Toon posts:

[acpi] hoe uit te zetten [win2k]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
Ik heb wat problemen met mijn pci geforce 4 (mx440) in combinatie met mijn sbLive. Ik ben van plan er nog een agp voodoo5500 er bij te stoppen maar omdat ik nu al genoeg problemen heb wacht ik even hiermee tot deze problemen opgelost zijn.

Dit staat in de FAQ
Waarom staan alle devices op 1 IRQ?

Dit komt vrijwel altijd door ACPI. ACPI is een standaard voor verschillende beheersystemen, en het device beheer valt daar ook onder. ACPI zorgt er in Windows 2000/XP vaak voor dat er veel devices op 1 IRQ gezet worden. Meestal is dat IRQ 9 of 11. Hoewel deze IRQ sharing theoretisch probleemloos zou moeten zijn, is de praktijk anders. Het is dan ook aan te raden om het OS zonder ACPI te installeren zodat je van deze problemen af bent. Het enige wat je dan moet missen, is de luxe powermanagment features die ACPI biedt, maar voor de meeste mensen weegt deze luxe niet op tegen de IRQ problemen.
ik heb in wat topic gelezen over IRQ-sharing en weet nu dat dit een onderdeel van ACPI is. ik denk dat mijn problemen opgelost zijn als ik ACPI uit zet, maar ik kan nergens in een topic vinden hoe dit uit te zetten is.

ik heb zelfs een verse installatie geprobeerd, maar ik kon nergens vinden waar dit uit te zetten is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
specs:
elite groupe k7s5a (mobo) (sis735 chipset)
   onboard AC97 (disabled)
   onboard modem (disabled)
   onboard Lan (enabled)
Athlon XP 1800+
XFX geforce 4 mx 440 (PCI)
SBlive bulk (PCI)
Win2k pro

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rechtermuis, schermbeveiliging, energiebeheer, ACPI :)

of niet deze :?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ik weet dat energiebeheer een optie van ACPI is, maar ik wil de hele ACPI uit zetten, dus ook IRQ-sharing.

P.S. ik heb geen tabblad ACPI in dit energiebeheer menu, duid je ergensanders op?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Enigste manier is je OS opnieuw te installen;

In geval van 2k/xp:

CD d'rin, bij het opstarten voordat ie zegt 'press F6 to bladibla' ram je paar keer op F5,
dan kan je opgeven wat voor een soort systeem je heb.

dan kies je ipv 'ACPI pc', 'MPS pc'.

Je kan het ook proberen in je device manager de driver van je PC properties te vervangen door een MPS driver, maar dat lijkt me heel onverstandig

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

In je bios kun je dit uitschakelen!! in één van de opties kun je dit disable-en! weet zo ff niet welke, maar balder de bios maar ff door en je ziet wel welke je nodig hebt!

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga gewoon eerst even via blackd zijn maniertje (dus via device manager proberen) als dan alles mis gaat doe ik wel een nieuwe install of een repair.

[update]
als ik via de devicemanager mijn acpi verander dan start mijn pc daarna niet meer op. geen probleem, ik ben niet bang voor een verse install.

nu mijn vraag, als ik op F5 ram op het goede moment (zie boven) dan kan ik kiezen uit:
code:
1
2
3
4
standard pc
standard pc with step-c i486
sgm
other

als ik "other" kies vraagt win2k-setup om een cd-rom en sgm moet ik ook niet hebben. maar wat betekenen die andere 2?
[/update]

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 12:20 ]

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 18:00

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Ik koos altijd voor standard pc.

Maar standaard pc installen wil niet zeggen dat je dan van al je problemen af bent. Als ik nl niet handmatig in mijn bios IRQ's toe wees aan de verschillende pci sloten...had ik nog veel apparaten op 1 IRQ zitten. Als je de optie in je BIOS hebt, zul je ook even ACPI moeten disablen (bij (sommige) msi borden IPCA).

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
je moet in apparaat beheer dus standard pc kiezen
of tijdens de boot.
kijk eerst eens in je bios hoe het zit met je irq indeling. shuffle wat me je pci kaarten

[ Voor 11% gewijzigd door Rody op 26-02-2003 15:54 ]

Pagina: 1