Toon posts:

[nieuwe pc], bij opstarten duurt t lang voor xp scherm krijg

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey
heb sinds kort een nieuwe pc in mekaar gezet, met de volgende configuratie:

Asus a7v333-x
Athlon 2400+
512MB PC2700
WD 80 GB 8MB
Ti 4200 128 MB

Wanneer ik mijn pc aanzet schiet ie supersnel door de eerste twee schermen heen, maar daarna krijg ik zo'n 15 seconden een zwart beeld....en dan pas krijg ik het xp opstartscherm te zien.....dit heb ik met andere pc's nooit gehad.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 00:31:
Hey
heb sinds kort een nieuwe pc in mekaar gezet, met de volgende configuratie:

Asus a7v333-x
Athlon 2400+
512MB PC2700
WD 80 GB 8MB
Ti 4200 128 MB

Wanneer ik mijn pc aanzet schiet ie supersnel door de eerste twee schermen heen, maar daarna krijg ik zo'n 15 seconden een zwart beeld....en dan pas krijg ik het xp opstartscherm te zien.....dit heb ik met andere pc's nooit gehad.

iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
is het een schone instal van windows xp ?
ruk de netwerk kaart er eens uit test het dan nog eens
en doe dit met alle niet 100 % nodige hardware

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
alle hardware die er in zit heb ik eigenlijk wel echt nodig, helaas...ligt daar het probleem dan??

en ja is schone xp installatie

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 00:43 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 00:43:
alle hardware die er in zit heb ik eigenlijk wel echt nodig, helaas...ligt daar het probleem dan??
:D omg
ik bedoel dus die de pc nodig heeft om in windows te komen
heb je uberhoubt wel gekeken in de WOS faq :| :? dit is ook meer iets voor WOS ipv PM denk je niet :>

het kan je netwerk kaart zijn als die flink wat fouten bvb krijgt van af het netwerk ofzow kan dit vertragen
de rest van de hardware kan een conflict geven met andere hardware :P

btw kijk eens in je bios voor de fail safe optie of de defauld settings
en kijk dan nog eens

[ Voor 28% gewijzigd door Shunt op 26-02-2003 00:46 ]

Game PC

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44
check je videokaart drivers eens... die worden namelijk ingeschakeld voordat je bij het xp login scherm komt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou ook eens kijken of de WD schijf wel juist is gejumperd.. WD schijven hebben twee master instellingen, de ene zónder slave (single) en de andere mét slave. Anders gebruik je cable select voor alle schijven/cd/dvd mits ze op 80 polige kabels zitten :)

Verwijderd

Topicstarter
- WD schijf staat op cable select gejumperd...dus lijkt me ok (op 80 polige kabel idd)

- Videokaartdriver is net vernieuwd

- Netwerkkaart zal ik zo proberen, lees dat daar best wel wat problemen in kunnen zitten.
wel zal dit niet aan het netwerk liggen, aangezien dit een standalone pc is. netwerkkaart
is alleen nodig voor adsl.
- over dat ik hem in WOS ipv PM moet zetten, zocht eerst met de search naar gelijksoortige problemen en de meeste die hier op leken stonden ook in PM dus vandaar..maar mijn excuses als het hier niet hoort. Lijkt me ook wel meevallen omdat het eigenlijk fout zit nog net VOORdat XP scherm in beeld komt :)

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Zit er niet een timout op het logonscherm, of in je bios dat hij even moet wachten?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

Topicstarter
heb ik nergens zien staan...het duurt trouwens zo'n 30 seconden ipv 15....heb het ff opgemeten;)

maar het lijkt er wel een beetje op trouwens...dat ie echt ff wacht...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou....heb eindelijk ff tijd gehad om alles uit mn kast te halen op mn videokaart na dan, dus ook mijn netwerkkaart.......maar helaas.....na eerste scherm duurt t 32 seconden voordat ik windows xp scherm krijg. wanneer ik trouwens een diskette erin doe....dan krijg ik METEEN na het eerste scherm de melding dat er geen systeemdisk in zit....hier wacht hij dus niet 32 sec. mee.

..las net weer in een topic dat je niet de allernieuwste driver van nvidia moet gebruiken maar 40.71....ik gedaan..helaas ook niet de oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 11:00 ]

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:27

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Heb je je bios toevallig zo ingesteld dat ie als eerste moet opstarten van CD of medium anders dan je C: schijf? Zoja, stel't dan zo in dat het meteen van de HD opstart.

