Toon posts:

[win2000] Gaat de server dat wel trekken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de basisschool waar ik stage loop, worden voor de leerlingen en voor de leraren van de bovenbouw ongeveer 250 profielen aangemaakt. Ook de exchange en de printerserver zitten op dezelfde server. Ieder heeft zijn eigen homedirectory, mailades en de mogelijkheid om te printen.

De specs van de server:

Intel pentium 3 1ghz processor (geen dual)
512 MBRAM
geen SCSI, gewoon IDE
Windows 2000 SERVER service pack 2

Stel dat er 150 profielen op dezelfde tijd zijn ingelogt, gaat dat niet het gehele netwerk enorm vertragen :? Trekt deze server dat?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alleen profielen / mail / printen??? Dat trekt die server makkelijk. Als je nic maar goed genoeg is en je hdd maar snel genoeg. Zoals ik het nu lees zou ik alleen de exchange op een andere comp gooien met meer geheugen, want 512 Mb voor 150 ingelogte exchange boxen vind ik vrij weinig. Maar moet wel te doen zijn.

Verwijderd

Lijkt mij niet voldoende, ik was zowiezo al naar 2 servers gegaan, waarvan 1 exchange draait,
De exchange bak een dual xeon en 1,5GB geheugen en een RAID 0+1 RAID kabinet.
en de andere DC + printserver + RAID 5 kabinet ivm performance/redundancy.
deze 2 servers een GB verbinding geven op de backbone.
wat als bijv. 100 leerlingen tegelijkertijd inloggen en hun profiel naar beneden trekken.

Ik voorzie drama's/ellende

Verwijderd

als je wat post in PNS maakt dan in ieder geval duideijk WAT je precies bedoelt, en op WIE je reactie bedoelt is.

Tevens is het ook aangenaam je reactie enigzins te onderbouwen.

Er is geloof ik ergens een reply policy, maar ik zie hem zo gauw niet, maar zo reageren heeft dus GEEN nut.

Verwijderd

JAh trekt hij wel , maar is het active dir ?
10/100 ? mbit

grt dennis

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 11:53:
Lijkt mij niet voldoende, ik was zowiezo al naar 2 servers gegaan, waarvan 1 exchange draait,
wat als bijv. 100 leerlingen tegelijkertijd inloggen en hun profiel naar beneden trekken.

Tja...een basisschool, die moeten aan hun budget denken. Ik zal voorstellen of het eventueel mogelijk is om er een exchange server bij te zetten.

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 11:53:

Jah voor een enorm bedrijf is dat het misschien voor basosschool niet hoor!

Verwijderd

NeverSeen schreef op 26 February 2003 @ 12:20:
[...]

Jah voor een enorm bedrijf is dat het misschien voor basosschool niet hoor!
wat maakt het uit of er nu 150 werknemers inloggen met een "roaming profile" of 150 scholieren?

Het moet toch echt fysiek van het beestje afkomen.

Maar het ligt er dus ook aan hoeveel concurent users er zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 12:16:
JAh trekt hij wel , maar is het active dir ?
10/100 ? mbit

grt dennis
Idd active directory...er is een backbone van 1gb naar een aparte patchkast in een ander gebouw. In dit gebouw is het gewoon 100 mbit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 12:23:
[...]

Idd active directory...er is een backbone van 1gb naar een aparte patchkast in een ander gebouw. In dit gebouw is het gewoon 100 mbit.
Okay, wat dus ff van belang is.

Hoeveel mensen werken er concurent (tegelijkertijd) op die server?
Hoeveel fysieke workstations zijn dr?
Hoe belangrijk is uptime en redundancy/fault tollerant?
Is er een tijdstip (bijv. 08:30) dat er spontaan 150 mensen tegelijkertijd inloggen?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:41
Alle mensen hierboven die roepen 'dat kan (makkelijk)' en 'dat kan niet, is vragen om problemen' baseren allen hun reactie op gevoel en niet verstand.

Er missen enkele cruciale gegevens zoals (inderdaad) maximum concurrent users, hoe lang zijn deze echt tegelijk aangelogd/bezig, hoe groot zijn de mailboxen/mogen ze worden, wat zit er in de roaming profiles (temporary intenet files?!), hoe veel data wordt er gelezen, enz.

Die zaken kunnen makkelijk op één server als er niet teveel data wordt gebruikt. Bij veel absoluut niet.

Voorbeeld : ik heb in een omgeving gewerkt met maximaal 50 gebruikers, maximaal 15 tegelijkertijd op het werk ingelogd. Maar ze hadden wel een vreselijk dikke vette e-mail server nodig, omdat er met documenten werd gewerkt van 50Mb tot een dikke 250 Mb.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 12:26:
[...]

Okay, wat dus ff van belang is.

Hoeveel mensen werken er concurent (tegelijkertijd) op die server?
Hoeveel fysieke workstations zijn dr?
Hoe belangrijk is uptime en redundancy/fault tollerant?
Is er een tijdstip (bijv. 08:30) dat er spontaan 150 mensen tegelijkertijd inloggen?
Hoeveel mensen er tegelijkertijd op de server werken is niet altijd gelijk. Het kan zo zijn dat er bijv. 2 hele klassen en een aantal docenten tegelijkertijd ingelogd zijn. Ik denk dat het dan maximaal 80 tegelijk zullen zijn.

Er zijn 130 fysieke werkstations.

Belangrijk, de uptime moet natuurlijk zo lang mogelijk zijn...Wat bedoel je precies met redundancy/fault tollerant?

Waaschijnlijk is er geen tijdstip dat mensen allemaal tegelijk inloggen. Alleen wanneer een aantal klassen tegelijk inloggen, of leraren die hun mail checken (maar dat zal ook niet altijd tegelijk zijn) Dit is denk ik geen probleem.
Er missen enkele cruciale gegevens zoals (inderdaad) maximum concurrent users, hoe lang zijn deze echt tegelijk aangelogd/bezig, hoe groot zijn de mailboxen/mogen ze worden, wat zit er in de roaming profiles (temporary intenet files?!), hoe veel data wordt er gelezen, enz.
De mailboxen zijn nu nog onbeperkt, dat gaat waarschijnlijk nog wel veranderen. Hoeveel mb dat gaat worden is me onbekent.

In de roaming profiles worden bureaublad, favorieten, cookies en instellingen opgeslaan. Dit wel op een aparte partitie en niet op de partitie waar de data van de users staat. Hoeveel data er wordt gelezen weet ik niet, de profielen van de leerlingen bestaan nog niet.

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Da's nog best zwaar voor zo'n machine. Ik heb niet zoveel ervaring met win2k servers, maar als het een vergelijkbare netware machine zou zijn zou ik het volgende denken:

De profiles bestaan nog niet zeg je, houd er rekening mee dat die dingen altijd veel groter worden dan je zou verwachten. Ook kan ik me voorstellen dat scholieren best een hoop mail gaan versturen.

Ik denk dat je vooral heel veel harddiskruimte nodig gaat hebben, en dat die harddisk(s?) zeer snel moeten zijn. IDE kan misschien net wel, maar dan wel een zeer snelle IDE. Het geheugen lijkt me ook veel te weinig, je hebt waarschijnlijk meer geheugen als cache nodig voor als een klas inlogt.

Processor moet voldoende zijn, lijkt me zo. Er draaien toch niet veel applicaties op de server, op Exchange na dan, die veel harddiskruimte verbruiken.

En het is natuurlijk ook niet nodig om een veel snellere bak te kopen, als de connecties toch allemaal door die ene 1gb<->100mbit verbinding moeten...

Je zit dan wel meteen op het maximale aantal clients. Maar als je op de centen moet letten...

Houd je overigens ook rekening met een virusscanner en evt. backup? Die trekken namelijk weer wel meer CPU-tijd, en kunnen er net voor zorgen dat de machine toch te traag wordt....

