[Bedrijfsnetwerk] Welke proxyserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een tijdje geleden opende ik dit topic.
In overleg met Koffie heb ik besloten hiervoor een nieuw topic te openen.

Op dit moment zijn we zover dat de hardware en de ADSL lijn gereed zijn, maar ik loop een beetje vast op het kiezen van de proxyserver. Op dit moment ben ik aan het testen met Winroute Pro, maar dat vind ik vrij onoverzichtelijk en bovendien doet het niet helemaal wat het moet doen. Niet zonder aanpassingen althans.

Mijn vraag is dus; wat zou een andere goede proxyserver zijn voor onze situatie (Adsl, 7 werkplekken, win2k/95, Mozilla als browser, Outlook 2k als mailclient). Misschien is het niet onbelangrijk om te vermelden dat er ook via ftp bestanden geupload moeten kunnen worden naar onze webspace.

Op dit moment zit ik te denken aan Analogx, heeft iemand hier ervaring mee?
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Misschien geen proxy server en rechtstreeks de clients als gateway de router opgeven? Of geeft dit problemen met de rest van het netwerk?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik weet niet of jij ook gebruik wilt verhinderen, maar smoothwall bevalt me erg goed, goeie firewall en mooie proxy erin :)
En ook een ftp proxy zodat je niet zit te klooien met passive mode enzo.

www.smoothwall.org

Btw die proxy is gewoon transparant, dus die hoef je niet op de clients in te stellen.

[ Voor 24% gewijzigd door bobo1on1 op 25-02-2003 23:46 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Timmert
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:27:
Misschien geen proxy server en rechtstreeks de clients als gateway de router opgeven? Of geeft dit problemen met de rest van het netwerk?
Dat geeft inderdaad problemen met o.a. het intranet met Opel Nederland. Als je precies wilt weten hoe of wat kun je het beste even in m'n 'oude' topic kijken.
bobo1on1 schreef op 25 February 2003 @ 23:37:
Ik weet niet of jij ook gebruik wilt verhinderen, maar smoothwall bevalt me erg goed, goeie firewall en mooie proxy erin :)
En ook een ftp proxy zodat je niet zit te klooien met passive mode enzo.

www.smoothwall.org

Btw die proxy is gewoon transparant, dus die hoef je niet op de clients in te stellen.
Smoothwall is een een soort Linux distro toch? Ik vind het een beetje zonde om op de Celeron 1300 die we min of meer speciaal voor dit doel hebben neergezet ipv win2k zo'n klein Linux distro'tje te draaien. Dan hadden we net zo goed een oude P1 neer kunnen zetten, en dat wouden we juist niet.

Toch bedankt voor je inbreng, mocht het echt niet lukken dan kunnen we daar altijd nog naar kijken :)

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:30

Masselink

Voor de dorst

Waarom proxy ? Om het cachen ?

gooi er een Draytek (of andere) router achter die ook nog firewall functionaliteitern heeft etc. Dan heb je er ook nooit gezeik mee. Bovendien laat je deze dan ook de verbinding regelen.

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Timmert schreef op 26 februari 2003 @ 08:37:
[...]