Specs

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
dit probleem heb ik precies hetzelfde.
bij mij duurt het exact 35 secs voordat ik in XP kom.

boot: only HD,
onboard nic: disabled
andere video drivers
boot other devices: disabled
HD = master.

lijkt wel gewoon aan XP te liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Rody op 05-03-2003 14:07 ]

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 20:27

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Met het opstarten van XP worden nogal wat "onnodige" services opgestart. Tune deze eens: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Specs

Verwijderd

Topicstarter
bios heb ik allebei gehad....zowel eerst cd en disk dan hd.....als meteen hd starten....maakte geen verschil uit.

ja maar bij andere mensen die ik ken hoeven ze niet zolang te wachten voordat het xp scherm in beeld komt....dus lijkt me niet dat het gewooon aan xp ligt

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Heb ik het goed?
msconfig
boot.ini timeout van 35 seconden veranderen naar een seconde of 3?

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Heeft dat bord raid? zo ja, zet dit dan es uit (op mijn A7V333 RAID --> jumper Raid_en, bij mij ten hoogte van t eerste PCI slot, aan der rechter kant.). Ik ben namelijk al meer dan eens in de veronderstelling geweest dat mijn bordje erg langzaam wordt als raid aan staat.
Het is misschien ook handig de boot sequence zo in te stellen dat hij als eerste van HDD boot. Dit scheelde bij mij ca. 10 seconden in opstarten. (was eerst FDD --> CD --> HDD). Suk6

• Shunt

Shunt

Boe

Gem1e schreef op 11 March 2003 @ 19:55:
Heb ik het goed?
msconfig
boot.ini timeout van 35 seconden veranderen naar een seconde of 3?
als jij msconfig in windows xp gestart zou krijgen zou ik dat wel eens heel graag willen weten hoe :>

Game PC

• Gem1e
start/ uitvoeren/ msconfig, intikken uiteraard

[ Voor 28% gewijzigd door Gem1e op 11-03-2003 20:03 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
niet meer in xp daar issie weg (uit xp)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Gem1e
M1lamb3r schreef op 11 maart 2003 @ 20:09:
Echt niet, citeer, recht vanuit Win XP

U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het netwerkbeleid misschien zo ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren.

Met het hulpprogramma Systeemconfiguratie (Msconfig.exe) kunt u de routinetaken voor probleemoplossing (waarmee ook Microsoft-ondersteuningsmedewerkers configuratieproblemen onderzoeken), automatisch laten uitvoeren.

• Caerbannog
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

M1lamb3r schreef op 11 March 2003 @ 20:09:
In mijn Xp zit ie nog wel (en ik heeft nu dus ook een HELEBOEL uitgeschakeld..... ik d8 namelijk ook dat ie alleen in 9x / me zat :X )

• Shunt

Shunt

Boe

Gem1e schreef op 11 March 2003 @ 20:12:
[...]

U moet als beheerder of als lid van de groep Administrators zijn aangemeld om deze procedure uit te kunnen voeren. Als uw computer is aangesloten op een netwerk, is het netwerkbeleid misschien zo ingesteld dat u deze procedure niet kunt uitvoeren.

Met het hulpprogramma Systeemconfiguratie (Msconfig.exe) kunt u de routinetaken voor probleemoplossing (waarmee ook Microsoft-ondersteuningsmedewerkers configuratieproblemen onderzoeken), automatisch laten uitvoeren.
voledige admin rechten en alles :>

start services.msc maar eens ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Shunt op 11-03-2003 20:16 ]

Game PC

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:17
Gem1e schreef op 11 March 2003 @ 20:12:
[...]

sorry, sorry ik zla het niet meer doen (en hier es opzoeken)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Gem1e
M1lamb3r schreef op 11 March 2003 @ 20:19:
[...]

sorry, sorry ik zla het niet meer doen (en hier es opzoeken)
doe maar gewoon intikken via start uitvoeren, msconfig.exe
dan krijg je de hele hap in beeld, van config.sys. autoexec.bat,win.ini,boot.ini.enz.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gem1e schreef op 11 March 2003 @ 20:21:
[...]

doe maar gewoon intikken via start uitvoeren, msconfig.exe
dan krijg je de hele hap in beeld, van config.sys. autoexec.bat,win.ini,boot.ini.enz.
weet je ook hoe je die in Win2k krijgt :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Gem1e
dual-zip schreef op 11 maart 2003 @ 20:42:
[...]

weet je ook hoe je die in Win2k krijgt :?
Volgens Papa Eend moet je dat via eigenschappen deze computer regelen.

