Ik heb vandaag een P4PE moederbord met p4 2,66 en point of view readeon 9700 pro en 512 MB XMS 3200 Corsair geheugen op gebouwt, nou werkt alles perfect alle updates heb ik gedaan en werk met de laatste driver voor de radeon maar zodra ik 3Dmark2003 draai of een spelletje loopt hij direct vast, iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
wat voor voeding heb je ?Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:29:
Ik heb vandaag een P4PE moederbord met p4 2,66 en point of view readeon 9700 pro en 512 MB XMS 3200 Corsair geheugen op gebouwt, nou werkt alles perfect alle updates heb ik gedaan en werk met de laatste driver voor de radeon maar zodra ik 3Dmark2003 draai of een spelletje loopt hij direct vast, iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
dit sysje slurpt namelijk INORM veel power
ik raad hier tog wel minimaal een Q-tec 550 w voedingkje aan
mare wat zijn je voltages
deze kan je zien met een programma als speed fan of in je bios
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Heb je iets overgeclocked, of heb je om te beginnen alles op default in je BIOS?Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:29:
Ik heb een Aopen 300W voeding HQ08 big tower en alle voltages lopen goed volgens Probe en ik heb alles in mijn bios op default gezet. Windows XP sp1 loopt ook perfect.
heb je een oude instal er op staan ?Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:47:
Zou het misschien helpen om win XP prof er op nieuw op te installeren en dan te gaan testen zonder alle updates?
je moet eik altijd je windows na een grote upgrade her instaleren of in ieders geval syspreppen
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Ik weet wel dat de combo P4PE+3DMark2003+IAA geen lekkere combo is..
3DMark2003 crashte telkens bij de DEMO modus op m'n P4PE en wou voor geen enkele mogelijkheid runnen totdat ik de "Intel Application Accelerator" deïnstalleerde. toen deed ie het wel goed.
3DMark2003 crashte telkens bij de DEMO modus op m'n P4PE en wou voor geen enkele mogelijkheid runnen totdat ik de "Intel Application Accelerator" deïnstalleerde. toen deed ie het wel goed.
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Lijkt me aan de krappe kant voor je systeem. Met name die Radeon trekt behoorlijk veel stroom, wat ook zou verklaren dat hij pas vastloopt bij 3D-werk.Ik heb een Aopen 300W voeding HQ08
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Een 300W voeding is echt geen probleem voor zo'n systeem, mits van een fatsoelijk merk, en daar mag je Aopen wel toe rekenen wat voedingen betreft. Wat wat minder merken, waaronder oa Q-tec (sorry Shunt), heb je dan inderdaad een 'zwaardere' PSU nodig.
[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]
Heb je de powerconnector op de Radeon wel aangesloten op de voeding ?
Probeer eens een oudere driver voor je Radeon te installeren, bij een kennis van me was het daarna ook in orde!
Ibanez RG550LTD, Hughes & kettner Attax 200, Boss BCB3+mt2 & ns2
Blord, je hebt zelf een Radeon9500. Dan weet je toch ook dat het systeem niet boot als je de powerconnector niet aansluit?
Met andere woorden: in windows gaat alles prima, maar zodra die 53 watt van de Radeon 9700 Pro aangesproken wordt, dan gaat het fout.Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:29:
[...] maar zodra ik 3Dmark2003 draai of een spelletje loopt hij direct vast, iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Anderen hebben het al aangegeven, ik doe het nog maar eens: NEEM EEN ZWAARDERE VOEDING!
Je P4 2,66 vreet al een watt of 60-70 onder full load. In windows, idle haal je dat nooit, maar die belasting haal je wel bij games en 3D Mark, waar je CPU het veel zwaarder heeft. 512 MB aan PC3200 (loopt op 333 of 355 MHz he ?) slokt ook nog een watt of 15-20 op.
Komt erop neer dat je 60-70 + 15-20 + 53 watt opstookt, alleen al aan CPU, RAM en videokaart. Daarnaast vreet je moederbord ook nog wel 20-30 watt, en je drives, zowel CD/DVD/CDR als HDs slikken ook nog het nodige.