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 13:24:
[...]

Hoeveel mensen er tegelijkertijd op de server werken is niet altijd gelijk. Het kan zo zijn dat er bijv. 2 hele klassen en een aantal docenten tegelijkertijd ingelogd zijn. Ik denk dat het dan maximaal 80 tegelijk zullen zijn.

Er zijn 130 fysieke werkstations.

Belangrijk, de uptime moet natuurlijk zo lang mogelijk zijn...Wat bedoel je precies met redundancy/fault tollerant?
Met uptime bedoel ik eigenlijk niet hoelang die up is, alsie maar up is.
Als je dat belangrijk vindt, werk je niet met 1 server, maar met meerdere, zodat een andere server bepaalde taken overneemt.
Ook werkt je dan niet met IDE schijven, maar met RAID cabinets, zodat als er 1 schijf uitvliegt, je niet direct offline bent.
Rendunant voedingen etc.
Waaschijnlijk is er geen tijdstip dat mensen allemaal tegelijk inloggen. Alleen wanneer een aantal klassen tegelijk inloggen, of leraren die hun mail checken (maar dat zal ook niet altijd tegelijk zijn) Dit is denk ik geen probleem.

[...]

De mailboxen zijn nu nog onbeperkt, dat gaat waarschijnlijk nog wel veranderen. Hoeveel mb dat gaat worden is me onbekent.

In de roaming profiles worden bureaublad, favorieten, cookies en instellingen opgeslaan. Dit wel op een aparte partitie en niet op de partitie waar de data van de users staat. Hoeveel data er wordt gelezen weet ik niet, de profielen van de leerlingen bestaan nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Loesje schreef op 26 februari 2003 @ 13:45:
Da's nog best zwaar voor zo'n machine. Ik heb niet zoveel ervaring met win2k servers, maar als het een vergelijkbare netware machine zou zijn zou ik het volgende denken:

De profiles bestaan nog niet zeg je, houd er rekening mee dat die dingen altijd veel groter worden dan je zou verwachten. Ook kan ik me voorstellen dat scholieren best een hoop mail gaan versturen.

Ik denk dat je vooral heel veel harddiskruimte nodig gaat hebben, en dat die harddisk(s?) zeer snel moeten zijn. IDE kan misschien net wel, maar dan wel een zeer snelle IDE. Het geheugen lijkt me ook veel te weinig, je hebt waarschijnlijk meer geheugen als cache nodig voor als een klas inlogt.

Processor moet voldoende zijn, lijkt me zo. Er draaien toch niet veel applicaties op de server, op Exchange na dan, die veel harddiskruimte verbruiken.

En het is natuurlijk ook niet nodig om een veel snellere bak te kopen, als de connecties toch allemaal door die ene 1gb<->100mbit verbinding moeten...

Je zit dan wel meteen op het maximale aantal clients. Maar als je op de centen moet letten...

Houd je overigens ook rekening met een virusscanner en evt. backup? Die trekken namelijk weer wel meer CPU-tijd, en kunnen er net voor zorgen dat de machine toch te traag wordt....
Om te beginnen ligt het voledige beheer niet bij ons.
Het is een bedrijf dat hier het systeem beheerd.
Wij voeren gewoon simpele instructie's uit als stagiaire's.

Zoals: het invoeren, wijzigen en verwijderen van bijvoorbeeld clients.

Nu je het over de ruimte gaat hebben, hebben wij ook iets opgemerkt de "data" schijf is maar 10 GB daar is nu al (door de leraren) 7.8 GB van gebruikt.

Wij zijn van plan om de leerlingen elk 10 mb te geven wat dus zal betekenen dat we voor de 170 leerlingen 1.7 GB nodig hebben oftewel we houden maar een marché over van 300 MB !

Wat dus naar onze verwachting een groot probleem gaat vormen.

Wij willen deze problemen volgende week gaan voorleggen bij dat bedrijf en wij willen die zogenaamde problemen goed onderbouwen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 14:01:
[...]

Om te beginnen ligt het voledige beheer niet bij ons.
Het is een bedrijf dat hier het systeem beheerd.
Wij voeren gewoon simpele instructie's uit als stagiaire's.

Zoals: het invoeren, wijzigen en verwijderen van bijvoorbeeld clients.

Nu je het over de ruimte gaat hebben, hebben wij ook iets opgemerkt de "data" schijf is maar 10 GB daar is nu al (door de leraren) 7.8 GB van gebruikt.

Wij zijn van plan om de leerlingen elk 10 mb te geven wat dus zal betekenen dat we voor de 170 leerlingen 1.7 GB nodig hebben oftewel we houden maar een marché over van 300 MB !

Wat dus naar onze verwachting een groot probleem gaat vormen.

Wij willen deze problemen volgende week gaan voorleggen bij dat bedrijf en wij willen die zogenaamde problemen goed onderbouwen.
is die 10 MB voor roaming profile/mail/opslag ruimte?

zo ja, dan ga je helemaal problemen krijgen, als je 1 fatsoenlijk topic op GoT opent ben je al bijna 10 MB kwijt aan temporary internet files :)

• Loesje
10 mb is VEEL te weinig. Profiles worden al groter. Vraag aan het bedrijf of ze ook de temporary-internet-files in het profile willen opslaan, zoniet scheelt dat wel iets. Dan kan het misschien net.

Maar waar ga je je mailboxen dan neerzetten? De mailtjes staan ofwel bij Exchange, of in de profiles in outlook-bestanden. (of andere mailer) Dat komt er dus ook nog bij.

En je denkt dat de leraren niet meer ruimte gaan gebruiken dan de 7.8 gb? Groeit de behoefte aan ruimte niet alleen maar? (Je moet als beheerder stevig in je schoenen staan als je hd gebruik wilt indammen.)

Redundancy lijkt me op een school niet belangrijk, dan is de computerles maar een andere keer, en gaat de directeur maar eens een klas bijwonen....

Als je deze bak als server 'over' hebt, zou je het kunnen proberen. Uitbreidingsmogelijkheden heb je dan echter niet, en met name op je HD heb je die waarschijnlijk snel nodig.
Als je hem moet aanschaffen zou ik voor een zwaardere machine kiezen, dat is dan op termijn veel goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 14:11:
[...]

is die 10 MB voor roaming profile/mail/opslag ruimte?

zo ja, dan ga je helemaal problemen krijgen, als je 1 fatsoenlijk topic op GoT opent ben je al bijna 10 MB kwijt aan temporary internet files :)
De tempory internet files worden opgeslaan op een aparte partitie, de 10 mb is alleen voor data (word documenten enz.)

Verwijderd

Wat er al eerder is gezegd....10 MB voor een profiel is erg weinig en 10 MB voor een homedir is al helemaal niet te doen. Een stevige Excell-sheet of een Powerpoint bestand is al groter als 10 MB. Ik zou de genoemde server wat uitbreiden met geheugen en HD ruimte zodat je ook nog ergens wat backupspul kan neerzetten!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 15:37:
Wat er al eerder is gezegd....10 MB voor een profiel is erg weinig en 10 MB voor een homedir is al helemaal niet te doen. Een stevige Excell-sheet of een Powerpoint bestand is al groter als 10 MB. Ik zou de genoemde server wat uitbreiden met geheugen en HD ruimte zodat je ook nog ergens wat backupspul kan neerzetten!
Klopt, maar wij weten niet of ze er een extra hdd bij willen doen. Zoals het er nu voorstaat kunnen we ze alleen 10 mb geven. Ik hoop dat het wel meer gaat worden om problemen te verkomen.

20 MB lijkt me redelijker. Het zijn kinderen op een basisschool, die werken niet met excelsheets en grote powerpoint bestanden. Enkel werkstukjes met wat plaatjes.

