[FileMaker] ervaringen ivm koppeltabellen en relaties

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:50
Ik ben bezig met een vrij eenvoudig projectje , dat zou het voor mij in myql icm PHP zijn althans, waarbij ik een soort database wil maken waarin ik boekingen voor mijn werk als dj in kan plaatsen, een klantenbestand, welke apparatuur hgaat er mee enzovoorts. Dit is qua datamodel helemaal niet ingewikkeld, alleen nu de implementatie.

In filemaker is iedere tabel een apart bestand, wat ze dan een database noemen, het resultaat is dus dat ik enorm veel bestanden krijg omdat er allerlei koppeltabellen nodig zijn. Dat is opzich ook niet erg, behalve dat ik het niet erg overzichtelijk en handig vind maar dat ligt aan filemaker. In Filemaker kan ik alleen naar een master tabel toe relaties leggen, tenminste dat haal ik uit de handleiding.

Nu dan dus de vraag hoe ga je hiermee om, hoe leg je de relaties met filemaker, moet ik dan voor alle waarden die ik wil linken een extra veld aanmaken of moet ik 1 veld maken per relatie of moet ik het nog anders doen?

Waarom werken er hier eigenlijk zo weinig mensen met filemaker, er zijn een paar oude topics, maar er zijn toch een hoop verbeteringen geweest, toch hoor je er niet veel meer van op dit forum.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Filemaker heeft op Windows nooit een enorme markt gehad. Bij Apple gebruikers des te meer, zie het als een tegenhanger van Access (maar dan beter :P)

Hoe het linken van tabellen werkt etc. is (te) lang geleden voor me, maar het probleem van de losse bestanden moet je eerder als een hulpmiddel ipv een obstakel zien. Kijk eens goed bij de examples die er zijn en/of je meegevelerd krijgt, vaak kan het makkelijker dan je denkt (zonder kruistabellen of andere 'ingewikkelde' constructies bij FMP)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• djluc
Het moet op zowel apple als windows gaan werken vandaar. Hoe bedoel je precies dat het gemakkelijker kan, werkt het niet volgens het normaliseringprincipe zoals ik dat bij mysql ed gewend ben, maar kan ik relaties directer leggen oid?

edit:
Ik heb weer verder geprobeerd en hele eenvoudige dingen zoals bijvoorbeeld een factuur waar het adres uit een ander bestand boven moet, dat is heel erg eenvoudig met FMP.

Maar wat ik nu dus tegenkom is het volgende probleem:
Ik heb een tabel met apparatuur, dus in ieder record 1 ding, bijvoorbeeld lampen, versterker etc. Nu kan ik per boeking meerder dingen meenemen, hoe kun je dan die link leggen, in mysql zou dit gewoon een koppeltabel worden. Is er bijvoorbeeld een soort lay-out veld waar een lijst in past oid? Ik heb de tutorial doorgenomen maar daar staat niet veel in.

[ Voor 56% gewijzigd door djluc op 25-02-2003 21:12 . Reden: verder geprobeerd ]

• djluc
Ik heb verder geprobeerd en ben er achter gekomen dat ik alleen maar data naar de masterfile mag relateren dus niet onderling tussen de "sub" tabellen. correct me if i'm wrong maar is dit dan niet een grote belemmering voor projecten met veel relaties?