Maximale lengte kabel naar TV

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Ik dacht dat dit wel een makkelijke vraag zou zijn maar zowel in dit forum als op andere forums als op de site van mijn kabelleverancier was hier niets over te vinden (of heeel goed verstopt). Dus bij deze:

Hoe lang is ongeveer de aanbevolen maximale kabel lengte van contactdoos naar TV? Ik heb namelijk wel mijn nieuwe TV op een leuk centraal plekje staan maar om de kabel redelijk netjes naar de contactdoos te krijgen moeten er heel wat meters afgelegd worden. Ik gok ongeveer 10 meter. Is dat teveel?

En nu ik toch aan het vragen ben: zonder gelijk 10-tallen euro's (of meer) per meter kabel uit te geven, zijn er nog goede tips met betrekking tot merken, types, aansluitmethodes, etc?
Zoals al uit mijn budget blijkt ben ik absoluut niet veeleisend dus bespaar me de "kwaliteit-kost-geld-en-voor-een-dubbeltje-kun-je-niet-op-de-eerste-rang-zitten" preken :X ;)

Alvast bedankt.

Verwijderd

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is de grens zo'n beetje 10 meter. Boven de 10 meter gaat de kwaliteit hard achteruit. Maar als de kwaliteit slecht is kun je altijd gewoon een signaalversterker plaatsen. Die plaats je daar waar het signaal binnen komt. Een signaalversterker kost iets van 22 euro volgens mij. Desnoods plaats je er later nog één, maar dat lijkt me al helemaal niet nodig.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Je hebt het gewoon over een coax kabel?
Pffff als je fatsoenlijke kabel gebruikt kun je makkelijk 10 meter overbruggen, zorg ook voor goede male/female connectoren, dan kun je weinig fout doen (en laat de kabel niet over grote afstanden (+5 meter ofzo)langs sterkstroomkabels lopen waar veel power overheen gaat)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04

St@m

@ Your Service

Jah, het zal zo rond de 15 meter liggen, en zoals al gezegd, is dit te kort gebruik dan een versterker, en laat de kabel niet langs stroomkabels lopen

edit:

waarom post ik nog als het toch al is gezegd 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door St@m op 25-02-2003 21:18 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Laat zeggen. Bij mijn ouders thuis had ik 15 meter coax kabel lopen. Dat kwam zuiver binnen.
Hier in het studentenhuis is het denk ik wel 20 meter kabel voordat hij langs 5 tv's gaat. Iedereen had een signaalversterker bij zijn kamer liggen en dat hielp niet zo goed. Toen ik kwam heb ik een signaalversterker gehangen daar waar het signaal binnen komt en toen had opeens niemand meer zelf een signaalversterker nodig :)

Met geluid hielden wij de grens altijd zoveel mogelijk op 10 meter. Tot 10 meter merkte je eigenlijk geen verschil in kwaliteit.

COAX kabel zal ongetwijfeld wel 15 meter kunnen overbruggen als je hem goed aansluit en idd niet te veel langs storingselementen legt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 21:20 ]

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Ah, thx guys. Dat moet dus wel lukken en anders is die versterker een goede tip.

Verwijderd

Paar tips:
- zorg voor goede kabel "coax grijs-12" is de beste in-huis kabel
- zorg voor goede pluggen (Oehlbach stalen stekkers zijn mijn favoriet)

Die 12 staat voor 12 db per meter verlies. Hoe hoger hoe slechter dus!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 17:16:
Paar tips:
- zorg voor goede kabel "coax grijs-12" is de beste in-huis kabel
- zorg voor goede pluggen (Oehlbach stalen stekkers zijn mijn favoriet)

Die 12 staat voor 12 db per meter verlies. Hoe hoger hoe slechter dus!

12 dB per meter verlies :? Dat kan toch nooit man :P.

Verwijderd

12 dB per meter verlies Dat kan toch nooit man .
Dat is per 100 meter op een bepaalde frequentie.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 05:13 ]

Verwijderd

ik heb hier in huis 25 meter liggen. en alles met doorlusdozen en geen versterker. heb ik boven nog netjes 64 db heeft de kabel boer voor me gemeten toen hij hier was voor een controle.