Loesje, de bestanden van de exchange server worden ook weer op een aparte partitie opgeslaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 15:55 ]

Verwijderd

eh even wat anders een ide schijfje ?? wordt nog best langzaam hoor als je een hele klas profielen in een keer gaat ophalen, zou toch wel bij voorkeur raid 5 met een boel cache gebruiken wil het nog enigzins responsive blijven. Je serverpark loopt volledig scheef met je netwerk, je hebt een centrale server (ide), deze kan met 2 concurrend users die een profiel ophjalen al niet eens je 100mb vol krijgen laat staan de genoemde gigabit. dus serverpark uitbreiden zoals arjo zegt is volgens mij wel een must om het werkbaar en een beetje in verhouding te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 16:50 ]

• bruto
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Ik denk toch zeer zeker wel dat je scsi moet overwegen, zeker als je meerdere users tegelijk in laat loggen. En dat nog niet alleen, IDE is gewoonweg niet gemaakt om 24/7/365 te draaien, gaat gewoon snel stuk, en geloof ik me, spreek uit ervaring :+
Verder zoals gezegd, cpu is afdoende, ram kan wat meer, als je echter exchange gaat draaien op dezelfde machine, hou dan rekening met 1GB+ als minimum.

The more you know, the more you know you don't know.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik doe HI op fontys in Eindhoven en wij hebben ook maar 10 MB per student home dir. Nu ik de laatste tijd bezig ben met C++ proggen merk ik dat de debug dirs erg groot worden en is het niet meer mogelijk om met die homedir te werken. Maar kom op ... voor een basisschool!

No worries m8

• Loesje
Ik weet niet met wat voor een systemen jij werkt, en uit welke eeuw je IDE-harddisks komen, maar tegenwoordig gaan die STUKKEN sneller dan 100mbit, hoor...

En als een vertegenwoordiger van merk X zegt dat je een Y-GAAF-Raid systeem nodig hebt om 100 mbit te kunnen halen moet je hem zeker niet geloven...

100mbit = 10 megabyte per seconde. = VEEL tragen dan HDD. (even opgezocht 7200rpm seagate ata = 683 mbit volgens seagate)

En een 1gb verbinding haal je toch ook echt nooit volledig. Daarnaast gaat naar de clients 100mbit, dus door de tussenliggende switches e.d. haal je die gb never nooit niet, en is een standaard IDE hdd ruimschoots voldoende.

/edit:
Betrouwbaarheid is wel lager, ja. Maar redundancy lijkt me minder belangrijk. (backup natuurlijk wel)

[ Voor 8% gewijzigd door Loesje op 26-02-2003 17:39 . Reden: toevoeging ]

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Heb je deze machiene al ? Zo nee.. Neem dan een nieuwere machiene en pak het goed aan veel goedkoper op korte termijn ! Hoeveel gebruikers loggen er max tegelijk in ? Daar moet je vanuit gaan en daar de boel op gaan baseren. Een snelle schijven configratie is zeker belangrijk evenals backup in deze situatie

[ Voor 25% gewijzigd door _MaLa_ op 26-02-2003 17:58 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
100 Mbit = 12.5 MegaByte per seconde. IDE's kunnen dat trekken maar... IDE's zijn niet betrouwbaar genoeg voor een 24/7 systeem. SCSI's zijn hoogwaardiger (en je kunt dus 100Mbit trekken met een simpel UW-SCSI systeem).
Ik denk wel dat de kindjes en leraars kunnen wachten om hun profiel op te halen dus snelheid is niet zo een groot probleem. Wat wel een probleem kan worden is de schijfgroote. 20 MegaByte minimum voor al hun informatie. En reserveer maar 1.5x de grootte van die school zijn maximumcapaciteit aan leerlingen.
Upgraden naar een sneller gigabit systeem kun je later ook en als je het niet direct nodig hebt kun je trunking of multiple routing gebruiken om vb 2 100 Mbit netwerkkaartjes in te steken naar een andere schijfsysteem overstappen is al heel moeilijk maar een extra hard disk insteken moet altijd kunnen (dus geen CDRW, CDROM en 2 HD's insteken nu eh).
Zie wel dat de netwerkkaartjes 3Com of Intel zijn en een eigen chipset bevatten.
Je PC ook snel genoeg maken. 1 Ghz is op het randje, extra RAM insteken moet je ook kunnen (naar 1 Gig RAM of zo gaan).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Vuurvlieg
  • Laatst online: 25-03 22:36
het moet toch ook niet zo'n probleem zijn om er meer hd en ram in te zetten..
kosten:
ibm 120gb 7200 rpm 155 EUR
512mb ram 49 EUR

mocht win2k raid 0/1 ondersteunen dan neem je 2 hd's en gooi je die software matig in raid 1, zodat je redundancy hebt + 2 * 512mb ram.. budget oplossing maar wel een waarbij het mogelijk zou zijn dat het goed gaat werken.. 10gb hd is echt te weinig...

dit is dus duidelijk een budget oplossing, maar aangezien we over een school praten, hebben ze denk ik niet het budget voor allemaal van die dure oplossingen, dit zou op 400 EUR komen

• Guru Evi
het moet toch ook niet zo'n probleem zijn om er meer hd en ram in te zetten
Niet zo'n probleem om er een extra HD in te steken behalve... als je van schijfsysteem wilt overstappen (IDE -> SCSI) of als je IDE kanalen allemaal gebruikt zijn. Daarbij is IDE te traag om samen met een CDROM gebruikt te worden.
RAM kun je bijsteken maar als je goedkoop ECS moederbord maar plaats heeft voor 1 latje dan moet je al een heel latje vervangen.

• Vuurvlieg
de data schijf is 10gb.. om hier 120 gb van te maken moet lukken door de schijf te vervangen, maar veel hangt idd af van de setup zoals die er nu is en de vrije geheugen plaatsen.. dusssss.. meer info :)

Verwijderd

Loesje schreef op 26 februari 2003 @ 17:37:
Ik weet niet met wat voor een systemen jij werkt, en uit welke eeuw je IDE-harddisks komen, maar tegenwoordig gaan die STUKKEN sneller dan 100mbit, hoor...

En als een vertegenwoordiger van merk X zegt dat je een Y-GAAF-Raid systeem nodig hebt om 100 mbit te kunnen halen moet je hem zeker niet geloven...

100mbit = 10 megabyte per seconde. = VEEL tragen dan HDD. (even opgezocht 7200rpm seagate ata = 683 mbit volgens seagate)

En een 1gb verbinding haal je toch ook echt nooit volledig. Daarnaast gaat naar de clients 100mbit, dus door de tussenliggende switches e.d. haal je die gb never nooit niet, en is een standaard IDE hdd ruimschoots voldoende.

/edit:
Betrouwbaarheid is wel lager, ja. Maar redundancy lijkt me minder belangrijk. (backup natuurlijk wel)
ik weet niet uit welk millenium jij komt, maar welk bedrijf heeft een data server, waarvan de schijven IDE zijn?

Ik neem toch aan dat zelfs scholen dit in orde hebben.

en het gaat niet om dat 1 GB naar een client gehaalt gaat worden, maar als bijv. 1 klas (30 kids tegenwoordig?) tegelijkertijd hun profiel naar beneden haalt.
Dit ga je echt niet willen met 1 ide schijf hoor!!!!

Verwijderd

Topicstarter
_MaLa_ schreef op 26 February 2003 @ 17:53:
Heb je deze machiene al ? Zo nee.. Neem dan een nieuwere machiene en pak het goed aan veel goedkoper op korte termijn ! Hoeveel gebruikers loggen er max tegelijk in ? Daar moet je vanuit gaan en daar de boel op gaan baseren. Een snelle schijven configratie is zeker belangrijk evenals backup in deze situatie
Wij hebben deze machine nu al ongeveer een half jaar, nooit problemen mee gehad maar we zijn nu gewoon bang dat hij het niet gaat trekken.

