Al maanden lock-ups, instabiliteit, etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Nou. Dit wordt een lastige.

Ik heb/had ooit:
Abit KT7A
AMD TB 1400
Abit Siluro T400 (GeForce 2 MX)
512 MB
40GB
SoundBlaster Live Value
300 watt voeding
Windows XP professional

Dit heb ik sinds september 2001. Vanaf augustus 2002 ging m'n PC opeens kuren vertonen. Alle zware 3d applicaties als GTA3, 3dMark 2001, Battlefield1942, Need For Speed HP2, etc, zorgden voor blauwe schermen, spontane reboots, interne foutmeldingen van het programma's, of spontane memorydumps.
Half-Life en Medal of Honor waren (gelukkig) nog wel te spelen.

Wat doe je dan? The usual: Hitte checken, drivers updaten, biossen flashen waar mogelijk, en flink om je heen vragen, en _afgrijselijk_ veel zoeken op allerlei soorten sites en searchengines.

Toen een keer m'n PC meegenomen naar m'n werk (Vobis), en een goede vriend van me heeft hem eens flink onder handen genomen. Dus wat doe je dan?
Een hardware-matige-test van een paar ruggen erop loslaten. En wat blijkt? M'n AGP-bridge is kapot!
Hoera! Probleem geidentificeerd. Nieuw moederbord! (ECS K7S5A)

Systeem draait aardig ok. Simcity 4 crasht zo nu en dan eens, maar GTA3 doet het iig weer.

Toch heb ik 't moederbord in bruikleen, en heb ik weinig geld. Dus ik koop mijn oude model moederbord (Abit KT7A) over van iemand van t.net.

Om een lang verhaal kort te maken: een grote ramp. Lock-ups, vaak niet booten, etc etc etc.

Ik weer met m'n PC achterop m'n fiets naar de Vobis. Nu wil ik 't once-and-for-all fixen.

Videokaart, Geheugen en voeding vervangen. Zonder succes. Testen, testen, testen, vervangen, vervangen, vervangen. Geen succes.
Dan maar gewoon dat oude ECS moederbord erin, die K7S5A. Dan maar geld betalen..

En nu? Na een half uur intensief computergebruik slaat ie vast. (Schokkend geluid, muis vast, beeld vast, je kent 't misschien wel.)

Met exact dezelfde configuratie die twee weken dus aardig soepel liep, gaat het nu dus fout.
Hij slaat vast bij: Zware 3d: GTA3. Zware 2d: Winamp Visualisation.
Maar niet bij een koetje.

Mijn vraag: Hoe kan dit toch?? Wat moet ik doen??
Mijn originele systeem heeft bijna een jaar als een zonnetje gelopen. Het probleem lijkt bij de videokaart te zitten maar deze vervangen heeft geen nut. Het geheugen is het niet. De drivers al helemaaal niet. Moederbord lijkt kapot, maar bij vervanging nog meer problemen. ECS moederbord doet het in Januari prima. In Februari wil ie niet meer.

Gaat alle hardware spontaan onder mijn neus kapot, of is er meer aan de hand? Wie o wie geeft mij nog suggesties? Ik heb weinig geld en kan me geen nieuw systeem veroorloven. Bovendien zou dat in en in zonde zijn.

Alle hulp wordt erg op prijs gesteld. Alhoewel ik bang ben dat er maar weining mensen dingen zullen zeggen die ik niet al geprobeerd heb.

*snif*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 11:35
het enige wat ik kan verzinnen is dat je video chippie te heet wordt. Probeer maybe is een betere airflow langs je video kaart. evt een pci kaart minder erin zodat je gpu meer ruimte heeft

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looskuh
Heb 't ooit al geprobeerd. Maar dat was nog wel bij m'n brakke Abit KT7A. Toch werd hij destijds heter dan nu. (Alhoewel 'r nu ook een aardig eitje op valt te bakken.)

Edit: Ik heb 'r nu een oude K6-2 koeler professorisch op gemonteerd. Eens kijken wat ie doet...