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Net ruim 13 meter coax gelegd en op het eerste oog geen merkbaar verschil met met kortere kabel. Morgen eens goed testen met testbeeld van Ned 1 of zo en switchen tussen lange enkorte kabel....

Verwijderd

Hoi,

Ik heb ook een kabelvraag.

Ik heb vandaag een tv kaart gekocht, maar mijn signaal is nogal zwak. Nu heb ik ook een tv gebruikt om dit signaal te verifieren, en idd het is zwak. De kabel die ik gebruik is 20, misschien wel 25 meter lang. Hij zit er ongeveer zo uit.

[Splitter] <---±5m---> [M][V] <---±5m---> [Splitter] <---±7m---> [M][V] <---±5m---> [TV kaart]

Mijn kabels zijn 75 Ohm weerstand kabels (zegt Ohm iets over kwaliteits verlies?)

De M en V-tjes die ik gebruik zijn van die RVS met plastic hoezen.

Ik gebruik (nog) geen versterker.

Wat raad iemand mij aan? Versterker of eerst betere tussen stukjes. Of andere kabels?

Er zijn 3 TV's aangesloten, verstoren deze lijnen ook mijn signaal? Ook als de TV's uit staan?

Een verkoper (electronica zaak) had meerdere versterkers te koop, waarvan de goedkoopste €20 (voor 1 TV) en de duurdere €40 / 50 (3 /4 TV's). Heb ik zo'n duurdere echt nodig?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 22:33:
Hoi,

Ik heb ook een kabelvraag.

Ik heb vandaag een tv kaart gekocht, maar mijn signaal is nogal zwak. Nu heb ik ook een tv gebruikt om dit signaal te verifieren, en idd het is zwak. De kabel die ik gebruik is 20, misschien wel 25 meter lang. Hij zit er ongeveer zo uit.

[Splitter] <---±5m---> [M][V] <---±5m---> [Splitter] <---±7m---> [M][V] <---±5m---> [TV kaart]

Mijn kabels zijn 75 Ohm weerstand kabels (zegt Ohm iets over kwaliteits verlies?)

De M en V-tjes die ik gebruik zijn van die RVS met plastic hoezen.
Ik snap je splitter-gedoe niet. Wat split je en waar split je het naar toe?

Trouwens, ik zie dat je stukken kabels koppelt middels pluggen. Geen goed idee, zorgt alleen maar voor kwaliteitsverlies. Kabel kun je het beste gewoon uit één stuk hebben.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33
Om te beginnen wordt hier een heel oud topic gebruikt/omhoog gekickt, dat is normaal gesproken niet de bedoeling. (wel goed dat je de search gebruikt)

Ja, je moet waarschijnlijk een versterker nodig hebben. Als je een dure of goedkope nodig moet hebben weet ik niet, maar aan de hoeveelheid TV's te zien en de te overbruggen afstand lijkt mij de duurdere beter.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 15:40
Heb hier 20 meter goede coax met goede connectoren liggen. Kwaliteit is perfect!!
Is way beter als de standaard kabel die je koopt bij de gamma (die met de dubbele tulp bedoel ik)

Verwijderd

Ten eerste, een huisgenoot (ik zit op kamers) trok de kabel een beetje strak en legde 'm daarna weer (losjes) neer, en ik had in één keer beter beeld! :) Doordat hij heel soms met tt een teken fout weergeeft, geeft mij dat de indicatie van de kwaliteit van de verbinding. (Misschien is dat fout gedacht)