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 19:07:
bios heb ik allebei gehad....zowel eerst cd en disk dan hd.....als meteen hd starten....maakte geen verschil uit.

ja maar bij andere mensen die ik ken hoeven ze niet zolang te wachten voordat het xp scherm in beeld komt....dus lijkt me niet dat het gewooon aan xp ligt
Het kan goed wel aan XP liggen, lijkt me juist veel logischer. Je zegt dat de pc bij anderen veel sneller opstart, maar natuurlijk, ik wacht ook geen 30 seconden 8)7 maar het kan goed zijn dat je iets aan hardware hebt waar XP moeite mee heeft of wat geen response geeft waar XP dan 30 seconden op wacht. Ik kan je helaas niet helpen met wat je uit moet zetten omdat dit helemaal specifiek geld voor jouw PC. Aangezien je al geprobeert hebt de netwerkkaart etc. eruit te gooien kun je misschien een heleboel onboard pheripirals (of zoiets :z ) uitschakelen en kijken of dit scheelt. Misschien is er een reepje memory wel brak wat daarom geen goede response geeft.

Het ligt dus eigenlijk aan beide. XP controleert veel teveel :X en je hardware kan incompatible stukjes bevatten waardoor de controle van XP faalt :'(

Hoop dat je hier iets wijzer van wordt, en als iemand me wil verbeteren, doe dat, worden we allemaal wijzer van B)

Verwijderd

Gem1e schreef op 11 March 2003 @ 21:18:
[...]

Volgens Papa Eend moet je dat via eigenschappen deze computer regelen.
Je kan ook hier die MSconfig.exe voor windows2000 downloaden. http://www2.whidbey.com/d...XP%20Version/MSCONFIG.EXE

Je moet hem vervolgens kopieren naar je system32 map.

Verwijderd

probeer B00TVIS?

Verwijderd

Topicstarter
heey tnx voor alle reacties....
ff kijken: gem1e......ik heb die timeout al een keer veranderd naar 3 seconden, maar had geen effect (op zich logisch, maar wilde het idd toch maar geprobeerd hebben).

caerbannog.... ik heb geen raid op mijn mobo dus daar kan het helaas ook niet aan liggen. en heb op dit moment HDD als enige bootoptie staan.

psykosoma.... ja ik heb bootvis gedraaid....en laten optimaliseren...maar heeft geen verschil gemaakt met die 30 seconden zwart beeld.....ik zal ff de screenshots erbij zetten, want die grafieken zeggen me eerlijk gezegd niet al te veel.

boot done lijn: is na 22,33 seconden
echter...na 6 seconden wordt mijn beeld zwart....en na 39 seconden krijg ik pas het XP opstart scherm te zien.

klik voor vergroting
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/erwin.vandergraaf/bootvis1.JPG

klik voor vergroting
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/erwin.vandergraaf/bootvis2.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 13-03-2003 14:03 . Reden: pics resized ;) ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

Ankh

.Howdy

wat ik heb weet ik ook niet, ik heb ook zo iets, ik heb bootvis al geprobeerd. maar bij mij moet ie echt gewoon 1 minuut over het boeten. Ik blijf maar dat mooie balkje heen en weer zien gaan. Schone install gedaan .. :'(

1 keer is het goed gegaan, toen ik updaten van windows 2000 naar windows XP, toen booten hij gewoon in 1 keer door naar (bijna dan)

• The_Sentinel
  • Niet online
Chipset drivers geinstalleerd?

WTF! Hebben we nu alweer koffiepauze!?

• 4MULA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb idd hetzelfde probleem als de topicstarter!

Bootvis heb ik ook geprobeerd, geen resultaat. Biosupdate, andere videodriver, andere intel accelerator drivers, diverse audigy drivers....echt je kunt het zo gek niet bedenken.

Alle hardware heb ik eruit gehad op videokaart en geheugen na, ook nog steeds die vertraging van het zwarte scherm.