Wij willen met goede en goed onderbouwde argumenten naar bijvoorbeeld de directie gaan.

Daarom is op dit moment onze vraag of er voor de exchange een aparte server geplaats moet worden. Zo ja, wat zouden jullie ons aanraden?

• bruto
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

De taken als Fileserver, printserver en DC zijn niet dermate vretend dat exchange er niet naast kan draaien. Exchange vind het echter wel prettig als ie zijn eigen machine heeft, dit is vooral met backuppen handig. Echter voor het geld dat je uitspaart als je besluit alles op een bak te draaien kan je een stevige scsi disk kopen, of indien gewenst een ide raid maken, met een spare zodat de betrouwbaarheid van ide eigenlijk geen issue meer is.

The more you know, the more you know you don't know.

Verwijderd

Wat is trouwens de reden dat voor leerlingen roaming profiles worden gebruikt?? Je kunt voor leerlingen dacht me veel beter mandatory profiles gaan gebruiken. Vuistregel voor de schijfruimte: Schat in hoeveel ruimte je het komende jaar nodig hebt, en verdubbel deze hoeveelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 09:18:
Wat is trouwens de reden dat voor leerlingen roaming profiles worden gebruikt?? Je kunt voor leerlingen dacht me veel beter mandatory profiles gaan gebruiken. Vuistregel voor de schijfruimte: Schat in hoeveel ruimte je het komende jaar nodig hebt, en verdubbel deze hoeveelheid.
Het is een roaming profile omdat wij de kids een klein beetje verantwoordelijkheid willen mee geven.

Stel ze gooien alle icoontjes van het burea blad dat is dan HUN probleem.
En ze kunnen nu dan ook bv. favorieten instellen en dergelijken.

Maar dat is op dit moment niet ons probleem.

• Loesje
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 22:21:
[...]

ik weet niet uit welk millenium jij komt, maar welk bedrijf heeft een data server, waarvan de schijven IDE zijn?
Nou, de school waar we het hier over hebben, bijvoorbeeld?
en het gaat niet om dat 1 GB naar een client gehaalt gaat worden, maar als bijv. 1 klas (30 kids tegenwoordig?) tegelijkertijd hun profiel naar beneden haalt.
Dit ga je echt niet willen met 1 ide schijf hoor!!!!
Ja, dat gaat traag, ja. Maar een snellere HD lost het probleem niet op, omdat de bekabeling hier toch echt de zwakste schakel is. Of in ieder geval zijn de hardware (snel ide) en deze bekabeling ongeveer even snel. Hoogstwaarschijnlijk is de HD wat trager, meer cache moet het kunnen ondervangen. (niet met de profiles, nee)

En ja, natuurlijk is SCSI beter, maar SCSI-Raid systemen zijn voor een basisschool echt overbodig. Bestaande server kan voor weinig kosten uitgebreid worden, maar als het een SCSI-Systeem moet worden wordt dat al snel meer geld dat je uitgeeft voor een schijn-gevoel van veiligheid en een performance verbetering van zo'n 5% die echt niet uitmaakt voor de scholieren.

Backup is velen malen belangrijker dan de veiligheid van raid, en de snelheid van raid heb je niet nodig. SCSI zou leuk zijn, maar de doorvoersnelheden van IDE en SCSI voor kleine bestanden ontlopen elkaar vrijwel niets, dat gaat pas op als de bestanden veel groter zijn.

Mijn bericht was overigens een reactie op MASH_MAN.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben onze problemen zojuist voorgelegt bij het bedrijf.
Deze zijn het min of meer met ons eens.

Het bedrijf in kwestie gaat er nu over nadenken wat de beste oplossing is. Dit krijgen we te horen na de carnavals vakantie.

Natuurlijk houden wij jullie op de hoogte van de verder ontwikkelingen, en meer info is altijd wenselijk.

Onze dank is groot :) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 15:32 ]

• Vuurvlieg
Loesje schreef op 27 February 2003 @ 15:21:
[...]

Nou, de school waar we het hier over hebben, bijvoorbeeld?

[...]

Ja, dat gaat traag, ja. Maar een snellere HD lost het probleem niet op, omdat de bekabeling hier toch echt de zwakste schakel is. Of in ieder geval zijn de hardware (snel ide) en deze bekabeling ongeveer even snel. Hoogstwaarschijnlijk is de HD wat trager, meer cache moet het kunnen ondervangen. (niet met de profiles, nee)

En ja, natuurlijk is SCSI beter, maar SCSI-Raid systemen zijn voor een basisschool echt overbodig. Bestaande server kan voor weinig kosten uitgebreid worden, maar als het een SCSI-Systeem moet worden wordt dat al snel meer geld dat je uitgeeft voor een schijn-gevoel van veiligheid en een performance verbetering van zo'n 5% die echt niet uitmaakt voor de scholieren.

Backup is velen malen belangrijker dan de veiligheid van raid, en de snelheid van raid heb je niet nodig. SCSI zou leuk zijn, maar de doorvoersnelheden van IDE en SCSI voor kleine bestanden ontlopen elkaar vrijwel niets, dat gaat pas op als de bestanden veel groter zijn.

Mijn bericht was overigens een reactie op MASH_MAN.
SCSI en IDE ontlopen mekaar JUIST veel als er veel kleine bestanden in het spel zijn, want de acces time van een SCSI disk is gewoon veel kleiner dan die van IDE, bij grote bestanden zal dit juist mekaar minder ontlopen.. :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Loesje schreef op 26 februari 2003 @ 17:37:

/edit:

Leuke theorie maar zo werkt het in de praktijk niet. Je kijkt teveel naar nietszeggende sequentiële transferrates. Op het moment dat 30 kiddo's tegelijkertijd gaan inloggen moet die harde schijf als een gek gaan seeken, dus je wilt lage toegangstijden en command queuing. Een Cheetah X15-36LP haalt op een zeer willekeurig toegangspatroon niet eens 6MB/s. Een 'snelle' IDE schijf mag blij zijn met 1,5MB/s. Bij de fileserver van die basisschool zal het waarschijnlijk wat minder extreem zijn, maar verwacht een groot verschil tussen de performance van een 7K2 IDE en 10K SCSI schijf. De laatste zal minimaal twee keer zo snel zijn.

Desktop IDE schijven zijn bovendien totaal niet geschikt voor 24/7 toepassingen in een zwaar belaste server. Als het apparaat de hele dag uit z'n neus zou staan te eten zou het geen probleem zijn, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. SCSI schijven zijn gemaakt voor 24/7 gebruik met een hoge duty cycle (veel koppenverplaatsingen). De componenten zijn zwaarder uitgevoerd, de kwaliteitscontrole en kwaliteitseisen zijn veel strenger (individuele tests ipv tests van samples uit een grote batch).

Zolang je niet enorme hoeveelheden storage nodig hebt ben ik niet overtuigd van het prijsvoordeel van IDE. Om een beetje performance te halen heb je RAID 5 of RAID 10 nodig en om de betrouwbaarheid te garanderen is een hotspare noodzakelijk, anders wordt je alsnog genaaid als twee schijven toevallig in korte tijd stuk gaan. Je hebt dan al een hardware RAID controller nodig met vier kanalen. De prijs van zo'n ding is net zo hoog als van een SCSI controller met geïntegreerde mirroring (Adaptec 29320 of 39320 met HostRAID of LSI 22320-R). Het prijsverschil tussen IDE en SCSI schijven is lang niet zo groot meer. Voor 190 euro heb je een 36GB Atlas 10K III die twee keer zo snel is als een Western Digital WD800JB van 120 euro.

Ik zou gaan voor een Adaptec 29320 met HostRAID en twee of vier 36GB Atlas 10K III schijven afhankelijk van de benodigde opslagcapaciteit. Totale prijs zo'n 1100 euro incl. BTW voor 73GB storage met redundancy.