Ten tweede, sorry voor mijn foute actie om een oud draadje weer op te halen. Zal 't onthouden! ;)
Wildfire schreef:
[...]
Ik snap je splitter-gedoe niet. Wat split je en waar split je het naar toe?
Aan beide splitters zit nog een TV vast. Als ik de tweede splitter weghaal en daar een [M][V] verbinding op zet, is dat ook weer beter voor de kwaliteit? Een huisgenoot kijkt heel weinig TV.
Wildfire schreef:
[...]Trouwens, ik zie dat je stukken kabels koppelt middels pluggen. Geen goed idee, zorgt alleen maar voor kwaliteitsverlies. Kabel kun je het beste gewoon uit één stuk hebben.
Helaas ik leef in een studenthuis en dat is eenmaal zo gemaakt. En nu vraag ik me af wat ik als eerste (liefst goedkoopste) moet veranderen voor een betere kwaliteit. Want alles tezamen (mooie kabels, bitjes en versterker) is te duur.
UltraSub schreef
Heb hier 20 meter goede coax met goede connectoren liggen. Kwaliteit is perfect!!
Is way beter als de standaard kabel die je koopt bij de gamma (die met de dubbele tulp bedoel ik)
Bedankt voor dit gegeven! Ik hoop dat dit het antwoord is. Mijn kabels zijn verder wel van goede kwaliteit.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 10:46:
Helaas ik leef in een studenthuis en dat is eenmaal zo gemaakt. En nu vraag ik me af wat ik als eerste (liefst goedkoopste) moet veranderen voor een betere kwaliteit. Want alles tezamen (mooie kabels, bitjes en versterker) is te duur.
Kabels + pluggen + verdelers brengen met een klein budget het beste resultaat.
Met deze 3 dingen zorg je ervoor dat je het signaal wat je hebt houd, en dat storingen buiten blijven.
Hirschmann kabel: 1 euro per meter
Hirschmann verdelers: Afhankelijk van wat je nodig hebt een euro of 10 per stuk
F connectors: 50 cent per stuk
Hirschmann antenne plug: 3 euro per stuk

Verwijderd

Bedankt allemaal voor het helpen. Ik heb bij een electronicazaak goede metalen f connectoren gekocht. Geen nieuwe kabel, alles is al 75 Ohm (ongeveer 7mm dik). Alleen een versterken van 10dB.

Nu werkt alles goed, op een paar zenders na. Waaronder Ned1 en Ned2. Als ik de kabel net na een splitter vast pak heb ik wel perfect beeld. Hoe komt dat? En als ik provisorisch aluminium erom heen vastmaak en omhoog laat steken (als een atenne), dan heb ik soms ook goed beeld. ?. Ik snap dit niet, kan iemand mij helpen om het minder provisorisch te maken?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 11:50:
Nu werkt alles goed, op een paar zenders na. Waaronder Ned1 en Ned2. Als ik de kabel net na een splitter vast pak heb ik wel perfect beeld. Hoe komt dat? En als ik provisorisch aluminium erom heen vastmaak en omhoog laat steken (als een atenne), dan heb ik soms ook goed beeld. ?. Ik snap dit niet, kan iemand mij helpen om het minder provisorisch te maken?
Ik heb hier ook storing op Ned1. Zelfs met een tv direct op de hoofdaansluiting. Ik neem niet de moeite dit op te nemen met Casema, die hebben vast niet genoeg clue om het op te lossen.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Het is eigenlijk onzin om te zeggen dat je niet meer dan 20 meter mag overbruggen.

Neem een groot gebouw, zoals een school. Of wat voor gebouw dan ook.

Daar heb je in elk lokaal prima beeld maar er is echt niet na elke verdieping een versterker. Kabellengte loopt behoorlijk op in zo'n gebouw maar met goede kabel is er niet al teveel verlies. Versterken kan alleen aan het begin van het signaal en niet ergens midden in het gebouw.

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Verder kan het ook schelen of je dicht bij de 'wijksplitter' zit of niet:

X-----y-y-y-y-y-y-y-Y of
X-----Y-y-y-y-y-y-y-y waarbij X= wijksplitter ---= straat y= de buren Y=jouw huis.

Verder zoals gezegt altijd goede kabels en splitters gebruiken dan kom je makkelijk over de 25 meter heen.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

als je een goeie Hirschman kabel legt kan je makkelijk 25 meter of meer leggen en anders dikkere kabel van Belden bijv. H125 kabel das ook dik. en goed afgeschermd

je hebt de normale huis/tuin en keuken stekkers dat is soms al voldoende maar Hirshman heeft ook afgescherme connectoren die zijn net ietsje beter. (ietsje duurder qua aanschaf) maar ze zijn wel oké :)

tip: neem geen bouwmarkt troep uit een pakje want dan krijg je geheit problemen met je signaal, voor echt goed spul en advies ga je naar de betere electronica shop :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2004 08:48 ]

• MaSk3d
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 19:08
Ik maak momenteel gebruik van een Belkin PC->TV Kabel (s-vhs+audio->scart) 10m
maar ik moet er inderdaad wel een versterktje bijzetten...

