[winsock?] Trage tweede PC, niemand heeft me kunnen helpen

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb een adsl-comfort 128 up / 768 down abonnement bij Planet, met een Alcatel Speedtouch 510 multi-PC modem. Aan het modem (tevens router) hangen een desktop-PC en een laptop. Beide hebben WinME. Ook alle instellingen voor ethernet en internet zijn exact hetzelfde. Beide PC's hebben een ethernetkaart en zijn via de juiste kabels op het modem aangesloten.

Nu komt het: de laptop haalt met gemak een downloadsnelheid van 80K/s, wat overeenkomt met de snelheid die je bij het comfort-abbo moet hebben. De desktop-PC haalt maar bijna de helft: 45K/s. De verbinding is wel stabiel.

Hoe is dit toch mogelijk? Ik heb werkelijk alles wat ik weet geprobeerd. Nieuwe ethernetkaart voor de desktop-PC, nieuwste driver, in een ander PCI-slot gestoken, maar niks helpt. Geloof me, met de lijn en het modem is alles goed. Ook ligt het niet aan de slots op het modem of de bekabeling. Er zit verder niets verkeerds tussen en beide PC's zijn op exact dezelfde manier aangesloten. Ook de voeding kan het niet zijn, omdat ik verder nooit problemen heb.

Ik snap er te weinig van, maar zou het misschien hiermee te maken kunnen hebben: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/18#18

Ik heb overigens geen Kazaa-restanten op mijn PC staan. En dan nog: bij mijn PC zat alleen maar een herinstallatiediskette. De restoregegevens staan allemaal ergens op mijn PC. Ik heb dus geen WinME-CD en zou verder niet weten hoe ik die handelingen moet uitvoeren.

Het is dus niet zo dat ik helemaal niet kan internetten, maar alleen op de desktop-PC veel trager.

Zelfs bij Paradigit kunnen ze mij niet helpen. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?! Ik word er echt moedeloos van...

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
het lijkt me een probleem van je netwerkkaart , aangezien dit in weze de enige factor is die anders is in jouw situatie - het mobo etc even niet meegerekend.

Ik zou eens gaan kijken of je een andere netwerkkaart driver (hoeft niet perse de nieuwste te zijn - ouder kan ook wel eens beter zijn in sommige omstandigheden) kunt downloaden en die installeren. Het kan ook fysiek de netwerkkaart zijn, wellicht gebruikt paradigit goedkope (slechte) kaarten.

Kijk ook eens naar je interrupts. Het kan zijn dat je netwerkkaart wellicht een interrupt deelt met je VGA kaart. Je doet er dan goed aan om middels de bios zowel de grafische kaart als de netwerkkaart een eigen IRQ te geven.

Trouwens, als Windows ME werdt meegeleverd op de PC toen je em kocht staan de bestanden van Windows ME meestal in c:\windows\options\cabs, mocht je onderdelen moeten toevoegen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
maartena schreef op 25 februari 2003 @ 23:56:
het lijkt me een probleem van je netwerkkaart. Ik zou eens gaan kijken of je een andere netwerkkaart driver kunt downloaden en die installeren. Het kan ook fysiek de netwerkkaart zijn, wellicht gebruikt paradigit goedkope (slechte) kaarten.
Ik dacht ook dat het de netwerkkaart was. Ik heb zelfs een nieuwe gekocht (Sitecom LN-002) als vervanging van de eerste (Sitecom LN-001). Ik heb ook al alle drivers geprobeerd, geen succes.
Kijk ook eens naar je interrupts. Het kan zijn dat je netwerkkaart wellicht een interrupt deelt met je VGA kaart. Je doet er dan goed aan om middels de bios zowel de grafische kaart als de netwerkkaart een eigen IRQ te geven.
Beste Maartena, hoe doe ik dat? Hoe controleer ik de interrupts en hoe kan ik die via de bios een eigen IRQ geven? Mijn grafische kaart is overigens een Nvidia Geforce 2.
Trouwens, als Windows ME werdt meegeleverd op de PC toen je em kocht staan de bestanden van Windows ME meestal in c:\windows\options\cabs, mocht je onderdelen moeten toevoegen.
Ja klopt, je hebt gelijk.

• maartena
Jammie schreef op 26 februari 2003 @ 01:17:
Beste Maartena, hoe doe ik dat? Hoe controleer ik de interrupts en hoe kan ik die via de bios een eigen IRQ geven? Mijn grafische kaart is overigens een Nvidia Geforce 2.
Het ligt een beetje aan het systeem wat je hebt. In sommige BIOS-en kun je per PCI slot aangeven welk IRQ deze moet krijgen. Meestal dien je "PnP OS" ook uit te zetten in je BIOS, anders gaat Windows lopen zeiken dat je van alles aan het veranderen bent.

Het zou ook kunnen dat je de driver voor je computer (in systeemonderdelen) moet veranderen van "ACPI compliant PC" naar "Gewone PC". Ik weet niet precies hoe dat zit in Windows Me trouwens. Als je dit doet trouwens zal Windows bijna al je hardware weer opnieuw gaan vinden, en wil ie waarschijnlijk 5 keer rebooten ofzo! hehe....

