Toon posts:

schijf soms weg wat kan het zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in deze computer is vaak de 2e harddisk weg dus D:\
dus de ene keer dat ik windows xp start staat er wel D:\ en andere keer niet.
komt heel vaak voor ook.
met de schijf is nix aan de hand denk ik.
waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
zou het zo kunnen zijn dat de voeding niet goed is die in de pc zit?
of heeft het mischien met de IDE kabel te maken?

ik heb al andere IDE kabels geprobeerd maar was nog steeds
het is een beetje zonde om een nieuwe voeding te kopen als dat de oplossing niet is.

Verwijderd

Ik kan eerlijk gezegd niet echt wijs worden uit je startpost.

Bedoel je met '2de harddisk' een fysieke schijf of een logisch station? :?

Want als ik zo naar je specs in je signature kijk, heeft geen van je beide PCs een 2de harde schijf. Daarbij komt ook dat niet iedereen standaard signatures aan heeft staan.

Ik kan je aanraden om eens goed de hele samenstelling van je computer te posten. Zodra je dat gedaan hebt is de kans dat je een antwoord krijgt, waar je daadwerkelijk wat aan hebt, een stuk groter. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 21:06:
Ik kan eerlijk gezegd niet echt wijs worden uit je startpost.

Bedoel je met '2de harddisk' een fysieke schijf of een logisch station? :?

Want als ik zo naar je specs in je signature kijk, heeft geen van je beide PCs een 2de harde schijf. Daarbij komt ook dat niet iedereen standaard signatures aan heeft staan.

Ik kan je aanraden om eens goed de hele samenstelling van je computer te posten. Zodra je dat gedaan hebt is de kans dat je een antwoord krijgt, waar je daadwerkelijk wat aan hebt, een stuk groter. :)
het is een andere pc dan in de specs,

het is een AMD duron 1200
met een ECS K7S5A met 2x 128MB sdram
en een Geforce 2 MX 400 64 MB
1e harddisk = 6,5 gig
2e harddisk = 40 gig (net een week oud)
cdrom 56 X
2 IDE kabels 80 conductor

schijf 1 en 2 zitten bijde op PRimary Master en Slave
en de cd-rom zit op Secundary Master

de Schijf wordt wel herkend door bios
maar vaak in "deze computer"niet
als ik dan restart dan doetie het vaak weer wel

waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
zou het zo kunnen zijn dat de voeding niet goed is die in de pc zit?
of heeft het mischien met de IDE kabel te maken?

ik heb al andere IDE kabels geprobeerd maar was nog steeds
het is een beetje zonde om een nieuwe voeding te kopen als dat de oplossing niet is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 21:50 ]

Verwijderd

is die schijf al geformatteerd?

zitten de kabels er goed in?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 22:07:
is die schijf al geformatteerd?

zitten de kabels er goed in?
ja de schijf is FAT32 en is dus geformateerd er staan zelfs programmas op
maar hij valt gewoon uit volgens mij, maar kan het zo zijn wat ik zelf denk dat de voeding uitvalt ofzo? ohja de kabels zitten er goed in.
een 80 conductor cable en de blauwe kant op mobo, zwart in Master en grijs in slave

Verwijderd

Mischien kan je de oplossing in dit topic vinden

Succes. ;)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Heb ik ook gehad... toen heb ik de hdd in een andere computer gezet en daarbij kreeg ik direct bij het booten de melding dat ik m'n data moest backuppen want een "failure is immenent".

Ik had er niets belangrijks op staan dus ik heb 'm eruit gehaald en bij de rest van de computerrotzooi gelegd.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 23:11:
Mischien kan je de oplossing in dit topic vinden

Succes. ;)
nee nix gevonden jammer

Verwijderd

Topicstarter
in mijn bios heb ik bij CMOS setup allebei de Hardisken ingesteld inplaats van auto

verder heb ik bij advanced setup S.M.A.R.T. aangezet voor allebei de hardisken

mischien helpt het, wat denken jullie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HDD al getest met tooltje van de HDD fabrikant? Zie ook de OM FAQ :)

Wanneer je de HDD niet in verkenner ziet, zie je hem dan wel in apparaatbeheer en/of schijfbeheer? Staat er niiks bijzonders in de event viewer? (alleen indien je XP/2K draait).

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 February 2003 @ 06:58:
HDD al getest met tooltje van de HDD fabrikant? Zie ook de OM FAQ :)

Wanneer je de HDD niet in verkenner ziet, zie je hem dan wel in apparaatbeheer en/of schijfbeheer? Staat er niiks bijzonders in de event viewer? (alleen indien je XP/2K draait).
als de schijf in de verkenner niet herkent word staat hij wel gewoon in schijfbeheer

Modbreak: pic resized.. klik voor vergroting
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~basenlin/fout.gif

en als hij dan de volgende keer weer wel doet dan is hij weer gewoon FAT32

ik ga als ik thuis ben vanavond in iedergeval even een tooltje checken voor me HDD
en die event viewer das ook een goede tip, ga ik ook doen :)

trouwens er zat altijd een 2e hardisk in van 10 gig die het zelfde had,
die ook soms 'weg" was, daarom heb ik ook een nieuwe schijf gekocht,
ik dacht dan is het opgelost, dus niet.
maar dan kan het eigenlijk niet aan de schijf liggen.
daarom denk ik dat het aan de bekabeling ligt, en aangezien ik verschillende
IDE kabels heb gebruikt valt dat ook af denk ik.
dus daarom zat ik aan de voeding te denken...

