@home op hoofdaansluiting?

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag een @home aansluiting, maar nu weet ik niet of de modem op de hoofdaansluiting moet, of dat het gewoon op de kabelaansluiting in m'n kamer kan (studentenhuis). Ik weet niet zeker of de kabel in de meterkast binnenkomt, of in mijn kamer.

Maakt dit wat uit wat signaal betreft, of het op de hoofdaansluiting aangesloten wordt, of op een andere aansluiting (kabelkastje)?

De kabel wordt nergens anders in huis gebruikt...

Wie helpt me? :?

Verwijderd

Moet van de provider op de groene kabel..... waar die dan ook binnenkomt.. even zoeken dus. Maakt niet uit of het zou kunnen of niet, de meeste providers willen gewoon dat het alleen op de groene kabel komt...

Dit betekent in jouw geval overigens ook dat andere mensen in huis na jou gEEn internet meer kunnen nemen... er kan fysiek maar 1 kabelmodem per adres worden geinstalleerd........ op de hoofdaansluiting......... de groene kabel... capice ???

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 15:44 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 22:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

je coax kabel moet zo kort mogelijk zijn. Daarna komt het modem, waar een utp-kabel in gaat. Die UTP kabel mag vervolgens iets van 100 meter lang zijn.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Een kabelmodem mag van @Home officieel maximaal 2 meter van het AOP (Abonnee Overdraag Punt) oftewel de hoofdaansluiting. De kabeldoos die daar nu hangt waar de groene-ondergrondse kabel op binnenkomt wordt vervangen door een exemplaar met 3 uitgangen: Radio, TV, Internet. Het modem komt daar dus max. 2 meter vandaan en de afstand naar je kamer wordt overbrugd met UTP kabel. (Daar krijg je 15(?) meter gratis voor).

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 00:01

Mark_640

In my memory

m-m schreef op 25 February 2003 @ 17:09:
AOP (Abonnee Overdraag Punt)
Ik wil niet flauw doen... Maar het is Abonnee Overname Punt... :P

• m-m
  • Niet online

m-m

Mark_640 schreef op 25 February 2003 @ 17:24:
[...]

Ik wil niet flauw doen... Maar het is Abonnee Overname Punt... :P

je hebt helemaal gelijk, ik zat ff niet goed op te letten :P

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Het is het beste om het modem direct op de hoofdaansluiting te plaatsen. Zeker in een studentenhuis waar de TV kabel waarschijnlijk al wat ouder is, en (no offense aan de Nederlandse studenten) vaak wat knullig aangelegd om iedereen van TV te kunnen voorzien.

Het beste leg je dus dat Kabelmodem bij de hoofdaansluiting, en trek je vanaf daar een UTP kabel naar je computer. Coax kabel is ook iets gevoeliger voor storingen (zeker met een zut TV's erop) dan een UTP kabel. Een UTP kabel van de CAT5 category moet geen signaal verlies hebben als ie korter is dan ong. 75 meter.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Daar kun je geld mee verdienen! :) iedereen in huis voor 10 euro /maand ook aansluiten op @home ;)

Verwijderd

Ik zou eerst maar eens controleren of het wel kan. De Policy van @home was altijd dat de persoon op wiens naam de kabel staat, opdracht moet geven danwel moet ondertekenen. In heel veel studentenhuizen wordt dan ook geen @home aangesloten. Ook al omdat de plaats waar het modem moet worden aangesloten vaak in een openbare ruimte ligt (inderdaad waar de groene kabel binnenkomt en nog voor de versterkers van het interne tv net).
Zelfs als de verkoop van @home over het hoofd ziet dat het een studentenhuis is, willen de installers het zelf nog wel eens afbreken.

Dus als je zeker wilt zijn dat je kabel krijgt, laat het dan door de eigenaar van het pand aanvragen anders heb je grote kans dat het niet doorgaat.