Tja.... verder vindt ik Windows Me :r trouwens zo'n beetje de SLECHTSTE Windows die geschreven is. Windows 98 Second Edition is beter, en als je minimaal 128 Mb hebt is zelfs Windows 2000 aan te raden.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even zomaar iets hoor, is het niet gewoon een MTU waarde die een beetje brak staat ingesteld?
Onder Windows

De MTU van Windows 9x kan ook verkeerd staan afgesteld. Deze kan je regelen door middel van het downloaden en installeren van een programma via de site van DslReports.
http://www.dslreports.com/front/drtcp.html
De MTU moet een waarde van 1370 krijgen. Dit moet je nog even invullen in het programma'tje.

Uitleg MTU:

MTU betekent Maximum Transmission Unit en is de grootte van de gegevens in één IP pakket. Een IP pakket bestaat uit de gegevens en een 'header' van maximaal 40 bytes. Als je ethernet gebruikt is het belangrijk dat je IP pakket in één ethernet pakket past. De MTU komt dan uit op 1460 bytes. Anders krijg je gefragmenteerde pakketjes die elke router weer moet assembleren en bij de volgende hop in twee fragmentjes moet versturen. Dat kan vertragend werken, vooral bij hogere snelheden.

Binnen het netwerk van ADSL wordt een IP pakket weer verpakt in een ander IP pakket, samen met wat extra gegevens en een extra header. Dit heet tunneling. Deze moet dan weer verstuurd worden over een ethernet verbinding. Hierdoor moet je computer een kleinere MTU gebruiken voor de pptp verbinding dan voor een ethernet verbinding, namelijk 1372 bytes. Anders wordt zo'n ethernet pakket binnen het Mxstream netwerk te groot en wordt hij gefragmenteerd en daardoor vertraagd.
Ik opper maar even iets.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
JvS: nee, dit is het niet. Ik heb de MTU-waarde op 1370 gezet, toen getest, daarna weer herstart, maar geen resultaat. Nog steeds die vreemde trage downloadsnelheid. Mijn vrouw surft ondertussen met 80K/s (grrr...)

maartena: Ik probeer nu wat meer gegevens over de IRQ's te achterhalen. Ik ben hier niet mee bekend, maar misschien kan jij er wat uithalen. Over een kwartier meld ik me weer.

Zou dit rare probleem nu écht niet op te lossen zijn???

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Okee maartena, ik heb alle gegevens op een rijtje gezet. Ik vermeld hierbij dat ik géén BIOS-deskundige ben...

[WinME] Deze computer > apparaatbeheer > rechtsklik Computer > Eigenschappen > Interruptaanvraag (IRQ):

00 Systeemtimer
01 Toetsenbord
02 Programmeerbare interruptcontroller
03 Generic PCI Modem Enumerator
03 ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing
04 Communicatiepoort (COM1)
05 Creative SB Live! Value
05 NVIDIA Geforce2 MX/MX 400
05 ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing
06 Standaarddiskettestationcontroller
07 ECP-printerpoort (LPT1)
08 System-CMOS/Real time klok
09 SCI IRQ used by ACPI bus
10 Universele hostcontroller voor PCI naar USB van VIA TECH (3038)
10 Universele hostcontroller voor PCI naar USB van VIA TECH (3038)
10 ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing
11 32-Bit PCI Fast Ethernet Adapter
11 ACPI IRQ Holder voor PCI IRQ-besturing
12 Microsoft PS/2 Port Mouse (Intellipoint)
13 Numerieke-gegevensprocessor
14 VIA - Busmaster PCI IDE-controller
14 Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
15 VIA - Busmaster PCI IDE-controller
15 Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)

Daarna herstarten, ctrl ingedrukt houden en naar BIOS: 'AwardBIOS Setup Utility'. Vervolgens is er een keuze 'Advanced > PCI Configuration'. Daarin krijg ik de volgende gegevens:

Slot 1/5 IRQ [11]
Slot 2/6 IRQ [10]
Slot 3 IRQ [3]
Slot 4 IRQ [5]
PCI/VGA Palette Snoop [Disabled]

Bij de keuze 'Advanced > PCI Configuration > PCI IRQ Resource Exclusion' krijg ik de volgende waarden:

IRQ 3 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 4 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 5 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 7 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 9 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 10 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 11 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 12 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 14 Used By ISA [No/ICU]
IRQ 15 Used By ISA [No/ICU]

[No/ICU] staat ook allemaal gedefinieerd in de BIOS-onderdelen PCI DMA Resource Exclusion en PCI UMB Resource Exclusion.

Dit is alles wat ik heb kunnen vinden. Help me alsjeblieft!!!

• maartena
Het lijkt er niet op dat je netwerkkaart dwars ligt. Die zit eigenlijk helemaal alleen op IRQ 11.

Heb je al eens geprobeerd om Windows Me opnieuw te installeren? Windows 2000 is mischien een beter idee, aangezien Win9x een erg rotte tcp/ip stack heeft.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Beste Maartena,

Je hebt helemaal gelijk! Ik heb WinME inmiddels opnieuw geïnstalleerd via de restore-optie van mijn PC. Het eerste wat ik daarna heb gedaan is het modem en de ethernetkaart geïnstalleerd. En warempel...!!!! Nu WEL de juiste downloadsnelheid!

En hier heb ik ZO LANG mee geworsteld...

Nu ben ik bezig met het herinstalleren van alle programma's en instellingen. Grrrr... ook een gigantische klus.

Maar wel bedankt voor jouw advies. Het werkt nu weer zoals het moet!
Pagina: 1