Voor 200 euro meer kun je een LSI MegaRAID 320-1 of Adaptec 2120S single channel Ultra320 RAID controller aanschaffen en drie 36GB Atlassen in RAID 5 draaien plus eventueel een hotspare. Voordeel hiervan is dat je veel betere managementtools hebt. Met Adaptec Storage Manager kun je op afstand je RAID set managen en event notificatie krijgen, LSI heeft vergelijkbare software).

De goedkope oplossing is een Promise SX4000 met drie WD's in RAID 5 en een hotspare. Kost zo'n 750 euro. Nadelen zijn de lagere performance en de hogere onderhoudskosten omdat de kans op uitval van een harde schijf aanzienlijk groter is.

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 27-02-2003 18:58 ]

• Legztec
  • Laatst online: 17-04 14:05

Legztec

Slapen?

Ik begrijp niet waar de meeste lui hier zeggen dat je een betere server nodig hebt. Eigenlijk kan alles als je maar de juiste beperkingen oplegt voor de gebruikers. Ik ken een mailserver die minder is waar meer als duizend gebruikers op werken, ze halen toch niet allemaal tegelijkertijd de mail op, Als ze dat wel doen is je netwerk je bottleneck. Aan de mail zal t niet liggen. Over die profielen: Ik neem dat de basischool maar een beperkt aantal computers heeft en dus nooit met 250 pc's tegelijkertijd inlogt. Zorg dat je wel genoeg schijfruimte hebt en een snelle schijf is ook altijd handig voor de profiellen. Tenzij je een sneller als 100 Mbit netwerk hebt zal je toch wat vertraging krijgen als er veel profielen tegelijkertijd opgehaald worden. Uit eindelijk betekent dit dat je server constant overcapasiteid heeft t.o.v. je netwerk. (mits je snelle hd's gebruikt.)

[ Voor 12% gewijzigd door Legztec op 02-03-2003 13:08 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Waarom wil je de kinderen verantwoordelijkheid geven door roaming profiles te gebruiken? Ik denk niet dat dat gaat werken, ze mollen het toch wel en dan mag jij het maken.

Ik denk dat je beter verplichte profielen kunt geven.

• Loesje
Femme schreef op 27 February 2003 @ 18:50:

[...]

Ik zou gaan voor een Adaptec 29320 met HostRAID en twee of vier 36GB Atlas 10K III schijven afhankelijk van de benodigde opslagcapaciteit. Totale prijs zo'n 1100 euro incl. BTW voor 73GB storage met redundancy.
Ik zie het me zelf al voorstellen hier... 'voor maar 1100 euro...' Ze lachen me uit.
Nu gebruiken we ook al 4 atlas-10k's, maar met een andere controller.

En ik ben me bewust van de voordelen van SCSI-systemen en individuele hd's, maar er is echt een verschil tussen wat tweakers van een systeem verwachten en de leerlingen op een basisschool. En redundancy is daar echt overbodig.

Ik kan natuurlijk helemaal niet in het budget van de school kijken, maar het lijkt me een grote school en misschien dat die wel kunnen beslissen om een goede server neer te zetten. Maar ik betwijfel dat.

Onderhoudskosten op een systeem zijn natuurlijk te verwaarlozen. Wat is de kans dat een IDE-hdd in een jaar uitvalt? Velen malen hoger dan van een SCSI-exemplaar, ja. Maar hoog genoeg om de bestaande te vervangen? (wel eens gehad dat een SCSI-hd te warm werd en uitviel? En na een reboot gewoon weer werkte?)

In het kort: ik denk dat het huidige IDE-systeem wat zijn harddisk betreft niet te traag/instabiel is voor het werk wat hij moet doen.

Verwijderd

Je kijkt meer naar de centen als naar de functie, en dat is jammer het is namelijk een feit dat je performance problemen gaat krijgen als je 30 roaming profiles tegelijk gaat ophalen dat is namelijk geen makkelijke load voor een hdd, snelle raid controllers met veel cache en schijven met korte toegangs tijd kunnen dit probleem niet verhelpen maar wel aanzienlijk verbeteren dan denk ik toch echt aan een factor 10 a 20, en zoals mij mede tweakers al aan geven het is niets voor niets dat ieder beetje serieus overkomend bedrijf hier scsi raid adviseerd.

Redundancy is dan mischien niet het belangrijkste maar i/o operations per seconde wel degenlijk en daar worden ide disks al ruim een factor 2 voorbijgestreeft door hun scsi broertjes.

Dit is een Professional Network Server topic en geen probeer het zo goedloop mogenlijk topic.
Loesje schreef op 02 March 2003 @ 16:22:
[...]

Ik zie het me zelf al voorstellen hier... 'voor maar 1100 euro...' Ze lachen me uit.
Nu gebruiken we ook al 4 atlas-10k's, maar met een andere controller.

En ik ben me bewust van de voordelen van SCSI-systemen en individuele hd's, maar er is echt een verschil tussen wat tweakers van een systeem verwachten en de leerlingen op een basisschool. En redundancy is daar echt overbodig.

Ik kan natuurlijk helemaal niet in het budget van de school kijken, maar het lijkt me een grote school en misschien dat die wel kunnen beslissen om een goede server neer te zetten. Maar ik betwijfel dat.

Onderhoudskosten op een systeem zijn natuurlijk te verwaarlozen. Wat is de kans dat een IDE-hdd in een jaar uitvalt? Velen malen hoger dan van een SCSI-exemplaar, ja. Maar hoog genoeg om de bestaande te vervangen? (wel eens gehad dat een SCSI-hd te warm werd en uitviel? En na een reboot gewoon weer werkte?)

In het kort: ik denk dat het huidige IDE-systeem wat zijn harddisk betreft niet te traag/instabiel is voor het werk wat hij moet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 17:53 ]

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-04 10:22

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Alle gebruikers in ieder geval al op 10 Half duplex zetten en de server op 100 Mbit full. Als het toch een school is, is dat snel zat.

Verwijderd

Ik zou het niet doen. Splitsen die handel. Ik draai nu een Exchange bak op een dell power edge 2300 met dual 350 en 512 intern. Ik heb ongeweer 12 users. De werkzaamheden die vergen heel veel van de exchange server. En hij doet nu al 60 - 80 % met 100 Mb geheugen vrij. Ik ben dus bezig te verhuizen. (Moven van mailboxen van exchange2000 naar exchange 2000 gaat)

Wat misschien wel het overdenken waard is, is het splitsen van de mijn documenten folder uit het profiel. Zodat niet telkens de mijn documenten folder over het netwerk getrokken wordt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 21:14:
Ik zou het niet doen. Splitsen die handel. Ik draai nu een Exchange bak op een dell power edge 2300 met dual 350 en 512 intern. Ik heb ongeweer 12 users. De werkzaamheden die vergen heel veel van de exchange server. En hij doet nu al 60 - 80 % met 100 Mb geheugen vrij. Ik ben dus bezig te verhuizen. (Moven van mailboxen van exchange2000 naar exchange 2000 gaat)

Wat misschien wel het overdenken waard is, is het splitsen van de mijn documenten folder uit het profiel. Zodat niet telkens de mijn documenten folder over het netwerk getrokken wordt.
inderdaad die documenten map wil je toch niet elke keer meenemen in je profiel?? je kan dan beter die folder laten redirecten naar je server, scheelt je echt enorm veel snelheid

en knip dan ook gelijk even je temporary internet file eruit, als je gebruik maakt van w2k/xp clients kan je dat middels een AD policy vrij simpel doen

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

<off topic>

Aaaahhh XP!!!! Ik heb gelukkig het virus windows XP kunnen bannen. Dat verneukt een w2K machine door een roaming XP profile

</off topic>

• Arfman
  • Laatst online: 00:24

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 11:53:

omfg .. dat voor een basisschool :X

Ik wil niet flamen oid, maar mag ik deze beste jongen Novell NetWare + GroupWise 6 + ZENWorks 3.2 aanraden ? Kan makkelijk draaien op die bak .. zo jaag je die basisschool ENORM op kosten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
Arfman schreef op 03 maart 2003 @ 23:52:
[...]

omfg .. dat voor een basisschool :X

Ik wil niet flamen oid, maar mag ik deze beste jongen Novell NetWare + GroupWise 6 + ZENWorks 3.2 aanraden ? Kan makkelijk draaien op die bak .. zo jaag je die basisschool ENORM op kosten.
heeft niks met flamen te maken :P

Het ligt er allemaal aan HOE belangrijk het is, en HOEVEEL users er inloggen.