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 26-02-2003 08:13 . Reden: layoutverneukend pic resized ]

Verwijderd

Hang beide scheiven eens op het secundairy IDE kanaal en start de computer dan eens een paar keer op om te kijken of het dan wel goed gaat. Het kan n.l. zo zijn dat de controler niet goed functioneert.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je [ALT+PrtScr] gebruikt, hoef je niet te knippen in printscreens.. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 08:03:
[...]

als de schijf in de verkenner niet herkent word staat hij wel gewoon in schijfbeheer
[afbeelding]
en als hij dan de volgende keer weer wel doet dan is hij weer gewoon FAT32

ik ga als ik thuis ben vanavond in iedergeval even een tooltje checken voor me HDD
en die event viewer das ook een goede tip, ga ik ook doen :)

trouwens er zat altijd een 2e hardisk in van 10 gig die het zelfde had,
die ook soms 'weg" was, daarom heb ik ook een nieuwe schijf gekocht,
ik dacht dan is het opgelost, dus niet.
maar dan kan het eigenlijk niet aan de schijf liggen.
daarom denk ik dat het aan de bekabeling ligt, en aangezien ik verschillende
IDE kabels heb gebruikt valt dat ook af denk ik.
dus daarom zat ik aan de voeding te denken...
Het kan niet aan de voeding liggen, deze geeft alleen maar stroom. Dan zou hij de ene keer geen stroom geven en de andere keer wel. Dan is het dus niet mogelijk dat de schijf gedetecteerd wordt in schijfbeheer. Dus zoals ik al eerder schreef denk ik dat de IDE1 naar zijn grootje is. Als je die power optie wilt controleren kun je de stroomkabeltjes omdraaien, want je hebt n.l. altijd een C:\. Dus is de power naar de schijf waar het besturingssysteem op staat goed.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Doet me denken aan een van mijn schijven....maar da's net iets ernstiger...ding wordt regelmatig uit zichzelf ge-unmount en gemount onder windows...met van die leuke 'SMART detects imminent failure' meldingen in het bios....DAAAAAAAG 40Gb van IBM vol films...nu noodrepair aan het doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 08:13:
[...]

Het kan niet aan de voeding liggen, deze geeft alleen maar stroom. Dan zou hij de ene keer geen stroom geven en de andere keer wel. Dan is het dus niet mogelijk dat de schijf gedetecteerd wordt in schijfbeheer. Dus zoals ik al eerder schreef denk ik dat de IDE1 naar zijn grootje is. Als je die power optie wilt controleren kun je de stroomkabeltjes omdraaien, want je hebt n.l. altijd een C:\. Dus is de power naar de schijf waar het besturingssysteem op staat goed.
dus gewoon de IDE kabel die in primary zit in secundary doen en die in secundary zit in primary doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 08:40:
[...]

dus gewoon de IDE kabel die in primary zit in secundary doen en die in secundary zit in primary doen?
Yep,

Controleer wel even of de masters en slaven automatisch gedetecteerd worden in de BIOS zodat hij alles herkent wat aan de IDE kabels hangt. En uiteinde van de IDE kabel moet aan de primairy IDE HDD zitten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in computerbeheer de logboeken gechecked en het volgende komt wel vaak voor, zou dit de fout kunnen zijn?

atapi fout
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~basenlin/gebeurtenis.gif
let niet op de datum in de screenie want de tijd/datum staat fout in de pc 8)7

Verwijderd

ATAPI is een CD of DVD rom speler, maar volgens jou verhaal hangt deze op het tweede IDE kanaal, toch? En je hebt problemen met het eerste IDE kanaal :X

Proberen is lostrekken die zooi en rebooten, net zolang tot je er zeker van bent dat het deze device is die problemen veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
het is weer, weer dit: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~basenlin/gebeurtenis.gif
jij zegt dat atapi een cdrom is maar hij schakelt toch de harddisk uit.

een harddisk heeft toch geen stuurprogramma of firmware???

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Is je voeding wel zwaar genoeg??? Als je te weinig wattage hebt, wil je mb nog wel eens je IDE drives uitschakelen...

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
killer1979 schreef op 28 februari 2003 @ 16:32:
Is je voeding wel zwaar genoeg??? Als je te weinig wattage hebt, wil je mb nog wel eens je IDE drives uitschakelen...
ik denk van wel want het is 300 watt en er zit 1 cdrom drive in en die 2 harddisken

maare zou het kunnen zijn van die drivers voor die hdd dat ik die moet instaleren?
of is dat onzin

Verwijderd

Topicstarter
dus niemand weet een oplossing voor mijn probleem?

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 22:08

bitflusher

flushed die *** pc

heb je ook een fan op 7 volt lopen +12 en +5 gebruikt en je hd op dezelfde draad vanuit je voeding (eventueel door een aantal splitters) aangesloten.
ik had dat ook en mijn WD was daat niet heel erg happy mee, seagate maakte het allemaal niet uit maar wd was iets kieskeuriger.
andere draad/stekker gepakt en alles was ok :)

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
is het geen netwerkschijf... ;)
Pagina: 1