[RAID] A7V8X koude start problemen.

Pagina: 1
Acties:

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Voor mijn specs verwijz ik jullie maar al te graag naar me sig.

Hier is mijn probleem.

Ik heb hier mijn 2 hd's via de onboard-raid controller, Fastrak 376 in een striping formatie staan. Er is maar 1 probleem. Als ik de pc koud opstart dan vindt hij 1 van mijn schijven niet, als ik dan mijn aan/knop indruk en vrij snel daarna zodat ie weer opnieuw boot vindt hij hem opeens wel en draait hij als een zonnetje. Je kan je voorstellen dat dit uitermate irritant is. Het ligt er iig niet aan dat mijn hd's geen tijd hebben om op te spinnen, want als ik hem langer laat wachten (lees; memory check) aanzet vindt hij ze daarna nog steeds niet. Ik heb alle mogelijke combinaties van aansluiten al geprobeerd, beide via een converter op de S-ATA, 1 op de S-ATA en de ander op P-ATA, het helpt allemaal nix, iemand een idee?

BTW; als jullie dit bekend voor komt kan dit kloppen, ik heb die al eerder gevraagd, maar toen geen bevredigend antwoord gekregen helaas :(, misschien nu meer geluk.

Verwijderd

Is 't steeds dezelfde HD die hij niet vindt? Of is 't iedere keer random?

Heb je al in de Maxtor knowlegde base gekeken?

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat jouw probleem pas opgelost gaat worden, zodra er een nieuwe Promise BIOS build/versie voor de onboard controller in de mobo-BIOS geprakt wordt.

Misschien moet je eens kijken of er een BIOS update voor je bord beschikbaar is.

't is trouwens 'een vereiste' dat je je specs in de startpost zet, de drie voornaamste redenen:

1. Niet iedereen heeft signatures aanstaan

2. Als iemand anders met een vergelijkbare problemen gaat zoeken, kan hij niet zo makkelijk de configuraties vergelijken (signatures worden niet door de Zoeckmasjien geindexeerd)

3. Signatures veranderen continue en specs ook, terwijl ze in een topic gewoon blijven staan en zo je topic z'n archieffunctie behoudt. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Hoogstwaarschijnlijk is het de voeding. Post hier eens je volledige specs en kijk in Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen of de voeding eigenlijk wel voldoende is. Vroeger had ik nog 2 HDD's toegevoegd aan mijn BP6 met Dual Cel500@600, CD/CDRW, GF2, 2 HDD's en een AOpen 300W voeding. Met 4 HDD's werden ook niet altijd álle HDD's herkend tijdens de koude start. Een Q-Tec 550W voeding loste het euvel op :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 26-02-2003 06:51 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Aan z`n voeding kan het denk ik niet liggen:
Chieftec HPC-360-202 360Watt PSU / P4
Vergeleken met z`n pc:
zie: http://www.tweakers.net/gallery/63910/sys Lijkt me dat ruim voldoende...

Al hoewel, zijn de problemen gekomen sinds de aanschaf van de Radeon 9700? Want dat ding vreet ook stroom :)

Quotje van Ati:
ATi Radeon 9700 PRO requires connection to your PC's internal power supply for operation. Consult your system builder or OEM to ensure your system has an adequate power supply. Otherwise ATI recommends a 300 watt power supply or greater to ensure normal system operation where a number of other internal devices are installed.
zie: http://mirror.ati.com/products/pc/radeon9700pro/specs.html

[ Voor 69% gewijzigd door Illegal_Alien op 26-02-2003 12:41 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Uuhm ok,
Alle specs op een rijtje;
Asus A7V8X + alle opties
Amd Athlon XP 2700+
Ati Radeon 9700 Pro
2x Maxtor Diamond Max Plus 9 a 80 GB
Lite-on 48 speed fikker.
Lite-on 16 speed dvd-er
Terratec Sixpack 5.1+
Chieftec 360 Watt, naar mijn mening toch wel een kwaliteitsvoeding.

Ik zou niet durven zeggen of het na de radeon 9700 pro is gekomen, dit syteem heb ik direct zo gebouwd. Zal wel eens een andere videokaart testen, heb nog wel een GF2 GTS liggen.

Er is geen bios-update beschikbaar, in ieder geval niet voor het promise-bios, dat heb ik ook nog nooit op de asus-site/ftp gezien. Ik draai het nieuwste final-bios, 1011 toch?