Maar werk in iedergeval NIET met IDE schijven in servers.
En SCSI schijven in RAID performt gewoon lekker, en hoeft echt niet zoveel te kosten (zie post van femme).

En Novell zal ook vast en zeker wel werken, maar daar heb ik geen verstand van dus...

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Misschien offtopic, maar laten we wel wezen, als je alle cijfers op een rij zet (aantal ws'en, gebruikers, concurrent gebruikers) dan is deze server een lachertje. Iedereen met een beetje IT ervaring weet dat hier geen beginnen aan is.

Wat mij betreft is dit absoluut IT mismanagement. Kennelijk wil de school meegaan met de laatste trends, qua licenties zal het goedkoop zijn (SLIM), maar qua hardware moeten toch echt de nodige investeringingen gedaan worden. Een serieus IT bedrijf gaat hier nog niet eens over nadenken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Arfman

Arfman

Drome!

Misschien off-topic, maar iedere IT-er met een beetje ervaring weet dat op zo'n machine (ok, wel ff SCSI schijven erin) prima te werken is, mits je Novell GroupWise gaat draaien. Dat gaat een stuk beter om met resources dan Exchange. NOFI offcourse.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SED
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

Arfje , blijf je bezig met die reclameteksten over achterhaalde systemen?

Als je de zaak goed meegelezen had zag je dat die server wat meer moet doen dan alleen een applicatietje als groupwise draaien.
De kosten om iemand om te scholen tot systeembeheerder voor achterhaalde systemen lijkt me nog meer IT mismanagement. ;)

Copyright and left by SED...

• Guru Evi
@buddhole & @Sed en de rest: Scholen hebben al ergere configuraties staan dan dit hoor, scholen kunnen en willen zulke dingen niet betalen. Waarom niet: eenvoudig: De bestelling gebeurt maar kan zowiezo niet betaald worden op tijd doordat de betaling door minimum 5 bureau's moet (dat was op een school met 300 leerlingen) om voleindigd te worden: resultaat: firma's die voor scholen hardware leveren moeten soms meer dan 6 maand wachten op hun geld maar ze doen dit graag want dan kunnen ze de prijs in de lucht jagen en de hardware hopeloos verouderd leveren en ze weten dat ze ongeveer de enigste zijn die dat willen doen. Bewijs: vroeger op mijn school (2 jaar geleden) moest er een netwerk aangelegd worden. Een 4-poorts 100 mbit-only HUB werd aangekocht voor maar liefst 200€.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Dat ben ik niet met je eens, wij ondersteunen het systeembeheer van een middelbare school en die doen echt niet moeilijk. Wat jij beschrijft is een probleem van de school zelf (mismanagement in mijn ogen). IMHO moet je dit soort problemen op het hoogste niveau, directieniveau oplossen en niet moeilijk gaan zitten doen op uitvoerend niveau.

@Arfje: Lees en kom aub tot de conlusie dat TS Exchange 2000 wil draaien....

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Arfman

Arfman

Drome!

Zoals ik het bericht lees van TS, is er een server, die nog niet of nauwelijks ingericht is, waarop men mailen wil, waarmee men de desktop wil beheren en iedereen een homedirectory toekennen. Dat kan allemaal prima met Novell produkten (op het gebazel van SED ga ik niet eens in). Novell en Microsoft zitten beide in het SLB pakket, dus licenties mogen geen probleem zijn. Voordeel van Novell is dat men geen nieuwe server aan hoeft te schaffen, terwijl iedereen verderop in de thread schreeuwt dat deze server voor W2K + Exchange VEEL te licht is. Ik vind het dan ook niet vreemd en wel op z'n plaats om hier een Novell produkt aan te bevelen, dat zou uiteindelijk wel eens goedkoper kunnen zijn omdat je hardwarekosten bespaart (behalve SCSI schijven, maar dat moet met Exchange ook).

• TheGhostInc
  • Niet online
Arfman schreef op 06 March 2003 @ 12:28:
Zoals ik het bericht lees van TS, is er een server, die nog niet of nauwelijks ingericht is, waarop men mailen wil, waarmee men de desktop wil beheren en iedereen een homedirectory toekennen. Dat kan allemaal prima met Novell produkten (op het gebazel van SED ga ik niet eens in). Novell en Microsoft zitten beide in het SLB pakket, dus licenties mogen geen probleem zijn. Voordeel van Novell is dat men geen nieuwe server aan hoeft te schaffen, terwijl iedereen verderop in de thread schreeuwt dat deze server voor W2K + Exchange VEEL te licht is. Ik vind het dan ook niet vreemd en wel op z'n plaats om hier een Novell produkt aan te bevelen, dat zou uiteindelijk wel eens goedkoper kunnen zijn omdat je hardwarekosten bespaart (behalve SCSI schijven, maar dat moet met Exchange ook).
Uit het begin topic Op de basisschool waar ik stage loop, worden voor de leerlingen en voor de leraren van de bovenbouw ongeveer 250 profielen aangemaakt. Ook de exchange en de printerserver zitten op dezelfde server. Ieder heeft zijn eigen homedirectory, mailades en de mogelijkheid om te printen
De volgende keer dat je een Novel opmerking maakt loop je het risico dat dit topic dicht gaat. Er staat duidelijk dat er een exchange server draait, en dus niet een "lege" server.

Het is ontzettend fijn dat je Novel goed vind, maar je reacties zijn bagger omdat je niet leest. Eerst lezen en dan posten.

TIP
Gewoon gaan met die banaan, je krijgt eerder geld van een school als het on werkbaar is. Probeer nu gewoon een tijdje, want nu enkele duizenden euro's te betalen voor iets wat misschien niet nodig is....

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

uit ervaring kan ik zeggen dat het geen vetpot is die server. ik heb ook al eens zoiets moeten opzetten bij 2 scholen maar het zal wel werken. er zijn alleen een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

1. exchange is verschrikkelijk geheugen geil. exchange neemt alvast geheugen in gebruik ook al heeft hij het op dat moment nog niet nodig. reken er maar op dat die 512 meg vol zit.
2. als er 150 man tegelijk inloggen heb je idd een probleem. maar dat kan je gedeeltelijk ondervangen door de profiles goed in te richten. dus de ie cache er uitslopen en de documenten verleggen. ( zoals hier al eerder is gezegd in dit topic )

wat even heel belangrijk is. hoeveel concurrent users heb je. ik geloof niet dat iedereen er de geheledag in zit. en hoeveel mensen gaan er tegelijk inloggen.
ik heb dit zelf ook al een keer moeten doen voor een school. meestal is het antwoord op deze 2 vragen.
nee, niet iedereen zit er de gehele dag in. het is meestal een klas die op bepaalde rooster uren computer practicum hebben.
en dat is direct het antwoord op de vraag over het simultaan inloggen. meestal willen ze allemaal tegelijk inloggen. dit zal waarschijnlijk wat traag zijn.

maar al in all moet het te doen zijn

nog wat tips
zorg dat je genoeg diskspace hebt en gebruik ook een utility om limits te zetten.
anders zal je zien dat je zo uit je diskspace bent.
ook een limiet op mail box grote is aan te raden.
hou je exchange server zo simpel mogenlijk. dus geen ingewikkelde struktuur met meerdere mailbox stores of storagegroups. maar gewoon de default store. scheelt ook weer een bak met geheugen.
nu 2 dingen die je zou moeten proberen gedaan te krijgen. ( als je het geld er voor bij elkaar kan sprokkelen)
probeer de server op 1 GB mem te krijgen ( beg, lie , steal. verzin wat ) maar het gaat uitmaken voor exchange. ( let wel op dat die 1 GB toch ook zo weer vol zit dank zij exchange ) je kan even met perfmon kijken of de swap file erg veel gebruikt word. dat kan de boel heel erg vertragen

en als je het kan gebruik dan 2 hard drives
1 voor systeem en swap, en 1 voor Homefirst, exchange en profiles. zorg er voor dat beide schijven op een Apart IDE kanaal staan. dit scheelt aanzienlijk in snelheid. koop er als het moet een aparte ide controller bij waar je de 2e HDD opzet.