Smoothwall is een een soort Linux distro toch? Ik vind het een beetje zonde om op de Celeron 1300 die we min of meer speciaal voor dit doel hebben neergezet ipv win2k zo'n klein Linux distro'tje te draaien. Dan hadden we net zo goed een oude P1 neer kunnen zetten, en dat wouden we juist niet.
Ondanks dat het niet je intentie is om de Win2K te laten vervallen, kan ook ik je ten zeerste Smoothwall aanbevelen, goed te installeren door iedere malloot, simpel te beheren en tevens levert de firma ook goede software voor het afschermen van toegang/websites voor gebruikers. Ik heb hier 1,5 jaar een Win2k (Wingate/Sygate/Winroute) bak gedraaid, 2 maanden een Freesco doos....en nu net 3 maanden Smoothwall....en de afgelopen 3 maanden heb ik nog niks kunnen vinden om op te schelden, terwijl dat hiervoor het bijna elke week weer raak was met een niet werkende portmapping, dichtgeslagen tcpstack of wat dan ook.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag je ook eens af, hoe groot je uploads zijn. Als dat slechts om kleine hoeveelheden per keer gaat, zou je ook kunnen overwegen om hier een "gewone" ISDN-lijn voor te gebruiken, zodat je je proxyserver niet veel verder hoeft te configgen.
Verder denk ik dat het verstandig is om ff op de site van Mozilla te kijken; misschien kunnen ze daar al wel aangeven welke proxy's zeker gaan werken. Vraag je verder af of je alleen wilt dat het een proxy is, of dat je ook een aparte firewall nodig hebt. Firewall-1 van CheckPoint is een hele goede...kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Maar ik denk in jullie situatie iets teveel van het goede...
AnalogX heb ik best veel over gehoord; schijnt kleine netwerken een prima proxy te zijn. Maar vraag jezelf wel het volgende af: wat als er problemen zijn met de software die je niet zelf op kunt lossen? Heb je dan ondersteuning? en hoe zit het met updates etc? Kortom: kijk ook eens naar de beheerbaarheid en de support op de software. Wat dat betreft mag je van bv. Microsoft meer support verwachten dan van de makers van AnalogX denk ik...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Timmert
  • Niet online
Masselink schreef op 26 February 2003 @ 08:40:
Waarom proxy ? Om het cachen ?
Nee, omdat ik anders de hele boel opnieuw moet gaan routeren. Zie hiervoor ook mijn oude topic.
MissingDog schreef op 26 February 2003 @ 08:42:
[...]

Ondanks dat het niet je intentie is om de Win2K te laten vervallen, kan ook ik je ten zeerste Smoothwall aanbevelen, goed te installeren door iedere malloot, simpel te beheren en tevens levert de firma ook goede software voor het afschermen van toegang/websites voor gebruikers. Ik heb hier 1,5 jaar een Win2k (Wingate/Sygate/Winroute) bak gedraaid, 2 maanden een Freesco doos....en nu net 3 maanden Smoothwall....en de afgelopen 3 maanden heb ik nog niks kunnen vinden om op te schelden, terwijl dat hiervoor het bijna elke week weer raak was met een niet werkende portmapping, dichtgeslagen tcpstack of wat dan ook.
Hmmkay :) Als ik vandaag geen naar behoren werkend proxyprog vind zal ik daar zeker eens naar gaan kijken :)
The_Eagle schreef op 26 February 2003 @ 08:55:
Vraag je ook eens af, hoe groot je uploads zijn. Als dat slechts om kleine hoeveelheden per keer gaat, zou je ook kunnen overwegen om hier een "gewone" ISDN-lijn voor te gebruiken, zodat je je proxyserver niet veel verder hoeft te configgen.
Verder denk ik dat het verstandig is om ff op de site van Mozilla te kijken; misschien kunnen ze daar al wel aangeven welke proxy's zeker gaan werken. Vraag je verder af of je alleen wilt dat het een proxy is, of dat je ook een aparte firewall nodig hebt. Firewall-1 van CheckPoint is een hele goede...kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Maar ik denk in jullie situatie iets teveel van het goede...
AnalogX heb ik best veel over gehoord; schijnt kleine netwerken een prima proxy te zijn. Maar vraag jezelf wel het volgende af: wat als er problemen zijn met de software die je niet zelf op kunt lossen? Heb je dan ondersteuning? en hoe zit het met updates etc? Kortom: kijk ook eens naar de beheerbaarheid en de support op de software. Wat dat betreft mag je van bv. Microsoft meer support verwachten dan van de makers van AnalogX denk ik...
M'n uploads zijn niet al te groot. Gewoon wat html files en wat foto's voor onze website. We hebben een isdn lijn liggen, maar die wordt gebruik voor diensten die het rdc ons aanbiedt, auto's apk afmelden etc. Het is geen optie om die lijn ook te gebruiken om te uploaden. Via onze adsl aansluiting moet het immers ook kunnen, toch? :)
Wat de firewall betreft. We hebben hier een Speedtouch 510, volgens mij functioneert die ook als firewall. Ik heb een portscan gedaan op grc.com, en alles was stealth.

