
Zal de setup /id proberen.

Ik maak idd de partitie met Fdisk, maar partitie formateren hoeft toch niet als je al een format c: hebt gedaan? Ik maak wel de partitie actief.

Heb trouwens van een collega een tip gekregen om Fdisk /mbr te proberen, een van jullie mee bekent? Wat doet dit met Fdisk?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 14:15 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

/id? Die kende ik nog niet... Interesting :)

Hier staat wellicht meer nuttigs.

edit: fdisk /mbr herinitialiseert het bootrecord van de HD, en ik vermoed *ernstig* dat je daar niks mee opschiet. Voor een kale Win9X-installatie (d.i. zonder multiboot) maakt het dacht ik niet uit of je dat commando wel of niet geeft, dus je kan het gerust proberen :)

[ Voor 62% gewijzigd door Rataplan op 26-02-2003 14:18 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Zal wel ff bezig zijn met het lezen, maar bedankt in ieder geval :-P

Verwijderd

Met watvoor bootdisk doe jij fdisk?? (win95 bootdisk oid?).

Als jij win95 wil installeren moet je dus een fat16 partitie maken, deze kunnen maximaal 2 gig oid zijn. Jij zegt dat je je partitie maximaal maakt.. als dit groter dan de max. van fat16 is kun je zowiezo al geen win95 installeren.

Om win98 te installeren moet je gewoon in je bios instellen dat je van cd wilt booten, dan booten van cd met cd-rom ondersteuning, dan fdisk vanaf je cd uitvoeren (weet je teminste zeker dat je de goede doet), deze staat in de map win98, dan een zo groot mogelijke partitie aanmaken, wel aan het gegin zeggen dat je ondersteuning voor grote schijven aan wilt hebben. dan formateren met format.com uit de win98-map van je cd-rom, dan rebooten (met je cd erin) dan setup van cd-starten (dus NIET eerst naar dos oid.. gewoon van cd setup starten). dan kan het toch haast niet fout gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik idd een win95 bootdisk, en dat van de maximale partitie van 2Gig had ik ook door. Maar wat ik dan niet begrijp, is waarom de installatie dan met de vraag komt dat deze minimaal 7Gig nodig heeft.

Dat booten van cd bij win98 zal helaas niet gaan, staat wel op cd, maar niet bootable als je begrijpt wat ik bedoel, hehehe

Dus heb ook voor win98se een bootdisk van i-net gedownload.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 14:26 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Maximus

PhD i.o.

vreemd want ik had windows 98se op een 1,2 gig HDD en dat was mijn eerste compu-tje :)

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Topicstarter
M@ximuS schreef op 26 February 2003 @ 15:44:
vreemd want ik had windows 98se op een 1,2 gig HDD en dat was mijn eerste compu-tje :)
Ik had zelf ook Win95 op een P100 met een 2Gig hd draaien. Allemaal leuk, maar heb jij misschien nog een oplossing? Btw M@ximus, deze opmerking is niet kwaad bedoelt. Maar zit nu op mijn werk en zie al deze mogelijkheden langskomen (ben ik uiteraard heel blij mee. Maar nu wil ik het thuis nog uit gaan proberen....moet nog ff wachten, werktijd zit er bijna op :O :Z

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-09 16:40
Volgens mij haal je dingen door elkaar (je uitleg is een beetje ingewikkeld, misschien snap IK het niet :P)

Bootdisk erin, fdisk, alle partietes verwijderen, nieuwe aanmaken met maximale groote (primary!), reboot, format c:, fdisk /mbr.

In die volgorde zou het moeten werken :P

Verwijderd

Topicstarter
Oke wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Het probleem is namelijk opgelost :D :D :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ aan diegene die hier hun tips gepost hebben.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 09:22:
Oke wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Het probleem is namelijk opgelost :D :D :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ aan diegene die hier hun tips gepost hebben.
Wat loste je probleem nou precies op?

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Het feit dat je bij win98se en win95, je partitie nog moet formatteren na het gebruik van Fdisk (stom, stom, stom). Ben zelf gewend met xp te werken en daar hoef je nou net niet je partitie te formateren.

Met dank aan Silverstar en Icey. Ben thuis eens aan het lezen gegaan bij het gebruik van Fdisk, bij het beindigen van Fdisk, komt de melding dat je moet rebooten.

Maar er staat in dit verhaaltje nog een heel sneaky zinnentje, dat nog wel ff je partitie moet formatteren........Dit laatste had ik dus over het hoofd gezien (oeps).
Pagina: 1