Qua voeding, tja ik heb toen expres al naar een chieftec kast gekocht met meer dan 340 Watt, maar al zou het mijn voeding zijn hoe kan je het dan verklaren dat hij de eerste keer niet op start en daarna wel?

edit;

Op de 5V lijn lijkt alles in orde, ik zit er maximaal 0,11 V onder, er boven komt ie niet, de hoogste is namelijk; 4,97. Dit alles volgens MBM5

[ Voor 9% gewijzigd door MixingMastersM op 26-02-2003 19:28 ]

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ok ik heb me systeem half gestript maar het probleem blijft;
De config. waar ik mee testte;
Asus A7V8X met alle opties
Amd Athlon xp2700+
Aopen GF2 GTS
2x Maxtor Diamond Max plus 9 a 80 GB.
Chieftec 360W PSU.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Sja, ik zou het nog op de voeding houden.. Kun je niet met een andere voeding testen?
De tweede verdachte is de mobo itself.

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Ik heb niet echt de beschikking over een andere voeding; om nu een andere dure goeie voeding aan te schaffen als blijft dat deze voldoende is tja dat lijkt me niet echt logisch :), is er niet een andere manier om de voeding te testen? J
a ik zat zelf ook wel aan het mobo te denken maar ja, hoe kom je nou ooit te weten of het daar aan ligt :(.

Ik heb hem nog maar is getest met nog minder spullen erin.
Ik heb me 4 casefan's stop gezet en me diskettestation eruit gehaald.
Het enige wat er nu nog echt in zit;
Asus A7V8X met alle opties.
GF2 GTS van Aopen
2x Maxtor Diamon Max Plus 9 a 80 GB p/s
Amd Athlon XP 2700+
Zalman processor koeler.

Even voor de duidelijkheid toen met beide hd's nog op IDE zaten had ik dit probleem NIET. Toen startte het gewoon op met alles erin en draaiend.

[ Voor 67% gewijzigd door MixingMastersM op 27-02-2003 10:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 21:37:

Is 't steeds dezelfde HD die hij niet vindt? Of is 't iedere keer random?

Heb je al in de Maxtor knowledge base gekeken?
:>

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter

Verwijderd

Ik neem aan dat je met je 'JA?' bedoelt dat je niet begrijpt waarom ik mezelf quote?

In dat geval, let me explain:

Ik heb geen antwoorden gezien op de vragen die ik al eerder stelde, en aangezien ik van mening ben dat een antwoord op die vragen van belang kan zijn in 't proces jou van je problemen af te helpen, ben ik er nog even op terug gekomen.

Dus nogmaals 't verzoek: Heb je de antwoorden voor me?

En de reden dat ik naar de knowledge base verwijs, is omdat ik soortgelijke problemen met de WD800JB van Western Digital had. Waarbij op de site nieuwe drivers en firmware voor de promise controllers werden aangeboden om de problemen op te lossen.

Misschien dat Maxtor dat ook wel doet?

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Het enigste wat je niet gezien hebt is of ik al in de knowledge base gekeken had.
Daarnaast is het een random spelletje welke hij niet vindt.
Ik heb al eens in de knowledge base gekeken maar om je gerust te stellen zal ik dat nogmaals doen ;).

Ik heb me groen een geel gezocht zonder enig resultaat, helaas :(

[ Voor 15% gewijzigd door MixingMastersM op 27-02-2003 14:12 ]

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Putting it al togheter;

Ik gekeken of het aan mijn voeding lag door het systeem te ontmantelen en met wat essentiele dingen te laten draaien, hij deed het nog steeds niet. Kan het toch alsnog de voeding zijn? (zijn chieftec voeding echt zo slecht?)
Ik heb daarnaast heel de Maxtor knowledge base afgezocht zonder enig resultaat.

Ik vindt het helemaal niet erg om een andere voeding aan te schaffen (zat aan 550W Enermax te denken) maar stel je nou toch is voor dat ik hem erin doe en het probleem is nog niet opgelost, dan is dat mooi irri, want dan heb ik net bijna 200 euro voor nix over de balk gegooid. :( (Ik ben niet in de positie om een sterkere/betere voeding te proberen).
Hoe groot is de kans dat mijn mobo daadwerkelijk brak is? Zo oud is hij nou ook weer niet, vorig jaar van de HCC, nieuw in doos (met plastic erom) bij een betrouwbare stand.

Heeft iemand nog een idee?

Verwijderd

Ik zou toch echt even wachten voor een BIOS update daarin ook een update voor de promise.

Zou je anders eens de gegevens van de Fasttrack BIOS kunnen geven? Dus Fasttrack BIOS versie en build (dus niet van de Asus zelf, maar de gegevens op 't Fasttrack-scherm.)

Is 't BIOS trouwens van Award?

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
ik ga die gegevens ff noteren de volgende keer dat ik opstart zal het vanavond voor je doen. Nu even niet echt in de positie om te herstarten :)

• MixingMastersM

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Topicstarter
Oki HedKandi,
Ik heb de gegevens.
Het Promise Bios; versie 1.00.0.21 (stond niet apart een build bij)
Het bios van mijn moederbord zelf is het volgende;
Award Medallion Bios v6.0
Pagina: 1