Raar allemaal, maarja, dan maar 30 secs. langer wachten! :(

I

• Ankh
  • Nu online

Ankh

.Howdy

yupz ik heb ook gewoon alles geinstalleerd. ik weet niet meer bij een schone installatie of hij het dan ook had (dus echt helemaal niets geinstalleeerd ook geen chipset drivers.... maar dat moet ik nog ff uitproberen een dezer dagen :)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
maar in de FAQ staat alleen een linkje naar de MS site. Op de ms site staat dat XP er idd 30 secs over doet. Het is vaag maar waar.

Enige mogelijkheid is die tweak van de blackviper site.

[ Voor 19% gewijzigd door Rody op 13-03-2003 09:27 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
in win2k zit dat niet

@topicstarter - Zet die WD schijf op master

• Ankh
  • Nu online

Ankh

.Howdy

Rody schreef op 13 maart 2003 @ 09:27:
maar in de FAQ staat alleen een linkje naar de MS site. Op de ms site staat dat XP er idd 30 secs over doet. Het is vaag maar waar.

Enige mogelijkheid is die tweak van de blackviper site.
ja 30 sec, dan zie je net niet het windows logo met die balk...
ik zie die balk zeker 30 secs al is het geen 1 minuut...

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Ik heb dat gezeik al meerdere keren mee gemaakt op verschillende systemen, nadat ik gebruikelijke proggies en drivertjes geinstalleerd had duurde het idd 30 sec langer eerdat ie geladen was. Bij 1 systeem lag het zeker aan IDE/Sw drivers. Het leek op de andere systemen wel of het aan de volgorde van het installeren van drivers/service packs lag.

ik had van alles geprobeert om het te verhelpen maar lukte niet. Aangezien het het verse installaties waren heb ik gewoon alles er af gedondert en win xp opnieuw geinstalleerd en weg zijn alle opstart problemen. Misschien nogal ingerijpend maar 90% kans dat je problemen weg zijn als je die eerst niet had.

[edit] als je die opstart problemen hebt echt direct na het installeren van een volledig schone winxp heb ik niks gezegd..

[ Voor 11% gewijzigd door salvador4 op 13-03-2003 11:24 ]

Verwijderd

Ejjhh, zo te zien is het de USB Hub, zit daar je ADSL modem soms op ?

Zet anders dat modem niet op de hub maar direct op een USB poort.

(PS kijk maar, de vertraging komt hoofdzakelijk tussen 6 en 21 seconden na start, en daar start de USB hub op. denk ik ;) zo ongeveer, in die richting..)

Trouwens, wat ik niet snap is waarom dat gekke deing 2x Regedit en 1x Explorer opstart... mmhh.. :?

Aanvulling..
Even door theoretiserend,
wat Microslof eufemistisch Explorer noemt, is de shell. Zonder Explorer geen desktop, dus dat die opgestart wordt is normaal.

Maar waarom 2 keer.. Staat bij jou die "Remote Assistence" meuk soms aan nog ? Dan worden vast ook nog allerlei services opgestart die ook nog eens onnodig op de hele USB toestand en het ADSL modem gaan staan wachten vermoed ik.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 15:14 ]

Verwijderd

Een vraagje, lijkt misschien raar....

Wat zijn de UDMA settings voor je harddisks.
Had namelijk ook dat WinXP er zo'n 30 seconden over deed om te booten.
(maar wel meteen een boot-scherm).

Op een of andere reden besloot WinXP dat de HD slechts op PIO te gebruiken is.
En daar doet die dan bij >30s over. ACPI uitgezet en nu start alles ~10s op met UDMA5.
Snap het niet, maar het werkt.

• 4MULA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2023
Misschien de oplossing voor velen?

De afsluit- en herstarttijd van Windows XP kan irritant lang zijn, tot wel 30 sec, dit kun je met wel 15 sec versnellen door het volgende aan te passen. Onderstaande geldt voor videokaarten met nVidia-chipset.
Computerbeheer/Services&toepassingen/Services, zoek hier naar de regel met "NVIDIA DriverHelperService" rechtsklik/eigenschappen, en kies bij "opstarttype" uitgeschakeld. Na een 2e herstart merk je een duidelijk verschil. Ik weet niet of bij een ander merk videokaart (chipset) deze optie er ook in zit.