Alles zit nu nog in een testfase, dus geen van de workstations is aangesloten, behalve dan de mijne. Ook hangt de proxy nog niet in het domein (wat volgens mij ook niet nodig is).

Ik ga nu Analogx proberen, jullie horen zsm van me. Reacties zijn in de tussentijd zeker welkom :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Timmert schreef op 26 February 2003 @ 09:37:
[...]

Nee, omdat ik anders de hele boel opnieuw moet gaan routeren. Zie hiervoor ook mijn oude topic.

[...]

Hmmkay :) Als ik vandaag geen naar behoren werkend proxyprog vind zal ik daar zeker eens naar gaan kijken :)

[...]

M'n uploads zijn niet al te groot. Gewoon wat html files en wat foto's voor onze website. We hebben een isdn lijn liggen, maar die wordt gebruik voor diensten die het rdc ons aanbiedt, auto's apk afmelden etc. Het is geen optie om die lijn ook te gebruiken om te uploaden. Via onze adsl aansluiting moet het immers ook kunnen, toch? :)
Wat de firewall betreft. We hebben hier een Speedtouch 510, volgens mij functioneert die ook als firewall. Ik heb een portscan gedaan op grc.com, en alles was stealth.

Alles zit nu nog in een testfase, dus geen van de workstations is aangesloten, behalve dan de mijne. Ook hangt de proxy nog niet in het domein (wat volgens mij ook niet nodig is).

Ik ga nu Analogx proberen, jullie horen zsm van me. Reacties zijn in de tussentijd zeker welkom :)
VIa ADSL kun je idd ook uploaden, zeker als dat richting internet moet. ZOu wat zijn als het niet zo was... ;)
Wat betreft die portscan: lijkt me toch niet onverstandig om van buitenaf een volledige portscan te doen met een echte scanner. grc.com is leuk, maar niet zaligmakend...had je op de site kunnen lezen. Goede indicatie voor de belangrijkste zaken, dat wel, maar lekken geeft ie niet weer. En dat kan een echte scan nou net wel vertellen. Het zou niet de 1e keer zijn dat ik middels een portscan ineens tegen een configscherm van een router aan zat te kijken omdat er incoming een poort 80 op de router openstond (webservertje) :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00

m0nk

16-09-2003 15.15

In een andere vesiging waar zo'n 20 gebruikers zitten gebruik ik ook smoothwall.
ben op het moment bezig met 2 projectjes, citrix metaframe, en MS ISA server.

ISA werkt echt goed, gewoon icm WIN2K AD, ruim configureerbaar :)
Mocht dat te duur zijn kom je al gauw op sygate/wingate etc etc...

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• Timmert
  • Niet online
Ik heb nu Analogx geinstalleerd en ben bezig met testen. Vooralsnog lijkt het behoorlijk goed te gaan :)

Later vandaag meer :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:05
ik zelf gebruik ook analogx lekker makkelijk en vooral klein kan makkelijk op de achtergrond draaien en vreet geen resourses, je moet dus alleen dan nog een portmapper (analogx) en ftp client en mail client

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Ik draai zelf de Windows NT/2000/2003 Server variant van Squid

Perfect configureerbaar, caching, URL filtering mogelijk, degelijke documentatie, open-source, wat wil je nog meer. Enige nadeel wat windows gebruikers ondervinden is dat er geen GUI bijgeleverd wordt. Hier te vinden en neer te halen.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• jadjong
  • Niet online
Ik wil niet al te vooruitstrevend zijn maar wat dacht je ervan om alle ISDN zooi de deur uit te doen. RDC bellen en met veel termen gaan smijten zoals je dat ook bij de Chello helpdesk doet zodat ze uiteindelijk overgaan tot VPN over ADSL.
Doe dit ook voor je garage programma over schotel en je hebt 2 of 3 vpn'en lopen naar de verschillende bedrijven. Daarnaast kan je ook nog internetten over je adsl lijn.