Het vervelende is dat de '300 watt' aangegeven op je voeding het totaal is van de -12 volt, -5 volt, 3,3 volt, 5 volt, 5 volt stand-by, en 12 volt samen is. CPU en videokaart, de 2 grootverbruikers in je systeem, trekken vooral van de 3,3 volt en 5 volt. Het totaalvermogen van je voeding kan daarom misschien genoeg zijn, maar op de 3,3 en/of 5 volt tekort schieten.
Ik heb zelf ook een P4 2,66, 512 MB PC333@355 en een non-pro Radeon 9700, en de AOpen 350 watt voeding die in mijn H600B zit is maar net-aan genoeg, want ik heb tot nu toe 2 keer een vastloper gehad waarbij alle tekenen wezen op stroomtekort...
Kortom: probeer ergens eens een A-merk (Antec, Enermax, Zalman oid) minstens 350, maar liever 450 watt voeding te regelen om te testen. Hele dikke kans dat het dan wel goed gaat.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Is het dan niet vreemd dat mijn vorige systeem met een MSI KT4 ultra (fisr) en een AMD athlon 2400 en de point of view 9700 pro wel goed werkten?
Een systeem crasht wel of niet door stroom tekort. Er is niet zoiets als 'een beetje crashen door te weinig stroom'.Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 15:27:
Is het dan niet vreemd dat mijn vorige systeem met een MSI KT4 ultra (fisr) en een AMD athlon 2400 en de point of view 9700 pro wel goed werkten?
Op de gok: die Athlon XP gebruikt kennelijk net iets minder stroom, of de voedingsschakeling op je moederbord was beter/efficienter dan die P4PE. Oftewel: dat het met een ander moederbord en een andere type CPU wel werkte sluit niets uit.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
En nog zoiets, 1 lopen de spanningen in Asus probe stabiel en ten tweede had ik toenet de CD-Rom en een harde schijf uitgeschakeld (stekker eruit gehaald) en heb ik mijn Audigy 2 player er ook uit gehaald.
Hee, no offense, het is JOU PC. Als je koppig blijft doen, mag hoor. Ik zeg alleen maar dat je voeding MOGELIJK de boosdoener is. De hardware die je hebt suggereert in ieder geval van wel.Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 15:50:
En nog zoiets, 1 lopen de spanningen in Asus probe stabiel en ten tweede had ik toenet de CD-Rom en een harde schijf uitgeschakeld (stekker eruit gehaald) en heb ik mijn Audigy 2 player er ook uit gehaald.
- CDrom en HD los ? Scheelt vooral op de 12 volt rail, en dat boeit weinig als de stroom vretende componenten vooral van de 3,3 en de 5 volt rail trekken.
- Ditto voor je audigy. Gebruikt, vergeleken met zo'n stroom zuipend geval als een Radeon 9700 Pro, maar weinig, een paar watt. Misschien maakt het wat uit, misschien niet.
Over spanningen: heb je het over de spanningen die je real-time ziet in Asus PC probe ? of heb je het over de spanningen die gelogd/opgenomen kunnen worden in de history ? (Niet dat het uitmaakt, want als je kaart in 3D mode gaat stijgt het stroomverbruik, en als dat de boosdoener is en de crash veroorzaakt, dan logt PCProbe dat laatste stukje toch niet.) Real-time voltages binnen windows zeggen niets over of je voeding zwaar genoeg is, want dan is je systeem (CPU/videokaart/RAM) niet volledig belast.
Hoe is het mogenlijk dat 300 watt gewoon te weinig is voor dit systeem he? Met een geforce 3 ti 200 draait het allemaal prima, sta er versteld van. Zou een Enermax 431 watt wel voldoende zijn of moet ik nog verder omhoog?
