[WC] luchtdruk en een gesloten systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
voor de watertweakers:

ik heb zelf een volledig gesloten systeem met luchtdicht reservoir, m'n temps waren de laatste tijd een paar graden gestegen, en vroeg me gewoon af waardoor het kwam..

toen viel het me op dat er praktisch geen lucht meer achter het glaasje van m'n reservoir zat :o

toch maar even kast opengemaakt (ik heb er nog geen raam in zitten.. ik weet het)

en wat bleek een van de slangen was door de luchtdruk samengeknepen tot een vrij dun spleetje... :+ sowieso stonden bijna alle waterslangen een beetje 'plat'...

niet echt bevorderlijk voor de flow dus

toen maar het deksel van reservoir geschroefd, en er liep gelijk lucht in (waterniveau daalde denk ik een halve cm)

de slangen zetten direct uit tot weer ongeveer hun normale omvang

en nu issie weer een paar graden koeler :*)

ik vermoed dat destijds bij het vullen van het reservoir er een relatief lage luchtdruk heerste... maar had niet gedacht dat het zo'n grote invloed zou hebben op m'n systeempje :? bewijst overigens wel dat het hele gebeuren vrij aardig lekproof is (even afkloppen)

wat me wel opviel is ondanks de brakke flow dat het geheel nog vrij aardig gekoeld was (cpu werd maar een graad of 3/4 warmer)

meer watertweakers die ervaring hebben met dit 'probleem' :?

[ Voor 13% gewijzigd door Chiron op 26-02-2003 01:57 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het water stroomt nog gewoon vrij vlot door het dunne spleetje hoor. Heb ik al vaak getest met mijn WC. De flow wordt wel minder..maar toch nog stabiel genoeg om je hardware niet in rook op te laten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het water zal niet met grote aantallen langs de componenten stromen om zo de warmte op te nemen en deze weg te transporteren. Het klein beetje water wat nog stroomde zorgde dus voor een lichte temperatuurstijging, omdat er niet voldoende water aanwezig was om de warmte weg te krijgen. Ik zou iig ervoor zorgen dat er verse lucht rondom het reservoir aanwezig om het water enigsinds te koelen, want als je dat niet doet stijgt de temperatuur rondom het reservoir en wordt het water ook warmer omdat die ook weer zijn warmte niet weg kan laten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
ehr voor het koelen van het water zelf heb ik een radiator hoor ;) reservoir is niet zo heel erg groot, meer voor de looks eigenlijk en om bij te vullen (plexiglazen deksel kan ik gewoon erafhalen zonder dat de hele kast open moet)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat het ook met de tempratuur te maken heeft gehad.. bij warme tempraturen zet de lucht uit bij koude krimpt de lucht.. Hebbie dus gevuld in de zomer en is het toen kouder geworden is de lucht gekrompen.. Of praat ik nu poep.....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor Apen-nootjes, ik denk dat je gelijk hebt.
Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de druk, en hoe lager de temperatuur, hoe lager de druk. Dat heeft te maken met de inwendige energie (= E kin + E pot ) en de niet-symmetrische grafiek die samengesteld is uit E pot door afstoting en E pot door de Vanderwaalskracht.

Een (leuk) natuurkundige verhaal, maar ik denk inderdaad dat als de temperatuur bij het vullen hoger was, en dat als het systeem daarna perfect was afgesloten, dit het resultaat kan zijn. Ik vind echter wel dat het effect groter is dan ik had verwacht.
Pagina: 1