Voordeel:
- Alles over 1 lijn, desnoods nog een ISDN module in je ADSL router zetten voor backup.
- De vage infrastructuur van 3 verschillende bedrijven door elkaar heen is weg.
- Gewoon binnenshuis 1 systeem en wat er vanaf je router totaan RDC/enz gebeurt is hun probleem.

Nadeel:
- Je moet je huidige leveranciers/aanbieders ervan overuigen dat ISDN uit is en vpn over een bestaande verbinding in.
- Als je ADSL lijn ermee stop heb je een probleem, maar daar is de ISDN backup voor uitgevonden.

Het kost je wat moeite maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

mag het geld kosten?

gewoon ms isa server
en juiste rules maken

niks gateways aanpassen op clients
evt isa firewall client installeren en gaan!

• Timmert
  • Niet online
jadjong schreef op 26 February 2003 @ 12:27:
Ik wil niet al te vooruitstrevend zijn maar wat dacht je ervan om alle ISDN zooi de deur uit te doen. RDC bellen en met veel termen gaan smijten zoals je dat ook bij de Chello helpdesk doet zodat ze uiteindelijk overgaan tot VPN over ADSL.
Doe dit ook voor je garage programma over schotel en je hebt 2 of 3 vpn'en lopen naar de verschillende bedrijven. Daarnaast kan je ook nog internetten over je adsl lijn.

Voordeel:
- Alles over 1 lijn, desnoods nog een ISDN module in je ADSL router zetten voor backup.
- De vage infrastructuur van 3 verschillende bedrijven door elkaar heen is weg.
- Gewoon binnenshuis 1 systeem en wat er vanaf je router totaan RDC/enz gebeurt is hun probleem.

Nadeel:
- Je moet je huidige leveranciers/aanbieders ervan overuigen dat ISDN uit is en vpn over een bestaande verbinding in.
- Als je ADSL lijn ermee stop heb je een probleem, maar daar is de ISDN backup voor uitgevonden.

Het kost je wat moeite maar dan heb je ook wat.
Je moest es weten hoe graag ik dat zou willen :)
Probleem: m'n baas. Het gaat al niet zo heel denderend goed in de autobranche, dus zulke avonturen zal hij niet zien zitten. Daar komt bij dat ik er de kennis niet helemaal voor heb, dus behalve moeite kost het ook nog eens geld. Ik wil het wel, maar de baas beslist nog steeds (helaas :()
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 12:28:
mag het geld kosten?

gewoon ms isa server
en juiste rules maken

niks gateways aanpassen op clients
evt isa firewall client installeren en gaan!
Zie m'n reactie hierboven. Het moet moet gewoon zo min mogelijk kosten. Wat kost isa server eigenlijk?

Iemand suggesties voor een goede en goedkope (freeware?) firewall voor windows?

[ Voor 25% gewijzigd door Timmert op 26-02-2003 13:26 . Reden: probleempje opgelost :) ]

• jadjong
  • Niet online
Timmert schreef op 26 February 2003 @ 12:38:
[...]

