[Linux]Wat is kflushd? En waarom vraagt hij 50% cpu?

Pagina: 1
Acties:

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 16:50
Ik heb recent een klein 486 servertje in de hoek van mijn kamer staan waar ik mijn files op bewaar. Omdat hij uitgerust is met een 10mbit netwerkkaart, en hij niets anders hoeft te doen dacht ik wel 700kb/s te halen ofzo. Vreemdgenoeg is dit slechts 300kb/s.

Volgens "top" wordt er tijdens filetransfers 40%cpu toegewezen aan "kflushd" en 35% aan samba. Dus lijkt CPU wel een beetje een bottleneck te zijn. Heeft iemand een idee wat die kflushd doet, en hoe ik dat eventueel kan verminderen?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:53

igmar

ISO20022

Grimm9mm schreef op 25 februari 2003 @ 17:36:
Ik heb recent een klein 486 servertje in de hoek van mijn kamer staan waar ik mijn files op bewaar. Omdat hij uitgerust is met een 10mbit netwerkkaart, en hij niets anders hoeft te doen dacht ik wel 700kb/s te halen ofzo. Vreemdgenoeg is dit slechts 300kb/s.

Volgens "top" wordt er tijdens filetransfers 40%cpu toegewezen aan "kflushd" en 35% aan samba. Dus lijkt CPU wel een beetje een bottleneck te zijn. Heeft iemand een idee wat die kflushd doet, en hoe ik dat eventueel kan verminderen?
kflushd is een kernelthread die als enig levensdoel heeft het wegschrijven van dirty data naar disk, gebufferde data die nog weggeschreven moet worden dus.

Een iets te actieve kflushd duidt vaak op een geheugentekort, aangezien de kernel dan met kleine buffers moet werken.

Verwijderd

http://www.opennet.ru/base/sys/kernps.txt.html
Daar staat een verhaaltje over kflushd. Als je op de overige vragen antwoord wilt zul je toch meer info moeten geven. Van een 486 kun je natuurlijk geen wonderen verwachten qua performance. Bovendien hangt het ook af van bijvoorbeeld de hoeveelheid intern geheugen, de gebruikte Linuxdistro en de netwerkkaart.
Dus meer info a.u.b zoals je kunt lezen in [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] .

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Bij mij draait geen kflushd. Wél een kswapd.
Ik draai kernel 2.4.19.

Quoten is geweldig... - boer Krelis