Morgen mobo + CPU vervangen, hoe WinXP voorbereiden ?

Pagina: 1
Acties:

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 00:48
Hoi :)

morgen ga ik mijn good old A7V133 met Athlon Thunderbird 1333 vervangen door een A7N8X bordje. Nou heb ik wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat veel mensen die zo'n geintje probeerde in de penarie belandde begeleid door BSOD's en lock-ups enzo.

Wel, dit wil ik dus gaan voorkomen. Het is voor mij van groot belang dat ik windows xp niet opnieuw hoef te installeren, in verband met alle software die ik geinstalled heb staan en alle settings enzo. Wat kan ik het beste van tevoren doen om ervoor te zorgen dat WindowsXP netjes AL mijn hardware opnieuw gaat vinden ? En dat ie bovendien na de installatie van de hardware ook weer netjes door start ?

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven, dan post ik morgen het uiteindelijke resultaat :)

alvast bedankt!

Verwijderd

Ik denk niet dat je XP kunt "voorbereiden" op een upgrade. Maar ik denk dat je toch serieus moet gaan nadenken over een schone installatie, het zal de algehele performance van het systeem zeer ten goede komen. Ook al heb je de mazzel dat je morgen alles erin zet en dat het uiteindelijk wel allemaal werkt. Wat je nu nog wel even zou kunnen doen, is een image maken van de situatie zoals hij nu is, dat áls je morgen problemen krijgt, je in ieder geval nog terug kunt vallen op die image.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan sysprep denk ik wel gebruiken.

http://www.microsoft.com/...eploying/introduction.asp

Kijk ook hier eens.

[ Voor 63% gewijzigd door blackd op 25-02-2003 17:15 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• CyberTijn
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 17:04:
Ik denk niet dat je XP kunt "voorbereiden" op een upgrade. Maar ik denk dat je toch serieus moet gaan nadenken over een schone installatie, het zal de algehele performance van het systeem zeer ten goede komen. Ook al heb je de mazzel dat je morgen alles erin zet en dat het uiteindelijk wel allemaal werkt. Wat je nu nog wel even zou kunnen doen, is een image maken van de situatie zoals hij nu is, dat áls je morgen problemen krijgt, je in ieder geval nog terug kunt vallen op die image.
Een image maken van mijn schijf is niet haalbaar, puur omdat ik daar de opslagcapaciteit niet voor heb. Is dit ook echt nodig ? Als windows niet meer opstart ben je toch niet meteen al je data kwijt ?
Wat ik wel ga proberen is de "Files and Settings Transfer Wizard" (hoe verzin je het), en het resultaat daarvan effe op CD fikken. verdere installaties van software heb ik namelijk nog wel op een andere partitie staan.

Overigens las ik op deze pagina iets over hoe je het wel gesmeerd kon laten verlopen, hoe denken jullie daarover ? Wat daar staat beschreven klinkt heel logisch, Windows forceren om alle hardware opnieuw te vinden, want dat doet een hele kale Windows installatie toch eigenlijk ook ?

Wat betreft de performance gewoon in Windows heb ik niks te klagen, die bevalt mij prima, maar het gaat mij om de performance van spellen, en die zal niet veel verschillen denk, of ik nu mijn huidige installatie houd of WinXP opnieuw ga installeren.

Verwijderd

CyberTijn schreef op 25 februari 2003 @ 17:20:
Een image maken van mijn schijf is niet haalbaar, puur omdat ik daar de opslagcapaciteit niet voor heb. Is dit ook echt nodig ? Als windows niet meer opstart ben je toch niet meteen al je data kwijt ?
Nee, maar als XP niet meer op wil starten, kun je er niet meer bij, en anders nog wel.

Heb je trouwens de reply van blackd al doorgelezen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 17:25 ]

• Koning Piet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb zelf mijn moederbord verwisseld zonder XP opnieuw te installeren. Ik heb toen ergens in het register de ENUM map gedelete, weet niet meer precies waar en kan dat nu ook even niet opzoeken. Toen moederbord verwisseld en geboot in safe mode. Alle hardware werd netjes gedetecteerd en opnieuw geinstalleerd. Daarna normaal opgestart en alles liep prima. Ik zou echter wel altijd een backup achter de hand houden

• CyberTijn
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 17:23:
[...]