Zie m'n reactie hierboven. Het moet moet gewoon zo min mogelijk kosten. Wat kost isa server eigenlijk?
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/211

Klik de link hierboven. Sorteer vervolgens op prijs en kijk boven of onderaan de pagina :P

• bobo1on1
Timmert schreef op 26 February 2003 @ 08:37:

Toch bedankt voor je inbreng, mocht het echt niet lukken dan kunnen we daar altijd nog naar kijken :)
Als je zo'n dure bak gekocht hebt zet er dan gewoon een volledige linux distro op, werkt nogsteeds beter dan w2k imho.
Mandrake is wel makkelijk te configureren om internet te delen e.d.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Uit bedrijfs oogpunt gezien:

Heb ik de volgende wijze raad

Je proxy keuze is afhankelijk van je netwerk OS

Gebruik je windows 2000 / 2003 dan zou ik gaan voor een MS proxy omgeving (ISA SERVER)

Gebruik je een Netware omgeving zou ik gaan voor een Bordermanager 3.7 EE oplossing.

Een oplossing met een Draytek is leuk voor de SOHO oplossing maar niet voor een bedrijfsnetwerk naar mijn mening omdat een ISA / Bordermanager veel meer services biedt

Zo weet ik dat bordermanager ook reversed proxy ondersteund en behalve http proxy nog een ris andere proxys.. Uit m`n hoofd

Http proxy
https proxy
dns proxy
reversed http proxy
socks proxy
mail proxy

VPN oplossingen.

Wij gebruiken hier overigens 2 Bordermanager Proxys. (We hebben 2 verbindingen dus vandaar )

Je kan natuurlijk ook je 510 modem in nat router stand zetten en dan zal alles wel werken. Er zit een firewall in maar ik geloof niet dat er veel mensen ervaring mee hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door raymonvdm op 26-02-2003 20:09 ]

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Timmert schreef op 26 February 2003 @ 10:36:
Ik heb nu Analogx geinstalleerd en ben bezig met testen. Vooralsnog lijkt het behoorlijk goed te gaan :)
Standaard is AnalogX een open proxy. Dat wil zeggen dat iedereen op Internet jouw proxy kan gebruiken. Spammers zoeken actief naar deze proxy's. Ik hoop dat je wel hebt gezorgd dat je deze proxy dicht staat?
Hoe dat moet.. geen idee, maar probeer ervoor te zorgen dat AnalogX alleen luistert op je interne ip.

Om te checken voor een open proxy (kies de Full check):
http://hatcheck.org/

• Timmert
  • Niet online
bkor schreef op 26 February 2003 @ 20:22:
[...]

Standaard is AnalogX een open proxy. Dat wil zeggen dat iedereen op Internet jouw proxy kan gebruiken. Spammers zoeken actief naar deze proxy's. Ik hoop dat je wel hebt gezorgd dat je deze proxy dicht staat?
Hoe dat moet.. geen idee, maar probeer ervoor te zorgen dat AnalogX alleen luistert op je interne ip.

Om te checken voor een open proxy (kies de Full check):
http://hatcheck.org/
Daar heb ik idd voor gezorgd. Tis iets met proxy bindings ofzo, die staat op mijn lokale ip. Overigens werkt analogx nog niet helemaal zoals ik wil, maar morgen is er weer een dag :)

ISA server is gewoonweg geen optie vanwege de prijs. De aangedragen Mandrake oplossing is wel leuk, maar ik moet een proxy hebben, anders had ik allang een router of pc met ics oid neergezet. Smoothwall komt dan nog het meeste in de buurt. Ik zal me er eens in verdiepen :)

• bobo1on1
Uhm.. bij de mandrake installatie kun je standaard squid installeren hoor, das een hele mooie proxy :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Squid als proxy, cache van 2 to 10 Gig erin en je bent weg. Alles is tot op de puntjes instelbaar & gratis. Zet er dan nog een Mandrake, RedHat of Debian op (in volgorde van standaard-user-gebruiksvriendelijkheid) en een IPTABLES firewall. Wat moet je nog hebben? Mailserver: SendMail of een gemakkelijker alternatief
Prijs: nul euro nul eurocent
Tijd: 1 werkdag tot 2 werkdagen van 8 uur (hangt ervan af hoeveel je er al van kent)
Tijd om up te daten: elke week 5 minuten