MaSk3d

Verwijderd

Ik heb het inmiddels allemaal goed voor elkaar. Ik heb 20 meter kabel, goede pluggen gekocht en een versterken van 10dB (ook voluit gezet). Helaas blijft Ned1 problematisch, maar dat licht ook de slecht gekozen frequentie (heb ik gehoord).

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
guidooo schreef op 03 juli 2004 @ 07:51:
Verder kan het ook schelen of je dicht bij de 'wijksplitter' zit of niet:

X-----y-y-y-y-y-y-y-Y of
X-----Y-y-y-y-y-y-y-y waarbij X= wijksplitter ---= straat y= de buren Y=jouw huis.

Verder zoals gezegt altijd goede kabels en splitters gebruiken dan kom je makkelijk over de 25 meter heen.
Wat een gelul man.
1. Een wijksplitter ? :O
2. Doorlussen :O

Sorry, een beetje felle reactie maar als je niet weet waarover je het hebt, hou je mond!

Ieder huis heeft een aansluiting met COAX 6 of 12 (afhankelijk van de afstand, vanaf een meter of 75 wordt COAX 6 gebruikt) op de eindVERSTERKER. Deze versterkt het signaal naar een dB of 50 + (beetje afhankelijk van kanaal en lokale omstandigheden). De eindversterkers worden gevoed voor de COAX vanuit een groepsversterker (waar een aantal eindversters aan hangen) op ongeveer 60 tot 70 volt. Afhankelijk van de kabelboer wordt of vanaf de groepsversterker glas gebruikt of gaat het signaal eerst via COAX naar een wijkcentrale.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 22:41:
Ik heb het inmiddels allemaal goed voor elkaar. Ik heb 20 meter kabel, goede pluggen gekocht en een versterken van 10dB (ook voluit gezet). Helaas blijft Ned1 problematisch, maar dat licht ook de slecht gekozen frequentie (heb ik gehoord).
Versterkers versterken signaal en ruis over het algemeen. Wat gebeurd er als je de TV direct op het abonnee overname punt aansluit ? Nog steeds ruis? --> kabelboer bellen kunnen ze een meting verrichten. Meestal is het aanpassen van de output op de eindversterker genoeg om het te fixxen.

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

PolarBear schreef op 08 juli 2004 @ 23:11:
[...]

*knip*
Ieder huis heeft een aansluiting met COAX 6 of 12 (afhankelijk van de afstand, vanaf een meter of 75 wordt COAX 6 gebruikt) op de eindVERSTERKER. Deze versterkt het signaal naar een dB of 50 + (beetje afhankelijk van kanaal en lokale omstandigheden). De eindversterkers worden gevoed voor de COAX vanuit een groepsversterker (waar een aantal eindversters aan hangen) op ongeveer 60 tot 70 volt. Afhankelijk van de kabelboer wordt of vanaf de groepsversterker glas gebruikt of gaat het signaal eerst via COAX naar een wijkcentrale.
Je zegt dat ik het niet snap, ok maar leg het mij dan es goed uit.
Je zegt ook dat ieder huis coax 6 of 12 binnenkrijgt afhankelijk van de afstand naar de eindversterker.
Dit impliceert dat er dus wel degelijk een afstand verschil zit tussen het ene huis en het andere en dat er dus kortere of langere kabels liggen tussen de verschillende huizen.
Call me stupid maar hoe langer de kabel is hoe meer verlies er is ( ook al zou het maar 1dB schelen) Dat is het enige dat ik in mijn vorige post wilde zeggen.
Als ik dat niet al te duidelijk heb vermeld excuus maar naar mijn idee zeg ik toch niks vreemds.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Pagina: 1