Nee, maar als XP niet meer op wil starten, kun je er niet meer bij, en anders nog wel.

Heb je trouwens de reply van blackd al doorgelezen?
Nou, als XP niet meer wil starten, zal ik toch opnieuw setup moeten draaien en kom ik uiteindelijk wel weer bij die schijf, dus hoeft dat geen probleem te vormen

wat betreft de reply van blackd, ik denk niet dat ik dat sysprep echt goed kan gaan gebruiken, want wat ik uit de tekst begrijp is dat je dat alleen kan gebruiken bij kale windhoos installaties, en dat is hier niet van toepassing

(als je overigens doelt op het gebruik van de search, kun je weten dat ik dat al heb gedaan aangezien ik in m'n eerste post heb beschreven dat ik al wat onderzoek heb gedaan, en daar valt de zoekfunctie van GoT ook onder ;) )

Verwijderd

Sysprep gaat niet helpen. Dit reset alleen alle SID's in Windows maar alle driver info etc. blijft gewoon behouden. Je moet gewoon je data backuppen en gewoon opnieuw installeren. Het kost misschien wel wat tijd maar dan heb je meteen een goed lopende schone installatie met eventueel je basisapplicaties. Hierna wel een image maken zodat je voorlopig van dat installatie gedoe af bent

Verwijderd

Je kan ook een snelherstel uitvoeren, net zo makkelijk

• CyberTijn
heeft iemand dit weleens geprobeerd ?
Solution 2; In-Place Upgrade to force hardware re-detection:

(See the Win2000 section below for more procedural detail).

1) Review and complete Pre-Action Procedures described in the Pre-Action Procedures section above.

2) Change motherboards or move hard drive to new system.

3) Boot the system from the WinXP CD. Have your CDKEY ready.

4) Select the “Install” option. (Don't select repair! The first repair option only verifies XP files against the XP CD versions and makes no system setting changes).

5) Setup will find the XP install that is already there and ask if you wish to repair it. Say yes.

6) Setup will run the upgrade code that will re-enumerate the hardware and set itself to boot from the new controller.

7) Install newer drivers as needed.
dit wordt aangegeven als DE oplossing om Windows weer lekker te laten draaien op een nieuw mobo. Is dit ook wat jij bedoelt VipTweak ?

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

gewoon uit device manager alle hardware weggooien, afsluiten en mobo wisselen zou dat niet lukken ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

nee want je kunt natuurlijk niet alle hardware verwijderen...

Deze advertentieplaats is te huur!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
5) Setup will find the XP install that is already there and ask if you wish to repair it. Say yes.
not! dat vraagt hij dus nooit aan mij. ik heb ergens gelezen dat hij 'soms' op de proppen komt met de repair optie. als ik een verse xp setup over een oude wil draaien heb ik tot nu toe alleen nog de optie gehad om hem gewoon te overschrijven en de oude install te verwijderen. ik wil gewoon net als met win 98 setup er overheen kunnen draaien. weet iemand hoe je kunt forceren dat je hem kan repareren, als dat überhaupt mogelijk is?

oh ja, en over de vraag van de topicstarter: je oude xp installatie behouden met een nieuwe mobo met een ander merk chipset is mij nog nooit gelukt. bsods enzo en niet willen booten. ik zou zeggen: backup van te voren alles naar een mapje op een andere partitie en doe een nieuwe install.

[ Voor 22% gewijzigd door smvs op 26-02-2003 00:01 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Err...
Das wel een heel hardhandige manier, maar je verwijdert idd wel je complete hardware uit je registry 8)7
Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 20:13:
Sysprep gaat niet helpen. Dit reset alleen alle SID's in Windows maar alle driver info etc. blijft gewoon behouden.
Je wil je SID ook niet resetten, dan kom je niet meer bij je spullen namelijk.