Nu gaan we es die Windows behandelen
Windows 2000 - 350 euro?
MS Proxy ding - 200 euro?
Tijd om te installeren: 3 uur
Tijd om te beveiligen: 3 werkdagen van 8 uur
Tijd om de updates uit te voeren: elke week 3 uur
Tijd om de gecrashte server weer online te krijgen: elke dag 30 minuten
Tijd om na de updates weer te beveiligen: elke week 1 uur
Tijd om dat boeltje buiten te schoppen: 2 seconden (of elke dag 15 minuten freesbee spelen met de CDkes)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• supakeen
  • Laatst online: 09-09-2025
Guru Evi schreef op 27 February 2003 @ 00:48:
Squid als proxy, cache van 2 to 10 Gig erin en je bent weg. Alles is tot op de puntjes instelbaar & gratis. Zet er dan nog een Mandrake, RedHat of Debian op (in volgorde van standaard-user-gebruiksvriendelijkheid) en een IPTABLES firewall. Wat moet je nog hebben? Mailserver: SendMail of een gemakkelijker alternatief
Tijd: 1 werkdag tot 2 werkdagen van 8 uur (hangt ervan af hoeveel je er al van kent)

Windows 2000 - 350 euro?
Tijd om dat boeltje buiten te schoppen: 2 seconden (of elke dag 15 minuten freesbee spelen met de CDkes)
rofl that's like so true :7 .

Hier ook alleen maar goede ervaringen met SQUID veel informatie over te vinden enzo :)

• Timmert
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 27 February 2003 @ 00:32:
Uhm.. bij de mandrake installatie kun je standaard squid installeren hoor, das een hele mooie proxy :)
Dan heb ik niks gezegd :)
Guru Evi schreef op 27 February 2003 @ 00:48:

Windows 2000 - 350 euro?
Opzich wou ik niet aan Linux, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb. Jouw post heeft me toch een beetje overgehaald, hoewel ik het niet 100% eens ben met jouw argumenten tegen windows. Het is echt niet zo dat dat ding elke dag op zijn smoel gaat, maargoed. De beveiligingsargumenten en de kosten, daar heb je gelijk in :) Plus dat er veel over Linux gedocumenteerd staat natuurlijk. Hmm, dit werpt een nieuw licht op de zaak :P

Ik ga er vanaag es ff over denken. Hoe kan ik het beste aan Mandrake komen? Pakket in de winkel kopen? Downloaden?

Thx voor jullie inbreng :)

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

ik denk dat je dat het beste kan kopen.. krijg je een keurige installatie handleiding ed erbij.. :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
MNF is ook te koop en ook smoothwall heeft koop versies.

Maar ik denk dat de SLA belangrijker is dan de prijs. Je moet er dus wel support op kunnen krijgen.

• Timmert
  • Niet online
raymonvdm schreef op 27 februari 2003 @ 11:00:
MNF is ook te koop en ook smoothwall heeft koop versies.

Maar ik denk dat de SLA belangrijker is dan de prijs. Je moet er dus wel support op kunnen krijgen.
Het is op dit moment nog totaal niet bedrijfskritisch, en dat zal het ook niet echt worden. Zoals gezegd werk ik in een klein bedrijf, erg veel internetactiviteiten hebben we (nog) niet. Ik heb van mijn baas de ruimte gekregen om net zolang te testen totdat het werkt. Als dat pas begin April is is dat totaal geen probleem.

Ik denk dat ik vandaag Mandrake ga bestellen, en dan gaan we dat proberen :)

Als er mensen zijn met tips mbt Linux/Mandrake dan hoor ik dat graag.

Verwijderd

AnalogX proxy is inderdaad een fantastisch pakketje en Freeware. Wel moet je goed met de beveiliging aan de gang want AnalogX is een "open" proxy.....Benaderbaar vanaf het internet en een goede Firewall is dus een vereiste!!!!!!!!!!!!

