Toon posts:

Problemen na geheugen erbij plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Intel Pentium II 200 MHz gekregen en vanmiddag probeerde we er 32MB SDRAM (Van Compaq) bij te plaatsen.(Er staan verder geen specificaties op) Er zat namelijk maar 32 MB in, en dat is uiteraard niet genoeg. Toen we het systeem aanzette sprongen de lampjes van de monitor aan, de lampjes van de toetsenbord knipperde wel , het enigste wat we hoorde was tik tik tik (harddisk) . We hebben daarna het geheugen er weer uitgehaald, en het originele 32 MB reepje terug gezet, maar het systeem deed het nog steeds niet. Ik heb de Bios ge-reset(Zonder resultaat) Daarna heb ik alles eruit gehaald en de pc alleen opgestart met de VGA en het originele 32 MB geheugen (Zonder resultaat) daarna een andere VGA erin gezet.......maar nu doet het systeem het nog steeds niet(De voeding doet het trouwens wel)... De PC is een Laser Expression 523M met een Boxed Pentium II processor.Weet iemand een oplossing, of kan iemand mij vertellen wat er mis is met het systeem, want ik kom er echt niet uit! We hebben al veel mensen opgebeld maar deze weten niet wat er mee aan de hand is... Hopelijk kan 1 van jullie het vertellen!(Ik hoop dat ik het nu allemaal goed omschreven heb)

Bert

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

P2-200 bestaat niet, dit was een P1-200 (al dan niet MMX) of een PPro, of een P2-233 of hoger :o

Maar goed, het klinkt alsof de mobo geroosterd is door een of andere actie- ofwel verkeerde voltage RAM, danwel ESD

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat hier echt in de manual dat het een pentium II 200 is...

Als het geval is dat hij "geroosterd" is, is er dan nog wat aan te doen?
Hoe kan je het checken dat het moederbord het is?
Is het te vervangen door een ander?

Sorry voor de vele vragen....

Groeten Bert

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 25 February 2003 @ 19:50:
P2-200 bestaat niet, dit was een P1-200 (al dan niet MMX) of een PPro, of een P2-233 of hoger :o

Maar goed, het klinkt alsof de mobo geroosterd is door een of andere actie- ofwel verkeerde voltage RAM, danwel ESD
En kan je me vertellen wat ESD is? 8)7

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 19:57:
[...]

Dat je iets verkeerd hebt gedaan :P (Whatis ESD)

Je mobo zal het wel begeven hebben (alhoewel het door ESD wel onwaarschijnlijk is, ik heb mobo's draaiend en al kortsluiting laten maken die gewoon nog werken nu).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:57:
[...]

Statische electriciteit
Zou kunnen ja, heb je er toevallig last van als je in huis rondloopt? Zoja, heb je grote kans dat dat de oorzaak is...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

dion_b schreef op 25 februari 2003 @ 19:50:

LOL.. de P II 200 blijkt degelijk te bestaan..

google query

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je dat originele reepje al in een andere bank geprobeerd?

They made me do it.

Verwijderd

Topicstarter
Yep....Er zitten er 3 in en alle drie heb ik uitgeprobeert...zonder positief resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]FlamerX schreef op 25 February 2003 @ 20:02:
[...]

Dat je iets verkeerd hebt gedaan :P (Whatis ESD)

Oh okay...ik vat hem...
Ik heb netjes mijn kast vastgepakt en toen pas het geheugen geplaatst....

• Postman
Ik denk ook niet dat ESD het probleem is hier. Misschien heeft iets anders je mobo doen laten sterven?? (want dood is ie nu wel, lijkt mij).

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 13:04
Misschien makkelijk als ik me vraag hier ook even dump in plaats van heel new topic te openen (topic titel zou zelfde zijn)
systeem

msi k7t pro2 266a
2xmaxtor hd
cdrw (liteon)
dvdrom (liteon)
mx400
sb live
realtek nic
300 watt voeding
256 MB ram pc2100 266 samsung

Ik heb nu 512 ddr pc 2100 266 (hynix) geheugen gehaald en geprobeerd dit erbij te plaatsen, maar tot nu toe geen resultaat

in alle banken geplaatst aleen en tegelijk, 1 keer boot gehad gaf 786 mb aan en liep toen vast in bios. niet aan de praat te krijgen dus. Volgens moboboekje zou dit gewoon moeten werken :( Uiteindelijk oude geheugen maar teruggeplaatst en toen deed ie het wel ......