Nico

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 12:50:
Ik zou eerst maar eens controleren of het wel kan. De Policy van @home was altijd dat de persoon op wiens naam de kabel staat, opdracht moet geven danwel moet ondertekenen. In heel veel studentenhuizen wordt dan ook geen @home aangesloten. Ook al omdat de plaats waar het modem moet worden aangesloten vaak in een openbare ruimte ligt (inderdaad waar de groene kabel binnenkomt en nog voor de versterkers van het interne tv net).
Zelfs als de verkoop van @home over het hoofd ziet dat het een studentenhuis is, willen de installers het zelf nog wel eens afbreken.

Dus als je zeker wilt zijn dat je kabel krijgt, laat het dan door de eigenaar van het pand aanvragen anders heb je grote kans dat het niet doorgaat.

Nico
In je profile staat ook al dat je Nico heet, hoef je niet nog een keer te zeggen ;)

@Home doet echt in 99,9% van de gevallen niet moeilijk, hier ook, aansluiting van een woningstichting, studentenhuis, geen probleem.
Bij een bedrijf, waarbij de monteur al verteld werd waar de server stond, geen probleem.

Enige wat je wel moet doen:
Zoveel mogelijk aanvragen in 1x insturen/bellen/mailen, komt er vast wel 1 doorheen.
Soms willen ze weleens moeilijk gaan doen, ongeacht wat voor aansluiting, vaak is een andere medewerker daarbij al de oplossing, ik heb het gehad bij mij thuis, op mijn kamer, en mijn moeder bij het bedrijf waar ze werkte. Dus je niet laten afschepen met een "NEE", het kan zijn dat de helpdeskmedewerkers dat standaard zeggen ofzoiets. Terwijl het volgens de PC check wel kan.

• Wok
  • Laatst online: 04-08 21:57

Wok

Dakloos...

De plaatsing van het modem hangt ook van de manier waarop het studentenhuis staat gerigistreerd bij de gemeente. Hiermee bedoel ik of elke kamer een apart adres (huisnummer) heeft of dat het geheel te boek staat als één adres met meerdere vertrekken.

Ook is het van belang of elke kamer een eigen kabelaansluiting heeft (meerdere groene kabels door het pand getrokken) of dat er slechts één hoofdaansluiting is van waaruit de vertrekken worden voorzien van een aansluiting.

Ter illustratie: het studentenhuis waar ik woon bestaat uit 32 kamers die ook een eigen huisnummer hebben (52 a t/m g, 54 a t/m g). Elke kamer heeft ook een eigen aansluitpunt voor de kabelaansluiting. Elke bewoner wordt dan ook geacht zelf via het lokale nutsbedrijf een kabelabbonement aan te vragen.

Anderhalf jaar geleden heeft mijn buurman besloten een abbo op @home te nemen. De installateur heeft toen in de meterkast (waar de groene kabel binnekomt) de aanwezige aansluiting door een directe verbinding met de kabel naar zijn kamer toe. In zijn kamer is de standaard aansluiting voor radio en TV vervangen door een splitter met drie aansluitingen: radio, TV, kabelmodem. Het modem hangt dus op zijn kamer en niet in de meterkast.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 09:10
Even over de afstand van AOP naar modem, bij ons is dat 10 meter ofzo. @home heeft bij installatie een jaar of 4 terug gezegd dat deze afstand maximaal 15 meter mocht zijn, en liever minder voor een beter signaal. In elk geval overbrugt de coaxkabel vanaf de 'groene kabel met signaalsplitter' tot kabelmodem een meter of 10 hier.

Werkt overigens verder prima. Voor zo ver ik weet heeft @home enschede een downlink / uplink speed van 3800 / 128 kbps. Ik haal soms rond de 400-425 kb/sec dus dat zou dus nog moeten werken.