• Timmert
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 februari 2003 @ 12:07:
AnalogX proxy is inderdaad een fantastisch pakketje en Freeware. Wel moet je goed met de beveiliging aan de gang want AnalogX is een "open" proxy.....Benaderbaar vanaf het internet en een goede Firewall is dus een vereiste!!!!!!!!!!!!
Het is idd een heel mooi pakketje, maar ik krijg de mail er niet mee aan de gang, en ik schijn niet de enige te zijn die tegen dat probleem aan loopt. Ik ga nu dus kijken naar Mandrake Linux :)

• bobo1on1
Mandrake is echt zeer makkelijk op te zetten, en smoothwall is al helemaal een eitje, dat is standaard al goed configged, alleen is het vrij lastig om daar wat extra's op te draaien zoals een mailserver oid.

Ik zou em gewoon downloaden van www.mandrake.org , en er is ook enorm veel documentatie te vinden met www.google.com :)

Je hoeft helemaal geen linux guru te zijn om een mandrake server op te zetten imho.

• Timmert
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 27 February 2003 @ 15:53:
Mandrake is echt zeer makkelijk op te zetten, en smoothwall is al helemaal een eitje, dat is standaard al goed configged, alleen is het vrij lastig om daar wat extra's op te draaien zoals een mailserver oid.

Ik zou em gewoon downloaden van www.mandrake.org , en er is ook enorm veel documentatie te vinden met www.google.com :)

Je hoeft helemaal geen linux guru te zijn om een mandrake server op te zetten imho.
Da's mooi, want dat ben ik ook niet :P Ik ga het iig samen doen met een vriend die wat meer kennis heeft van Linux. Ik ga vast wat documentatie zoeken zodat ik een klein beetje weet hoe of wat. Heeft er iemand suggesties voor de mailserver?

Wij hebben een account bij xs4all, met een eigen domein. Een stuk of 7 popmailboxen onder het xs4all domein, en deze verwijzen door naar aliassen onder ons eigen domein. Dat moet dus verdeeld worden onder de users die Outlook 2k gebruiken :)
Kan ik gewoon sendmail gebruiken, of heeft iemand andere suggesties?

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
jadjong schreef op 26 February 2003 @ 12:27:
Sterker, je kan dat hele RDC met isdn lijn eruit flikkeren, het is traag en zeer regelmatig storingen en problemen met apk's afmelden.

Sinds een paar maanden zijn er meer providers die de rdw diensten aanbieden!!
wij zijn hier overgestapt naar www.a2sp.nl Deze werkt via ELKE internet provider.

Toch maakt de topicstarter het zichzelf erg lastig met een proxy, een draytek router werkt goed en het is bij een draytek heel erg eenvoudig om de route tabel aan te passen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thijs B op 27-02-2003 20:45 ]

• Timmert
  • Niet online
Hmm, we waren al niet bijster tevreden over dat RDC/ISDN gedoe, dus door jouw reply slaan we misschien wel 2 vliegen in 1 klap :) Werkt a2sp ook met andere browsers dan IE? Mozilla bijvoorbeeld. Dat voor het geval ik toch besluit met de proxy door te gaan en we dus Mozilla gebruiken om te internetten.

Wat betreft het draytek verhaal; dat zou misschien heel goed kunnen werken, maar zo ver gaat mijn kennis niet echt. Ik begrijp dat alle verkeer dan in eerste instantie naar de draytek zal gaan, en als men van daaruit bijvoorbeeld naar het intranet van de importeur wil, dan stuurt de draytek het verkeer verder naar het juiste ip (van de router van de importeur dus bijvoorbeeld). Heb ik dat goed? We hebben het er verder op msn nog wel over :)

Super bedankt voor je reply, ik ga morgen toch met mijn baas eten, dus dan kan dit meteen ter sprake komen :)
Pagina: 1