Toon posts:

[Citrix] netwerk scannen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
allereerst zal ik m'n posting even verdedigen, op google vind ik hier nix over en ook de tweakers search stelt me teleur...

Er wordt hier gebruik gemaakt van allemaal thinclients die (met een huurlijn van kpn) op een van de 17 centrale Citrix servers werken.

Ik wil op dit Citrix netwerk alle systemen scannen mbv een netwerk scanner bvb Novell Managewise en een script om alle routers, outlets en de daarop aangesloten mac-adressen te scannen. Om zo de Configuratie Database op een dagelijkse basis te kunnen updaten.

Nu weet ik (bijna) nix van Citrix af, maar hier zegt iedereen dat het niet mogelijk is om dit uit te voeren ivm de onmogelijkheden op dat gebied van het hele Citrix gebeuren.

Nu wil ik niet de smart-ass uithangen hier, maar hebben ze gelijk of is er toch een mogelijkheid? Mocht die er zijn, heb je er misschien wat informatie over?

tnx!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je wilt dus je infra scannen, met als enige puntje dat er op die infrastructuur een x aantal Citrix Then Clients aanhangen ?

Dan zou _ik_ er geen probleem in zien, zet 's nachts die scanner aan en niemand die dan last van jou scan activiteiten heeft.

Of snap ik je hele verhaal niet :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Geen id of je het niet snapt, het is in ieder geval zo dat alle werkstations alleen als thinclients werken. Dus er is niet lokaal mee te werken.

Ik heb hier dus gehoord dat er problemen zijn met het scannen van het netwerk als het op deze manier in elkaar zit...

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

Ik denk dat robin bedoeld dat hij de thin clients in kaart wil brengen, maar dat misschien lastig is ivm met het feit dat het thin clients zijn :+

Verder weet ik geen antwoord op je vraag :P

The more you know, the more you know you don't know.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 11:07:
Ik wil op dit Citrix netwerk alle systemen scannen mbv een netwerk scanner bvb Novell Managewise en een script om alle routers, outlets en de daarop aangesloten mac-adressen te scannen. Om zo de Configuratie Database op een dagelijkse basis te kunnen updaten.

Nu weet ik (bijna) nix van Citrix af, maar hier zegt iedereen dat het niet mogelijk is om dit uit te voeren ivm de onmogelijkheden op dat gebied van het hele Citrix gebeuren.
De grote vraag is dus. Wat wil je van die thin clients weten, oftewel wat wil je scannen ?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Thin clients doen op een Citrix netwerk gewoon helemaal niks. alles gebeurt op de Citrix servers. Er valt dus, buiten die servers om, weinig te scannen. En waarom zou je dat uberhaupt willen doen? Het lijkt de dat de netwerkbeheerders zelf wel een overzicht hebben van de aanwezige infrastructuur. Waarom zou jij dat dan gaan doen? Lijkt me dus een beetje dubieus wat je aan het doen bent, of ik moet je verkeerd begrepen hebben.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je moet een thin client zien als een vereedelt toetsenbord, muis en monitor.

Daaraan kun je helaas niet vragen wat voor hardware erin zit, citrix is ook gebouwd met het idee dat de hardware geen invloed heeft op waar je mee bezig bent.

Voorbeeld:
Je hebt ook een java (applet) citrix client, dan kun je dus echt helemaal niks van het systeem vragen.
De enige mogelijkheid is als het systeem naast citrix ook nog iets anders draait.
(Als alle machines bv. ook in een gewoon netwerk hangen)
Als echt alle clients alleen maar thin client zijn is er geen mogelijkheid dit te scannen, en er is ook geen reden toe, aangezien het waarschijnlijk allemaal redelijk rommel is.

Verwijderd

Kun je niet gewoon uit een een of andere router een lijst met mac addressen trekken, en aan de hand van het vendor gedeelte van het mac address het type thin client bepalen?

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op 26 februari 2003 @ 22:08:
En waarom zou je dat uberhaupt willen doen? Het lijkt de dat de netwerkbeheerders zelf wel een overzicht hebben van de aanwezige infrastructuur. Waarom zou jij dat dan gaan doen? Lijkt me dus een beetje dubieus wat je aan het doen bent, of ik moet je verkeerd begrepen hebben.
Laten die netwerkbeheerders nu net naar mij zijn gekomen om een oplossing te bedenken voor het hele configuratie management hier... Oftewel, ik moet een goede oplossing zoeken om te weten welke clients waar staan, wat hun eigenschappen zijn (aankoopdatum, afschrijftermijn, restwaarde maar ook technische gegevens). Het is handig om altijd te weten waar wat staat ivm storingen verhelpen.

Maar nu is het idee om halfjaarlijks alle werkstations langs te gaan om ze te scannen met barcodes, een helse klus dus... Ik wil dat voorkomen, bvb door met een netwerkscan script te gaan scannen.