Wat kan het probleem zijn (lijkt me niet logisch dat ik een van me pci kaarten eruit moet halen of een hd/cd-rom)

Verwijderd

Topicstarter
FlamerX schreef op 25 February 2003 @ 20:13:
Ik denk ook niet dat ESD het probleem is hier. Misschien heeft iets anders je mobo doen laten sterven?? (want dood is ie nu wel, lijkt mij).
En is daar nu nog wat aan te doen?
Mijn dochtertje is 1 maart jarig en wil nu weten of haar verjaardagskado de prullenbak in kan? ;(

• Postman
Tja, Pentium en Pentium II mobo's zijn geen zeldzaamheid, dus er 1 aan komen voor die tijd moet geen probleem zijn. Kijk ff op een online veiling site (eBay, 2dehands, marktplaats, etc). Die borden kunnen nooit veel kosten.

[edit]
Ow ja, voor ik het vergeet. Probeer eens alles eruit te halen behalve je cpu en geheugen. Start ie dan wel?? Zo ja, er is iets anders niet goed. Zo nee, probeer eens een nieuwe cpu? Misschien is die wel kaduuk.

[ Voor 35% gewijzigd door Postman op 25-02-2003 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er 1 kopen voor 25 euro...(Net gekeken op marktplaats:Intel P2 Processor met MMX tech. - 233 Mhz )
Hoe kan je zien dat zo`n ding goed is als je hem koopt?

En kan het de processor niet zijn?
Hier heb ik helemaal geen verstand van....(daarom kom ik ook hier info vragen)
Maar dat ik niet een moederbord koop en het later de processor is...

Ik ben al hartstikke blij dat ik zover ben nu...in ieder geval allemaal alvats bedankt voor jullie "Kennis"

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=17117140,noline]FlamerX schreef op 25 February 2003 @

[edit]
Ow ja, voor ik het vergeet. Probeer eens alles eruit te halen behalve je cpu en geheugen. Start ie dan wel?? Zo ja, er is iets anders niet goed. Zo nee, probeer eens een nieuwe cpu? Misschien is die wel kaduuk.
Zie mijn eerste bericht :*)

• Postman
Ken je niet iemand die een p2 mobo heeft?? Vraag dan eens of je zijn cpu eens mag lenen (of jij jouw cpu bij hem draait).

Hoe je kunt zien of iets goed is? Altijd vragen of de persoon het draaiend wil laten zien. Zo niet, dan niet kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even iets....ik heb nu dus een Pentium II 200 MHZ....
Diegene die te koop staat is een 233MHZ.....maakt dit niet uit?

En nee....ik kan verder niemand hier die een pentium II heeft....de meesten hebben een veel snellere of hun kinderen hebben Pentium 166...maar pentium II niet....dus kan het ook niet checken.

Verwijderd

Topicstarter
Raak helemaal de draad kwijt....kan dus een intel moederbord kopen voor 25 euro en een processor 233 MHZ ook voor 25 euro

• Postman
Ik moet eerlijk zijn dat ik zelf nooit van een P2 200 heb gehoord. Volgens mij (kan het nu niet meer checken op de site) staat in de specs van Intel ook dat ze pas bij 233 beginnen met P2.
Ga je nu een nieuwe cpu kopen?? Zo ja, kijk of je moederbord een multiplier van 3,5 ondersteund (3,5 x 66Mhz FSB = 233Mhz). Die multiplier zal nu waarschijnlijk op 3 staan (met een FSB van 66 Mhz).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]
Ahum, dat zijn Mobile versies :z

Dat zijn gewoon foute vermeldingen :/

Zo vond ik deze link:
Processor Pentium II 200@225 MHz
Motherboard ASUS P/I-P55T2P4
De P/I-P55T2P4 is een So7 mobo met de i430HX chipset, deze jongen heeft gewoon z'n P1 ge OC'd :Z

Zie hier voor de Mobile P2 specs:
ftp://download.intel.com/design/mobile/SPECUPDT/24388747.pdf

en hier voor de gewone:

http://www.intel.com/support/processors/pentiumii/24603.htm
ftp://download.intel.com/...mII/specupdt/24333749.pdf

Intel zegt iig niets van het bestaan van een P2-200...

Ik zou wachten met vervanging kopen voordat je zeker bent van de specs- ik kan ook niets op Laser Expression 523M vinden. Kun je dat en de CPU type ff nagaan, en ook de exacte partnummers van de DIMMs geven.

Ergens bekruipt me hier het idee dat er misschien een buffered/unbuffered (zie RAM FAQ) issue aan de hand zou kunnen zijn, en als dat zo is, rooster je net zo snel een nieuw mobo als je dezelfde DIMMs erin zet :o

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 25-02-2003 20:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Postman
Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 20:34:
Raak helemaal de draad kwijt....kan dus een intel moederbord kopen voor 25 euro en een processor 233 MHZ ook voor 25 euro
€ 50 voor een mobo met 233 cpu?? Beetje veel. € 25 voor allebei is beter. Voor € 50 koop je namelijk al een P3-450 met mobo.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]dion_b schreef op 25 February 2003 @ 20:35:

[...]