I

Verwijderd

Topicstarter
okee tnx weer voor alle reacties.. helaas nog steeds geen oplossing:

- sentinal...ja chipset drivers geinstalleerd

- sileX: op master gaf hij problemen, werd bij boot te laat herkend..heb toen in got>search gekeken en vond iets dat wanneer je ata100 hebt..en 1 app. aan je kabel hangt...je em beter op cable select kon hangen..ik gedaan..en meteen was dat probleem voorbij .. hdd werd meteen herkend. dus terug op master zetten heb ik liever niet...aangezien hij dan dus niet boot. ;)

- Hooi: - ik gebruik geen usb hub....en heb trouwens een ethernet adsl modem.
- waarom hij twee keer regedit start...ik heb geen idee.

- moesasji1975nl: heb acpi uitgezet..paar dagen geleden ff om te testen...had geen reactie.

- 4mula....heb ook jouw tip ff geprobeerd....ook geen succes...eerlijk gezegd leek het zelfs (heb het niet getimed) dat het iets langer duurde..

nou het begint bijna onmogelijke zaak te worden zo te zien... maar ik erger me zo doood aan alle pc's om me heen die wel in een keer doorstarten :) grrrrr... maar ik hoop natuurlijk nog steeds op het verlossende antwoord.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik heb zelf een:

Asus a7v333-x
Athlon 2000+
512MB PC2700
WD 80 GB 8MB
Maxtor 80 GB
Radeon 128 MB

En als ik dan XPpro opstart, dan gaat hij in één keer door, kijk eens in het boekje van mobo of hij zich niet ergens in kan verslikken (Zoals je Videokaart o.i.d.)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb je een usb keyboard van logitech? Of andere usb apparaten? Trek deze er is uit.

Ik had hetzelfde probleem met mijn USB Keyboard van logitech (SE/black edition). Ps/2 tussen stukje er tussen en weg waren de problemen.

Mijn V&A

• Ankh
  • Nu online

Ankh

.Howdy

OC-Addict schreef op 19 March 2003 @ 09:35:
Heb je een usb keyboard van logitech? Of andere usb apparaten? Trek deze er is uit.

Ik had hetzelfde probleem met mijn USB Keyboard van logitech (SE/black edition). Ps/2 tussen stukje er tussen en weg waren de problemen.
dat is enkel bij het afsluiten opstarten is het probleem niet
heb precies dezelfde booten maakt geen problemen

Verwijderd

1.) Netwerkkaart...
of
2.) Ik hoop dat je wel zo snugger bent geweest om Windows OPNIEUW te installeren na je nieuwe aankoop ?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 12:01 ]

• LaborGardens
  • Laatst online: 15:37
levert de voeding wel genoeg power voor al die nieuwe hardware?? ik heb namelijk eenzelfde probleem gehad na de aanschaf van nieuwe hardware en toen bleek dat m´n voeding niet genoeg ampères leverde over de 12V lijn...
kijk ff in dit topic Welke voeding heb ik nodig? en misschien dat je er dan uit kan komen...

• ventje853
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-07 19:09
sysedit in run....

[] ASUS P4PE [] PIV 2,8 [] 1024 DDR [] Radeon 9700 Pro [] WD 80 GIG [] SB Audigy 2 [] Iiyama 22" [] 16x DVD [] Logitech 700MX Optical [] 48x Liteon CDRW [] 1394 present

Verwijderd

Topicstarter
1337_JR...als je alles had gelezen...heb netwerkkaart er al uit gehaald...:)
hdd was ook nieuw dus ja alles nieuw geinstalled...

werkhoven...voeding moet zo te zien in orde zijn. 300 W

en ventje....wat nou sysedit??

Verwijderd

Misschien een inkoppertje, maar heb je al eens in Device Manager gekeken of er geen devices zijn met een probleem ?

Staan er in Event Viewer misschien aanwijzingen van problemen ?

Verwijderd

Topicstarter
device manager idd inkoppertje....geen problemen
event viewer zal ik eens kijken als ik thuis ben

Verwijderd

Topicstarter
nou...vanmorgen werd ik wakker en toen ik mijn pc aanzette had ik het niet meer......nee heb hem niet het raam uit gegooid :)....maar wel dus ff helemaal leeggehaald en alles opnieuw, stap voor stap, geinstalleerd....
en gelukkig heb ik er nu geen last meer van..in 33 seconden helemaal klaar met booten. dus daar ben ik erg blij mee... wel jammer dat ik nu nooit weet waar het aan lag..maar goed...everybody...tnx voor de tips.
Pagina: 1