Maar mij is dus verteld dat dit niet mogelijk is... Klopt dit?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 00:54:
Kun je niet gewoon uit een een of andere router een lijst met mac addressen trekken, en aan de hand van het vendor gedeelte van het mac address het type thin client bepalen?
ik hoef het type niet te zien, ik wil weten welke waar staat...

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op 27 februari 2003 @ 00:21:
Je moet een thin client zien als een vereedelt toetsenbord, muis en monitor.

Daaraan kun je helaas niet vragen wat voor hardware erin zit, citrix is ook gebouwd met het idee dat de hardware geen invloed heeft op waar je mee bezig bent.

Voorbeeld:
Je hebt ook een java (applet) citrix client, dan kun je dus echt helemaal niks van het systeem vragen.
De enige mogelijkheid is als het systeem naast citrix ook nog iets anders draait.
(Als alle machines bv. ook in een gewoon netwerk hangen)
Als echt alle clients alleen maar thin client zijn is er geen mogelijkheid dit te scannen, en er is ook geen reden toe, aangezien het waarschijnlijk allemaal redelijk rommel is.
Sommige oudere clients booten in win98 om vervolgens volledig in te loggen op het citrix netwerk. Dus het is nog wel gewenst om wat te weten over die clients. Het belangrijkste is eigenlijk gewoon, waar staat dit configuratie item (lees client).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ook je thinclients zullen via DHCP een address krijgen, kan je niet een lijst met alle addressen uit je DHCP server trekken om te zien wat waar staat.

Afhankelijk van het type client kan je er vervolgens nog wat info uit halen, maar omdat thin-clients thin-clients zijn, gebeurt er qua configuratie e.d. meestal vrij weinig mee.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 27 February 2003 @ 20:14:
Ook je thinclients zullen via DHCP een address krijgen, kan je niet een lijst met alle addressen uit je DHCP server trekken om te zien wat waar staat.

Afhankelijk van het type client kan je er vervolgens nog wat info uit halen, maar omdat thin-clients thin-clients zijn, gebeurt er qua configuratie e.d. meestal vrij weinig mee.
ik ga de mogelijkheden bekijken, tnx

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
zoiets: [rml][ Wyse] Rapport administrative software[/rml]/

Dit pakket scant je hele netwerk af naar thinclients die SNMP ondersteunen (*bijna allemaal dus).
Je kunt bij Wyse een evalluatie versie van dit pakket bestellen, dit kost je niks.
Het pakket ziet onderandere: mac adres, ip adres, flash grote (indien aanwezig), OS, firmware versie, etc.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wat handig is is dat je bv de clientnames een uniek hostname geeft bv <lokatie><verdieping><kamer> , mac adress,serienummer en systeem spec's noteert dit zou je bv in een excel sheet/msaccess database kunnen proppen ... een access database voor beheerders ik neem namelijk aan dat je meerdere lokaties hebt .. als dit bijgewerkt is dan heb je heel snel een overzicht die je nog beheren kan + updaten / verwijderen. zelfs je netwerk-printers en rand apperatuur kan je invoeren .. bedenk het maar ..

een SNMP scan kan, maar dan moet je hele netwerk er wel voor beschikbaar zijn .. wat je ook kan doen is een audit (log) op je citrix server los laten en kijken welke hosts er inloggen etc .

echter ik denk dat je er niet onderuitkomt om 1 grote inventarisatie+standaardisering te doen. omdat je met afwezigheid van personeel zit etc etc etc .. of je kan het omdraaien en kijken of je de mogelijkheid hebt om bv alleen clients toe te laten met deze opbouw van de hostname <lokatie><verdieping><kamer> ==> XXXzzyyy ==> UTR01014 , wat je natuurlijk ook serverside kan beheren door elke client waarvan jij het mac-adres kent een vast IP te geven, via je dhcp server (reserved IP address)

etc etcera

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
ExcaliburDexter schreef op 28 February 2003 @ 21:11:
zoiets: [rml][ Wyse] Rapport administrative software[/rml]/

Dit pakket scant je hele netwerk af naar thinclients die SNMP ondersteunen (*bijna allemaal dus).
Je kunt bij Wyse een evalluatie versie van dit pakket bestellen, dit kost je niks.
Het pakket ziet onderandere: mac adres, ip adres, flash grote (indien aanwezig), OS, firmware versie, etc.
tnx, ik ga zeker kijken... misschien mail ik je nog ff als het mag...

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op 02 March 2003 @ 05:44:

echter ik denk dat je er niet onderuitkomt om 1 grote inventarisatie+standaardisering te doen. omdat je met afwezigheid van personeel zit etc etc etc
klopt, maar dat is geen probleem, maar om nou elke half jaar ofzo de hele organisatie langs te gaan om te kijken wat waar staat...
Pagina: 1