Toon posts:

Traceroute naam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Als ik vanaf een externe machine een traceroute naar mijn bak doe, komt er de naam die planet mij heeft gegeven te staan. ip378deg7a.speed.planet.nl
Nu gebruik ik SIP spoofing, dus heeft mijn machine "bestone" het ip gekregen en niet de modem. Doe ik nu vanaf een externe machine weer een traceroute naar mijn ip... Krijg is nog steeds die @## naam van planet te zien en niet de naam van mijn PC..

HELLUP

1 surroute.surfnet.nl (192.87.110.1) 0.897 ms 0.637 ms 0.588 ms
2 Gi15-2-2.AR5.Utrecht1.surf.net (145.145.16.9) 0.673 ms 0.661 ms 2.200 ms
3 PO4-0.CR2.Amsterdam1.surf.net (145.145.163.49) 65.351 ms 40.609 ms 1.839 ms
4 PO0-0.BR2.Amsterdam1.surf.net (145.145.166.6) 1.299 ms 1.299 ms 1.235 ms
5 193.148.15.62 (193.148.15.62) 1.581 ms 1.587 ms 1.492 ms
6 195.121.0.150 (195.121.0.150) 1.613 ms 1.768 ms 1.674 ms
7 nl-asd-pbw-fsip-pe11.wxs.nl (195.121.255.230) 1.653 ms 1.612 ms 1.852 ms
8 * * *
9 * * *
10 ip378deg7a.speed.planet.nl (80.60.12.123) 17.216 ms 17.654 ms 19.535 ms

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:47

nrg

Daar kan je niks aan veranderen.
Ligt vast bij Planet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik een traceroute doe naar mijn ip, dan moet ik toch de naam te zien krijgen van de machine die antwoord??@22

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:04

aKra

Intentionally left blank.

Dat zit in de Domain Name Server gekoekt van Planet inderdaad...

Bij XS4ALL kan je bijvoorbeeld 'bestone.xs4all.nl' vastzetten, bij Planet helaas niet.

Intentionally left blank.

Verwijderd

das toch ook logies
Je bekijkt hier mee de nodes waar je signaal langs komt, vaak via OSPF
ip378deg7a.speed.planet.nl is het eindstation. wat wil je dan? dat er dit ofzo komt?
mijncomputernaam.speed.planet.nl? Das toch van de zotte :)

Kan niet..

edit:

oh volgens hierboven kan dat dus wel, sorry, maar ik meende dat dat per definitie niet kon..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh..

Dus ik zou nooit de naam van mijn machine te zien krijgen??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:20:
Maar als ik een traceroute doe naar mijn ip, dan moet ik toch de naam te zien krijgen van de machine die antwoord??@22
stel jij hebt een server met daarachter 1000 clients. dan zie je nog niet van welke computer hetprecies vandaan kwam, je ziet alleen de dns name van de host.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:23:
das toch ook logies
Je bekijkt hier mee de nodes waar je signaal langs komt, vaak via OSPF
ip378deg7a.speed.planet.nl is het eindstation. wat wil je dan? dat er dit ofzo komt?
mijncomputernaam.speed.planet.nl? Das toch van de zotte :)

Kan niet..

edit:
oh volgens hierboven kan dat dus wel, sorry, maar ik meende dat dat per definitie niet kon..
Ik dacht dat als je een traceroute doet, dat hij dan bijvoorbeeld langs uunet komt, dan langs planet, en dan lang mijn router, en dat hij dan het eindstation laat zien,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:25:
[...]

stel jij hebt een server met daarachter 1000 clients. dan zie je nog niet van welke computer hetprecies vandaan kwam, je ziet alleen de dns name van de host.
Maar mijn machine gebruikt juist dat ip.

Verwijderd

hmm nou, ik denk dat je je maar neer moet leggen bij de reaktie van Akra....

Verwijderd

en hob gaat niet verder dan je DNS bak. Hij zal in normale omstandigheden nooit de bak laten zien van het IP adres (maar alleen het IP adres met naam van de bak)

in het geval van planet zal hij ook al vul je een trace op jou ip adres in, altijd zijn laatste hob hebben op de planetserver die dient als DNS voor jou pc.
Bij Xs4all is dat inderdaad anders, daar je daar jou PC (IP nummer) vastlegt in DNS en dus die laatste hob naar je pc gemaakt kan worden.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:26:
[...]

Ik dacht dat als je een traceroute doet, dat hij dan bijvoorbeeld langs uunet komt, dan langs planet, en dan lang mijn router, en dat hij dan het eindstation laat zien,
Dat doet hij ook, het eindstation is gewoon een node, net als elke andere, technisch gezien niet meer dan toevallig te laatste in het rijtje. Door een reverse DNS lookup word bepaald dat dat ip adres hoort bij een bepaalde hostname (eentje die planet je toewijst dus). Daarvoor is een DNS record aangemaakt in hun DNS server (waarschijnlijk automatisch). Een DNS naam is iets heel anders dan een hostname (netbios)!