Verwijderd

Die fout in lengte van Coax hebben ze gelukkig bij @home gecorrigeerd. Tegenwoordig houdt het al snel op bij 1,5 / 2 meter coax (beetje afhankelijk hoe de bui van de installer is ;) ) . De rest wordt met UTP gedaan.
Wel begrijpelijk omdat veel oudere woningen qua signaalsterkte net op de grens zitten van wat een modem nodig heeft om goed te werken. Als je uitgaat van een splitter en een stuk coax dan kan het verlies al snel oplopen tot 7 Db.
Neem dan ook nog eens de schommelingen in signaalsterkte op het kabelnet dan kan het dus zo worden dat de buren nog kunnen internetten terwijl jij een knipperend RF ledje ziet.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 12:59

maontje

better off Playing

Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 16:15:
Die fout in lengte van Coax hebben ze gelukkig bij @home gecorrigeerd. Tegenwoordig houdt het al snel op bij 1,5 / 2 meter coax (beetje afhankelijk hoe de bui van de installer is ;) ) . De rest wordt met UTP gedaan.
Wel begrijpelijk omdat veel oudere woningen qua signaalsterkte net op de grens zitten van wat een modem nodig heeft om goed te werken. Als je uitgaat van een splitter en een stuk coax dan kan het verlies al snel oplopen tot 7 Db.
Neem dan ook nog eens de schommelingen in signaalsterkte op het kabelnet dan kan het dus zo worden dat de buren nog kunnen internetten terwijl jij een knipperend RF ledje ziet.
Heeft eigenlijk niet veel te maken met de "bui" van de monteur maar meer met de plaats van het modem. Als de monteur het modem dichtbij de (AOP) kan plaatsen heeft hij ook niet zoveel coax nodig. Ze maken het liefst gebruik van zo weinig mogelijk coax ivm kosten.. :P

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• koelkast
  • Niet online
Hmmz, iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik weet niet of de hoofdaansluiting in mijn kamer binnenkomt. Er zit wel een gewoon kabelkastje, maar ik weet niet of daar een groene kabel achter zit o.i.d. Naast dit kastje zit wel de hoofdtelefoonaansluiting (blauwe kabel), dus het lijkt me dat dit ook de hoofdkabelaansluiting zit? Het zit wel allemaal aan de voorgevel van het huis, en ik heb gehoord dat het dan een 'gevelaansluiting' is ipv in de meterkast.

Iemand hier meer info over?

[ Voor 18% gewijzigd door koelkast op 01-03-2003 23:54 . Reden: gevelaansluiting ]

• koelkast
  • Niet online
Iemand nog info over de zgn gevelaansluiting?

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:06
Bij ons kwam de hoofdaansluiting ook binnen in de Huiskamer en niet in de meter kast, we hebben zelf die kabel door de kruipruimte doorgetrokken naar de meterkast (meter of 10) en daar het kabelmodem geplaatst. Geen enkel probleem.

Voor de goede orde, we hebben die monteur dat ding gewoon laten aansluiten op de hoofdaansluiting en later die kabel verlengd.

• koelkast
  • Niet online
Beste allemaal,

Het is gelukt. Er zat dus gewoon een groene kabel achter het kastje hier :P . Lekker rond de 300 Kb/s hier in Deventer :)

Thanks!

[ Voor 27% gewijzigd door koelkast op 05-03-2003 14:29 ]

• maontje

maontje

better off Playing

Matrix schreef op 03 March 2003 @ 16:23:
Bij ons kwam de hoofdaansluiting ook binnen in de Huiskamer en niet in de meter kast, we hebben zelf die kabel door de kruipruimte doorgetrokken naar de meterkast (meter of 10) en daar het kabelmodem geplaatst. Geen enkel probleem.