• Arfman

Arfman

Drome!

TheGhostInc schreef op 06 maart 2003 @ 12:47:
[...]

[...]

De volgende keer dat je een Novel opmerking maakt loop je het risico dat dit topic dicht gaat. Er staat duidelijk dat er een exchange server draait, en dus niet een "lege" server.
Wat gebeurt er op die server ? Er wordt mee gemailed en er staat een beetje data op, tenminste, zoveel info geeft de TS dus daar borduur ik op verder. ALLES wat TS wil kan met Novell produkten, en ik hamer hier zo op door omdat ik WEET dat Novell op deze server BETER draait qua performance dan een Microsoft omgeving. Ergo: minder kosten (je hoeft geen nieuwe server aan te schaffen), meer performance, tevreden gebruikers. Als dat niet gewaardeerd wordt weet ik het ook niet meer, maar ik weet WEL dat je in het IT wereldje je je ogen open moet houden voor eventuele andere oplossingen, en je niet altijd blindstareren op MS produkten. Voordat je begint: dat doe ik zelf ook niet, er staan hier ook hele nuttige NT/2000 servers die goed werk verrichten op bepaalde gebieden, tussen al mijn andere Novell servers.
Het is ontzettend fijn dat je Novel goed vind, maar je reacties zijn bagger omdat je niet leest. Eerst lezen en dan posten.
Dat geldt dus ook voor jou, want dit is in feite een bloemlezig van mijn bovenstaande post.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 20:34
uhm.... ik heb niet alles doorgelezen maar powerpoint en word voor basisschool kinderen? gebruiken die dat nu al? de gemiddelde leeftijd is daar 10 ofzo? ik dacht altijd dat het gebruik van puters ongeveer op je middelbareschooltijd ontwikkelde.

[nog meer off-t]
ik zag gister nog een programma op tv dat de basisscholen zo weinig geld hebben voor pc's enzo, dat ging toen over die tafeltjes ofzo maar een beetje server kost ook wel een aardig wat stoeptegels uit het trotoir

succes ermee :)

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Ik werk zelf in de non profit sector en bedien al 4 jaar klanten met een mager budget maar toch is het te kunst om er dan zo veel mogelijk uit te halen.
Op zich is het bord met chip gewoon goed, met zo'n server heb ik bedrijven bediend met wel 140 users die allemaal om 9 uur aanmelden, verschil hier was wel dat er scsi in de bak zat en een sloot geheugen en 100mbit switched wat ook ERG belangrijk is.

Probleem is een beetje met IDE dat als ie zwaar gefragged raakt (en dat gaat snel met W2K) de boel echt bloedtraag wordt met het laden van profielen maar ook vanuit outlook een mailtje aanklikken. Daarnaast belast de IDE bus je systeem dusdanig dat ook de output naar je netwerkkaart flink naar beneden valt.

Voordelen van scsi zijn dus de lichtere cpu belasting, snellere zoektijden en meer betrouwbaarheid. Van mij hoef je niet meteen een HW raid te maken maar ik zou wel overwegen desnoods door stukje bij beetje te upgraden toch die kant op te gaan.

Ook het geheugen in de machine is van cruciaal belang, 512MB is een leuk begin maar met exchange 2000 zal ik meer richting de 1GB gaan om het zaakje lopende te houden, met 20 users is 350MB geheugengebruik niet ongewoon. Ok wel met een boel shit in de mail maar toch wel een punt om rekening mee te houden, en geheugen is geen dure upgrade.

Voor de profielen moet je met je policy vanaf de server de temperary inetfiles, temp lokaal zetten op de stations. Daarnaast moet je een quotum van xxMB per profiel aanzetten om woekering tegen te gaan. Let ook op de archief pst's met exchange als je die aan laat staan in de outlookclient op 14 dagen, met intensieve mailers groeit die ook stevig.

Daarnaast hoor ik van een paar gasten dat het hier maar om een basisschool gaat en dat die 10 jarige nergens iets vanaf weten, nou die wil ik wel eens een weekje systeembeheer aanbieden. Het kennisniveau is genoeg om ervoor te zorgen dat je server volloopt met bende binnen een klein tijdsbestek. Mail doorsturen naar hun vriendjes is no problem en zeker met exchange kan je zo 1mb mail naar iedereen zenden als daar geen pol. voor is. Ook geven die aapjes overal op elke site hun emailadres op zodat je ook nog een giga spampost gaat krijgen die ook flink in de mb's gaat lopen.

TEAM_JOE_BAR

Verwijderd

(Ik ben de andere stagiare vanuit thuis)

We hebben inmiddels begrepen dat er sowieso SCSI schijven komen, dat waren ze al van plan. Zodra school weer begint komt er iemand van het bedrijf, dat daar het beheer heeft langs. We gaan het er dan over hebben wat er eventueel allemaal mogelijk is. We zullen ook voorstellen om er 512 mb bij te kopen. Met 2 SCSI schijven en 1 GB mbRAM hoop ik dat alles goed gaat komen.

Over stappen op Novell is geen optie, dat zou te veel tijd gaan kosten en bovendien draait nu alles al op win2k, wij moeten het alleen uitbreiden.

Ook bedankt voor alle tips over de profiels instellingen, daar gaan we iig aan werken. (Ze waren niet eens van plan om iedereen een limiet op hun mail account te geven :| )

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:18
Lijkt me niet echt een probleem.
Op onze school zijn er +/- 1500 profielen op 1 server, die toch wel met een 50/100 tegelijk inloggen. Vertraging is totaal niet te merken, en servers blijven stabiel.
Goed te doen dus.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 12:49
Is er niks te maken met Linux o.i.d je hebt dan minder last van de licentiekosten e.d. als de server linux draait dan bespaar je de licentiekosten van Microsoft en kan je het bespaarde geld steken in grotere HDD's (scsi misschien) en/of misschien zelfs een dual systeem. Het probleem met de MS software is dat je na enige tijd (enkele jaren) alles opnieuw moet installeren omdat het dicht gaat slibben wat een aardig probleem kan geven.

Het is maar een menig.
btw ik heb laatst in Linux magazine iets gelezen over Linux op scholen e.d.

http://www.stichting.schoollan.nl

• Zwelgje
DTC_marijn schreef op 09 March 2003 @ 11:49:
Is er niks te maken met Linux o.i.d je hebt dan minder last van de licentiekosten e.d. als de server linux draait dan bespaar je de licentiekosten van Microsoft en kan je het bespaarde geld steken in grotere HDD's (scsi misschien) en/of misschien zelfs een dual systeem. Het probleem met de MS software is dat je na enige tijd (enkele jaren) alles opnieuw moet installeren omdat het dicht gaat slibben wat een aardig probleem kan geven.

Het is maar een menig.

scholen kunnen alles van MS krijgen via een aparte school licentie (slim overeenkomst)

zo kan je voor een schijntje windows 2000 server krijgen of bv ISA server enterprise..

