Toon posts:

2 auto speakers over wat kan ik er mee doen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 speakers over van philips car system xh-1730 3 weg speakers

Hier wat specs

LIMITED EDITION
Chromium electroplated
Injection moulded polypropylene cones give powerful bass
"28mm poly-ethrimide" tweeters permit fast accurate response in the higher frequencies
Butyl-rubber surrounds allow considerable cone excursion
Silver series three-way combined 165mm or 6.5" bass cone in satin green finish with 10mm tweeter & 24mm Poly-ethermide mid-range
Max power to 180w
50w RMS
Sensitivity 93dB/w/m
Frequency response 28Hz-30000Hz
Mounting depth: 65.3mm

Zou ik voor die 2 speakers een behuizing kunnen maken ?

Hoe moet ik dat dan doen kwa grote of zo ?

want ik vind het een beetje zonde om die speakers in een hoekje te legen en er nooit meer naar om te kijken

en ik heb nog geen auto dus daar kan ik ze ook niet voor gebruiken ..

Verwijderd

Wat bedoel je met een behuizing? Bedoel je dat je ze niet gaat inbouwen in een auto, maar ze ergens wilt kunnen neerzetten?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 19:28:
Wat bedoel je met een behuizing? Bedoel je dat je ze niet gaat inbouwen in een auto, maar ze ergens wilt kunnen neerzetten?
Precies wat ie bedoelt :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijn nederlands is niet al te duidelijk ..

Ik wil hier gewoon 2 kistjes voor timmeren waar ik die speakers in kan doen

maar hoe kom ik er achter hoe groot die kist moet en zo ..

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Van dit soort autoluidsprekers zijn zelden specificaties bekend, waarmee je een behuizing kan uitrekenen. Je kan derhalve de parameters zelf gaan meten aan de woofer, of veiligheidshalve een gesloten kist maken met een gegokte inhoud. BIj 16 cm denk ik aan een litertje of 10-15.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
hmm normaal gesproken spelen deze speakers redelijk free air (in de hoedeplank)
Maar als je de parameters van de speaker weet kun je met een programma als winisd (http://www.linearteam.dk/) de grootte van de kist berekenen.

edit: zoals wekkel zegt is een liter of 15 wel safe, ze worden ook vaak in deuren gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Pauwl op 25-02-2003 21:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 21:40:
Ja mijn nederlands is niet al te duidelijk ..

Ik wil hier gewoon 2 kistjes voor timmeren waar ik die speakers in kan doen

maar hoe kom ik er achter hoe groot die kist moet en zo ..
Daar heb je de Thiele & Small parameters voor nodig. Deze zijn voor elke luidspreker anders hiermee kan je een goede behuizing voor je speakers berekenen. Maar ik denk niet dat autoluisprekers gemaakt zijn om in een wat grotere behuizing te zetten. Je zou echter even kunnen googlen en kunnen kijken of je die parameters kunt vinden.

Verwijderd

mhhh, kastjes maken van MDF, niet al te ingewikkeld. Het probleem is wel een beetje: hoe ga je ze aansturen? misschien met een losse (12v) versterkermodule, kun je zo je eigen draagbare versterker maken: leuk voor op de camping...

of zoiets :P :9

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat word meschien later ook het doel maar zo dat ik ze voorlopig nog ff hier op me kamer kan gebruiken

het komt niet zo heel precies als er maar een beetje leuk geluid uit komt..

ik heb niks op google kunnen vinden over deze speaker

wat zijn Thiele & Small parameters ??

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Aansturen is geen punt. De meeste home hifi versterkers kunnen prima met 4 Ohm overweg. Thiele & Small parameters in google levert heel wat leesvoer op:
In the early seventies, several technical papers were presented to the AES (Audio Engineering Society) that resulted in the development of what we know today as 'Thiele-Small Parameters'. These papers were authored by A.N.Thiele and Richard H. Small. Thiele was the senior engineer of design and development for the Australian Broadcasting Commission and was responsible at the time for the Federal Engineering Laboratory, as well as for analyzing the design of equipment and systems for sound and vision broadcasting. Small was, at the time, a Commonwealth Post-graduate Research Student in the School of Electrical Engineering at the University of Sydney.
Theile-Small Params:
Fs
Re
Le
Qms
Qes
Qts
Vas
Cms
Vd
BL
Mms
Rms
EBP
Xmax/Xmech
Sd
Zmax
Usable Freq. Range
Power Handling
Sensitivity

Thiele and Small devoted considerable effort to show how the following parameters define the relationship between a speaker and a particular enclosure. However, they can be invaluable in making choices because they tell you far more about the transducer's real performance than the basic benchmarks of size, maximum power rating or average sensitivity.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Auto luidsprekers zijn wel 4ohm. Ff checken of je versterker dat goed aankan (niet gaat clippen). Normaliter zijn de meeste huiskamerluidsprekers 8ohm.

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
Kirpeknots schreef op 26 februari 2003 @ 10:15:
Auto luidsprekers zijn wel 4ohm. Ff checken of je versterker dat goed aankan (niet gaat clippen). Normaliter zijn de meeste huiskamerluidsprekers 8ohm.
Dat vind ik wel een beetje een boude uitspraak... Je zou het verwachten aangezien de specs van de meeste versterkers van 8 ohm uitgaan, maar ik heb toch echt 8 JBL speakers die allemaal 4 ohm zijn. Als ik in een willekeurige audiozaak op de achterkant van de opgestelde units ga kijken zie ik overigens ook meestal 4 ohm staan (en ja juist bij de high-end merken). Volgens de verkopers in de audiofiel zaken kan dat ook geen kwaad.
Zou me er dus niet druk om maken.
Pagina: 1