Ahum, dat zijn Mobile versies :z

http://www.intel.com/support/processors/pentiumii/24603.htm
ftp://download.intel.com/...mII/specupdt/24333749.pdf

Intel zegt iig niets van het bestaan van een P2-200...

Ik zou wachten met vervanging kopen voordat je zeker bent van de specs- ik kan ook niets op Laser Expression 523M vinden. Kun je dat en de CPU type ff nagaan, en ook de exacte partnummers van de DIMMs geven.

Waar kan ik dit vinden?Is dit te zien op het moederbord zelf?
Als jullie me even op weg willen helpen....In de boekjes stond wat ik in mijn begintopic geschreven had.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, hardware identificeren...

Als er herkenbare teksten op de mobo staan zou dat kunnen helpen. Anders zou een foto handig zijn als je er eentje van zou kunnen maken.

Als je een P2 hebt, is de CPU in de vorm van een cartridge in een slot. Bovenop die cartridge staat in het klein eea geschreven. Zie de link naar de datasheets hierboven voor een verklaring van wat daar staat. Heb je geen cartridge, dan is het geen P2. In dat geval zou je onder de heatsink moeten kijken...

En mbt die DIMMs, haal ze eruit, lees wat erop staat en post dat hier :z

[ Voor 207% gewijzigd door dion_b op 25-02-2003 20:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Postman
offtopic:
Wat doen jullie toch allemaal met die quotes?? Sluit ze eens af tussen door, en haal aub niet de laatste [/quote] weg ofzo.

Verwijderd

Hoi,

Ik had een vergelijkbaar probleem eergisteren:
Het betreft een M6VBE moederbord, met VIA chipset en Award 4.51PG bios.
Er zat 64+128MB SDRAM in en ik zette er een plakje van 128Mb bij met de
volgende specs:
Omicron MT48LC16M8A2-75E
(http://download.micron.co...eets/dram/128msdram_f.pdf)

Het geheugen kwam uit een andere pc en werkte daarin prima, maar zodra
ik m'n pc weer aanzette bleef ie alleen maar piepen.. lange aanhoudende
pieptonen. Ik heb hierover geen eenduidige info kunnen vinden in m'n
manual of op internet.

Ik heb alles geprobeerd om de boel te fixen.. nieuwe RAM eruit gehaald, alle
pci/agp-kaartjes eruit gehad, voeding vervangen, etc, niets hielp :(
Ten einde raad heb ik m'n processor (PIII450) overgezet op een ander
moederbord en dat bleek te werken. Waarschijnlijk m'n moederbord naar
de maan dus.

Alleen vraag ik me nu af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Zou het inderdaad
ESD kunnen zijn geweest, of kan het ook komen door defect of incompatible
RAM? Maw is het veilig om die nieuwe 128Mb in m'n nieuwe moederbord te
prikken?

Om even terug te komen op een eerdere post.. het kan niet komen door
(un)buffered RAM, gezien bij daarbij de gaatjes op de onderkant van de
insteekmodule op een andere plaats zitten (idem voor voltage).

Ten slotte.. de helpdesk destijds had me verzekerd dat m'n moederbord
3x128MB SDRAM aankon, maar op andere documentatie heb ik gisteren
2x128MB gevonden; zou het evt hier mee te maken kunnen hebben?

Tim

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Heb je wel een Compaq PC?
Compaq onderdelen zijn vaak niet compatible met standaard PC's en andersom.

En 50 euro voor een PII-233 met moederbord is extreem duur !

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

nIghtorius schreef op 25 February 2003 @ 20:04:
[...]

LOL.. de P II 200 blijkt degelijk te bestaan..

google query
Jupz, maar de PII 200 is er alleen in laptop-cpu uitvoering, niet in slot1 voor zover ik het weet.

Check het compaq lijstje:
http://www.compaq.nl/inruilprogramma/vergoedingen.html

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Topicstarter
Gabriel-LG schreef op 03 March 2003 @ 15:16:
Heb je wel een Compaq PC?
Compaq onderdelen zijn vaak niet compatible met standaard PC's en andersom.
Ahum....
Sorry dat ik wat lang op mij heb laten wachten, maar de griep had mij geveld.
Maar ik las nu bovenstaand over Compaq dat ze niet compatible zijn...
Ik heb dus in een Laser pc een geheugen geplaatst van een Compaq, en vanaf die tijd doet mijn moederbord niets meer.

Ik zal strax even een foto maken van het geheel, want ik kom er niet uit.
In de boekjes staat Pentium II 200 Mhz, maar jullie zeggen dat dit niet kan, dus lijkt mij een foto het beste.