SysPrep.exe Syntax

Sysprep [Sysprep.Inf] [-quiet] [-nosidgen] [-reboot] [-pnp]

-pnp
The Mini-Setup wizard will automatically detect new or different plug and play devices on the destination computer and disable those that were used on the master computer but not found on the destination computer; however, you may want to use the -pnp switch to enable legacy device detection or to re-enumerate the devices on the destination computer. Using this switch adds a few extra minutes to the end-user's experience in order to do a complete hardware redetection.

Blijft eigenlijk alleen een mogelijke re-activatie over als te nemen horde :)

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 26-02-2003 00:03 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

smvs schreef op 25 February 2003 @ 23:59:
[...]

not! dat vraagt hij dus nooit aan mij. ik heb ergens gelezen dat hij 'soms' op de proppen komt met de repair optie. als ik een verse xp setup over een oude wil draaien heb ik tot nu toe alleen nog de optie gehad om hem gewoon te overschrijven en de oude install te verwijderen. ik wil gewoon net als met win 98 setup er overheen kunnen draaien. weet iemand hoe je kunt forceren dat je hem kan repareren, als dat überhaupt mogelijk is?

oh ja, en over de vraag van de topicstarter: je oude xp installatie behouden met een nieuwe mobo met een ander merk chipset is mij nog nooit gelukt. bsods enzo en niet willen booten. ik zou zeggen: backup van te voren alles naar een mapje op een andere partitie en doe een nieuwe install.
Echt wel het lukt prima, ik heb het 2 weken geleden nog gedaan (install over bestaande XP) Gewoon booten met cd en dan install kiezen en dan op repair bestaande install kiezen.GEEN REPAIR CONSOLE DUS ! Het ziet eruit als een verse install(tijd39minuten) maar werkt prima,zelfs mijn skin _/-\o_ was nog intakt

• CyberTijn
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 07:35:
[...]

Echt wel het lukt prima, ik heb het 2 weken geleden nog gedaan (install over bestaande XP) Gewoon booten met cd en dan install kiezen en dan op repair bestaande install kiezen.GEEN REPAIR CONSOLE DUS ! Het ziet eruit als een verse install(tijd39minuten) maar werkt prima,zelfs mijn skin _/-\o_ was nog intakt
En maakt het dan ook nog uit welke versie van Windows je hebt ? Ik heb hier de Corporate versie van XP professional.

• CyberTijn
hey verdomd smvs heb gelijk joh! Ik krijg ook helemaal niet de optie om de XP installatie te repairen :( Voor de gein effe uitgeprobeerd

Ik kan ook alleen maar kiezen voor een nieuwe install, hier ben ik nie echt blij mee ;(

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

ja maar als je kiest voor nieuwe install gaat hij je schijf scannen, vindt de bestaande windows en vraagt of hij die moet repareren... heb dit echt zelf meegemaakt.

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Koning Piet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10-2024
Koning Piet schreef op 25 februari 2003 @ 17:26:
Ik heb zelf mijn moederbord verwisseld zonder XP opnieuw te installeren. Ik heb toen ergens in het register de ENUM map gedelete, weet niet meer precies waar en kan dat nu ook even niet opzoeken. Toen moederbord verwisseld en geboot in safe mode. Alle hardware werd netjes gedetecteerd en opnieuw geinstalleerd. Daarna normaal opgestart en alles liep prima. Ik zou echter wel altijd een backup achter de hand houden
Ter info de key die ik toen verwijderd heb:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum

verwijder voor de zekerheid ook de enum bij eventuele andere controlsets
zoals bijvoorbeeld: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet003\Enum

Zoals BackSlash32 terecht opmerkt is het idd een vrij hardhandige manier ja, het werkte misschien juist daardoor wel. Overigens met WinXP Pro (corporate key) NL

• smvs
  • Niet online
freddifish schreef op 26 februari 2003 @ 09:13:
ja maar als je kiest voor nieuwe install gaat hij je schijf scannen, vindt de bestaande windows en vraagt of hij die moet repareren... heb dit echt zelf meegemaakt.
bij mij vraagt hij dat dus niet. ik ben ook niet gek het is mijn werk. en ik vraag me dus af wanneer hij me wel gaat vragen.

