Toon posts:

CDROM op Raid controller?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet mijn MSI K7N2G-ILSR binnen, met daarop een raid controller (Promise, I presume:))....
In de handleiding staat dat ik op die controller (IDE3) gewoon een ATAPI device kan aansluiten. Is dit waar, of is dit een drukfout?

BVD, DN

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt ervan af. Veel RAID controllers slikken alleen HDDs, maar er komen er steeds meer die ook met ATAPI schijven werken. Ik zou de manual geloven (simpel zat om te testen, lijkt me zo :z ) tenzij het tegendeel bewezen wordt.

Verwacht alleen niet dat je 2 CDRoms in een RAID 0 array kunt gooien 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
een cdrom raid.. grappig idee, maar dat zal wel nooit werkelijkheid worden

volgens een collega van me, die in een computerzaakje werkt, is dit een fout in de handleiding

het is idd makkelijk uit te proberen, maar daarvoor krijg ik de eerste uren de kans niet want ik zit voorlopig nog op me werk ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Move PMG -> OM & I/O Controllers

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Over de promise kan ik nix zeggen, maar op de hightpoint werkt het wel maar wordt niet aanbevolen. Overigens snap ik ook niet waarom je de wens hebt om op een Raidcontroller een cdrom aan te sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel 3HD's en 2x ATAPI. Dat is 5 apparaten.
Samensteling
1: 1x hdd
2: 2x atapi
3: 2x hdd

kan ik gewoon de hdd's aansluiten op de raid controller zodat ze niet als array werken en dat mijn data behouden blijft? dus zodat ik mijn raid controller als standaard ide controller gebruik...?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Voor zover ik zag op de msi site heeft dat bord een serial ata raid controller.
Dat betekend dat je niet 2 ide-devices (dus 2 hdd's) op die 3e poort kunt aansluiten.

En meestal is een raid-controller ook alleen maar raid-controller, en niet tegelijkertijd ook bruikbaar als 'normale' ide controller..
(alhoewel mijn A7V133 bijv. wel de mogelijkheid heeft om of alleen raid te gebruiken, of de controller als udma100 controller te gebruiken).

Verwijderd

Topicstarter
Twynn -> The mainboard has 3 IDE RAID connectors, whuch are controlled by Promise 20376.
IDE3 is a 32bit Enhanced PCI IDE and Ultra DMA 66/100/133 controller that provides PIO mode 0~5, Bus Master, and Ultra DMA 66/100/133 function. You can connect up to 2 hard disk drives, CDROM, 120MB floppy (reserved for future BIOS) and other devices.

Ik heb eens gelezen dat indien je hdd voor hdd aansluit op een RAID controller en van alle drives een single array maakt, dat de controller dan als gewone IDE controller werkt.

In de handleiding van de Promise controller zelf staat dat je geen gebruik kunt maken van ATAPI devices..

Ik ben dus een beetje de IDE-draad kwijt.. ik durf het niet echt te proberen, strax ben ik 140gb aan data kwijt :(

Verwijderd

Inderdaad, als je geen array aanmaakt dan zal de RAID-controller zelf twee single 0+1 arrays aanmaken en kun je de RAID-controller "gewoon" als 2 extra IDE-poorten zien.

Verwijderd

meestal kan dat gewoon, ligt vaak ook aan je RAID bios.
Pagina: 1