Kortom: Als je isp (in dit geval dus planet), jouw geen DNS name geeft die toevallig gelijk is aan je hostname zal je dit ook nooit krijgen, tenzij je een statisch ip hebt en daarop een naar eigen smaak aan te vragen domeinnaam (.nl, .com, etc) voor laat aanmaken. In dat geval zal er een 2e DNS record aangemaakt worden en zal je computer ook daar onder aan te spreken zijn, toch blijft je eerste DNS naam in jouw geval _altijd_ wat de DNS/DHCP server van planet je toewijst.

//Edit: Spyroman: zo'n ding heet een hop ;)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:23:
Je bekijkt hier mee de nodes waar je signaal langs komt, vaak via OSPF BGP
;) B)

Je kan in je lokale DNS je naam wel aanpassen, maar vanaf buiten is dit met planet iig. niet mogelijk. B)

Verwijderd

Topicstarter
RoeLz schreef op 25 februari 2003 @ 23:40:
[...]

;) B)

Je kan in je lokale DNS je naam wel aanpassen, maar vanaf buiten is dit met planet iig. niet mogelijk. B)
Hoi,

Als ik lokaal een traceroute doe, krijg ik wel de juiste naam.

Verwijderd

Topicstarter
Caesartje schreef op 25 February 2003 @ 23:36:
[...]

Dat doet hij ook, het eindstation is gewoon een node, net als elke andere, technisch gezien niet meer dan toevallig te laatste in het rijtje. Door een reverse DNS lookup word bepaald dat dat ip adres hoort bij een bepaalde hostname (eentje die planet je toewijst dus). Daarvoor is een DNS record aangemaakt in hun DNS server (waarschijnlijk automatisch). Een DNS naam is iets heel anders dan een hostname (netbios)!

Kortom: Als je isp (in dit geval dus planet), jouw geen DNS name geeft die toevallig gelijk is aan je hostname zal je dit ook nooit krijgen, tenzij je een statisch ip hebt en daarop een naar eigen smaak aan te vragen domeinnaam (.nl, .com, etc) voor laat aanmaken. In dat geval zal er een 2e DNS record aangemaakt worden en zal je computer ook daar onder aan te spreken zijn, toch blijft je eerste DNS naam in jouw geval _altijd_ wat de DNS/DHCP server van planet je toewijst.

//Edit: Spyroman: zo'n ding heet een hop ;)
Hoi,

Maar als ik achter mijn ip een www.noemmaarwat.nl domein hang. Dan kan ik ook naar dat adres tracerouten, maar dan blijf je de naam van planet zien,

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-08 22:03

pistole

Frutter

dat komt dus doordat de PTR request (dus: welke naam hoort bij dit ip-adres) lopen via de DNS van je provider... Even een RFC lezen anders?

Ik frut, dus ik epibreer

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:43:
[...]

Hoi,

Als ik lokaal een traceroute doe, krijg ik wel de juiste naam.
Klopt,

Jouw PC vraagt nl. aan de lokale nameserver welke naam bij een IP hoort, dus lokaal gaat dat prima werken als je die goed configt.

maar het zou nogal een zootje worden als iedereen zijn eigen reverse DNS kon gaan lopen omknoeien :)
pistole schreef op 25 February 2003 @ 23:47:
dat komt dus doordat de PTR request (dus: welke naam hoort bij dit ip-adres) lopen via de DNS van je provider... Even een RFC lezen anders?
Zo boeiend zijn die RFC's niet , daar word je eerder suf van.

een goed DNS boek, of HOWTO verteld je meer interresante dingen :)

• pistole
  • Laatst online: 03-08 22:03

pistole

Frutter

RoeLz schreef op 25 February 2003 @ 23:53:
[...]

Klopt,

Jouw PC vraagt nl. aan de lokale nameserver welke naam bij een IP hoort, dus lokaal gaat dat prima werken als je die goed configt.

maar het zou nogal een zootje worden als iedereen zijn eigen reverse DNS kon gaan lopen omknoeien :)
eigenlijk alleen als ie zelf een DNS draait met daarin een in-addr.arpa voor zijn range... (hoewel DNS / WINS bij nt/2k de truuk ook wel doen)
Zo boeiend zijn die RFC's niet , daar word je eerder suf van.

een goed DNS boek, of HOWTO verteld je meer interresante dingen :)
de strekking van mijn post was duidelijk :)

Ik frut, dus ik epibreer

• maartena
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 23:24:
Oh..

Dus ik zou nooit de naam van mijn machine te zien krijgen??
Nee.

Het is alleen mogelijk als Planet Internet "reverse DNS lookup" ondersteund. Je kunt dan bijv. je eigen domain gebruiken..... de meeste providers ondersteunen dit helemaal niet, op een enkele zakelijke provider na.

Zoals al genoemd ondersteund XS4All (en ik geloof ook demon) in ieder geval zoiets als "mijnleukenaam.xs4all.nl"

Dit is trouwens iets anders dan een domain naar je IP adres verwijzen. Ik heb dat ook en kan door mijn domain naam in te tikken wel op mijn webserver komen, en ook kan ik traceroute doen naar dat domain. Echter, mijn hostname ligt toch echt vast aan wat de provider mij uitgeeft.... dus op irc o.i.d. zie ik nooit mijn domain als hostnaam :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1