• CyberTijn
smvs schreef op 26 February 2003 @ 13:13:
[...]

bij mij vraagt hij dat dus niet. ik ben ook niet gek het is mijn werk. en ik vraag me dus af wanneer hij me wel gaat vragen.
Inderdaad dat begin ik me ook af te vragen, moet ik een andere versie van Windows hebben ofzow ? OEM ? Upgrade ? Full ? Is er een optie die aangevinkt moet worden om herstel van het systeem via de setup mogelijk te maken ?

Zou wel handig zijn als dat duidelijk was. Ik kan me niet voorstellen dat het gewoon willekeurig wordt bepaald of het wel of niet mogelijk is, moet toch een logica in zitten ?

• CyberTijn
Nou het is me gelukt!

Dit is de procedure die ik heb gevolgd:
1. haal alle kaarten uit je mobo, boot het systeem en haal alle drivers van bijv. geluidskaarten weg.
2. reboot in safe mode en probeer bij apparaatbeheer zoveel mogelijk hardware te verwijderen. Sommige kun je niet verwijderen, maar dat maakt niet uit.
3. vervang de eventuele VIA IDE bus master driver door de originele van Windows (belangrijk!)
4. Zet compu uit, verwissel mobo en boot in safe mode.
5. Laat Windows alles netjes herkennen wat er te herkennen valt, en als ie uitgerateld is terug gaan naar de normale mode, en klaar is kees!

Dit heb ik gedaan voor WindowsXP, van een VIA KT133A chipset naar een Nvidia nForce2 chipset, en het ging allemaal vlekkeloos :)

Mensen die later ditzelfde geintje uit willen halen hebben misschien iets aan mijn tips, just my 2 cents ;)

• smvs
  • Niet online
ik weet dat dit een oud topic is maar misschien is mijn tip nog wel handig voor de toekomst.
Nou het is me gelukt!

Dit is de procedure die ik heb gevolgd:
1. haal alle kaarten uit je mobo, boot het systeem en haal alle drivers van bijv. geluidskaarten weg.
2. reboot in safe mode en probeer bij apparaatbeheer zoveel mogelijk hardware te verwijderen. Sommige kun je niet verwijderen, maar dat maakt niet uit.
3. vervang de eventuele VIA IDE bus master driver door de originele van Windows (belangrijk!)
4. Zet compu uit, verwissel mobo en boot in safe mode.
5. Laat Windows alles netjes herkennen wat er te herkennen valt, en als ie uitgerateld is terug gaan naar de normale mode, en klaar is kees!

Dit heb ik gedaan voor WindowsXP, van een VIA KT133A chipset naar een Nvidia nForce2 chipset, en het ging allemaal vlekkeloos

Mensen die later ditzelfde geintje uit willen halen hebben misschien iets aan mijn tips, just my 2 cents
ik heb vanmiddag met succes uitgevoerd: van gigabyte kt333 bord naar asrock sis 746fx bord met behoud van de xp installatie.

als het oude mobo er nog in zit: xp cd er in onder windows, windows installeren -> upgrade. na een seconde of 20 vraagt ie of je wilt rebooten, en je doet ja. hierna doe je de pc uit en start je niet meer op met het oude mobo.

verwissel het mobo.

start op. je pc gaat alle hardware opnieuw herkennen en je windows is nog intakt na de repair install. ideaal.

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51

Kappie

Tell me your secrets...

Deze aktie heb ik ook eens uitgevoerd met een Pentium 800 naar een Athlon 1600+. XP startte op vond niet hardware moest 2 keer reboten en alles was weer als vanouds. Paar maanden later XP nog eens opnieuw opgeknikkerd en de performance was wel beter maar niet heel veel beter (viel me zelfs een beetje tegen).

Hoe dan ook het botweg upgraden van de PC zonder maatregelen gaat onder XP best! Al is het aan te raden zijn om de boel opnieuw te installeren.

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

Pagina: 1