(onlangs nog bij een school geimplementeerd)

• SED

SED

Het is maar een menig.

Ik draai hier windows 2000 al sinds jun 1999 op drie servers en daar is nog nooit iets ""dicht geslibt""
Hoe kom je op het idee? Te veel linuxmagazindes gelezen ;)

Daarnaast staat hierboven al dat voor het onderwijs de licenties niet het probleem zijn.

• Zwelgje
SED schreef op 09 maart 2003 @ 20:21:
[...]

Ik draai hier windows 2000 al sinds jun 1999 op drie servers en daar is nog nooit iets ""dicht geslibt""
Hoe kom je op het idee? Te veel linuxmagazindes gelezen ;)

Daarnaast staat hierboven al dat voor het onderwijs de licenties niet het probleem zijn.
windows 2000 kwam pas in februari 2000 op de markt,

en een beta draaien kan, maar die werkt niet zo lang....

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 11:36:
Op de basisschool waar ik stage loop, worden voor de leerlingen en voor de leraren van de bovenbouw ongeveer 250 profielen aangemaakt. Ook de exchange en de printerserver zitten op dezelfde server. Ieder heeft zijn eigen homedirectory, mailades en de mogelijkheid om te printen.

De specs van de server:

Intel pentium 3 1ghz processor (geen dual)
512 MBRAM
geen SCSI, gewoon IDE
Windows 2000 SERVER service pack 2

Stel dat er 150 profielen op dezelfde tijd zijn ingelogt, gaat dat niet het gehele netwerk enorm vertragen :? Trekt deze server dat?
Exchange 5.5 ? Geen probleem.

Overigens moet je bij Exchange 5.5 wel de optimizer in verbose mode (perfwiz -v) draaien en zorgen dat Exchange niet meer dan 256 MB gebruikt. Let daarbij op dat de instellingen in de perfwiz in 2 KB pages zijn, en niet zoals het lijkt in KB's.

Exchange 2000 ? Gaat niet goed draaien.

Over het gelijktijdig ingelogd zijn zou ik me niet druk maken; ik neem aan dat je mandatory profiles gebruikt (lijkt me logisch op een school) en als je ze dan beperkt tot iets van 10 MB ofzo, dan komt het best wel goed.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
ddc schreef op 02 March 2003 @ 15:05:
Waarom wil je de kinderen verantwoordelijkheid geven door roaming profiles te gebruiken? Ik denk niet dat dat gaat werken, ze mollen het toch wel en dan mag jij het maken.

Ik denk dat je beter verplichte profielen kunt geven.
Hmm nou nee we willen de kinderen gewoon voorbereiden op het middelbaar onderwijs waar ze ook meer "vrijheid" krijgen.

En als ze het in de soep laten lopen jammer dan.

Kijk als het te bol wordt doe ik er wat aan maar ze zullen zelf met die verantwoording om moeten gaan.

Verwijderd

Is er niks te maken met Linux o.i.d je hebt dan minder last van de licentiekosten e.d. als de server linux draait dan bespaar je de licentiekosten van Microsoft en kan je het bespaarde geld steken in grotere HDD's (scsi misschien) en/of misschien zelfs een dual systeem.
Van het bespaarde geld kan je cursussen gaan volgen.
Het probleem met de MS software is dat je na enige tijd (enkele jaren) alles opnieuw moet installeren omdat het dicht gaat slibben wat een aardig probleem kan geven.
Heb ik nog nooit meegemaakt met servers, jij wel?
Het is maar een menig.

Scholen gebruiken bijna allemaal Microsoft, omdat dit supergoedkoop is, soms zelfs goedkoper dan een linux distro.

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 13:28
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 10:58:
[...]

Hmm nou nee we willen de kinderen gewoon voorbereiden op het middelbaar onderwijs waar ze ook meer "vrijheid" krijgen.

En als ze het in de soep laten lopen jammer dan.

Kijk als het te bol wordt doe ik er wat aan maar ze zullen zelf met die verantwoording om moeten gaan.
Meer vrijheid op het middelbaar onderwijs???? Daar verbaas ik mij heel sterk over.
Ik zit op 4 Gymnasium, en hier op school worden ook mandatory profiles gebruikt (nou ja, mandatory?? het blijft win98). Je kan niets wijzigen (tenminste, als je niet weet hoe poledit werkt).

Het is vaak in het geval van een middelbare school juist veel moeilijker om elke leerling een eigen username te geven.

De school waar ik op zit heeft ca. 3000 leerlingen, het is bijna onmogelijk om iedere leerling een eigen account te geven en als ze wat verneuken om het dan snel aan te passen. (Systeembeheer hier heeft het al moeilijk om de accounts van de ca. 160 personeelsleden te beheren).

[ Voor 3% gewijzigd door snoopy op 13-03-2003 09:56 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Mwah .. dat ze het gebruiken omdat het goedkoop is betwijfel ik. Er zijn gewoon meer Microsoft beheerders te vinden, plus het feit dat het scholen inderdaad geen r*k kost aan licentiekosten, plus het feit dat Microsoft Windows de standaardomgeving is die 99% van alle mensen ook thuis hebben en later op middelbare school mee moeten werken zijn volgens mij meer valide redenen waarom bijna elke basisschool op Microsoft draait.

Op middelbare scholen zijn nog erg veel Novell omgevingen.

Verwijderd

de logfiles staan op een andere partitie of op een andere schijf ? zit veel verschil in !

• SED

SED

zwelgje schreef op 09 maart 2003 @ 21:18:
[...]

windows 2000 kwam pas in februari 2000 op de markt,

en een beta draaien kan, maar die werkt niet zo lang....
vab beta 2 naar rc1 en dan rc2 en dan rc3 en dan rtm....
no problemo al die tijd....

Verwijderd

Bij ons op school hebben we een server met de volgende specs.. pII-350, 384 mb ram, 1x9 GB scsi (win2k os, software), 1x18 GB (home dirs vd leerlingen)

De server trekt alles vlot bij ons. Ik moet wel zeggen dat wij geen exchange draaien op onze school.

Deze server is de enige server in een netwerk met 150 pc's eraan voor de leerlingen.

Dual Xeon setup is dus pure onzin dat dat nodig zou zijn want zoveel komt er nooit bij. Basisschool heeft nog minder geld als een middelbare school dus het moet wel betaalbaar blijven.

Bij ons op school zou de directie wel weten wat ze doen.... Gewoon alles erop draaien en als het echt te traag wordt kijken we wel of er mischien nog geld is voor een upgrade.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 20:47:
Heb ik nog nooit meegemaakt met servers, jij wel?
*Slechte herinneringen komen boven...
Veel te vaak :/
Scholen gebruiken bijna allemaal Microsoft, omdat dit supergoedkoop is, soms zelfs goedkoper dan een linux distro.
Goedkoper dan 79 eurocent voor een leeg CD'tje? Knap.

• Arfman

Arfman

Drome!

Je moet niet alleen kijken naar de materiaalkosten, maar ook naar kosten voor het beheer, d.w.z. moet de beheerder op Linux cursus ? Hoe zit dat met storingen ? Een onervaren beheerder heeft dan weer meer tijd nodig om e.e.a. op te lossen, wat langere downtime tot gevolg heeft, etc. Materiaalkosten zijn maar iets van 5% van de totale beheerskosten ofzo :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 13:54:
Goedkoper dan 79 eurocent voor een leeg CD'tje? Knap.
Ja, veel goedkoper.

Support en Service is veel en veel duurder bij Linux namelijk.

• jep
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Verwijderd schreef op 23 March 2003 @ 22:42:
Support en Service is veel en veel duurder bij Linux namelijk.
Niet per definitie. Onderhoud kost minder tijd, dus minder geld. Ik heb diverse omgevingen gemigreerd welke nu allemaal goedkoper uit zijn :).
Pagina: 1