Bekijk het zo: over een AGP poort kan, volgens specificaties, 25 watt. Een AGPPro poort levert maximaal 50 watt (de AGPPro50 variant dan) en een AGPPro110 zegt dat de kaart maximaal ... juist, 110 watt mag trekken.Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 16:44:
Hoe is het mogenlijk dat 300 watt gewoon te weinig is voor dit systeem he? Met een geforce 3 ti 200 draait het allemaal prima, sta er versteld van. Zou een Enermax 431 watt wel voldoende zijn of moet ik nog verder omhoog?
Die GF3 ti 200 zit op ongeveer 20 watt. Een GF2 MX zit op 12 watt.
Nou steek je er ineens een kaart in die 53 watt trekt. Meer dan dubbel zoveel als een AGP kaart zonder externe voedingsaansluiting. Niet zo vreemd, dat dat een zwaardere belasting is voor je systeem.
Wat wel aan te raden is is om eens even rond te kijken of er misschien iemand in jou buurt is die je een zware voeding kan lenen. Er is immers een kans dat het alsnog ergens anders aan ligt. Een Enermax 431 watt voeding zou zeker genoeg moeten zijn voor wat je nu hebt...
Mijn point of view 9700 pro heb ik in m'n zus haar systeem gedauwd met ahlon XP 1800 en MSI KT4V en hij werkte perfect wel een magere 3Dmark2001 score van tegen de 12000 maar hij werkte wel zonder problemen, dus het moet in mijn systeem dan wel aan die voeding liggen.
***off topic*** Ik heb mijn powerconnector altijd aangesloten op de PSU, kwestie van handleiding doornemen. Ik zou niet weten wat er gebeurd als ik dat niet deed. Tja, ik kan altijd uittesten wat er gebeurd als ik het draadje uitrektHootie schreef op 25 februari 2003 @ 22:11:
Blord, je hebt zelf een Radeon9500. Dan weet je toch ook dat het systeem niet boot als je de powerconnector niet aansluit?
[quote]Blord schreef op 26 February 2003 @ 19:13:
[...]
***off topic*** Ik heb mijn powerconnector altijd aangesloten op de PSU, kwestie van handleiding doornemen. Ik zou niet weten wat er gebeurd als ik dat niet deed. Tja, ik kan altijd uittesten wat er gebeurd als ik het draadje uitrekt :)/quote]
Dacht je dat ik de powerconnector niet had aagesloten
Bovendien als je hem niet aansluit op de powerconnector zal hij niet eens opstarten en alleen gaan piepen.
[...]
***off topic*** Ik heb mijn powerconnector altijd aangesloten op de PSU, kwestie van handleiding doornemen. Ik zou niet weten wat er gebeurd als ik dat niet deed. Tja, ik kan altijd uittesten wat er gebeurd als ik het draadje uitrekt :)/quote]
Dacht je dat ik de powerconnector niet had aagesloten
Mijn point of view 9700 pro heb ik in m'n zus haar systeem gedouwd met een 300w voeding en een athlon XP 1800 en op een MSI KT4V moederbord en hij werkte perfect wel een magere 3Dmark2001 score van tegen de 12000 maar hij werkte wel zonder problemen, dus het moet in mijn systeem dan wel aan die voeding liggen. neem ik aan?
Heb zelf ook een ASUS P4PE Mobo met PIV 2.4GHz + ASUS Geforce 4 ti4600
Met windows XP (SP1) een 3dmark2003 geinstalleerd en werkt perfect en IAA
is ook geinstalleerd
Het probleem komt mij bekent voor , heb het probleem ook gehad met mijn vorige computer, ER MOEST GEWOON EEN ZWAARDERE VOEDING IN , en toen werkte hij weer goed
Met windows XP (SP1) een 3dmark2003 geinstalleerd en werkt perfect en IAA
is ook geinstalleerd
Het probleem komt mij bekent voor , heb het probleem ook gehad met mijn vorige computer, ER MOEST GEWOON EEN ZWAARDERE VOEDING IN , en toen werkte hij weer goed
It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -
Pagina: 1