[ Voor 27% gewijzigd door looskuh op 26-02-2003 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domme vraag, heb je bij je baas al een andere proc getest? (heb zelf ook bij Vobis gewerkt,als tech-nerd, weet dat meeste filialen wel wat oudere hardware hebben liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De CPU Kan het nog wel eens zijn, ik heb wel meer van anderen gehoord dat ze instabiliteit hadden door een brakke CPU. Kan je die niet toevallig ook laten testen in een aparte PC op je werk?

Anders zou ik het eigenlijk gokken op de voeding, maar je geeft aan dat je die al hebt vervangen. Heb je die trouwens vervangen met een 'zwaarder' exemplaar? (bijvoorbeeld 350W) Ik weet niet precies wat voor een hardware je allemaal in die bak hebt zitten, maar het kan ook zijn dat de no-name 300W voeding het allemaal niet zo leuk vindt.

Het kan trouwens best zijn dat je een KT7A met wat brakke condensators had opgelopen, vandaar die instabiliteit problemen.

Je geeft trouwens aan dat je blauwe schermen krijgt in WindowsXP, welke meldingen geven die precies? (bijvoorbeeld: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUEL)

[ Voor 24% gewijzigd door Laurent op 26-02-2003 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 23:16

n00bs

Het is weer Zomer!

Al nieuwe install van OS gedaan?

is je HDD wel nog 100% zuiver misschien dat data corrupt raakt. Is je voeding nog wel goed? en sluit jij je PC op een geaard stopcontact aan? VIA4in1 om maar lame te zijn?

Daarnaast is dat oude ABIT mobo wat je had echt een &%&^% mobo ;) dus zou het niet raar vinden als je data corrupt is geraakt :)

BIOS instellingen nagelopen? gechecked op IRQ sharing?

[ Voor 9% gewijzigd door n00bs op 26-02-2003 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looskuh
CPU zou kunnen. Die hebben we niet vervangen. Die is er trouwens ook echt slecht aan toe. Sinds we begonnen met het overzetten van Mobo naar mobo zijn er aan alle kanten stukjes afgebrokkeld. :/

Voeding was idd een wél-name (:)) voeding van 350 ipv 300.

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL was idd een van de meldingen. Maar ook general exceptions.
Al nieuwe install van OS gedaan?
Och, maar zeven keer of zo :). (Elke mobo-verandering dwong mij tot een herinstall van WinXP... :()
Is je voeding nog wel goed? en sluit jij je PC op een geaard stopcontact aan?
Dat laatste: Neen. Ik heb mijn huisbaas daar al naar gevraagd. Bij de Vobis deden de problemen zich ook voor, en daar hebben we wel geaarde stopcontacten.
Als ik mijn kast en verwarming tegelijk vastpak sta ik onder stroom. Zou ik gewoon deze twee kunnen verbinden met een stuk kabel oid?
BIOS instellingen nagelopen? gechecked op IRQ sharing?
Yep (2 kantjes vol met specifieke instellingen geprobeerd.)
Yep. Niets wordt meer gedeeld.

Die koeler op m'n GPU heeft wel wat geholpen. Sim City 4 draait echter nog wel instabiel. Eens kijken of ik daar nog wat specifieker over kan worden.

En nogmaals hartelijk dank allemaal. Ik stel het zeer op prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door looskuh op 26-02-2003 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looskuh
Hmm. Liep vannacht de boel aardig stabiel na het aanbrengen van die koeler, inmiddels is langer dan 15 minuten gamen onmogelijk.

Het heeft wel wat geholpen, maar niet genoeg. Dan zou je denken dat ie toch nog te warm wordt. Maar zo koel als nu heeft ie nog nooit gevoeld!

• looskuh
Ik heb 'm nu op 100/100 draaien, en dat maakt 'm stabiel. Maarja. D'r zit een 1400 in he, geen 1050 :/

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dat ECS mainboard heb ik ook gehad, deze week ingeleverd waar ik hem gekocht heb met -exact- dezelfde problemen. Dat kreng loopt gewoon niet stabiel op 133MHz FSB naar het geheugen toe. Gewoon een fout van het mainboard.

Zit nu een Asus A7N8X in en nooit meer crashes/lockups/zut gehad :)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Ik gok op de condensators... Waarom? Nou dat zijn de borden waar dat wel vaker bij voorkomt... Voor meer info klik [url http://home.att.net/~garyheadlee/index.html]hier[/url]
Pagina: 1