Groeten Bert

Verwijderd

Topicstarter
Ndat ik de kast openmaakte voor een foto te maken zag ik dat er in heel dun gedrukte letters nog meer info op de Processor stond.
Dit was wat er wel duidelijk op stond:
Intel Pentium II Processor with MMX technology.
En daarond stond B80522P233512SL2QA 97510042-159 MALAY
Het is dus een Pentium II 233MHZ 8)7 B)
Ik heb dus wel nog een foto gemaakt want ik weet niet waar ik de info op het moederbord moet vinden.

Mijn vraag nu is;
Naar wat voor moederbord moet ik nu op zoek gaan?
Het is een boxed processor; kan dit op ieder moederbord?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt elk gangbaar Slot1 moederbord gebruiken :)
Helaas zijn deze tegenwoordig niet tot nauwelijks nieuw verkrijgbaar. Maar het loont wel de moeite om eens een kijkje te nemen in www.tweakers.net/aanbod , www.marktplaats.nl en/of www.ebay.nl :Y)

[ Voor 1% gewijzigd door BalusC op 06-03-2003 10:05 . Reden: darn komma in url ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan er ook een pentium III inzetten?

Zoals je kan zien heb ik er totoaal geen verstand van :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangt ervan af. Als het bijvoorbeeld een Slot1 mobo met de 440LX chipset is, dan kun je hooguit een Slot1 Celeron gebruiken. Immers, je kunt niet verder dan FSB@66MHz. Is het daarentegen een oer-440BX plankje, waarmee je tot FSB@100MHz kan, dan kun je alle PII's en de P!!!@100 gebruiken. Deze P!!!'s zijn ook verkrijgbaar in Socket formaat. Je hebt dan een Socket370-Slot1 converter nodig om een Socket370 P!!! in een Slot1 moederbord werkende te krijgen. Tot slot zijn er ook nog Slot1 plankjes met een maximum FSB van 133MHz of hoger, zoals de laatste BX plankjes en enkele VIA planken. Daarop kun je ook de P!!!@133 via zo'n converter laten draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb diegene gebeld waar ik de pc van heb gekocht met de vraag of er verder nog papieren van de pc waren.
Hij had er nog 2 boekjes liggen; van het moederbord en van de modem.
Telefonisch gaf hij mij een nummer door van het moederbord en nadat ik ben gaan zoeken vond ik een Url waar het boekje bekeken kan worden.
Zou je misschien voor mij na kunnen gaan, met behulp van deze URL , wat ik het beste kan aanschaffen?

http://www.pcpartner.com.hk/man/intel/880102.pdf

Ik zou je heel dankbaar zijn _/-\o_

• Postman
Je mobo heeft een 440LX chip. Je kunt dus alleen maar CPU's gebruiken die voorzien zijn van een 66Mhz bus. Je zou ook een P3 kunnen kopen, maar omdat je hem dan onderklokt loopt een P3-500 bij jouw maar op 330Mhz (5 * 66Mhz).

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

is er hier geen sprake van een AMD k6 proc?
Die werden soms als PII200 aangegeven. De mogelijkheden van een PII bedoelde men dan.
Laserprut heeft wel meer verdachte hardware in zich...
( oem restpartijen en dergelijke)

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Topicstarter
Er zit wel een origineel garantiecertificaat bij waarop staat dat het een Intel Pentium II Processor is met de MMX Technology....

Verwijderd

Topicstarter
FlamerX schreef op 06 March 2003 @ 13:10:
Je kunt dus alleen maar CPU's gebruiken die voorzien zijn van een 66Mhz bus. Je zou ook een P3 kunnen kopen, maar omdat je hem dan onderklokt loopt een P3-500 bij jouw maar op 330Mhz (5 * 66Mhz).
Dank je wel...
Nu kan ik gaan kijken of ik wat kan vinden...
Hartelijk bedankt voor de hulp allemaal!!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou ons een plezier doen als je eens gebruik maakte van het edit-knopje in plaats van om direct achter elkaar te posten. Monologen lezen namelijk soms irritant ;)

Verwijderd

ps. neighbor:
weinig kans dat de CPU defect is. Waarschijnlijk je mobo, als het al defect is, doordat de compaq-modules soms lijken te passen, waar ze in werkelijkheid kortsluiting veroorzaken. Even voor de zekerheid: je CPU is niet overgeklokt, per ongeluk? (dus op, zeg, 3.5x83 fo 4x66)
Je mobo is het filter tussen CPU en geheugen, dus als geheugen brak is of kortsluiting veroorzaakt (niet ongewoon, volgens mij, met die oude modules), blaast het je mobo weg zonder je CPU te beschadigen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen om er een nieuw moederbord te vinden en het daarmee te proberen.
Hij is in ieder geval nooit overgeklokt geweest...das wat zeker is.
Pagina: 1