Voor de goede orde, we hebben die monteur dat ding gewoon laten aansluiten op de hoofdaansluiting en later die kabel verlengd.
Das mooi voor je. Hoop ik alleen niet dat je ooit een monteur nodig hebt om het modem te vervangen. Want dan zullen ze waarschijnlijk gewoon weer weggaan onder de noemer klant heeft zelf met de cai zitten f*cken. ;)

Verwijderd

Het is wel mogelijk om je modem op je eigen kamer te zetten hoor. Ik was installateur voor Wanadoo. RTV/data splitter , ja dat kreng bij de groene kabel en dan met coax(C12) naar je kamer en voila (max 10 meter) (inside information en zelf vaak genoeg gedaan tot tevredenheid van velen) _/-\o_

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
haha.. bij een kennis laatst een splitter bij de hoofdaansluiting gehangen, en toen een 10-15m lange coax-kabel naar boven laten lopen, en daar in het kabelmodem. Werkt perfect.. > 400kBps

Die coax kabel was al helemaal weggewerkt onder het behang, en ze wilden er niet nog een UTP naast leggen. Ze wilden hem nu ook niet meer gebruiken voor de televisie, omdat ie nu Satteliet-TV op de zolder heeft. Was wel een hele goede kwaliteit kabel trouwens, dat zal vast wel uitmaken. Zo'n hele dikke, extra shielded..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Tegenwoordig mag je bij @home (lite-abbo i.i.g. en je kunt later upgraden naar breedband.) zelf de hele boel aansluiten, inclusief splitter en modem. Bij een oom van me laatst nog gedaan. Tussen de splitter en de modem zit ong. 15 cm COAX. Was veruit het makkelijkst, want hij had voorheen ISDN, waarvoor er dus al een UTP in de meterkast lag.

Ik heb zelf @home breedband. Modem is (anderhalf jaar geleden ofzo..) gehangen door een monteur. Ook netjes in de meterkast met een paar cm COAX tussen de splitter en het modem. Hij heeft me toen uitgelegd, dat het in 99% van de gevallen ook best met 20 meter kabel ertussen werkt, maar dat de kans op storingen gewoon groter werd. Ik vind het trouwens wel netjes, modem onzichtbaar in de meterkast, en een stukje UTP door een leiding naar de router...

• maontje

maontje

better off Playing

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 16:21:
Het is wel mogelijk om je modem op je eigen kamer te zetten hoor. Ik was installateur voor Wanadoo. RTV/data splitter , ja dat kreng bij de groene kabel en dan met coax(C12) naar je kamer en voila (max 10 meter) (inside information en zelf vaak genoeg gedaan tot tevredenheid van velen) _/-\o_
Idd werkt waarschijnlijk wel. Ik heb zelf voor @home kabel geinstalleerd. En als wij bij een storing terecht kwamen waar mensen zelf aan de kabel hebben zitten klooien zoals bijv verlengen wat het voor ons heel makkelijk het probleem is door de klant zelf veroorzaakt dus mag hij het ook zelf oplossen. Das ook de instelling van @home. Het is natuurlijk van de domme dat als een klant zelf de coax verlengt en daardoor een storing krijg dat de monteur dan de hele situatie weer moet herstellen naar het origineel om het een half later weer te doen.

• maontje

maontje

better off Playing

axis schreef op 12 March 2003 @ 16:30:
haha.. bij een kennis laatst een splitter bij de hoofdaansluiting gehangen, en toen een 10-15m lange coax-kabel naar boven laten lopen, en daar in het kabelmodem. Werkt perfect.. > 400kBps

Die coax kabel was al helemaal weggewerkt onder het behang, en ze wilden er niet nog een UTP naast leggen. Ze wilden hem nu ook niet meer gebruiken voor de televisie, omdat ie nu Satteliet-TV op de zolder heeft. Was wel een hele goede kwaliteit kabel trouwens, dat zal vast wel uitmaken. Zo'n hele dikke, extra shielded..
Dat word dan lachen als het een keer fout gaat. Want de monteur die daar naar toe moet mag het echt niet zo laten zitten (zal dat waarschijnlijk wel doen en de situatie bij @home aankaarten en @home zal dan de klant uitleggen dat het zo niet de bedoeling is) Maar er zullen denk ik wel kosten in rekening gebracht worden voor de werkzaam heden. Mits hij het zal doen natuurlijk..

Pagina: 1